POSTED IN Media, Norge, Syria

BBC med innrømmelser:

Vi var ikke presise nok i vår omtale av begivenheter i Syria.

0

Det er alltid godt å få rett, selv i ettertid. Vi har her på derimot.no i en rekke artikler hevdet at påstandene om at den syriske regjeringen brukte gass mot sin egen befolkning sannsynligvis har vært en løgn. Det hadde til hensikt å rettferdiggjøre et omfattende USA (Nato) -angrep mot Syria da Obama var president.

Under Trump ble påstanden brukt ut fra flere motiver, bl.a. for å tilfredstille kritikere i USA om at han ikke var en «svak» president, altså til innvortes bruk i USA. Når BBC nå kommer med denne forsiktige innrømmelsen om at de tok for hardt i, da er dette i virkeligheten en innrømmelse om at de har deltatt i en omfattende svertekampanje mot den syriske regjeringen og landets president, Bashar al Assad.

OPCW to identify perpetrators of chemical attacks | News | Chemistry World
Her holder OPCW til i Haag, Nederland.

Det mest sensasjonelle i denne saken er hvordan «organisasjonen for forbud mot kjemiske våpen» (OPCW) sin troverdighet er blitt ødelagt av Nato/USA. Flere av inspektørene som ble sendt for å undersøke påstandene om at den syriske regjeringen brukte gass mot sin egen befolkning skrev i sine rapporter at dette var usannsynlig. De antydet også at det var mer sannsynlig at det var jihadistene som stod bak for å få USA/Nato-støtte.

Disse rapportene ble omskrevet i USA/Nato-ønsket retning og flere av inspektørene ble diskreditert.

OPCW sin troverdighet blir ytterligere ødelagt av denne BBC-innrømmelsen, som er et forsøk på å bevege seg inn på troverdig grunn igjen.

Knut Lindtner (redaktør derimot.no)

BBC innrømmer å ha sendt propagandarapport mot Syria

BBC innrømmet å ha produsert en rapport om Syria, som «ikke klarte å oppfylle selskapets redaksjonelle standarder for presisjon.»

Radio 4 -dokumentaren ble sendt i november 2020. Den hadde som mål å diskreditere inspektøren for Organisasjonen for forbud mot kjemiske våpen (OPCW), som hadde avslørt sin egen organisasjons rapport som en forfalskning, ved å beskylde ham for å ‘ha blitt ødelagt av Wikileaks . Den anklaget også Daily Mail – spaltist Peter Hitchens, som hadde laget en kronikk OPCWs manipulasjon, for å være tilhenger av «Bashar – regimet.»

Påstanden om at Den syriske arabiske republikk har brukt gass mot sin egen befolkning, støttes ikke av noen troverdig argumentasjon. Det er imidlertid en av de mest brukte propaganda-stykkene mot SAR. (Syria, red.)

Oversatt av Knut Lindtner

https://www.voltairenet.org/article213942.html



1 har lest innlegget i dag.
Innlegget er lest totalt 191 ganger.

Teksten står for forfatterens mening, ikke nødvendigvis www.derimot.no sin.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Fill out this field
Fill out this field
Vennligst skriv inn en gyldig e-postadresse.

Next Post

Covid-19-viruset har mutert.

Nå sprer det seg også på internet.

Previous Post

Det er et politisk – ikke et moralsk spørsmål.

Vaksiner eller ikke.

Teksten står for forfatterens mening, ikke nødvendigvis www.derimot.no sin.