POSTED IN Klima, Norsk politikk

Bare et nytt forsøk på å tappe statskassa?

Nye håpløse «grønne» prosjekter.

5 kommentarer
Print Friendly, PDF & Email

NRK bygger luftslott av hydrogen

Av Jan Herdal

Hydrogen brukt til allmenne energiformål er ikke en forretningsidé. Det er systematisk, industriell sløsing med energi og dermed penger. Men etablissementet har investert så mye politisk prestisje i bløffen, at det ene luftslottet lanseres etter det andre. Fakta og realiteter preller av.

Et godt eksempel er NRKs ferske artikkel med tittel «Studie viser at det er mogeleg å sende enorme mengder hydrogen til Tyskland» og «Gassrøyr frå Noreg kan brukast til å transportere hydrogen til Tyskland innan 2030, ifølgje ein ny studie.»

Artikkelen, som i liten grad skjemmes av motforestillinger, fortsetter i samme spor: «Hydrogen kan anten fraktast ved å gjenbruke allereie eksisterande gassrøyr i Nordsjøen, eller at det blir bygd nytt. Alternativa er i tilknyting til prosessanlegga på Aukra, Kollsnes og Kårstø.»

Javisst, i følge religionen kan det regne manna fra himmelen også. Dette er propaganda, et bestillingsverk. Salgsarbeid.

 Det er grunn til varsomhet når den studien artikkelen mener å bygge på, er utarbeidet av statlige Gassco og en annen part i saken, tyske DENA, en åpen, skamløs profitør på den allerede katastrofale tyske «Energiewende».

Likevel er studien et hav av saklighet i forhold til NRK. Dette fordi forfatterne vet at de bl.a. henvender seg til teknisk kyndige folk. Statskanalen har på sin side pålagt seg sjøl å misjonere for det grønne skiftet, som verken er grønt eller mulig, og er derfor dømt til partisk kirsebærplukking.

NRKs «enorme mengder hydrogen» er ikke kvantifisert. Men det må vel være gassbasert produksjon det da er snakk om. Det norske overskuddet av strøm er ikke nok til å produsere så mye, dessuten er det allerede i ferd med å skusles bort på elektrifisering av sokkelen og annen grønn galskap.

På s. 6 i studien heter det (oversatt fra engelsk): «Energitapet ved å konvertere strøm (power) til hydrogen gjennom elektrolyse er rundt 30-45 %.» På s. 7 heter det at samlet energitap ved bruk av naturgass vil være 20-30 %, avhengig av teknologi. Dette er garantert «snille» tall. GASSCO erkjenner likevel betydelige krafttap ved begge konverteringsmetoder.

Å frakte hydrogen i rørledninger for naturgass, er ingen spøk. Det handler om trykk, eksplosivitet og hydrogenets tæring på stål. NRK framstiller den nødvendige utviklingen framover som rein plankekjøring. Det er det ikke. Og det blir uansett ikke billig. NRKs artikkel er kjemisk fri for tall.

På side 12 i studien anslår GASSCO at det vil koste 80 milliarder kroner å bygge en egen hydrogenledning til Tyskland. Prisen for å konvertere gassrørledningen Europipe vil være ca. 45 milliarder kroner. Begge summer før nær sagt obligatorisk kostnadssprekk.

Likevel, heter det, vil kostnadene til transport utgjøre bare en liten del i forhold til produksjonskostnadene. 

Tilbake til NRKs «enorme mengder». På side 7 heter det at de mest «modne» prosjektene for såkalt fornybar hydrogen er småskala prosjekter i utkantområder. De to mest modne gassbaserte, storskala prosjektene er fortsatt bare i «en tidlig studiefase», med mulig start i 2030, og da med samlet produksjon på 0,9 mill. tonn hydrogen/år. 

Omregnet tilsvarer det ca. 30 TWh. Både dette og mulige seinere oppskaleringer av produksjonen vil være så lite at det ikke vil ha målbar virkning på CO2-innholdet i atmosfæren. Og det er det eneste argumentet dette formidable sløseriet med verdifulle energiressurser.

Årlig strømforbruk i EUs medlemsland ligger for tiden på rundt 13 000 TWh. Norsk «lavkarbon» hydrogen vil kunne erstatte ca. 0,25 prosent av dette i 2030, hvis de mest optimistiske prognosene mot formodning skulle innfris.

Tyskland: Oljeraffineriet Heide bestemte for tre år siden å satse på grønt hydrogen. Nå avbrytes «fyrtårnprosjektet». Elektrolysefabrikken blir ikke bygget. Lønnsom produksjon er ikke mulig. De statlige subsidiene var ikke store nok, sjøl i Tyskland. Slik vil det også gå med resten av de tyske hydrogenprosjektene.

Hvorfor bruke milliarder av norske skattekroner på å lære oss samme lekse?

Følg meg gjerne på X/Twitter: @JanHerdal

Forsidebilde: Shane Rounce

Teksten står for forfatterens mening, ikke nødvendigvis www.derimot.no sin.

5 kommentarer. Leave new

  • wasan Totland
    1 desember 2023 8:14

    Det å lage Hydrogen i Norge for så å sende det til Tyskland i rør er noe av det dummeste jeg har hørt i moderne tid. Et så farlig produkt bør være så kortreist som mulig. Om det er en liten skade på et rør eller rust vil det eksplodere.

    Svar
  • Hvis man skal produsere hydrogen i Norge får man heller gjøre slik man gjør ved en hydrogen fabrikk i USA, nemlig å produsere hydrogen fra naturgass uten CO2-utslipp og med et veldig lavt strømforbruk (det sies 1/7 av strømforbruket som brukes ved elektrolyse). Istedenfor CO2 produseres det her fast karbon som kan brukes til ulike formål slik om bildekk og karbon fibre til bla bilindustrien og flyindustrien (karbon fibre er like sterkt som stål, men har bare 1/4 av vekten). Hydrogen kan videre brukes til fremstilling av ammoniakk. Evt kan hydrogen brennes i gasskraftverk.
    Det virker som om dette konseptet er helt ukjent i Norge.
    https://hydrogen.monolith-corp.com/process-comparison

    Svar
    • Kolbjørn Arnevik
      1 desember 2023 14:26

      Teknisk sett kan du lage hydrogen av vann og samtidig produsere oksygen i samme slengen. Kun ved hjelp av spalting og samme svar hver gang. Det er for dyr operasjon. Men er det nå det? Eller er det mer det at energipenger forsvinner hvis du kan sette en bøtte på utsiden av huset og fylle en tank som skal spalte hydrogen til bilen din? For miljømessig er det få ting som kunne vært bedre. Men nå må vi også ha noe co2 for våre grønne fauna. Så en god blanding vil sette mindre spor enn å ha alle beina i samme båt. Finnes også andre måter med lav inngripen, men for å få til marsprosjekt ol må denne teknologien i bruk. Som elbil prosjektet som lå i dvale i 150 år for så å bli heureka til frelsens vei

      Svar
  • Hydrogen kan brukes til mye dumt.
    Og hydrogen kan brukes til mye smart ; f.eks. til skipstransporttransport – istedet for tungolje i skip.
    Og hydrogen kan produseres på mange dumme politiske/symbol- måter.
    Og produseres på mange smarte måter. F.eks fra vindturbiner langt til havs, eller på utrangerte oljeplattformer, for lagring i beholdere under vann. Slik at skip kan fylle hydrogen/amoniakk stedet for tungolje i havner.
    Hydrogen kan også brukes som batteri fra vind. Og fra sol til nattlys og varme i områder der solen skinner og solenergien blir ‘kastet bort’ ved at den ikke lagres.
    Energi er viktig. Hvis produksjonsmåten sørger for mer energi enn den bruker opp i sitt livsløp, går det i pluss.
    Og i metall-industrien er den en god arvtager for kull.

    Svar
  • Alt politikerne tar i blir til aske.

    Svar

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Fill out this field
Fill out this field
Skriv inn en gyldig e-postadresse.

Neste innlegg

Israelske soldater fikk panikk:

Skjøt og drepte mange av sine egen innbyggere.

Forrige innlegg

EU vil kontrollere hva tredjeland bruker innkjøpte teknologivarer varer til.

Hvem gidder å kjøpe på slike betingelser.

Teksten står for forfatterens mening, ikke nødvendigvis www.derimot.no sin.