POSTED IN Norge

Vi skal tvinges til å kjøpe nye elbiler

EU planlegger å begrense muligheten til å reparere eldre kjøretøy

4 kommentarer
Print Friendly, PDF & Email

I henhold til nye EU-forslag kan det hende at bileiere ikke lenger kan reparere eldre kjøretøy, uansett hvor god deres generelle tilstand er.

Robin Roberts (WheelsWithinWales) skriver:

Med forbrenningsmotoren som skal overføres til historiens skraphaug i en ikke altfor fjern fremtid, har mer informasjon dukket opp om EUs plan for å begrense muligheten til å gjøre reparasjoner på eldre kjøretøy, rapporterer EuroWeekly.

Forslaget, som stammer fra EU-kommisjonen og som ennå ikke er ratifisert, tar sikte på å fase ut eldre, mer forurensende kjøretøy til fordel for miljøvennlige alternativer. Denne potensielle forordningen, som venter på godkjenning fra Europaparlamentet og rådet, introduserer begrepet «igjenværende kjøretøy».

Biler som opplever feil i hovedkomponenter som motorer, girkasser, bremser eller styring, og anses som gamle (rundt 15 år), vil falle inn under denne kategorien. Når de først er merket som «gjenværende», vil disse kjøretøyene bli utestengt fra betydelige reparasjoner og vil sannsynligvis bli skrotet.

EUs ambisiøse «Fit for 55»-program søker å eliminere direkte utslipp innen 2050, med delmål som inkluderer en reduksjon på 55 prosent innen 2030 fra 1990-nivåene. Et viktig skritt er forbudet i 2035 mot nye biler med forbrenningsmotor, unntatt kjøretøyer som kjører på potensielt fremtidig syntetisk drivstoff.

Forbrenningsmotoren presses ut av verdens bilpark. Hjelper det miljøet?

Spania har nå en gjennomsnittlig kjøretøyalder på over 14 år, med over 47 prosent av kjøretøyene eldre enn 15 år. Slike trender er ikke begrenset til søreuropeiske land eller de med lavere inntekt; Tysklands gjennomsnittlige kjøretøyalder er rundt 10 år, med Frankrike som overskrider dette. Denne aldrende flåten har fått EU-kommisjonen til å foreslå tiltak som tar sikte på å redusere bilens levetid.

Kontroversens kjerne ligger i et utkast til forskrift som omdefinerer klassifisering og håndtering av utrangerte kjøretøy, og fremmer en sirkulær økonomi. EU-kommisjonens kontor i Spania har avklart at forslaget ikke har til hensikt å hindre nødvendige motorreparasjoner, eller utskiftninger av motorer i standardbiler.

Kontroversielt kan et kjøretøy som krever utskifting av store deler, eller hvis reparasjonskostnadene overstiger markedsverdien, også klassifiseres som «gjenværende». Dette vekker bekymring for den potensielle innvirkningen på bilverksted-sektoren og bevaring av klassiske biler. Forslaget, selv om det ikke tvinger eiere til å skrote kjøretøyene sine, sår det tvil om fremtiden for kjøretøyreparasjoner og -salg, spesielt for biler som potensielt anses som historiske.

Avslutningsvis er EUs nye forslag en del av en bredere miljøstrategi. Den søker å fremme en renere fremtid, men reiser spørsmål om dens implikasjoner for kjøretøyeiere, bilindustrien og bevaring av bilarven.

Wheels-Alive kommenterer: «Enda et useriøst forslag som, hvis det ble ratifisert, ville se helt levedyktige kjøretøyer (inkludert klassiske biler) sendt til skroting, til tross for at CO2-utslippene som produseres ved å kjøre kjøretøyet, selv på fossilt brensel, er langt lavere totalt sett enn ved å produsere en ny elektrisk bil for å erstatte den!

I tillegg, som vi har nevnt tidligere, er karbonnøytrale syntetiske/e-drivstoff allerede tilgjengelig (men tydeligvis ignorert av styresmaktene i Storbritannia og andre steder) som kan brukes som drivstoff for eldre kjøretøy, og hjelper til med å nå ‘»netto null» raskere».

Fra Wheels Alive, publisert 8 februar 2024.
Wheels Alive er en av de større motortidsskriftene på Internett i Storbritannia. Oversatt av Northern Light.
Oversatt fra engelsk og noe forkortet. Linker i orginalartikkelen.
Orginalartikkel: EU plans to restrict repairs on older vehicles…

Forsidebilde: Wikimedia Commons

Kommentar fra oversetter:
Storkapitalen har diktert dette for EU-kommisjonen. BlackRock, State Street og Vanguard er de største finansielle eierne av bilindustrien, og vil tjene mye på at mange eiere av eldre biler tvinges til å kjøpe nye batteribiler, det har ingenting med miljø å gjøre.

Teksten står for forfatterens mening, ikke nødvendigvis www.derimot.no sin.

4 kommentarer. Leave new

  • Reidar Kaarbø
    7 mars 2024 8:43

    Det er større belastning for miljøet å lage en elbil enn en fossilbil. Derfor må en elbil kjøre lengre før den «tar igjen» en fossilbil og blir mer miljøvennlig enn denne. De som IKKE kjører langt, kan derfor med fordel kjøpe fossilbil som i snitt vil være 20 % lettere enn tilsvarende elbil.

    Det beste er selvfølgelig å holde liv i den gamle bilen lengst mulig, slik at du kan fordele miljøbelastningen til produksjonen over flere år – DERSOM du kjører relativt lite, og da er vi inne på det motsatte av det som foreslås av EU.

    De letteste alternativene som elsykkel og el-moped har gitt så mange branner at borettslag har begynt å forby å lade disse innendørs. På sikt tipper jeg el-mopeder (eller mikro elbiler) vil revolusjonere trafikken i nærmiljøene. Det er ikke alle av oss som trenger beist på 2,5 tonn med 700 hestekrefter.

    Svar
    • «Det er ikke alle av oss som trenger beist på 2,5 tonn med 700 hestekrefter.»
      Men gud bedre hvor moro det er.

      Svar
  • Jan Hansen
    7 mars 2024 12:46

    Virker veldig toskete for der er ingen som betaler f.eks 20.000kr for å bytte motor på en bil som er verd 10.000kr slik som det er snakk om her. Det eneste disse lovene vil gjøre er å ramme de som vil ha en gammel bil som veteran bil og er villg til å betale for dette selv om det er å laste bort penger.

    Svar
  • Torkel Andersen
    8 mars 2024 9:57

    Fascistisk………………………………………………………………………………………………………………………………………..

    Svar

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Fill out this field
Fill out this field
Skriv inn en gyldig e-postadresse.

Neste innlegg

Vår verden omgjøres til en makt-boble.

Det er løgn og propaganda som gir den oppdrift.

Forrige innlegg

Hemmeligholdet i Storbritannia gjelder også Norge.

Det er full taushet om økt dødelighet kan knyttes til vaksinene.

Teksten står for forfatterens mening, ikke nødvendigvis www.derimot.no sin.