POSTED IN Ukraina

Ukraina-krigen:

Den virkelige grunnen til at det haster med å sende F-16- kampfly

5 kommentarer
Print Friendly, PDF & Email

Av Ilya Tsukanov

Washington satte fokus på levering av F-16 fly til Kiev forrige uke, og kunngjorde planer om å trene ukrainske piloter til å fly jagerflyene. Det Hvite Hus har ikke gitt noen informasjon om når jagerflyene kan ankomme Ukraina, eller hvilke land som kan sende flyene til dem. Store amerikanske allierte land inkludert Italia og Polen har allerede sagt at de ikke vil sende deres fly til Ukraina.

Det er ikke noe alternativ til å sende F-16 jagerfly hvis Kiev skal ha et håp om å vinne krigen, når deres lagre av vestlig-leverte sovjetproduserte jetfly som MiG-29 er i ferd med å gå tomme. Landet trenger et fly som det er rikelige forsyninger av, for å skyte sine langdistanse Storm Shadow-missiler, har en analyse fra det tyske ukentlige nyhetsmagasinet Stern konkludert med. Ifølge Stern skal F-16 jagerflyene også hjelpe Ukraina med å «gradvis konvertere» sitt luftforsvar og luftvåpen til vestlig NATO-standard.

«F-16 er i stand til å virke innenfor et NATO-standard luftforsvar. I lys av situasjonen i Ukraina er dette avgjørende – tross alt er det ikke meningen at Patriot-missilene skal skyte ned sine egne fly» understreket Stern. Men med forrige ukes vellykkede russiske angrep på Ukrainas USA-leverte patriot-missil systemer, så gjenstår det å se om noen av Patriot-missilene vil være igjen når Ukraina får F-16 flyene.

Den tyske magasinet forventer at F-16 jagerflyene «og de leverte langdistansevåpnene» vil gi Kiev muligheten til å øke antall angrep dypt inne i Russland, og målrette angrep mot viktig infrastruktur som Krimbroen. Stern skriver at å sende flyene til Ukraina ikke vil være uten risiko, med russerne som sannsynligvis vil «prøve å stoppe jagerflyenes offensiver ved å bruke langdistanse overflate-til-luft- eller luft-til-luft-missiler».

Selv om eksportversjonen av Storm Shadow-missilet har en operativ rekkevidde på opptil 290 km, kan Russlands S-400-missilsystem utstyres med det ultra-langdistanse 40N6E-missilet, som kan skyte ned fiendtlige mål på avstander opptil 380 km. Dette, kombinert med Russlands langdistanse luft-til-luft-missiler som R-33 og R-37 med rekkevidde som også overstiger Storm Shadow-missilet, gjør det usannsynlig at F-16 flyene som sendes til fronten vil ha lang levetid.

På toppen av det, Russlands evne til å holde et øye med hele Ukrainas luftrom, og til å nå alle flyplasser med langdistansemissiler, øker sjansene dramatisk for at F-16 flyene blir ødelagt på bakken.

Mens F-16 har vist seg å være en pålitelig angrepsfly mot land med begrensede eller ikke-eksisterende luftvern, vil flyet sannsynligvis bare bli en åpenbar blink hvis det ble tvunget til å møte kampfly som Sukhoi Su-35, på grunn av manglende evne til å gjøre seg usynlig på radar, og begrenset evne til å møte disse russiske kampflyene i luft-til-luft-kamper.

I følge Stern betyr beslutningen om å trene ukrainske jagerpiloter nå, en prosess som forventes å ta minst fire måneder, at Kiev ikke vil få F-16 jagerfly før tidligst i september. Dette betyr at Ukrainas lenge lovede «våroffensiv» vil bli utsatt, fordi «store gjennombrudd på slagmarken og storstilte troppebevegelser er utenkelig uten luftoverherredømme, spesielt siden det russiske luftvåpenet er aktivt og kan gripe inn i bakkekamper med en ny type rimelig glidefly-bombe uten engang å gå inn med kampfly i områder med ukrainsk luftvern».


Kommentar fra derimot.no:

Her er en facebook-kommentar om dettee emnet som vi så idag, med en interessant vinkling:

«F-16 til Ukraina er på én måte idioti og på en annen måte en genistrek. Idiotien ligger i at F-16 trenger fullstendig rene flystriper, både fordi jetmotorer er slik, og siden motorene er satt altfor lavt i tillegg. Slike flystriper er ikke mulige i Ukraina. Genistreken ligger i at alle flyvåpnene nå vil ha en ‘grunn’ til å få oppdatert flyene sine, [inkl. å kjøpe nye som F-35] siden de ‘må’ donere F-16 til Ukraina. Til nå har Russland skutt ned over 450 fly og over 250 helikoptere. Hva er det de tror de skal oppnå?»


Fra Sputnik International, publisert 22.05.2023.
Oversatt fra engelsk av Northern Light. Linker i originalartikkelen.
Originalartikkel: German Media Reveals Real Reason for Sudden Rush to Send F-16s to Ukraine.

Teksten står for forfatterens mening, ikke nødvendigvis www.derimot.no sin.

5 kommentarer. Leave new

  • «Mens F-16 har vist seg å være en pålitelig angrepsfly mot land med begrensede eller ikke-eksisterende luftvern »

    Ja, Stoltenberg var ‘modig’ der, da han brukte våre forsvarsfly til å angripe Libya.
    Eventuelt uten skrupler. For fra 10 000 fots høyde ser man jo ikke hva som bombes.
    Så ble da også 30 000 ikke-stridende myrdet.

    Svar
  • F16 er gode gamle fly til patrulje- og vaktteneste langs kysten. Og billig. Burde vere i bruk. F35 står på bakken og er svindyre både der og i lufta. Dei norske forsvaret er prega av lav intelligens. Og det norske folk er likesæle, – dei treng oppvåkning.

    Tre hundre meter nytt USNavy-hangarskip i Oslo indre hamn senka av nokre få hyperrakettar?
    Skipsvraket blir liggande i nesten evig tid til minne om NatoJens! Hipp hipp hurra.

    Hypersoniske flyg lavt i sikksakk, stig høgt før målet og stuper loddrett med voldsom kraft. Umogeleg å verje seg mot, logisk målsøk og kanskje med sanntids satelittfoto i siktet? Fly er berre utskytingsplattformer.

    Svar
  • Og massemediene er fra seg av begeistring fordi krigsskipet ankom i dag. Barene i byen har ekstra åpningstider, Gal Støre er på besøk på skipet. Før i tiden ville venstresiden demonstrert, om enn ikke veldig mange. Jeg husker da et slikt skip var på Oslo-besøk for ca. 20 år siden, da sto blitzere og andre på venstresiden der og ropte slagord. Ikke at det hjelper noe, men er noe med å vite at det finnes en motstand. Om enn det blir mer som terapi. Jeg sa i fjor at det er tidsspørsmål før ideen om det gode, reformerte NATO dukker opp, noe som ville vært absurd for noen år siden. Samme har jo skjedd med EU for lengst. Nå har det altså skjedd, det gode NATO har oppstått! Rødt fokuserer på saker VG skriver om, som ikke provoserer folk for mye, som «skatteflyktningene» i Sveits. Norge og verden minner mer og mer om en Fløgstad-roman, om ikke Orwell eller Philip K. Dick.

    Svar
  • Jan Davidsen
    24 mai 2023 21:05

    Hvor lang tid tar det å lære opp F16 piloter ? Jeg synes 4 måneder høres svært lite ur..
    I tillegg, hvordan ligger det an med teknikere til disse flyene i Ukraina ?

    Svar
  • Fritt etter minnet frå ca femten år sidan: – eit medlem av Senatet spurte admiralen kor lenge varer hangarskip i krig. Svar: i hamn 2 dager, i opnet farvann 6 dager før det synker i havet .

    Svar

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Fill out this field
Fill out this field
Skriv inn en gyldig e-postadresse.

Neste innlegg

Er dette et nytt fenomen?

Plutselige dødsfall for bussjåfører, piloter etc.

Forrige innlegg

Tidligere statssekretær i USA, Paul C. Roberts:

«Landet styres nå av en korrupt elite».

Teksten står for forfatterens mening, ikke nødvendigvis www.derimot.no sin.