POSTED IN Diverse

Tidligere senior Boeing-ansatt advarer:

«Boeing Max-fly er dødsfeller»

0
Print Friendly, PDF & Email

Av Sean Adl-Tabatabai

En Boeing-tjenestemann sier at Max-fly er bokstavelig talt flyvende dødsfeller. En høytstående tidligere Boeing-tjenestemann advarer om at 737 MAX-flyene er utrygge flymaskiner, på grunn av det alarmerende antallet sikkerhetsprotokoller som ignoreres under produksjonsprosessen.

Ed Pierson var stasjonert ved Boeings Renton, Washington, produksjonsanlegg. Det var der han var vitne til en urovekkende nedgang i ansattes arbeidsmoral og observerte også at sikkerhets-protokoller og tilsyn ble ignorert. Etter å ha tatt opp disse problemene med sine overordnede til ingen nytte, valgte han å slutte. De fatale krasjene av MAX 8 i 2018 og 2019 fikk Pierson til å diskutere disse sakene offentlig, også i kongresshøringer.

Fem år senere, etter at en dør blåste av en 737 MAX 9, et Alaska Airlines-fly, prøver Pierson igjen å slå alarm. Tilsynet godkjente til slutt at flyet skulle gå tilbake i trafikk nesten to år etter krasjet i 2019, men Pierson stoler fortsatt ikke på MAX-modellene – de moderniserte, mer drivstoffeffektive versjonene av Boeings passasjerfly.

«Boeing kan bygge kvalitetsfly», sier Pierson, nå administrerende direktør for den ideelle organisasjonen Foundation for Aviation Safety. «Problemet er lederskap, eller mangel på det, og trykket for å få flyene ut porten er større enn for å gjøre jobben riktig».

Som svar på dette intervjuet sa Boeing at de har gjort betydelige endringer i organisasjonen etter tidligere katastrofer, som å ansette flere ingeniører, at ansatte kan ta opp arbeidsrelaterte problemer, og økt sin sikkerhetskompetanse i styret. «I løpet av de siste årene har vi passet nøye på å ikke presse produksjonen, og vi har aldri nølt med å bremse ned, stoppe produksjonen eller stoppe leveranser for å ta den tiden vi trenger for å få ting riktig», sier Boeing-talsperson Jessica Kowal.

Pierson, nekter fortsatt å fly i en MAX. Da Politico spurte Pierson om Boeing-fly var trygge å fly i dag, og om han ville sette familien på et, var dette hans svar: Jeg sier ikke at alle Boeing-fly er usikre. En del av problemet er at folk ikke vet hvordan de skal skille mellom MAX og andre fly. Politico spurte så Mr. Pierson hvorfor han foretrekker eldre Boeing-fly fremfor MAX. Her er hans svar:

Jeg har alltid hatt den største respekten for flyene Boeing lager. Jeg hadde ingen grunn til å tvile på det, og så begynte jeg å arbeide på fabrikken. Jeg har drevet med fly i hele min karriere, jeg fløy fly i marinen. Jeg gikk inn i produksjonsmiljøet, og tenkte: «Jeg hadde ingen anelse om at det var så komplekst». Det er utrolig hvor komplekst det er, og det ga meg stor respekt for menneskene som bygde flyet – det er utrolig imponerende å se. Men alt begynte å endre seg i 2017 og inn i 2018.’

Vi begynte å få problemer i forsyningskjeden vår med motorene, og så fikk vi problemer med alle slags deler. Vi hadde hundrevis av mennesker som utførte arbeid utenom den planlagte rekkefølgen i produksjonen, der problemer fra tidligere skift fortsatt måtte fikses. Og vi hadde tester som ble utført som ikke ble bestått på riktig måte; ett skift ville prøve å få det gjort, og når de kunne ikke få det gjort, så de la igjen notater til neste skift så de kunne gjøre det.

Det var så ille i 2018 at vi hadde ikke motorer på mange av flyene, og derfor satte de store betongblokker på motorfestene slik at flyet ikke skulle tippe. En varselklokke om at noe ikke stemmer. Men de fortsatte å øke produksjons-hastigheten, og derfor kom vi stadig på etterskudd. Så hele 2018 var bare kaotisk.

Luftfartsindustrien står overfor betydelige utfordringer akkurat nå. En stor N Y Times-undersøkelse i sommer viste «et alarmerende mønster av sikkerhetsbrudd og nestenulykker i luften og på rullebanene i USA». I følge interne e-poster fra FAA rapporterte NY Times at disse sikkerhetsbruddene og nestenulykkene skjedde som et «resultat av menneskelig feil.» NY Times-rapporten avslørte videre at «rullebane-hendelser» har har nesten doblet seg, fra 987 til 1732, til tross for avansert teknologi.

En hendelse i Austin involverte en flygeleder som klarerte et FedEx-lastefly for å lande på en rullebane, akkurat da et Southwest Airlines-jetfly skulle ta av på samme rullebanen. Flygelederen sa at Southwest-jetflyet ville ta av før FedEx-flyet kom for nære, selv om de to flyene endte opp bare sekunder fra å kollidere, med FedEx-flyet mindre enn 30 meter over Southwest-jetflyet, med 128 passasjerer som ikke hadde anelse om hvor nære de var døden.

Unødvendig å si, slik det er nå, sier Pierson, ting blir ikke bedre. Ingenting har endret seg, og det betyr at en annen forferdelig flytragedie som kunne vært forebygget sannsynligvis truer i horisonten.

Fra The People’s Voice, publisert 1 mars 2024.
Oversatt fra engelsk og forkortet. Linker og videoer i orginalartikkelen. Oversatt av Northern Light.
Orginalartikkel: Senior Boeing Official Blows the Whistle: “Max Airplanes Are Deathtraps”.

Forsidebilde: Wikimedia Commons

Teksten står for forfatterens mening, ikke nødvendigvis www.derimot.no sin.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Fill out this field
Fill out this field
Skriv inn en gyldig e-postadresse.

Neste innlegg

Begrunner Israel krigføringen med bibelen:

«Hvis en jøde dreper en ikke-jøde er han frikjent».

Forrige innlegg

Kritiske verktøy eller propagandamaskiner?

Medienes ansvar for krigene

Teksten står for forfatterens mening, ikke nødvendigvis www.derimot.no sin.