POSTED IN Filippinene, Kina

Sør-Kinahavet:

Går svanger med mye konfliktstoff.

0
Print Friendly, PDF & Email

Av pensjonert oberstløytnant Einar Magnus Ødegård

Sparsommelige nyheter som har passert USAs sensur forteller at kinesiske kystvaktfartøyer jevnlig krysser mellom atollene i Spratly, i det siste også i og omkring Scarborough Shoal. Det siste er nytt, og viser at den åpne hånd som Kina tilbød Filippinene om en gratis gassutbygging av Scarborough Shoal til begge lands beste nå er blitt knyttet: 

Filippinene er blitt presset inn i USAs fold.

Det meldes at Kina har gjort en av sine utbygde atoller i Spratly til base for kystvaktskip som seiler nær Filippinene. Sivilregistrerte trålerlignende marinefartøyer seiler jevnlig i grupper på seks-åtte skip i Spratly og Scarborough Shoal.

Det kan virke som om Filippinene vegrer seg mot å delta i hva USA utbasunerer som ‘Joint Maritime Patrols’ for å markere Filippinenes havrettskrav, de skal starte i tredje kvartal av 2023 iflg. pressemelding. Det betenkelige ved en slik patruljering er at Malaysia og Vietnam også gjør krav på havbunn innen Filippinenes EEZ, slik at de samlede krav kan virke som en annen Gordisk Knute. Samarbeidet innen ASEAN-landene vil settes på prøve ved en felles patruljering med kystvaktskip fra USA. 

I 2021 ble det meldt at Kina var i ferd med å bygge ut fire nye baser på atoller i Spratly. Hvor langt utbyggingen var kommet på meldingstidspunktet ble ikke angitt. De syv operative basene som ble meldt under bygging i 2016 var operative i 2019 etter en byggetid på drøye tre år etter meldingstidspunktet.

Uansett byggetid for de nye kinesiske basene, bør man anta at Kina ikke ønsker at en krig om Sør-Kinahavet bryter ut før enn de nye basene er operative. For å unngå væpnet konflikt med US Navy så lenge som mulig, er mest sannsynlig er at inntil videre vil Kina fortsette å bruke sin sterke sivilregistrerte flåte til å irritere, hindre og kollidere med skip fra US Navy i Sør-Kinahavet.

Sommeren 2022 sa daværende utenriksminister Wang Yi: Sør-Kinahavet er ingen lekegrind for vestlige stormakters mariner.

Den mest moderne, atomdrevne angreps-U-båten i US Navy, USS Connecticut kolliderte i begynnelsen av oktober 2021 med et ukjent objekt under patruljering i Sør-Kinahavet. Baugpartiet ble presset sammen og et antall av mannskapet skadet i følge pressemelding fra U-båtens base på Hawai. 

Hendelsen varsler kanskje hva kineserne er i stand til å utføre innen sine havrettskrav. 



1 har lest innlegget i dag.
Innlegget er lest totalt 229 ganger.

Teksten står for forfatterens mening, ikke nødvendigvis www.derimot.no sin.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Fill out this field
Fill out this field
Vennligst skriv inn en gyldig e-postadresse.

Next Post

Det skjer mye i verden nå.

Kortnyheter med en annen vinkling.

Previous Post

Forsvarssjefen i Ukraina med makabre krav selv om krigen for lengst er tapt:

Vi vil ha mere våpen!

Teksten står for forfatterens mening, ikke nødvendigvis www.derimot.no sin.