POSTED IN Olje-Energi, Sanksjoner, Økonomi

Sanksjonspolitikken mot Russland vil få store globale konsekvenser:

Dieselmangel og transportproblemer.

8 kommentarer

NATOs sanksjoner forårsaker den kommende globale dieselkatastrofen.

F. William Engdahl 

F. William Engdahl - Wikipedia
F. William Engdahl 

Midt i den pågående globale inflasjonskrisen gjentar NATOs statsoverhoder og media et mantra om at høye energipriser er et direkte resultat av Putins handlinger i Ukraina siden slutten av februar. Realiteten er at det er de vestlige sanksjonene som er grunnen. Disse sanksjonene, inkludert å kutte SWIFT-interbanktilgang for sentrale russiske banker og noen av de strengeste sanksjonene som er innført, har neppe noe innvirkning på krigen i Ukraina.

Det mange overser er det faktum at de i økende grad påvirker økonomiene i Vesten, spesielt EU og USA. En nærmere titt på tilstanden til den globale forsyningen av diesel er alarmerende. Men vestlige sanksjonsplanleggere ved det amerikanske finansdepartementet og EU vet godt hva de gjør, og det lover ikke godt for verdensøkonomien.

Mens de fleste av oss sjelden tenker på diesel som noe annet enn en forurensning, er det faktisk viktig for hele verdensøkonomien på en måte som få energikilder er. Generaldirektøren for Fuels Europe, en del av European Petroleum Refiners Association, uttalte nylig, «det er en klar sammenheng mellom diesel og BNP, fordi nesten alt som går inn og ut av en fabrikk, bruker diesel».

På slutten av den første uken av Russlands militære aksjon i Ukraina og uten sanksjoner ennå for Russlands dieseleksport, var den europeiske dieselprisen allerede den høyeste på tretti år. Det hadde ingenting med krigen å gjøre. Det hadde å gjøre med de drakoniske globale covid-nedstengingene siden mars 2020 og at Wall Street og globale finansselskaper reduserte investeringene i olje- og gasselskaper, såkalt Green Agenda eller ESG. Dagen etter de russiske militæraksjonene i Ukraina, stoppet to av verdens største oljeselskaper BP og Shell leveransene av diesel til Tyskland i frykt for dieselmangel i Storbritannia. Russland leverte mellom 60 og 70 % av all diesel i EU før krigen i Ukraina.

Dette er transportnæringens blod

I 2020 var Russland verdens nest største eksportør av diesel etter USA, og fraktet mer enn 1 million fat daglig og rundt 70 % gikk til EU og Tyrkia. Frankrike var den største importøren, fulgt av Tyskland og Storbritannia. I Frankrike bruker rundt 76 % av alle kjøretøy diesel, biler og lastebiler og EUs behov diesel er langt høyere enn i USA.

I den første uken i april annonserte EU-kommisjonens president Ursula von der Leyen stolt nye sanksjoner mot russisk energi som vil begynne med et forbud mot kull. EU er den største importøren av russisk kull. Olje og gass sa hun ville følge på et senere tidspunkt. Det lite kloke grepet vil bare øke energikostnadene som allerede er rekordhøye for det meste av EU, ettersom det vil tvinge olje- og gassprisene langt høyere.

Ved begynnelsen av Ukraina-krisen var de globale lagrene av diesel allerede de laveste siden 2008, da covid-nedstengingene hadde gjort stor skade på olje- og gassproduksjon. Nå er det duket for en krise uten sidestykke med diesel, og konsekvensene vil være enorme for verdensøkonomien.

upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/c/...
En dieselmotor er en intern forbrenningsmotor som ble konstruert av den tyske ingeniøren og oppfinneren Rudolf Diesel i 1897. Wikipedia

Diesel driver verdenshandelen.

Dieselmotorer har den høyeste motoreffektiviteten av konvensjonelle motorer. De er basert på prinsippet om kompresjon utviklet i 1897 av Rudolf Diesel. På grunn av større effektivitet og kjørelengde per liter, bruker nesten alle lastebilmotorer diesel. Det driver stort sett alt gårdsmaskineri fra traktorer til skurtreskere. Det er mye brukt i EU, nesten 50 % av drivstoff er diesel da den er langt mer effektiv enn bensinmotorer. Den brukes i stort sett alle tunge gruvemaskiner, bulldozere og i anleggsmaskiner. Dieselmotorer har erstattet dampmotorer på alle ikke-elektrifiserte jernbaner i verden, spesielt godstog. Diesel brukes for en del elektrisk kraftproduksjon og i stort sett alle tunge militærkjøretøyer.

En global mangel på diesel, midlertidig eller langsiktig, er derfor en katastrofalt. Uten diesel kan ikke gods flyttes fra containerhavner til bestemmelsessteder i innlandet. Uten diesel kan ikke lastebiler levere mat til supermarkedet, eller til noe annet for den saks skyld. Hele forsynings-kjeden blir frosset. Og kan ikke bruke bensin i en dieselmotor uten å ødelegge motoren.

Før de globale nedstengingene av industri og transport som begynte i mars 2020, var etterspørselen og tilbudet av diesel i god balanse. Med nedstengningene sank etterspørselen etter diesel for lastebiltransport, biler, anlegg og jordbruk. Ulønnsomme raffinerier ble stengt og kapasiteten gikk ned. Nå som verdensproduksjonen går tilbake til normalen før Covid, er diesellagrene over hele verden farlig lave spesielt i EU som er verdens største dieselforbruker, men også i USA.

Rasjonering?


Ved inngangen til dette året var verdens diesellagre allerede farlig lave, og det førte til skyhøye priser. Fra februar 2022 før virkningen av krigen i Ukraina, var diesel og relaterte aksjer i USA 21 % under gjennomsnittet før covid. I EU var lagrene 8% eller 35 millioner fat under gjennomsnittet før covid. I Singapore var asiatiske hub-aksjer 32 % under normalen. I alle tre regionene var diesellagrene alarmerende lave, under 110 millioner fat sammenlignet med samme tid i fjor.

Fuel Report: Diesel Prices Jump Higher – AgFax
Alle legger merke til diesel og bensin-priser.

Mellom januar 2021 og januar 2022 hadde EUs dieselpriser nesten doblet seg, og det før Ukraina-sanksjonene. Det var flere årsaker, men primært var det den skyhøye prisen på råolje og stopp i forsyninger på grunn av globale nedstenginger og gjenopptakelsen av verdenshandelen. Flere problemer ble det i begynnelsen av mars, da innførte den kinesiske sentralregjeringen et forbud mot eksport av diesel, for å «sikre energisikkerhet» midt i vestlige sanksjoner mot Russland. Så kom Biden-administrasjonens forbud mot import av all russisk olje og gass som i 2021 omfattet anslagsvis 20 % av all russisk tungoljeeksport. Samtidig vedtok EU i sin alltid ideologiske visdom å følge opp med et forbud mot import av russisk kull med forbud mot russisk råolje, diesel og gass.

Den 4. april 2022 var gjennomsnittsprisen per liter diesel i Tyskland € 2,10, den 27. desember 2021 var den €1,50, det er en økning på 40 % på uker. Med USAs og EUs sanksjoner mot Russland etter militæroperasjonene i Ukraina fra 24. februar, nekter flere og flere vestlige oljeselskaper og oljehandlere å handle med russisk råolje eller diesel i frykt for represalier. Dette vil garantert eskalere så lenge kampene i Ukraina fortsetter.

Administrerende direktør for Rotterdam-baserte Vitol, verdens største energihandels-selskap, advarte 27. mars om at rasjonering av diesel i de kommende månedene globalt blir stadig mer sannsynlig. Han bemerket: «Europa importerer omtrent halvparten av dieselen fra Russland og omtrent halvparten av dieselen fra Midtøsten. Den systemiske mangelen på diesel er der.»

David McWilliams

Den 7. april advarte David McWilliams, tidligere en ledende irsk økonom i den irske nasjonalbanken om at: «Ikke bare går oljen opp, dieselen går opp og det er en reell trussel om at det blir tomt for diesel i Vest-Europa i løpet av de neste to eller tre ukene, eller kanskje før det. Vi importerer en betydelig mengde diesel, og den kommer fra to raffinerier i Storbritannia.

Disse raffineriene har ingen råolje for øyeblikket. Så vi driver i utgangspunktet økonomien på en dag-til-dag, time-til-time basis.» Han la til: «Vi har ikke bare en oljekrise, vi har en energikrise som vi ikke har sett på 50 år.» Ifølge ham er grunnen til at diesellagrene er så lave at EU-landene fant det langt billigere å flagge ut olje og diesel til Russland med sine enorme oljereserver.

Situasjonen i USA er ikke bedre. Av politiske grunner blir dieselkrisen bagatellisert av Biden-regimet og EU. Inflasjonen i USA er den høyeste på 40 år. Hva den eskalerenede globale diesel-krisen vil bety hvis den ikke snus, er en dramatisk innvirkning på all lastebil og biltransport, jordbruk, gruvedrift, industri og næringsliv. Det er en katastrofe for en sviktende verdensøkonomi.
Likevel ser vi at regjeringer som den tyske partikoalisjonen med deres vanvittige nullutslippsagenda vil fase ut olje, kull og gass. Eller Biden-«kabalen» som ser de eksploderende energiprisene som et ytterligere argument for å bytte ut oljen og erstatte den med upålitelig og kostbar vind og solenergi. Den sammenhengende globale økonomien er ikke som et spill med lego, den er svært kompleks og finjustert. Den finjusteringen blir systematisk ødelagt, og alt tyder på at det er bevisst. Velkommen til Davos Great Reset eugenikk-agenda. (Eugenikk: forbedring av den menneskelige biologi. red.)

Fra Global Research, publisert 12 April 2022.


Skrevet av F. William Engdahl.

Oversatt av Northern Light som la den ut i derimot.no sin kommentarspalte.
Oversatt fra engelsk, noe redigert og forkortet. Linker i orginalartikkelen.
Original artikkel: http://www.williamengdahl.com/englishNEO11Apr2022.ph
p

Forsidebilde: Florian Rieder



1 har lest innlegget i dag.
Innlegget er lest totalt 714 ganger.

Teksten står for forfatterens mening, ikke nødvendigvis www.derimot.no sin.

8 kommentarer. Leave new

  • Wasan Totland
    15 april 2022 8:19

    Vi får håpe at også Ukraina blir fri for diesel slik at krigen kan stoppe.

    Svar
  • Demonen Klaus Schwab vinner stadig frem godt hjulpet av sine lakeier i flere verdensregjeringer, kalt YGL, i Norge kronprinsparet (hva faen?) samt en lang rekke politikere og samfunnstopper, femtekolonnister som løper makta sitt ærend og sviker land og folk. Samme avgrunn stod vi ovenfor for 80 år siden da demonen Adolf Hitler ble tatt imot med åpne armer, bla i Norge.

    Svar
  • Har lenge forsøkt å advare i mange av gruppene vi driver, men folk virker å ikke forstå alvoret.
    Selv i prepper grupper argumenteres det med at Norge klarer seg fint uten EU sin diesel. Da forstå de ingenting.
    Norge importerer store deler av matforsyning og det meste av forbruksartikkel. Stopper logistikken opp da er vi like utsatt som de fleste andre. Og det ser svært mørkt ut nå.
    Men alle er opptatt av å fordømme russerne for Ukraina og glemmer å tenke på egen sikkerhet.

    Svar
  • FN melder at flere land nå vil gå konkurs og at matvarekrise venter.Sri Lanka og Libanon har allerede meldt seg konkurs og flere venter.
    I vestlig presse brøles det at det er Putins feil.
    Det må for all del ikke innrømmes at det er pengesystemet som ramler isammen.
    For dere som ikke kjenner til gresk mytologi,her er historien om Zeus,Hera og Echo.Zeus var gift med Hera,men hadde seg med andre kvinner.Hera ble hver dag oppholdt med historier,den ene mer skrekkelig eller fantasifull etter den andre av denne Echo.Hera lyttet og lyttet,fascinert og skrekkslagen og direkte fengslet ble hun,men etter hvert fikk hun en gryende mistanke om at alt ikke var helt på stell.Hun rev seg løs fra Echo,s fengslende beretninger og oppsøkte sin ektemann Zeus,bare for å finne ham i sengen med en annen kvinne.
    Hun ble jo rasende over bedrageriet som Zeus og Echo hadde gjennomført mot henne og straffen Echo fikk var at hun ble fratatt sine egne meninger og tanker,hun ble bare ett Ekko kko ko-.
    Så hvorfor skriver jeg dette ?
    Vel,Zeus står for makten,Hera er folket og Echo er nyhetsformidlerne.
    Det er den store konspirasjonen som rir verden idag.
    Så til dere som er eksperter på menneskerasene-Israelere er betegnelsen på de som befolker Israel.De som befolker ett område er alle ulike fra hverandre derfor kalles de individer,alle er forskjellige.De fleste som bor i Israel har en felles tro eller muligens er den troen delt i to grupper hvor judaisme er grunntroen,derfor kalles de jøder.Det er her disse rasekspertene kommer inn i bildet,de definerer jødene som en rase.
    Raseteori er bare babbel.Vi som bor i Norge blir kaldt nordmenn,er det noen av dere skaprasistene og raseekspertene som vil hevde norges befolkning er individuelt like ?.
    Men i landet Norge er det mange flokker og politikere og media gjør sitt beste for å splitte opp befolkningen i så små og sårbare flokker som mulig,da er det enklest å herske.Dette er ganske så likt som Bibelens Babel.
    Historien gjentar seg og gjentar seg,men ikke om vi lærer.
    Putin får i mediene skylden for inflasjonen,så denne trollmannen Putin har sprøytet penger inn i vår realøkonomi,det tyter inn penger til hvermannsen som presser prisene i været ?.
    Nå får dere ta dere ett kaldt bad,kanskje dere kommer til sans og samling.
    Hvordan skapes penger ?
    Vår økonomi er konsumbasert,hva menes med det ?.
    Hva menes med gjeldsbasert økonomi ?.
    Til slutt må jeg be dere som aldri har spist av kunnskapens tre,prøv det da vel,gjør deres egne undersøkelser,anstreng dere litt,ikke bare sitt og lytt til Ekko,kko ko-
    En ansvarlig leder tar vare på de som befolker det området han skal lede,ikke enkeltgrupper og elite.Men for å få til det må individene utvikles med god moral og kunnskap for områdets beste.En følelsesstyrt befolkning vil til slutt forsvinne.

    Svar
    • THE GREAT RESET
      16 april 2022 10:03

      FN og World Economic Forum (WEF) er nå slått sammen… WEF er selveste arkitekten bak «the great reset» og «you will own nothing and be happy». WEF ønsker å nullstille økonomien med å kjøre den i grøfta for sener å «redde oss» med en totalitær fascistsk verdens regjering hvor folk flest ikke vil eie noe, ha ingen makt og ingen frihet. Kun eliten og de i toppen vil ha noen goder mens resten av folket må være lykkelig med ingenting…

      Svar
    • Nåja, nå er det vel «jødene» som har vært , og er mest ivrige til å kalle seg en rase.
      Enten de påberoper seg å være jøder eller semitter.
      Men kanskje, det politiske, zionister er riktigere.

      ‘Vår rase er Mesterens rase. Vi er guddommelige guder på denne planeten. Vi er like forskjellige fra de underordnede rasene som de er fra insekter. Faktisk, i forhold til vår rase, er andre raser dyr, i beste fall kuer.
      Andre raser bør anses som menneskelig ekskrementer. Vår skjebne er å herske over de underordnede rasene. Vårt jordiske rike vil bli styrt av vår leder med et våpen av jern.
      Massene vil slikke våre føtter og tjene oss som våre slaver.’
      (Menachem Begin – Israeli Prime Minister 1977-1983)

      Svar
  • Å lede ett land må skje gjennom opplysning og moral,da får man individer som forstår hvordan de skal leve isammen..Bruker man statens voldsmonopol til å tvinge befolkningen i kne eller mediene som statens løgn og propagandafabrikk til å villede sin befolkning,da er vi i tyranni forkledt som folkestyre.
    Når nå statens funksjoner i stort sett er privatisert av ett grådig profittbasert uvesen,da er vi der vi er.
    Du har en bevisst og ubevisst hjerne.Den ubevisste delen er summen av alle dine erfaringer,tanker og lærdom,det er det som kalles din sjette sans.Hvor utviklet er den ?.
    Din bevisste del er så forvirret av meningsløs politikk og meningsløse meninger påtvunget deg av en stat som er privatstyrt men sies å være folkestyrt.Slik har det alltid vært og slik dyttes du enten hit eller dit.
    En professor eller akademiker taler kongens ord og det er også de som definerer hva som er rett og galt,rett og slett har de retten til å si hva som er normalt.
    Normalen blir da at er du tro mot din konge,stat og fedreland,da er du normal,gjennomskuer du at staten bruker deg som melkeku for de rike er du unormal og jeg skal gi de rett,ikke mange gjennomskuer svindelen så ja ,de avviker fra normalen,men gale er de ikke.Men Staten foretrekker i noen tilfeller å bruke sitt voldsmonopol til å sende disse som ikke underkaster seg både i fengsel og sykehus eller kall det gjerne fengselssykehus.
    De fleste såkalte alternative fremelsker rasisme,de elsker å skylde på innvandring og religion som årsaker til sin egen elendighet.
    Masseinnvandringen som er skapt av vårt privateide bankvesen og gjennomført av deres stråmenn politikerne genererer tonnevis med verdier inn i bankeiernes velfylte verdikammere.Men tankeløse som vi er,så skylder vi på innvandrerne.Hvilken elendighet bankbaronene og politikerne påfører sin befolkning tenker ikke en tankeløs statsborger på,heller ikke at statsborger betyr å borge for statens sprell og uhyrligheter.
    Slik kan vi ta krise etter krise etter krise,hvem vinner og hvem taper ?.Ja de uten egne tanker,de er tapere,de som tenker og yttrer seg taper,de som står ,oftest alene opp mot tyranniet taper.
    Og vinnerne er de uten moral og som utnytter enhver situasjon til egen vinning og som ikke mange tør sette navn påDe ikke bare utnytter situasjoner som byr seg,det er de som skaper og utvikler de.Eksempler på det er alle krisene vi opplever.
    Den verste landeplagen som finnes er håpet,ingenting annet har passifisert menneskene mer enn håpet,vi folder våre hender,vi ber og luller oss inn i troen på at noe guddommelig skal redde oss.Vi må få hendene opp av bukselomma,vi må slutte å tro på politikere som er betalte leiesoldater for de private utbytterne.
    Dumbing down the people er hele tiden maktens mål.

    Svar
  • THE GREAT RESET
    16 april 2022 9:59

    Dette handler om «the great reset». Sanskjonene mot Russland er bare en av metodene de nå bruker får å nullstille økonomien og de gjør alt dette med viten og vilje. Klima og korona hysteriet har ikke vert så effektivt til å få starte «the great reset» som de hopet. Alt dette er bare for å bane vei for den fascistiske totalitære verdens regjeringen «eliten» ønsker seg hvor «du vil være lykkelig og eie ingenting» (mens de hyper rike psykopatene eliten eier alt…)

    Svar

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Fill out this field
Fill out this field
Vennligst skriv inn en gyldig e-postadresse.

Next Post

På skjult kamera fra et USA-sykehus:

Personalet reagerer på vaksinen: «Sprøytene er fulle av dritt!»

Previous Post

Skyldes stress?

Hvorfor dør svært mange yngre ordførere i Tyskland og Østerrike brått?

Teksten står for forfatterens mening, ikke nødvendigvis www.derimot.no sin.