POSTED IN Media, Norge

Prinsipp i Aftenposten?

Uansett hva som skjer er det Russlands feil.

2 kommentarer
Print Friendly, PDF & Email

«Hallo, Zelenskyj?«

Av George Chabert

Vi har lenge visst hvor Norges mest berømte utenriksminister fikk sine instrukser fra. Stoltenberg senior var jo ærlig nok til å innrømme det: «Når vi lurte på en sak, så ringte vi bare til Walter Mondale og fikk rede på hva vi skulle mene.»

Hva med Aftenpostens journalister? Har de en direkte linje til Zelenskyj? En dag leser vi: «Russland har betalt Taliban for å fange eller drepe vestlige soldater i Afghanistan.» Selvsagt, Aftenposten hadde ingen belegg for å skrive dette, som fort forsvant fra «nyhetene».[1] 

En annen dag får vi servert til frokost av Aftenposten at «Russisk statsfjernsyn sender oppfordringer om å drukne og brenne ukrainske barn.» Dette var selvsagt et grovt løgn.[2]

I dag, 2. juni, får vi atter en løgn. Denne gangen var det en sløv løgn. Tanken er sikkert at om man daglig på de største mediene som NRK, Aftenposten, Dagbladet og lignende tegner et utelukkende negativt bilde av Russland vil det norske folk blindt følge myndighetenes krigssti.

I en liten notis, «Russland blokkerer korneksporten», skriver Aftenposten: «Ukrainske myndigheter meldte torsdag at den FN-støttede kornavtalen med Russland inntil videre er stilt i bero. Eksporten via Svartehavet skal ifølge Ukraina ha stanset opp fordi Russland ikke lenger registrerer skip med kurs for ukrainske havner.» Den siste setningen i notisen skal understreke hvor kynisk og ondsinnet Russland er: «Det er ikke gitt kommentarer til dette avbruddet fra russisk side.» 

I går, 1. juni, sa FN-talsmann Stephane Dujarric til journalister at Russland har varslet om at de vil begrense passasjen av kornskip inntil Ukraina gjenåpner ammoniakkledningen Togliatti-Odessa. For å løse problemet sa FN-talsmann at det skulle jobbes for gjenopptakelse av eksport av russisk gjødsel, «inkludert ammoniakk, og gjenopptakelse av ammoniakkledningen Togliatti-Odessa». 

Men Aftenposten visste ikke det. Aftenposten er jo ikke en avis.

[1] Se min artikkel «Aftenposten er ikke en avis». Morgenbladet takket nei til den, da i bransjen kritiserer man ikke sine kolleger: «Hei George. Fin tekst, dette, men vi må likevel si nei til den, da det er en ren kritikk av Aftenposten.» Aftenposten publiserte en sterkt forkortet versjon av artikkelen.  Den opprinnelige versjon kom i Steigan.no.

[2] Denne gangen tok ikke Aftenposten min artikkel «Journalistikk à la Aftenposten». Den kan leses i Steigan.no og Tronderrod.no.



1 har lest innlegget i dag.
Innlegget er lest totalt 1 903 ganger.

Teksten står for forfatterens mening, ikke nødvendigvis www.derimot.no sin.

2 kommentarer. Leave new

  • Northern Light.
    5 juni 2023 17:07

    Andrepiloter som plutselig dør er nå «normalt», fastslår EU-domstolen.

    AI kan bli andrepilot sier presidenten for Emirates Airline, og stor pilotmangel i USA og Canada.

    Av Dr. William Makis.
    Døde andrepiloten før flyturen din startet? Du kan få erstatning, det har EUs høyesterett avgjort.
    Flyselskaper bør tvinges til å gi erstatning for et kansellert fly når andrepiloten dør, avgjorde EUs høyesterett torsdag 11. mai 2023. I henhold til tidligere EU-regler kunne flyselskaper nekte å betale kompensasjon til reisende hvis et fly ble kansellert på grunn av «ekstraordinære omstendigheter».

    Den aktuelle saken var et fly fra 2019 til Lisboa som skulle ta av fra Stuttgart, men andrepiloten ble funnet død i hotellsengen og flyet ble kansellert. Flyselskapet nektet å betale erstatning, og hevdet at andrepilotens uventede død kvalifiserte som en «ekstraordinær» omstendighet. Men EUs øverste domstol var uenig og sa at «selv om dødsfallet var tragisk» var det ikke ekstraordinært «siden enhver person kan, når som helst, uventet bli syk eller dø».

    Nyheter for de som ennå tør å fly: AI kan bli andrepilot, avslører presidenten for Emirates Airline.
    Nå som AI blir mer sofistikert, utforsker flyselskaper muligheten for å kunne erstatte minst en av personalet i cockpiten. Å gjøre det ville tillate dem å løse mannskapsmangel og få lavere utgifter. «Kunstig intelligens kommer til å ha en stor innvirkning på luftfartsindustrien, fly med bare en menneskelig pilot blir mulig,» ifølge Emirates president Tim Clark, rapporterte CNBC tirsdag.

    Påbudet om to piloter i passasjer- og transportfly er avgjørende for å sikkerheten i tilfelle en av pilotene blir ute av stand til å fly flyet. Med forbedret teknologi kan imidlertid kunstig intelligens brukes til å lande flyet på en forhåndsvalgt flyplass i nødstilfeller. Det amerikanske militæret prøvde AI-piloter tidligere i år.

    Mangelen på piloter og fly satt på bakken kommer ettersom flyselskapene har rekordetterspørsel etter reiser denne sommeren, men uten kapasitet til å dra nytte av høye billettpriser. Det er enda flere jetfly på bakken enn for et år siden. Flyindustrien står overfor en pågående mangel på piloter, som globalt vil øke til nesten 80 000 innen 2032.

    Administrerende direktør for verdens største lavprisselskap, Southwest Airlines, forventer at den globale pilotmangelen vil fortsette i minst tre år til. Med dagens mangel på piloter, har Southwest Airlines måttet sette 40 av sine fly på bakken. Dette tilsvarer rundt 200 flyvninger om dagen, eller 8 % av flyvningene som flyselskapet har innstilt for øyeblikket.

    Analytikere har estimert at USA mangler minst 10 000 piloter, og med flyreiser etter pandemien i full gang, ville det ikke være overraskende å se dette tallet øke. Før pandemien var det allerede en utbredt pilotmangel i USA, men da pandemien bremset luftfarten, bestemte mange veteranpiloter seg for å pensjonere seg tidlig. American Airlines har satt rundt 50 av sine langdistanse-fly og 150 regionale flypå bakken på grunn av pilotmangelen.

    Den kanadiske luftfartsindustrien går gjennom en smertefull, men nødvendig, omstilling. En rekke faktorer forårsaker dagens pilotmangel. Flystudenter sliter med å ha råd til pilotutdanningen, mangelen på finansiering er en annen bidragsyter til pilotmangelen – folk har rett og slett ikke råd til pilotutdanning lenger. Erfaring er kvaliteten som mangler blant kanadiske piloter akkurat nå. «Det er mange individer som meg som prøver å komme seg ut av Canada på grunn av lønnsnivået her,» sa han.

    I løpet av de siste tre månedene har det vært minst ti tilfeller av at piloter under flyvningen har blitt ute av stand til å fly flyet, og minst fem pilotdødsfall. Tidspunktet for rettsavgjørelsen av EU-domstolen er svært mistenkelig, siden den normaliserer de plutselige dødsfallene til andrepiloter akkurat som disse dødsfallene skyter i været.

    Mangel på piloter er ikke overraskende, spesielt siden covid-vaksinerte piloter får hjerteinfarkt på fly, flyplasser eller på hotellrom mellom flyvninger. Piloter som ble pålagt å ta covid-vaksiner, lider også av alle slags andre skader etter vaksinasjon. Hovedstrømpressens omtale om pilotmangelen unngår enhver omtale av elefanten i rommet, som er pilotens skader på hjerte eller annet etter de ble tvunget til å ta covid-vaksiner av flyselskapene.

    Fra Global Research, publisert 5 juli 2023. Dr. Makis er lege og speialist innen radiologi, onkologi og immunologi, og har forfattet over 100 fagfellevurderte artikler.
    Oversatt fra engelsk, noe forkortet. Linker i orginalartikkelen.
    Orginalartikkel: Recent News on Pilots: Co-pilots Dying Suddenly Is Now “Normal”, Top EU Court Ruled.

    Svar
  • Og når det har stillet litt om Nordstream-rørene som ble sprengt, så kommer det fram at USA visste om sprengningen noen måneder før det ble utført.
    Ja, det var visst Ukraina, som lånte båter og ekspertise fra USA, som utførte dette.
    Men selvfølgelig i hånden & ånden USA.

    Hva sier Stoltenberg nå? Han ‘visste’ jo dagen etter sprengningen at det var Russland som stod bak. 😉
    Ja, ja. Nå er jo dette glemt i media, -når inntrykket av at det var Russland som sprengte er sementert.
    Nå er det demningen som gjelder.
    Selvfølgelig er det Russland denne gangen også. 😉

    ‘Washington Post hevder at Ukraina planla et skjult angrep på Nord Stream-ledningen, tre måneder før ledningen ble sabotert i september i fjor.
    USA og president Joe Bidens administrasjon skal ha visst om dette, ifølge storavisen.
    Detaljene rundt planene skal ha blitt samlet inn av europeisk etterretning og delt med amerikanske CIA i juni 2022. Avisen hevder at informasjonen de besitter, var blitt delt av Jack Texeira på chat-plattformen Dicord. ‘
    nettavisen.no/nyheter/storavis-hevder-ukraina-planla-skjult-angrep-pa-nord-stream-ledningene/s/5-95-1141285

    Svar

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Fill out this field
Fill out this field
Vennligst skriv inn en gyldig e-postadresse.

Next Post

Slik kan planen være:

Få Kina til å invadere Taiwan!

Previous Post

Alle Stortingspartiene er pro-Nato partier.

Fullstendig norsk knefall for krig og opprustning.

Teksten står for forfatterens mening, ikke nødvendigvis www.derimot.no sin.