POSTED IN Virkelighetsforståelse

Oliver Stone:

Hollywood og CIA går hånd i hånd!

8 kommentarer
Print Friendly, PDF & Email

Vi republiserer denne artikkelen fordi det er svært mange som ikke forstår at det er en sammenheng mellom Hollywood og f.eks. det militærindustrielle komplekset. Hollywood produserer ikke bare underholdning og virkelighetsflukt, men en virkelighetsforståelse som ofte er bunnfalsk.

Tidligere kunne regissører som Oliver Stone presentere sider av virkeligheten for filmpublikummet som i høy grad var i overensstemmelse med ting som skjedd i verden og hvor en forholdt seg kritiske til USAs politikk. Men de siste tiårene er dette blitt umulig. Nå skal virkeligheten omskrives slik at ingen kritiske stemmer slipper til. Hollywood er omgjort til en propagandamaskin for USAs politikk. Det er det oliver Stone her forteller.

Dette forteller at USAs maktsentrum er hardt presset siden tøylene for ytringer nå strammes til.

Knut Lindtner
Redaktør

Oliver Stone: Hollywood er blitt enda mer sensurert siden 9/11.

Den amerikanske filmindustrien har forandret seg siden milepælen i 2001 forteller film-skaperen Oliver Stone til RT. Produsentene bruker økonomiske begrensninger til å sensurere filmer som utfordrer USA  eller CIA.

Oliver Stone er en amerikansk regissør, manusforfatter, produsent og skuespiller. Stone er sønn til en børsmegler og hoppet av studiene ved Yale University for å verve seg under Vietnamkrigen. Han reagerte på at det i første rekke var fattige som ble innkalt. Wikipedia

«Kanskje i 1980-årene, da jeg lagde «Platoon», «Born on the Fourth of July» og «Heaven and Earth», kunne jeg gjøre slikt. Og dette sier film-makeren som har vunnet Oscar når han nevner sine mest berømte filmer, mens han nå lager show på RT  om den tidligere president Rafael Correa på spansk RT.

Da jernteppet falt og den kalde krigen tok slutt, mener Stone at tingene ikke ble noe bedre. «Min film-karriere har lidt fordi jeg noen ganger har sagt ting som de amerikanske produsentene hater å høre», avslører han.

Han legger til at de som sponser film-produksjonen noen ganger tyr til «økonomisk sensur». 

Hollywood har endret seg siden 2001. Det er blitt mer sensurert. De militære, CIA, påvirkningen fra disse organisasjonene har vært svært tydelig.

Fra filmen Platoon som Oliver Stone regisserte

«Du kan redusere budsjettene så mye du vil – la oss si at du ønsker å lage en film som kritiserer det amerikanske militæret. La oss se på historier fra Irak-krigen eller skrekkhistorier om det som nylig har hendt i Iran…vil du lage slike filmer så vil det ikke skje idet hele tatt», forklarer han.

Stone, som har vunnet flere Oscarpriser, BAFTA-priser og Golden Globe-priser har blitt kritisert i vide kretser for sine anti-krigs dramaer. Og nå sist for en serie filmer som stiller spørsmål ved de vestlige fortellingene om kaoset i Ukraina. Og for sitt eksklusive intervju med Vladimir Putin.

«Nå er ikke sensur noe som kun går ut over amerikansk film-industri», klager Stone. «Jeg kan lese amerikanske medier, men alle sier det samme … og du hører ingenting fra Iran og Kina, du hører ikke fra Nord-Korea, de hører intet fra Venezuela. Du får ikke vite deres synspunkter».

Spesielt etter andre verdenskrig begynte CIA å gå til aksjon, for eksempel satte de inn sine folk i nyhets-businessen. Deres agenter kom inn i avisene, i magasinene og i fjernsynet.

Den berømte film-makeren høres pessimistisk ut når han blir spurt om det er noe håp om forandringer – eller i det minste om systemet vil tillate noen forandringer.

Han sier at begge partier – enten det er demokratisk eller republikansk – går etter samme instruksjoner når det handler om saker som krig og fred.

«Det finnes ikke noe part i De Forente Stater, ingen demokratisk røst, unntatt i små tredje partier som er så små at de vil si: «Hvorfor driver vi og kriger?», utbryter Stone, og legger til «Resten er høyre-partier som kjemper mot høyre-partier».

Demokratene er ikke et fnugg bedre enn republikanerne, sier han. «Hilary Clinton og hennes gruppe, og Joe Biden, de er like mye for krig som enhver republikansk Dick Cheney».

Stone synes Donald Trump, har gjort «forferdelige ting» ved å trekke USA ut av klima-avtalen i Paris, og den vanskelige oppnådde atom-avtalen med Iran. 

Men, argumenterer Stone, hvorfor behøver USA slåss mot russerne. 

Dette alarmerte mainstream media så mye at de angrep han fra dag én. Men han mener at det ikke er Russland som ødelegger amerikansk demokrati – det er penger.

Hollywood dreier seg ikke om å skape kunst. Det dreier seg om penger og propaganda.

Stone klager over at politikken har forandret seg fra det muliges kunst til kunsten å håve inn penger.

«Det brukes så mye penger på poltikk. Det er umulig for min enslige stemme å få forandret på dette. Kandidater som nå stiller i Amerika må samle inn milliarder av dollar for å bli tatt alvorlige», sier Stone.

Imperier faller. La oss be om at dette imperiet, disse onde tingene, vil falle – fordi vi er et ondt imperium. Det Reagan sa om Russland er sant om oss.

Oversatt av Ingunn Kvil Gamst

Tidligere publisert på derimot.no

https://russia-insider.com/en/oliver-stone-hollywood-even-more-heavily-censored-911/ri28247



1 har lest innlegget i dag.
Innlegget er lest totalt 2 390 ganger.

Teksten står for forfatterens mening, ikke nødvendigvis www.derimot.no sin.

8 kommentarer. Leave new

  • Tor Larsen
    12 mars 2021 8:28

    Jeg skriver det igjen, at av alle jordens yrkesgrupper så må journalister tilhøre den yrkesgruppen som av alle yrkesgrupper har mest blod på hendene. Der finnes ærlige og gode journalister, men jeg undrer meg over om de ikke heller kjører buss eller taxi. Dagen etter at journalisten skulle komme til å bedrive god og avslørende politisk journalistikk så vil han eller hun stå uten jobb. Paul Craig Roberts skriver om at journalister er prostituerte (vel en nedgradering av de prostituerte):
    https://www.paulcraigroberts.org/2019/10/14/journalists-are-prostitutes/

    Svar
  • Bjørnar Bolsøy
    26 september 2021 4:13

    Stone gjorde en fryktelig dårlig jobb med å analysere Zapruderfilmen.

    Om man studerer bildene 312 og 313 i filmen, er det åpenbart at Kennedys hode først voldsomt brekker forover (altså forenlig med at skuddet kommer bakfra) for så i bildene 314-317 tar en venstresving mot presidentfruen (igjen forenlig med at skuddet kom bakfra i høyre side av hodet) og først i bilde 318 skyter voldsomt bakover.

    Dette er usynlig om man ser på filmen i sanntid, men er svært tydelig om man studerer bilde-for-bilde.

    [w]ww.youtube.com/watch?v=102YMXW3BxA

    Dette i seg selv beviser eller motbeviser selvsagt ikke om Kennedys mord var en konspirasjon, men det er åpenbart at det fatale skuddet kom bakfra – ikke forfra som Stone ville ha det til.

    Svar
    • Bjørnar Bolsøy
      26 september 2021 4:37

      For å utdype videre:

      » og først i bilde 318 skyter voldsomt bakover.»

      Kennedys hode skyter først voldsomt fremover, haken treffer brystet med stor kraft og dermed – på grunn av den sentrifugale kraften – blir kastet mot venstre side og gjør en sirkel før hodet blir voldsomt kastet bakover.

      Igjen helt forenlig med et skudd som kom bakfra, traff i høyre side av hodet, og sendte hodet i en sving mot venstre og så bakover.

      Svar
    • Bjørnar Bolsøy
      26 september 2021 23:40

      «Dette er usynlig om man ser på filmen i sanntid, men er svært tydelig om man studerer bilde-for-bilde.»

      Eller enda bedre, en stabilisert versjon i slow motion:

      [h]ttps://youtu.be/Mwy6Q9_cUwc?t=94

      Svar
      • Du får tipse Faktisk fjott no. De rydder nok opp i dette skal du se …

        Svar
        • Bjørnar Bolsøy
          20 mars 2022 23:33

          Skal jeg tolke dette som at vi er enige om at Stone gjorde et usedvanlig labert arbeide i sin faktasjekking, i en film med et busjett på 40 milloner 1991-dollar?

          Svar
  • CNN er i teten når det gjelder «fake news», og har tapt seere. NRK trenger egentig ikke kunder og abonnenter; de stjeler sine inntekter fra folket. Høygravide beautyblogger Maryana tilsynelatende på flukt fra en fødeklinikk, som egentlig er fraflyttet og naziokkupert, er eksempel på Hollywood-karakteren til fake news, iscenesatt, og for lettvinthets skyld, hvorfor ikke ta noe effektfullt fra et videospill eller noe gammalt fra arkivet. Journalister med integritet blir ikke rike; de risikerer heller å utsettes for sjikane, overgrep, razzia, husransakelser, beslaglagt PC og mobil, sånn som han i Project Veritas.
    Hollywood og hva som skjer der kan vigilantcitizen.com godt belyse. Metoo er bare toppen av isberget.

    Svar
    • Bjørnar Bolsøy
      20 mars 2022 23:35

      «CNN er i teten når det gjelder “fake news”»

      Den tittelen går vel til RT, Sputnik og alle Putin-kontrollerte medier.

      Svar

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Fill out this field
Fill out this field
Vennligst skriv inn en gyldig e-postadresse.

Next Post

IOC med anbefalinger til idrettsutøvere:

Du må ha korrekte politiske meninger hvis du vil delta.

Previous Post

Norge er i krig og da skal alle mene det samme.

Norsk ytringsfrihet skal bort.

Teksten står for forfatterens mening, ikke nødvendigvis www.derimot.no sin.