POSTED IN Diverse

Når det gjelder el-biler er Norge et unntak.

I USA stuper el-bilsalget nå.

5 kommentarer
Print Friendly, PDF & Email

«Herr president. Nå må du sette på bremsene».

3900 bilforhandlere advarer om at etterspørselen etter elektriske biler smuldrer bort.

Data fra  Bankrate antyder at interessen for nye billån med 60 måneders betaling nå er på sitt høyeste siden «Dot Com»- perioden. Samtidig er de skyhøye prisene på nye elektriske biler en betydelig utfordring for en middels arbeiderklasse-amerikaner. Derfor er folks interesse for elektriske biler synkende. 

Dette melder 3900 bilforhandlere om. De har skrevet til president Biden, og bønnfalt hans administrasjon om å revurdere planen sin om å få fart på salget av elektriske biler. De melder om at det er alvorlig nedgang i etterspørselen etter slike biler.

«I øyeblikket er det mange elektriske biler tilgjengelig for kunder som vil ha dem. Disse bilene er jo ideelle for mange mennesker, og vi tror etterspørselen vil øke med tiden.

Men slik situasjonen er i dag er etterspørselen etter disse svært lav i forhold til vanlige bensinbiler hos våre forhandlere. Vi mener det skyldes de nåværende reguleringene. Elektriske biler fyller opp lagrene våre», sier forhandlerne.

De sier at 2022 var året fullt av «håp og tro på elektriske biler. Men det har endret seg til en elendig tilstand. Antallet usolgte elektriske biler hoper seg opp. De går ikke unna på langt nær så raskt som de kommer inn til våre forhandlere, selv om prisene blir satt ned, produsentene reklamerer, og regjeringen har gode hensikter».

De advarer:

«Allerede nå hoper det seg opp hos våre forhandlere. Det er jo vår beste indikator på hvordan markedet er».

Ifølge data fra Bankrate kan det skyldes at renten på nye billån med 60 måneders tilbakebetaling har økt fra rundt 3,5 % til 7,78 % på kort tid – et skikkelig rentesjokk. Et slikt rentenivå har vi ikke sett siden 2001.

Bilforhandlerne sier at de fleste kundene ennå ikke er klare for elektriske biler, de har ikke råd til dem. Ingen velstående konservativ amerikaner som prøver å overleve Bidens økonomiske feilgrep ønsker å betale 1000 dollar ekstra for en elektrisk bil.

De forklarer at de fleste kundene ikke har «garasjer hjemme der de kan lade opp bilene». De har også «rekkeviddeangst når det er kaldt eller varmt vær». Når det er sagt har forhandlerne en bønn til Biden:

Herr president. Nå er det på tide å sette på bremsen for regjeringens urealistiske tiltak for elektriske biler.  Dere må gi produsentene tid til å utvikle batteri-teknologien. Dere må gjøre elektriske biler billigere. Dere må gi produsentene tid til å utvide våre hjemlige kilder til mineraler  som brukes i produksjonen av batteriene.  Dere må gi tid til å utvikle infrastrukturen for lading av biler, og gjøre det pålitelig. Dere må gi amerikanerne tid til å bli fortrolige med denne nye teknologien, slik at de vil velge å kjøpe en elektrisk bil.

Ikke noe av dette bør overraske leserne. Det er veldokumentert et fall i salget av elektriske biler i  år. Siden i sommer har forhandlerne strevd med å få solgt disse, lagrene bare øker. GMC Hummer Elektriske biler viser  dette klart.

Brevet til presidenten kommer samtidig som ideen om ren energi i industrien har falt helt i fisk. Aksjene for solenergi, vindmøller og hydrogen har stupt i år. President Bidens grønne revolusjon har ikke en sjanse mot de økende rentene. Og vi undres på om Elon Musks priskrig for elektriske biler tidligere i år  mot de store bilprodusentene kan bety at Tesla kan tørke opp på markedet, eller om de også vil forårsake trøbbel.

Oversatt av Ingunn Kvil Gamst

Artikkelen stod opprinnelig i Zero Hedge

Forsidebilde: Lexica

Teksten står for forfatterens mening, ikke nødvendigvis www.derimot.no sin.

5 kommentarer. Leave new

  • Gode nordmenn ser med 80% tillit på NRK og vet dermed det meste, vurderer Erna som statsminister igjen no problem, brøler med barna og Sankta Greta for klimaet, hater Putin og skryter av el-bilen sin og andre humanistiske «virtue signals», bretter opp ermet igjen og igjen og er så fornøyde med seg selv som de flinkeste i klassen, og snakker ikke med konspirasjonsteoretikere og fritt-tenkende ekstremister som kan true deres selvtilfredse tro på systemet om det så koster dem livet ved hjelp av den «sikre og effektive beskyttelsen», eventuelt snør de inne og fryser i hjel på en fjellovergang.
    Havila Kystruter har vett i pappen og vil ikke ha de eksplosivt brannfarlige el- bilene med på tur, så det må være noen av de 20% med klare tanker i ledelsen i firmaet.
    For ungdom som har som hobby å sette fyr på biler er el-bilene kjempegøy; bare tenn på en sånn en så kan en få et helt nabolag til å gå opp i flammer.

    Svar
  • At elektriske biler er mindre interessant i amerikansk kjøre- kultur er ikke så underlig. De har et annet kjøremønster og lengre avstander.
    Men kanskje kommer fasstoff-batterier snart, med lengre kjørelengde pr. lading?
    Kanskje er hydrogen-elektrisk et bedre alternativ, med 1/10 av batteristørrelsen og samme raske mulighet for fylling av drivstoff? Og som allikevel er 2-3 ganger så effektive som forbrenningsmotorer. Det blir jo mye spart energi bare i USA alene.

    Når elektriske biler, eller hydrogen-elektriske, har tatt markedet, så kan jo den som vil prøve å introdusere forbrenningsmotoerbiler igjen. 😉

    Svar
  • Northern Light.
    4 desember 2023 14:11

    Elbiler har 80 % flere problemer enn tradisjonelle bensin og diesel biler, viser en forbrukerrapport.

    Av Tyler Durden.
    En ny rapport fra Consumer Reports fant at elektriske kjøretøy har nesten 80 % flere problemer og er «generelt mindre pålitelige», enn konvensjonelle biler med forbrenningsmotor. Godt at alle regjeringer over hele verden subsidierer bruken deres i navnet til «klimaendringer», ikke sant?

    Enda verre enn elektriske kjøretøyer er plug-in hybrid elektriske kjøretøy (PHEV), som ble funnet å ha 150 % flere problemer enn tradisjonelle kjøretøyer, rapporterte CBS (amerikansk kringkastingsselskap). Vanlige hybrider er de beste av disse, med omtrent 25 % mindre problemer enn bensin og diesel biler, sa studien.

    Studien omfattet informasjon fra over 330 000 kjøretøy produsert fra 2000 til 2023, inkludert et begrenset antall rapporter om splitter nye 2024-modeller.

    Den nylige rapporten om pålitelighet fra Consumer Reports faller sammen med en tid da amerikanske bilkjøpere har fordelen av et skattefradrag på opptil $7500 (80600 kr) når de kjøper et elektrisk kjøretøy.

    Men, som CBS bemerket i deres sammendrag, har bruken av elbiler av forbrukere vokst tregere enn først antatt. En medvirkende årsak til denne langsommere veksten er de høyere vedlikeholds-kostnadene forbundet med elbiler sammenlignet med konvensjonelle kjøretøy, sammen med nødvendigheten av tilleggsutstyr som elektriske ladestasjoner for hjemmet.

    EV-eiere rapporterte oftest problemer relatert til batteri og ladesystemer, samt problemer med passform og finishen på kjøretøyets karosseripaneler og interiørkomponenter. Consumer Reports observerte at elbil-produsenter fortsatt er i ferd med å mestre nye kraftsystemer og antydet at etter hvert som de får ekspertise, vil den generelle driftsikkerheten til elbiler bli bedre.

    Consumer Reports påpekte også at vedvarende bekymringer om driftsikkerhet sannsynligvis vil forsterke utfordringene som avskrekker mange potensielle kjøpere fra å gå over til elbiler. Disse bekymringene slutter seg til eksisterende om høyere kostnader, begrenset tilgjengelighet av infrastruktur for lading og lengre ladetid knyttet til elbiler.

    CBS skrev: «PHEV-biler kan ha flere problemer enn konvensjonelle biler og elektriske kjøretøy, fordi de kombinerer forbrenningsmotorer med en elektrisk drift, noe som skaper mer kompleksitet, sa Consumer Reports. Det betyr at det er mer som kan gå galt».

    «Consumer Reports vurderer kjøretøy på 20 problemområder, alt fra knirkende bremser til EV-ladingsproblemer, og PHEV-er kan ha allle diss problemene, sa rapporten».

    Ikke alle PHEV-er var dårlige. I følge Consumer Reports fikk Toyota RAV4 Prime og Kia Sportage poeng for driftsikkerhet som er over gjennomsnittet. I tillegg oppnådde tre plug-in hybrid elektriske kjøretøy – BMW X5, Hyundai Tucson og Ford Escape – gjennomsnittlige poeng.

    Jake Fisher, seniordirektør for testing av biler ved Consumer Reports konkluderte: «Denne historien er virkelig en om voksesmerter. Det er en historie om bare å finne ut av feilene og problemer med ny teknologi».

    Fra ZeroHedge, publisert 1 december 2023.
    Oversatt fra engelsk. Linker i orginalartikkelen.
    Orginalartikkel: EVs Have 80% More Problems Than Traditional Gas Vehicles, Consumer Reports Finds.

    Kommentar:
    «En medvirkende årsak til denne langsommere veksten er de høyere vedlikeholds-kostnadene forbundet med elbiler sammenlignet med konvensjonelle kjøretøy». Hvordan kan en elektrisk motor som har bare en bevegelig del, og ofte bare ett gir, gjøre at kostnadene for vedlikehold blir høyre enn en bil med forbrenningsmotor, som har flere hundre bevegelige deler, filtre, tennplugger, oljer og kjølevæske? Og batteripakker til elbiler trenger ikke vedlikehold, de har ladeovervåkings-systemer. Elbiler er overdesignede og over-kompliserte for at bilmerkene for at de skal bli dyre å reparere, for at de skal tjene maksimalt på ettermarkedet, og få bilene avskrevet så raskt som mulig av eiere og fosikringsselskaper.

    Bilmerkene vil ha et like stort ettermarked som for konvensjonelle biler, og setter opp service intervaller som for bensin og dieselbiler. Det er bare manglende teknisk kunnskap hos flertallet av bilkjøperne som gjør de kommer unna med dette. Det er egentlig bare bremsevæske på en elbil som må byttes regelmessig, (2-4 år), som på alle biler, ellers er bremseklosser, dekk og vindusviskere servicerekvisita som bare må byttes når de er slitt.

    Svar
  • Det i hvert fall morsomt at i en verden der det er viktig å bruke mindre ressurser over alt, har man klart å gjøre personbilene større. Bilene blir bredere, høyere og tyngre. Hva dette stuntet koster i mer bruk av ressurser og hva det krever av energi å flytte på alt dette ekstra daukjøttet vites ikke.

    I gjennomsnitt er elbiler 20-25 % tyngre enn tilsvarende fossilbiler ifølge Google’s Bard. De siste 4 årene (2019-22) er det solgt rundt en halv million nye elbiler i Norge, det gir 100.000 tonn mer bil enn dersom de var fossile.

    Den GODE nyheten er at elektriske mikro kjøretøyer har kommet for å bli, og vi har bare så vidt sett begynnelsen.

    Svar
  • Vær klar over brannfaren før du går til anskaffelse av en av dagens el-biler. Tar en el-bil fyr er den vanskelig å slukke og det utvikles farlig røyk.

    Svar

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Fill out this field
Fill out this field
Skriv inn en gyldig e-postadresse.

Next Post

Krigen er i gang igjen for fullt:

Israel bomber og USA leverer bombene.

Previous Post

Markedet er kapitalvalgt, ikke folkevalgt, men det er der beslutningene taes.

Politikerne har frasagt seg ansvar og makt. Hva skal vi med dem?

Teksten står for forfatterens mening, ikke nødvendigvis www.derimot.no sin.