POSTED IN Miljø

Nå kan du risikere at du mister bilen din.

Bruk- og kast-regler fra EU om biler.

4 kommentarer
Print Friendly, PDF & Email

Nye EU-regler kan skrote bilen din

Av Romy Rohmann

EU kommer med nye regler under emnet miljø.  Går dette direktivet gjennom kan bilen din bli skrota.

Av Romy Rohmann.

EU har noe som heter End-of-life vehicles-direktivet, og nå vil de utvide dette. Det vil bli etablert et nytt sett med kriterier som avgjør om du skal få beholde og kunne kjøre med bilen din. Hvis bilen din ikke oppfyller kriteriene, vil de nye reglene i EU bestemme at den må vrakes.

Et av kriteriene er at hvis bilen din har gått glipp av den vanlige EU-sjekken i to år, så anses den for å være «avfall», og de vil forlange at du skroter den.

En annen ting de også snakker om er å innføre et «sirkulært pass» for kjøretøy. Hvis kostnadene for å reparere bilen din overstiger verdien av bilen, er det også skroting som er alternativet.

Det er imidlertid et unntak for biler som er mer enn 30 år gamle. Men de må være originale. Det betyr at hvis du setter en annen motor i den enn originalen og bilen din ikke har vært gjennom en EU-kontroll i løpet av de siste to årene, så holder det ikke da er det over og ut med bilen.

Det betyr at mange eldre biler vil bli betraktet som «avfall» av EU og for at vi skal ta hensyn til klimaendringer, miljø og resirkulering er det bare å si farvel til helt brukbare biler.

Er dette noe klokt i et miljøperspektiv? Nei, sjølsagt ikke.

Dette er sjølsagt helt uten mening også i et miljøperspektiv, for hva er det som slipper ut mye karbon? Produksjon av nye biler og da spesielt produksjon av nye elbiler.

Det å skrote brukbare gamle biler for å tvinge oss til å kjøpe nye biler kan ikke være godt for noe, og slett ikke bra for miljøet. Å reparere en allerede eksisterende bil med reservedeler er den desidert beste tingen å gjøre hvis du bryr deg om miljøet.

Men vi veit at dette «grønne skiftet» på ingen måte handler om å redde miljøet, dette handler om kontroll. Dette er vel det som kallas sirkulærøkonomi, (haha) de vil ikke at du skal ha bilen din for lenge.

De som ikke kan følge med på denne karusellen og ikke har råd til ny bil, må vel holde seg hjemme. De er prisgitt et svært dårlig fungerende kollektivtilbud, det vil kun være der rike som har råd til den friheten det ligger i å kunne komme seg dit de ønsker når de vil.

Foreløpig er dette bare en foreslått ny direktivendring, så det er fortsatt håp om at de ikke vil gå gjennom. Men kjenner vi norske politikere er de det første til å implementere hva nå enn EU kommer med og spesielt gjelder det ordninger som kan puttes innafor «det grønne skiftet».  

https://environment.ec.europa.eu/topics/waste-and-recycling/end-life-vehicles/end-life-vehicles-regulation_en

De eneste jeg har sett foreløpig som har kommet med et høringssvar til dette er AMCAR Norge.

De skriver på sine nettsider: Nytt EU-regelverk kan bety slutten for privat delesalg, skriver AMCAR på sine nettsider, de skriver videre: Det tradisjonsrike Ekebergmarkedet, andre viktige delemarked for kjøretøyhobbyen og privat delesalg på Finn.no risikerer å forsvinne hvis EUs nye forslag til regelverk med sirkulære krav til design av kjøretøy og håndtering av kasserte deler og kjøretøy blir vedtatt i nåværende form. Det vil bli så vanskelig for privatpersoner og små aktører å lovlig tilby brukte bildeler for salg etter EU-kommisjonens forslag at det høyst sannsynlig vil lamme det lovlige bruktdelemarkedet som i dag eksisterer i Norge.

Høringssvaret ligger også på siden deres her:

https://www.amcar.no/aktuelt/nytt+eu-regelverk+kan+bety+slutten+for+privat+delesalg.html

Til orientering så kommer også «de svarte boksene» i nye biler fra 2024, dette er sjølsagt også et EU-krav, alle nye biler må ha denne.

Fra 2024 vil alle nye biler være utstyrt med en «svart boks» som registrerer blant annet hastighet, blinklysbruk og bremsing. Etter en ulykke kan disse dataene tas ut.

Vi kjenner disse svarte boksene fra fly, og fra nyttår vil de også komme i alle nye biler. Boksen registrerer det meste som skjer i bilen under kjøring. Det vil bare være data fra før, under og etter en ulykke som lagres, lover EU, men mange er skeptiske.

Noen forsikringsselskaper som Fremtind og RAC i England har tidligere forsøkt seg med «frivillig» montering av bokser i kundenes biler, mot lovnad om lavere forsikring.

https://dinside.dagbladet.no/motor/eu-krav-alle-nye-ma-ha-denne/80581463

Lurer på hvordan Datatilsynet forholder seg til dette?

Det eneste jeg kan finne om dette er artikler fra 2015 da noen forsikringsselskaper forsøkte denne som en frivilling ordning og den gang var Datatilsynet skeptisk i forhold til personvernet. Men mye har vel snudd siden 2015. Datatilsynet er vel i lomma på noen… 

https://e24.no/teknologi/i/7lk4k9/datatilsynet-skeptisk-til-biler-med-svart-boks

https://www.aftenposten.no/norge/i/9mxmd/Datatilsynet-skeptisk-til-biler-med-svart-boks

Innlegget er hentet fra Steigan.no

Forsidebilde: Thomas Millot

Teksten står for forfatterens mening, ikke nødvendigvis www.derimot.no sin.

4 kommentarer. Leave new

  • Torfinn Slettebø
    1 desember 2023 9:23

    Bra for EU-industri, står det i tekstboksen over.

    Ille for folk med dårleg råd. Forferdeleg for naturen, som må tola auken i produksjonen av nye bilar. Noreg har ikkje bilproduksjon, og kan berre tapa på direktivet.

    Konklusjonen på stortinget vert nok at dette direktivet med påbod om bruk-og-kast difor bør innførast i Noreg snarast.

    Svar
  • Reidar Kaarbø
    1 desember 2023 11:41

    Det finnes jo mellom 15 og 40 tusen godt betalte EU-byråkrater (2011) som sitter der og nær sagt driter lovregler hele tiden. Den såkalte Aquis communautaire besto i 2011 av 150.000 sider, EUR-Lex, juridisk databank med gratis innsyn i samtlige av EU sine lover, viser alle de 1.400.000 dokumentene (2011). Hvis du leser 100 dokmenter om dagen, tar det 38 år å lese dem, og da vil du oppdage at for hvert du har lest, er det produsert to nye.

    EU er utvilsomt en topptung, tungrodd, kjempebyråkratisk og korrupt organisasjon som tjener pengemakten, ikke noe annet. Nå har de også begynt å tjene USAs krigsmakt og vet ikke hvor de best kan klø USAs våpenindustri som utvilsomt bestemmer i USA.

    Det nye nå er at folket, altså alle de menneskene som EU så kreativt trekker lover og regler ned over hodene på uten at noen helt forstår hva som skjer, dette folket begynner å få nok. På et eller annet tidspunkt vil de ta tilbake nasjonalstatene og be hele EU gå i skogen.

    Svar
  • Northern Light.
    1 desember 2023 16:19

    «Et av kriteriene er at hvis bilen din har gått glipp av den vanlige EU-sjekken i to år, så anses den for å være «avfall», og de vil forlange at du skroter den».
    Bilen er ikke det minste dårligere etter å ha gått et par dager, uker, måneder eller år (hvis den har stått parkert) over de to årene mellom hver EU-kontroll (hvis da ikke bremser og dekk er helt på grensen til utslitt). I dag forlanger EU at skiltene skal leveres inn hvis bilen ikke har vært til EU-kontroll innen to år fra forrige gang. Dette er bare en mer truende formulering fra dagens regelverk.

    «En annen ting de også snakker om er å innføre et «sirkulært pass» for kjøretøy. Hvis kostnadene for å reparere bilen din overstiger verdien av bilen, er det også skroting som er alternativet».
    Dette har overhodet intet vitenskaplig grunnlag. Hvis reparasjonen koster 10500 kr, og bilen har en salgsverdi på 10000 kr, så skal altså bilen skrotes. Hvis eieren får et tilbud på 10000 kr eller bedre på reparasjonen hos et annet verksted, så behøver den ikke å skrotes. Dette har ingenting i det hele tatt med trafikksikkerhet eller «miljø» å gjøre.

    «Det er imidlertid et unntak for biler som er mer enn 30 år gamle. Men de må være originale. Det betyr at hvis du setter en annen motor i den enn originalen og bilen din ikke har vært gjennom en EU-kontroll i løpet av de siste to årene, så holder det ikke da er det over og ut med bilen».
    Det er bare svært få biler som eiere eller bil-entusiaster setter en annen motor i bilen enn den orginale, det har ingen påvirkning på utslipp eller miljø. Hvis noen bytter motoren på en bil over 30 år, så er vel den nye motoren bedre enn den gamle, og bilen blir heller forbedret med tanke på utslipp og miljø.

    «Det å skrote brukbare gamle biler for å tvinge oss til å kjøpe nye biler kan ikke være godt for noe, og slett ikke bra for miljøet. Å reparere en allerede eksisterende bil med reservedeler er den desidert beste tingen å gjøre hvis du bryr deg om miljøet».
    Det er som om bilfabrikkene selv har formulert de nye reglene. Mange leverer heller bilen til service og reparasjon til et uavhengig bilverksted enn merkeverkstedet etter garantien er gått ut for å spare penger, spesielt de som har kjøpt bilen brukt. Bilmerkene vil ha hele ettermarkedet og monopol på reparasjon og service av bilene sine, og bli kvitt reservedelmarkedet med «uorginale» deler. De vil at bilene skal repareres med deres deler til deres priser, og slippe konkurranse med uavhengige verksteder.

    «Fra 2024 vil alle nye biler være utstyrt med en «svart boks» som registrerer blant annet hastighet, blinklysbruk og bremsing. Etter en ulykke kan disse dataene tas ut».
    Dagens biler er overdesignede og laget for å gå i stykker når garantien er gått ut. De konstrueres for å være så lite reparerbare som mulig, og få ting leveres som komponenter, så når en enkelt del ryker i et system, så hele systemet byttes ut. Selv om en elektronisk komponent som koster 25 kr i en led-skjerm er defekt, må hele led-skjermen som mange nye bilers instrumentpanel nå består byttes ut, om det så koster 50 000 kr, for å få bilen EU-godkjent. Reparasjon skal gjøres så dyrt som mulig, så bilen avskrives av eier eller forsikringsselskap så fort som mulig, så bilmerket kan selge deg en ny bil.

    Svarte bokser og nye påfunn med «aktiv sikkerhet» som påskudd gjør nye bilen fulle med databrikker og datamaskiner, alt for din «sikkerhet og miljø», som de gjemmer seg bak. Det er for å gjøre bilene ureparerbare for andre enn merkeverkstendene, og kan bare repareres med merkeverkstedenes kostbare diagnoseinstrumenter tilknyttet datamaskiner. Mange får ikke engang byttet lyspærer selv i dag, det er gjort for vanskelig. Det er snart bare dekk en kan skifte selv.

    Elbilenes lithium-batteripakker har for mange rimeligere elbiler en garanti på 6-8 år, og etter en 120 000-160000 km kjørelengde etter 6 til 8 år, vil det etter dagens priser for mange bilmodeller koste mer å bytte batteriet enn det bilen er verdt. Miljøbiler er det siste man kan kalle en elbil. De som kjøper de rimeligste elbilene til 300 000 til 400 000 kr blir ikke fortalt dette. Solid middelklasse, øvre middelklase og oppover, bytter bil når garantien går ut eller tidligere uansett, så de får ikke problemet.

    Så skal heller ikke slaveklassen i herskerklassens nye verdensordningen ha bil. Smartbyene, eller de digitale gulagene, er ikke planlagt med parkeringsplasser eller parkeringshus rundt høyblokkene, bo-maskiner med soveplasser for produksjonsenhetene med mikrochipimplantater styrt av AI, tidligere kalt mennesker.

    Svar
  • Northern Light.
    28 februar 2024 15:52

    EU planlegger å begrense muligheten til å reparere eldre kjøretøy.

    I henhold til nye EU-forslag kan det hende at bileiere ikke lenger kan reparere eldre kjøretøy, uansett hvor god deres generelle tilstand er.

    Robin Roberts (WheelsWithinWales) skriver:
    Med forbrenningsmotoren som skal overføres til historiens skraphaug i en ikke altfor fjern fremtid, har mer informasjon dukket opp om EUs plan for å begrense muligheten til å gjøre reparasjoner på eldre kjøretøy, rapporterer EuroWeekly.

    Forslaget, som stammer fra EU-kommisjonen og som ennå ikke er ratifisert, tar sikte på å fase ut eldre, mer forurensende kjøretøy til fordel for miljøvennlige alternativer. Denne potensielle forordningen, som venter på godkjenning fra Europaparlamentet og rådet, introduserer begrepet «igjenværende kjøretøy».

    Biler som opplever feil i hovedkomponenter som motorer, girkasser, bremser eller styring, og anses som gamle (rundt 15 år), vil falle inn under denne kategorien. Når de først er merket som «gjenværende», vil disse kjøretøyene bli utestengt fra betydelige reparasjoner og vil sannsynligvis bli skrotet.

    EUs ambisiøse «Fit for 55»-program søker å eliminere direkte utslipp innen 2050, med delmål som inkluderer en reduksjon på 55 prosent innen 2030 fra 1990-nivåene. Et viktig skritt er forbudet i 2035 mot nye biler med forbrenningsmotor, unntatt kjøretøyer som kjører på potensielt fremtidig syntetisk drivstoff.

    Spania har nå en gjennomsnittlig kjøretøyalder på over 14 år, med over 47 prosent av kjøretøyene eldre enn 15 år. Slike trender er ikke begrenset til søreuropeiske land eller de med lavere inntekt; Tysklands gjennomsnittlige kjøretøyalder er rundt 10 år, med Frankrike som overskrider dette. Denne aldrende flåten har fått EU-kommisjonen til å foreslå tiltak som tar sikte på å redusere bilens levetid.

    Kontroversens kjerne ligger i et utkast til forskrift som omdefinerer klassifisering og håndtering av utrangerte kjøretøy, og fremmer en sirkulær økonomi. EU-kommisjonens kontor i Spania har avklart at forslaget ikke har til hensikt å hindre nødvendige motorreparasjoner, eller utskiftninger av motorer i standardbiler.

    Kontroversielt kan et kjøretøy som krever utskifting av store deler, eller hvis reparasjonskostnadene overstiger markedsverdien, også klassifiseres som «gjenværende». Dette vekker bekymring for den potensielle innvirkningen på bilverksted-sektoren og bevaring av klassiske biler. Forslaget, selv om det ikke tvinger eiere til å skrote kjøretøyene sine, sår det tvil om fremtiden for kjøretøyreparasjoner og -salg, spesielt for biler som potensielt anses som historiske.

    Avslutningsvis er EUs nye forslag en del av en bredere miljøstrategi. Den søker å fremme en renere fremtid, men reiser spørsmål om dens implikasjoner for kjøretøyeiere, bilindustrien og bevaring av bilarven.

    Wheels-Alive kommenterer: «Enda et useriøst forslag som, hvis det ble ratifisert, ville se helt levedyktige kjøretøyer (inkludert klassiske biler) sendt til skroting, til tross for at CO2-utslippene som produseres ved å kjøre kjøretøyet, selv på fossilt brensel, er langt lavere totalt sett enn ved å produsere en ny elektrisk bil for å erstatte den!

    I tillegg, som vi har nevnt tidligere, er karbonnøytrale syntetiske/e-drivstoff allerede tilgjengelig (men tydeligvis ignorert av styresmaktene i Storbritannia og andre steder) som kan brukes som drivstoff for eldre kjøretøy, og hjelper til med å nå ‘»netto null» raskere».

    Fra Wheels Alive, publisert 8 februar 2024.
    Wheels Alive er en av de større motortidsskriftene på Internett i Storbritannia.
    Oversatt fra engelsk og noe forkortet. Linker i orginalartikkelen.
    Orginalartikkel: EU plans to restrict repairs on older vehicles…

    Kommentar:
    Storkapitalen har diktert dette for EU-kommisjonen. BlackRock, State Street og Vanguard er de største finansielle eierne av bilindustrien, og vil tjene mye på at mange eiere av eldre biler tvinges til å kjøpe nye batteribiler, det har ingenting med miljø å gjøre.

    Svar

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Fill out this field
Fill out this field
Skriv inn en gyldig e-postadresse.

Neste innlegg

Midt-Østen:

Palestina er palestinernes land.

Forrige innlegg

Eliten vi ha full norsk underkastelse av EU.

Norge gjør seg til vasall hvis vi underkaster oss Euroen.

Teksten står for forfatterens mening, ikke nødvendigvis www.derimot.no sin.