POSTED IN Global krise, Klima

Klimagalskap skaper problemer!

Klimakulten ødelegger internasjonal skipsfart og dermed også globale forsyningskjeder

2 kommentarer
Print Friendly, PDF & Email

Av Ethan Huff

Forholdet mellom råolje fraktet med tankskip som er i bestilling, og råoljetankskip-kapasiteten som er i drift, har stupt til et rekordlavt nivå på bare 2,7 prosent, dette på grunn av press fra global-oppvarmings-alarmistene for å «dekarbonisere» shippingindustrien.

Fordi skriften står på veggen om bruk av drivstoff som olje og bensin – klimabrigaden ønsker at disse skal fases ut – venter eierne av tankskip som bruker slike drivstoff med å bestille nye skip, til det blir klart i hvilken retning den «rene» energi-industrien kommer til å ta.

«For å dekarbonisere fraktskip, trenger du enten et karbonfangstsystem ombord, som ikke eksisterer ennå, eller å bygge nye skip som drives med noe annet enn fyringsolje,» rapporterte Greg Miller, som skriver for Freight Waves.

«Regelverket for disse nye drivstoffene er ikke skrevet ennå. Så hvorfor skulle tankredere ta risikoen med å bestille skip som kan være utdaterte etter at reglene er skrevet? Svaret er: Det vil de ikke. Det er nå et historisk lavt antall råolje- og produkt-tankskip i bestilling».

Klimahysteriet og etterspillet etter covid gjør at globale frakt- og forsynings-kjeder stopper opp.

Situasjonen er nesten like alvorlig for produkt-tankskip, hvor ordrebok-til-antall skip-forholdet nå bare er 6,1 prosent. Og nok en gang er det fordi ingen ønsker å bestille nye skip som er avhengige av drivstoffteknologier som må møte strengere krav og regelverk.

«Vi ser nå hva som skjer når det går flere år uten at det blir investert i ny kapasitet,» sa Jefferies-analytiker Omar Nokta om den alvorlige situasjonen. Råolje- og produkttankereiere begynte bare nylig å tjene penger igjen etter flere dystre år med forsyningskjedesvikt under covid-pandemien, med 2020 og 2021 som de to verste årene for bransjen på 30 år.

«Det går to til tre år fra en ordre legges inn og når et nytt tankskip leveres», forklarte Miller videre om hvordan bransjen vanligvis fungerer. «Disse skipene varer i 20-25 år. Dermed vil et nybygget skip bestilt i dag sannsynligvis være i drift til 2050».

«Hvis verden faktisk avkarboniserer og går bort fra forbruk av fossilt brensel, hva skal tankskip som er bestilt i dag frakte i de siste årene av deres levetid?». Svaret er selvfølgelig at de potensielt ikke vil frakte noe, derfor er det ingen som legger inn nye bestillinger. I hovedsak ser det ut til at den globale shippingindustrien holder på å stoppe opp, både på grunn av klimahysteri og covid-hysteri, som har ødelagt både tankskipsbransjen og globale forsyningskjeder.

Ifølge Bob Burke, administrerende direktør i Ridgebury Tankers, har den generelle mangelen på bestillinger av tankskip ingenting å gjøre med at fokuset går fra produksjonsvolum til verdier. «Det er bare ikke i vår egen interesse å bestille dyre skip med når det er usikkerhet om fremdrifts-systemene,» sa han.

«For et skip som skal leveres om to og et halvt år, til historisk høye priser, med et kapitaltap frem til levering og når man ikke vet om fremdriftssystemet kommer til å vare veldig lenge, er det veldig vanskelig for en reder og ta risken på noe slikt uten å ha sikre fraktkontrakter fra et oljeselskap».

De eneste som for øyeblikket legger inn bestillinger på nye tankskip, har enten en slags skatteincentiv for å gjøre det, eller de har sikre langsiktige fraktkontrakter, «typisk for skip som kan bruke flere typer drivstoff,» la Maersk Tankers administrerende direktør Christian Ingerslev til.


Fra Natural News, publisert 24 mars 2023.
Oversatt fra engelsk av Northern Light. Linker i originalartikkelen.
Originalartikkel: The climate cult is destroying international shipping … and global supply chains along with it.

Teksten står for forfatterens mening, ikke nødvendigvis www.derimot.no sin.

2 kommentarer. Leave new

  • Istedet for å bruke tankskip for å sende gass og olje-, -som bruker gass & olje til drift.
    Kan man ikke bruke gass og olje-rørledninger?
    -Hvis det er noen som sprenger disse så er det vel en sak for miløpartiet MPG , – og FN. (?)

    Eller? 😉

    ‘Russland fikk ikke gjennomslag for en uavhengig granskning av Nord Stream-eksplosjonene i FNs sikkerhetsråd mandag.
    Gassrørledningene Nord Stream 1 og 2 ble rammet av eksplosjoner og ødelagt i fjor høst. Enorme mengder metan strømmet ut av rørene, gjennom vannet og opp i atmosfæren, hvor metan fungerer som en klimagass. ‘
    tu.no/artikler/ingen-fn-granskning-av-nord-stream-eksplosjonene/528617

    Svar
    • wasan Totland
      30 mars 2023 21:30

      Det er en innviklet logistikk også med blend og det ville bli svært mange rørledninger som USA ville få kontroll over. Et skip kan gå fra venezuela til Iran for å tynne ut den svært tykke oljen fra noen av feltene. USA har forøvrig kapret noen av disse båtene. Slikt hører vi lite om.

      Svar

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Fill out this field
Fill out this field
Skriv inn en gyldig e-postadresse.

Neste innlegg

Vesten har skrapt våpenlagrene tomme.

Zelensky: Ingen motoffensiv før vi får mere våpen.

Forrige innlegg

Hvis data om vaksineskader offenliggjøres:

Da mister en penger fra legemiddelindustrien.

Teksten står for forfatterens mening, ikke nødvendigvis www.derimot.no sin.