POSTED IN Krig-fred, Midt-Østen

Ingenting går som tenkt.

USA klarer ikke å sikre skipstrafikken til Israel gjennom Rødehavet.

8 kommentarer
Print Friendly, PDF & Email

Nederlag for Biden i Rødehavet

By Daniel McAdams

De siste nyhetene om at Ansar Allah (Houthi)-krigere har skutt mot USS Carney i Rødehavet i dag (fredag 26. januar) understreker den sjokkerende fiaskoen til Biden-administrasjonen, som satte i gang luftangrep på houthiene denne måneden uten noen plan for » seier» utover å håpe at bare tilstedeværelsen av amerikanske krigsskip ville skremme dem til å overgi seg.

Selv en junior analytiker fra Pentagon eller utenriksdepartementet kunne ha informert administrasjonen om at basert på alt vi forstår om houthiene og deres vellykkede nedkjemping av Saudi-Arabia (og hjelperen i Washington), vil det måtte brukes mere enn noen får missiler mot dem hvis en skal ha håp om at et hav av hvite flagg blir heist over Aden. (Jemens hovedstad).

Med andre ord, det var den typen dødsdømte operasjoner som, hvis kjøligere (dvs. ikke-politiske) Pentagon-hoder hadde vunnet frem aldri ville blitt iverksatt. Det var rett og slett ingen mulighet for suksess og 100 prosent sannsynlighet for å mislykkes.

Hvordan startet det hele? Som svar på det pågående israelske angrepet på Gaza (kodifisert som «potensielt folkemord» i dagens International Court for Justice-dom), kunngjorde Ansar Allah i forrige måned at de ikke ville tillate internasjonal skipsfart å gjennomseile til eller fra israelske havner. De kalte drapet på mer enn 25 000 palestinske sivile for å være et «folkemord» og siterte forpliktelser i henhold til folkeretten til å ta skritt for å få slutt på drapet.

Houthiene har Biden hengende i tauene.

Uansett hva ens syn på lovligheten av Houthi-beslutningen om å forby israelsk skipsfart i Rødehavet, er faktum i kraft av deres unike geografi at de har evnen til å gjøre det. Det er også et faktum at houthiene IKKE eksplisitt målrettet skipsfart med USA eller USA-flagget med mindre den var på vei til eller fra israelske havner

Kort sagt, det var ikke vår kamp. Helt til Biden gjorde det til vår kamp.

Den 11. januar kunngjorde Biden at han beordret det amerikanske militæret til å sette i gang luftangrep mot Jemen, men veldig snart ble det klart at Bidens trekk langt fra å bli skremt til å overgi seg, var akkurat det houthiene ønsket: en David-sjanse med sprettert mot Goliat. (Viser til bibelen da David drepte kjempen Goliat med en slynge).

Som det nå viser seg, var Bidens en Goliat som hadde til hensikt å ofre USAs posisjon i verden, militær avskrekking, amerikansk økonomi og til og med amerikanske tjenestemedlemmer i sin blinde støtte til Israel.

Og som enhver av disse junioranalytikerne (eller erfarne analytikerne) kunne ha forutsett, fortsetter treffene å rammel Biden.

I går forsøkte den amerikanske marinen å eskortere to Maersk-tankere – Maersk Detroit og Maersk Chesapeake – gjennom Rødehavet lastet med våpen for Israel. Dette etter ni runder med amerikanske luftangrep mot houthiene. Den amerikanske maktdemonstrasjonen slo tilbake til et enestående og «Black Hawk Down»-lignende øyeblikk hvor Maersk-linjene la om kursen. Det var et massivt nederlag for forestillingen om amerikansk militær overlegenhet – men ikke vent at det blir rapportert i mainstream-mediene.

I dag skjøt houthiene igjen på amerikanske krigsskip i Rødehavet og har igjen oppnådd en massiv suksess.

Her er hovedpoenget: en uvettig amerikansk politikk med luftangrep mot houthiene har vært en enorm gave til dem, samtidig som den på ingen måte har redusert deres evne til å oppfylle sitt mål. Hva vil du gjøre videre, Joe Biden? De er immune mot bombene dine. De har ikke noe militærindustrielt kompleks. De skyter bare skipene dine. Skal du starte en bakkeinvasjon? I et valgår? Døde amerikanere i Jemen for Israel? Virkelig?

Selv de mest avsvimete amerikanske kongressmedlemmene og senatorene begynner å våkne opp til det faktum at Joe Biden – som ser ut til å ikke engang kunne snakke engelsk – tar landet til krig uten noen autorisasjon. (politisk godkjenning som det krever, red.)

Angrep mot Bidens styrker i Irak, Syria, Rødehavet, Middelhavet vil eskalere. Og han blir drevet inn i et hjørne. Hva blir det neste?

Oversatt, bearbeidet og noe forkortet av redaksjonen.

Forsidebilde: Lexica

Teksten står for forfatterens mening, ikke nødvendigvis www.derimot.no sin.

8 kommentarer. Leave new

  • «POTENSIELT folkemord»? «Potensielt» betyr noe SOM KAN KOMME TIL Å SKJE. Halvparten av de tusenvis allerede massakrerte er barn. ICJ vil med det feige og løgnaktige begrepet la Israel slippe unna så lett som mulig. Da er de i ICJ kjøpt for sionist-dollar og like ludderaktige som de fleste «høytstående» i ledende stillinger.

    Svar
  • «Biden-administrasjonen, som satte i gang luftangrep på houthiene denne måneden.

    … houthiene og deres vellykkede nedkjemping av Saudi-Arabia (og hjelperen i Washington)

    … gjennom Rødehavet lastet med våpen for Israel.»

    Hvem står bak og vil ta kontrollen over Jemen?
    Det var jo ikke Jemen som ville nedkjempe Saudi-Arabia. Styrkeforholdet her er jo galskaps-forskjellig.
    Det var jo Saudi-Arabia ( eller ‘noen’ som brukte S.-A. )som ville ta kontroll over, og startet kriger mot, Jemen .
    – For antagelig, langsiktig, kontroll over hele nordøstlige delen av det afrikanske kontinentet.
    ( Libya er jo ødelagt som fri stat, takket være Stoltenberg/Nato. Det var nok bare en en begynnelse. )

    Og hvor kom disse våpnene fra? – Siden de ikke kunne transporteres gjennom Middelhavet istedetfor. Bakmennene i USA/Israel konstruerer nok enn grunn til å gå til krig.
    Antagelig nok en stedfortreder-krig. Det er deres varemerke.

    Svar
    • Hva vil skje når disse gærningene, som vil ha totalkontroll, får kontroll over den nordøstlige delen av det afrikanske kontinentet?
      De vil få kontroll over det meste av Middelhavet. Dvs. inngang sjøveien til Svartehavet /Russland, Tyrkia, Syria og midtøsten.

      Så kan de sette igang nok en stedfortrederkrig, og bruke (ofre) nord-Europa/Skandinavia til et angrep på Russland. Kina blir delvis stengt ute sjøveien.

      Svar
  • Hvitt flagg over Aden? Som er Jemens hovedstad?

    Aden er kontrollert av USAs og Saudis allierte, ikke av de såkalte Houthiene, og Jemens hovedstad er Sana’a lenger nord og inne i landet.

    Det er en fordel med et visst minimum av kunnskap om det man skriver om!

    Svar
    • » Det er en fordel med et visst minimum av kunnskap om det man skriver om»

      Forklar.

      Svar
      • Forfatteren synes å tro at Houthiene kontrollerer Aden, og at Aden er Jemens hovedstad.

        Begge deler er feil og du burde ha forstått hva jeg mente, leste du i det hele tatt artikkelen?

  • At USA ikke kan sikre trafikken i Rødehavet er ikke riktig. Selvsagt kan man det. Men selv USA vil ikke betale den politiske/økonomiske pris en slik innsats vil medføre. Av samme grunn som USA og Sovjetunionen «tapte» krigen i f.eks Afghanistan, Vietnam etc. de kviet seg for å bruke ABC-våpnene de disponerte av bekymring for reaksjonene fra verdenssamfunnet. Derfor går man heller på et «tap» fordi en «seier»vil være ødeleggende, særlig i ikke-eksistensielle kriger for landet.

    Svar
  • Northern Light.
    21 juli 2024 18:32

    Fraktkostnadene øker sterkt over hele verden, og internasjonal handel reduseres betydelig.

    Av Kevin Hughes.
    Virkningene av restriksjoner på skipsfart i Rødehavet og Panamakanalen, får virkninger over hele verden. Konflikter, økonomiske nedgangstider og restriksjoner på skipsfart over hele verden får fraktkostnadene til å øke, og er sterkt belastende for internasjonal handel.

    I Midtøsten, har Houthi-styrker fra Jemen i nesten 10 måneder angrepet skip i regionen, for deres eieres eller operatørers forbindelser til Israel. (Relatert: Jemenittisk militære gjentar advarselen til israelsk-tilknyttede skip om ikke å passere gjennom Rødehavet etter å ha hevdet å ha senket 2 skip som brøt blokaden).

    Som gjengjeldelse for Houthi-angrepene har amerikanske og britiske militærfartøyer regelmessig bombet militsens stillinger i Jemen de siste par månedene. Videre opererer krigsskip fra to internasjonale koalisjoner i regionen, for å beskytte sjøtrafikken langs den jemenittiske kysten. Verdenshandelen har vært under et enormt press siden Israel-Hamas-krigen brøt ut i oktober.

    Konflikten i Rødehavet har ført til høyere fraktkostnader og avgifter, for å sikre kommersielle handelsvarer. Rederiene får høyere forsikringspremier, ettersom faren for å miste et fartøy har økt drastisk mest av alt i Rødehavet. For å unngå Suez-kanalen av sikkerhetsmessige årsaker, har mange i stedet seilt rundt Kapp det gode håp. Det har økt reisetidene og ført til et betydelig større drivstofforbruk.

    Drewry World Container Index, som følger fraktmarkedet, rapporterte at bare i løpet av den tredje uken i juni, steg fraktprisene for en 40 fots standardcontainer med syv prosent, det er opp forbløffende 233 prosent sammenlignet med samme tid for ett år siden. En rapport fra Container Xchange bemerker at fraktkostnadene over hele verden steg i første halvdel av 2024, og trosset den tradisjonelle tendensen med at kostnadene går ned i lavsesongen.

    Asia, spesielt Midtøsten og India, var regionene som fikk en stor økning i containerprisene siden oktober i fjor på grunn av Houthi-angrepene. Containerprisene fortsatte å være stabile eller falt, noe som gjenspeiler en overflod av containere på tradisjonelle importhavner. Disse prisene har nå begynt å bevege seg raskt oppover, og de gjennomsnittlige containerprisene fortsetter å øke.

    Når det gjelder effekten av Houthi-angrepene, dominerte Kina med et betydelig hopp med en 78 prosent prisøkning på containere fra oktober i fjor til juni, etterfulgt av Hong Kong med 77 prosent, Spania 42 prosent, Usbekistan 40 prosent, og Thailand med 35 prosent. Malaysia 29 prosent, Nederland 29 prosent, Taiwan 28 prosent og Vietnam 25 prosent, som fulgte landene med de største prisøkningene siden oktober for containerpriser. Kina og Hong Kong har de høyeste gjennomsnittlige containerprisene i verden for tiden med henholdsvis $3600 og $3124.

    Rederier er tvunget til å bli mer fleksible.
    Simon MacAdam, analytiker ved det London-baserte finanskonsulentfirmaet Capital Economics, sa at rederiene blir tvunget til å bli mer fleksible. «Rederne har tilsynelatende tilpasset seg ganske godt til situasjonen, tatt i betraktning begrensningene ved bruk av Suez-kanalen», sa MacAdam i et intervju med DW, og la til at kostnadene snart falt i vår «etter å ha skutt i været i januar». Nå «begynner de å stige igjen», noe som indikerer at det ikke er grunn til å tro at det blir lettelser i fraktkostnadene for skipsfarten.

    Jan Hoffmann, handelsekspert ved FNs konferanse om handel og utvikling, legger også skylden på lengre reisetider rundt i Afrika for økende utgifter. «Omveien rundt Sør-Afrika krever flere skip for å opprettholde forsyningen. Gjennomsnittlig reisestrekning for et containerskip i 2024 er ni prosent lengre enn den var i 2022», sa Hoffmann i et intervju med DW. Ettersom skip tilbringer mer tid på sjøen, og det betyr at rederier må leie eller kjøpe flere fartøy, og ansette mer personell.

    Fra Natural News, publisert 19 juli 2024.
    Oversatt fra engelsk og noe forkortet. Linker i orginalartikkelen.
    Orginalartikkel: Shipping costs are rising all over the world, striking a huge blow to international trade.

    Svar

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Fill out this field
Fill out this field
Skriv inn en gyldig e-postadresse.

Neste innlegg

Ny russisk rakett

Kan gjøre hangarskipene overflødig

Forrige innlegg

Både i innenriks-og i utenrikspolitikken.

Bidens politikk faller sammen.

Teksten står for forfatterens mening, ikke nødvendigvis www.derimot.no sin.