POSTED IN F 35

Hvordan mister du en F-35?

Amerikanske militæret lette igår etter savnet krigsfly.

3 kommentarer
Print Friendly, PDF & Email

Amerikansk militær sier at søket etter savnet F-35 jagerfly er sentrert rundt to store innsjøer nær Charleston, South Carolina.

Av Al Jazeera

Det amerikanske militæret sa mandag ettermiddag (amerikansk lokal tid) at lete-team fortsatt lette etter et savnet F-35 krigsfly som hadde blitt borte søndag den 17. september. De opplyste at de sliter med manglende sporing av flyet, som påkaller spørsmål, forbauselse og latterliggjøring i USA.

«Joint Base Charleston» sa mandag ettermiddag at de samarbeider med andre militære divisjoner og amerikanske myndigheter for å prøve å lokalisere F-35B Lightning II, «ved å bruke både bakke- og luftressurser».

«Vi setter pris på støtten vi har mottatt fra våre oppdragspartnere og alle involverte organisasjoner, ettersom integrerte team søker etter jetflyet og forbereder seg på ta hånd om det når det blir funnet,» sa Joint Base Charleston i en uttalelse delt på nettet.

F-35 forsvant over South Carolina søndag den 17. september etter at piloten av ukjente årsaker foretok en nødutskytning fra flyet, noe som fikk militær-basen til å kontakte publikum på sosiale medier og ba alle med informasjon om hvor F-35 flyet kan ha flydd om å ringe inn til militæret med dette.

Joint Base Charleston sa at «basert på jetflyets sist kjente posisjon», var søket sentrert rundt to store innsjøer nord for byen Charleston – Lake Moultrie og Lake Marion – noe som tyder på at det kan ha krasjet.

Piloten landet med fallskjerm trygt i et nabolag i North Charleston, og etterlot F-35 i det noen kalte for en «zombie-tilstand».

Ifølge produsenten, Lockheed Martin, er jetflyets viktigste fordel at den er nesten umulig å spore med radar og er fullpakket med avanserte sensorer og annet utstyr.

Forsvinningen av et svært avansert fly, som koster rundt 80 millioner dollar, utløste et hav av kommentarer på nettet. Mange var spøkefulle. Noen la ut manipulerte bilder av «Mistet»-skilt på trær, og lovet belønning for å finne den savnede krigsflyet.

«Hvordan i helvete mister du en F-35? Hvorfor er det ikke en sporingsenhet på flyet, og vi ber publikum om hva? Finne et jetfly og levere det inn?» skrev Nancy Mace, et medlem av kongressen som representerer Charleston-området, på sosiale medier.

Mace sa i et annet innlegg på X, nettstedet tidligere kjent som Twitter, at hun skulle bli orientert av US Marine Corps mandag ettermiddag (lokal tid) om situasjonen. «Ingen vet om F-35 er i luften eller under vann,» sa hun senere.



Oppdatering formiddag 19. september

Rester av flyet er funnet, melder Forsvarets Forum.
«Rester av forsvunnet F-35 i USA funnet
Letemannskapet fant delene ett døgn etter at piloten skjøt seg ut og kampflyet forsvant.»

«Kampflyrestene ble funnet to timers kjøring nord-øst for flyplassen Joint Base Charleston i Williamsburg County.
Mens vraket sikres har innbyggerne blitt bedt om å holde seg unna området.
På grunn av kampflyets stealth-egenskaper har letingen vært vanskelig.»


Hentet fra Al Jazeera.
Oversatt av redaksjonen, Derimot.no
Originalartikkel: ‘How do you lose an F-35?’: US military still searching for missing jet

Teksten står for forfatterens mening, ikke nødvendigvis www.derimot.no sin.

3 kommentarer. Leave new

  • Man tør ikke alltid kalle maktpersoner, militære eller ikke, for idioter, – det er liksom litt for lett.
    Man tror det er ondskap.
    Men ondskap finnes ikke.
    Idioti derimot….

    Skjønt idioti av verste sort er det når vi lar oss styre av slike maktpersoner; – bare fordi idiotiet har makt.

    Svar
  • Northern Light.
    23 september 2023 15:44

    Offisiell rapport: F-35 jagerflyet er bare i stand til å fly halvparten av oppdragene.

    Av Ryan Morgan.
    En ny rapport har funnet ut at F-35 jagerfly bare kan utføre oppdrag omtrent halvparten av tiden, mens resten av tiden brukes på å vente på vedlikehold.

    Torsdag publiserte Government Accountability Office (GAO) en rapport som konkluderte med at F-35 jagerflyet, kun var i stand til utføre oppdrag omtrent 50 % av tiden for A- og B-variantene, og 57 % for C-varianten. Denne kapasiteten for å utføre oppdrag, er «langt under målene» på 90 % for F-35A-varianten og 85 % for B- og C-variantene heter det i GAO-rapporten.

    F-35 – som opereres av US Air Force, Navy og Marine Corps, og en rekke av USAs allierte – er et av de mest avanserte våpensystemene i vestlige luftforsvar. Jagerflyet er laget med en rekke spesielle radarabsorberende materialer for å være usynlig på radar. Multirolleflyet kan skryte av å kunne gjøre en rekke forskjellige typer oppdrags, og F-35B-varianten operert av Marine Corps kan lette fra en kort rullebane og lande vertikalt.

    F-35 er også et av de dyreste våpensystemene.F-35-programmet vil koste rundt 1,7 billioner dollar i hele tiden de er i drift. Størsteparten av kostnadene, 1,3 billioner dollar, går til vedlikehold. GAO sa at de gjorde denne studien av vedlikeholdet av F-35 på grunn av denne høye kostnaden.

    GAO-rapporten konkluderte med at årsaken til denne lave kapasiteten til å utføre oppdrag, er at F-35-programmet er sterkt avhengig av entreprenører for vedlikeholdet, og Department of Defense (DoD) har vært trege med å overta det.

    GAO-rapporten sa at DoD fortsatt arbeider med å finne den rette balansen mellom regjeringens og entreprenører for å opprettholde driften av F-35-programmet. DoD mangler også både tekniske data og opplæring for å støtte den ønskede modellen for vedlikeholdsprogrammet.

    «De militære tjenestene må overta styringen av F35-vedlikeholdet innen oktober 2027 og gjøre justeringer», heter det i rapporten. «Dette kan hjelpe DoD med å takle utfordringene med vedlikeholdet og kostnadene».

    Listen for reservedeler til reparasjon og vedlikehold holdes hemmelig.
    Den nye GAO-rapporten gjorde konklusjoner om F-35-programmet i løpet av besøk til to militære F-35-depoter og tre baser for F-35-skvadroner. Et problem for teknikere som utfører reparasjoner og vedlikehold av flyene ved disse depotene og basene, er at de har begrenset informasjon om reservedelene som trengs for å holde flyene i drift.

    Listen over deler for F-35-flyene opprettholdes i en database hos Lockheed Martin Corporation. Med all denne informasjonen hos leverandøren , må militæret la mye av vedlikeholdet utføres av Lockheed Martin.

    Å ikke ha lett tilgang til delenumre hindrer reparasjonen av flyet, fordi det forsinker bestilling og mottak av nødvendige deler», heter det. «Teknikere vi snakket med fortalte oss at de ikke ville trenge eksterne entreprenører, hvis de hadde tilgang til delenummer. Men siden tilgang til delenummer er et problem som kan påvirke beredskapen til flyene, trenger enheter og skvadroner entreprenører på daglig basis».

    Fra mars 2023 hadde F-35-programmet et etterslep på over 10 000 F-35-deler som trenger reparasjon. I en pressemelding til NTD News sa Lockheed Martin-talsperson Jacqueline Lorenzetti at selskapet leverer «alle data som kreves i henhold til sine F-35-kontrakter, og er forpliktet til å levere data som kreves for at DoD kan ha flyet i drift under gjeldende vedlikeholdskontrakter».

    Svar
  • Northern Light.
    23 september 2023 15:46

    Del 2. Lorenzetti sa at den myndighetene har ubegrenset tilgang til alle operasjons-, vedlikeholds-, installasjons- og opplæringsdata for flyet. Hun sa også at 90 prosent av delene i F-35-programmet gir bedre resultater enn forventet, og at den gjennomsnittlige levetiden for deler på F-35-fly før det blir feil på dem, er mer enn det dobbelte av et typisk 4 generasjons jagerfly.

    GAO-rapporten ga en liste med anbefalinger, og ga militæret råd til å vurdere om de eller private entreprenører vil ta hovedansvaret for ulike komponenter av F-35-programmet, samt hvilke ressurser og proprietær informasjon avdelingen for luftforsvaret og avdelingen for Sjøforsvaret vil kreve for disse reviderte ansvarsområdene.

    Lorenzetti sa at Lockheed Martin samarbeider med regjeringen for å øke reparasjonskapasiteten for F-35-flåten. «Vi er klare til å samarbeide med regjeringen når det lages planer for fremtiden for F-35-driftstid som sikrer beredskap og avskrekking,» sa Lorenzetti.

    Fra Epoch Times, publisert 21 september 2023.
    Oversatt fra engelsk. Linker og link til rapport (pdf) i orginalartikkelen.
    Orginalartikkel: F-35 Stealth Fighter Only Mission Capable About Half the Time, Government Report Finds.

    Kommentar.
    Dette er hva en kan forvente av en privateid krigsvåpen-industri. Våpensystemer overdesignes ved vilje for å være så dyre å vedlikeholde som mulig, for maksimal profitt på ettermarkedet. F-35 er dyre i innkjøp og ekstremt dyre i drift, med en kostnad per flytime på 450 000 kr. (kilde: Google).

    NATO er en gullgruve for den amerikanske krigsvåpen-industrien, og Lockheed Martin kan gni seg i hendene over nye NATO medlemmer som Finland som har kjøpt flyet, og at NATO-land i Europa bytter ut F-16 med F-35.

    De 52 flyene Wall Street finansfolkets norske politikere kjøpte, er ikke annet enn forhåndslagret amerikansk militærmateriell for en angrepskrig mot Russland, betalt av norske skattebetalere. Det blir ingenting sammenlignet med den prisen det norske folk og land må betale etter et russisk gjengjeldelsesangrep. Så er da Norge bare en bonde på sjakkbrettet som kan ofres for Wall Street bankkartell-kabalen, som ikke bryr seg om Norge blir slagmark, for målet er deres nye verdensordning, og da må Russland erobres først.

    Svar

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Fill out this field
Fill out this field
Skriv inn en gyldig e-postadresse.

Neste innlegg

Det er ikke farlig å bli smittet eller syk hvis en har et godt immunforsvar.

Hvorfor skremmer Nakstad med smitte?

Forrige innlegg

Den offisielle 9/11-historien holder ikke vann.

Stadig flere i USA tviler på regjeringens konspirasjonsteori om at arabere stod bak.

Teksten står for forfatterens mening, ikke nødvendigvis www.derimot.no sin.