POSTED IN F 35

Offisiell rapport:

F-35 jagerflyet er bare i stand til å fly halvparten av oppdragene.

3 kommentarer
Print Friendly, PDF & Email

Av Ryan Morgan

En ny rapport har funnet ut at F-35 jagerfly bare kan utføre oppdrag omtrent halvparten av tiden, mens resten av tiden brukes på å vente på vedlikehold.

Torsdag publiserte Government Accountability Office (GAO) en rapport som konkluderte med at F-35 jagerflyet, kun var i stand til utføre oppdrag omtrent 50 % av tiden for A- og B-variantene, og 57 % for C-varianten. Denne kapasiteten for å utføre oppdrag, er «langt under målene» på 90 % for F-35A-varianten og 85 % for B- og C-variantene heter det i GAO-rapporten.

F-35 – som opereres av US Air Force, Navy og Marine Corps, og en rekke av USAs allierte – er et av de mest avanserte våpensystemene i vestlige luftforsvar. Jagerflyet er laget med en rekke spesielle radarabsorberende materialer for å være usynlig på radar. Multirolleflyet kan skryte av å kunne gjøre en rekke forskjellige typer oppdrags, og F-35B-varianten operert av Marine Corps kan lette fra en kort rullebane og lande vertikalt.

F-35 er også et av de dyreste våpensystemene. F-35-programmet vil koste rundt 1,7 billioner dollar i hele tiden de er i drift. Størsteparten av kostnadene, 1,3 billioner dollar, går til vedlikehold. GAO sa at de gjorde denne studien av vedlikeholdet av F-35 på grunn av denne høye kostnaden.

GAO-rapporten konkluderte med at årsaken til denne lave kapasiteten til å utføre oppdrag, er at F-35-programmet er sterkt avhengig av entreprenører for vedlikeholdet, og Department of Defense (DoD) har vært trege med å overta det.

GAO-rapporten sa at DoD fortsatt arbeider med å finne den rette balansen mellom regjeringens og entreprenører for å opprettholde driften av F-35-programmet. DoD mangler også både tekniske data og opplæring for å støtte den ønskede modellen for vedlikeholdsprogrammet.

«De militære tjenestene må overta styringen av F35-vedlikeholdet innen oktober 2027 og gjøre justeringer», heter det i rapporten. «Dette kan hjelpe DoD med å takle utfordringene med vedlikeholdet og kostnadene».

Listen for reservedeler til reparasjon og vedlikehold holdes hemmelig.
Den nye GAO-rapporten gjorde konklusjoner om F-35-programmet i løpet av besøk til to militære F-35-depoter og tre baser for F-35-skvadroner. Et problem for teknikere som utfører reparasjoner og vedlikehold av flyene ved disse depotene og basene, er at de har begrenset informasjon om reservedelene som trengs for å holde flyene i drift.

Listen over deler for F-35-flyene opprettholdes i en database hos Lockheed Martin Corporation. Med all denne informasjonen hos leverandøren , må militæret la mye av vedlikeholdet utføres av Lockheed Martin.

«Å ikke ha lett tilgang til delenumre hindrer reparasjonen av flyet, fordi det forsinker bestilling og mottak av nødvendige deler», heter det. «Teknikere vi snakket med fortalte oss at de ikke ville trenge eksterne entreprenører, hvis de hadde tilgang til delenummer. Men siden tilgang til delenummer er et problem som kan påvirke beredskapen til flyene, trenger enheter og skvadroner entreprenører på daglig basis».

Fra mars måned i 2023 hadde F-35-programmet et etterslep på over 10.000 F-35-deler som trenger reparasjon. I en pressemelding til NTD News sa Lockheed Martin-talsperson Jacqueline Lorenzetti at selskapet leverer «alle data som kreves i henhold til sine F-35-kontrakter, og er forpliktet til å levere data som kreves for at DoD kan ha flyet i drift under gjeldende vedlikeholdskontrakter».

Lorenzetti sa at myndighetene har ubegrenset tilgang til alle operasjons-, vedlikeholds-, installasjons- og opplæringsdata for flyet. Hun sa også at 90 prosent av delene i F-35-programmet gir bedre resultater enn forventet, og at den gjennomsnittlige levetiden for deler på F-35-fly før det blir feil på dem, er mer enn det dobbelte av et typisk 4. generasjons jagerfly.

GAO-rapporten ga en liste med anbefalinger, og ga militæret råd til å vurdere om de eller private entreprenører vil ta hovedansvaret for ulike komponenter av F-35-programmet, samt hvilke ressurser og proprietær informasjon avdelingen for luftforsvaret og avdelingen for Sjøforsvaret vil kreve for disse reviderte ansvarsområdene.

Lorenzetti sa at Lockheed Martin samarbeider med regjeringen for å øke reparasjonskapasiteten for F-35-flåten. «Vi er klare til å samarbeide med regjeringen når det lages planer for fremtiden for F-35-driftstid som sikrer beredskap og avskrekking,» sa Lorenzetti.

Kommentar fra oversetteren:

Dette er hva en kan forvente av en privateid krigsvåpen-industri. Våpensystemer overdesignes ved vilje for å være så dyre å vedlikeholde som mulig, for maksimal profitt på ettermarkedet. F-35 er dyre i innkjøp og ekstremt dyre i drift, med en kostnad per flytime på 450.000 kroner. (kilde: Google).

NATO er en gullgruve for den amerikanske krigsvåpen-industrien, og Lockheed Martin kan gni seg i hendene over nye NATO medlemmer som Finland, som har kjøpt flyet – og at NATO-land i Europa bytter ut F-16 med F-35.

De 52 flyene Wall Street finansfolkets norsk-eide politikere kjøpte, er ikke annet enn forhåndslagret amerikansk militær-materiell for en angrepskrig mot Russland, betalt av norske skattebetalere. Det blir ingenting sammenlignet med den prisen det norske folk og land må betale etter et russisk gjengjeldelsesangrep. Så er da Norge bare en bonde på sjakkbrettet som kan ofres for Wall Street bankkartell-kabalen, som ikke bryr seg om Norge blir slagmark – for målet er deres nye verdensordning, og da må Russland erobres først.


Fra Epoch Times, publisert 21. september 2023.
Oversatt av Northern Light fra engelsk. Linker og link til rapport (pdf) i originalartikkelen.
Originalartikkel: F-35 Stealth Fighter Only Mission Capable About Half the Time, Government Report Finds.

Teksten står for forfatterens mening, ikke nødvendigvis www.derimot.no sin.

3 kommentarer. Leave new

  • Torfinn Slettebø
    24 september 2023 9:28

    Kven ivra mest for dette skandalekjøpet? Arbeiderpartiet med Strøm Erichsen og Barth Eide om eg ikkje hugsar heilt feil. Med KrF, SP, Høgre og Venstre på slep. FRP og SV hadde i det minste nokre motførestillingar.

    Svar
  • Og altså en flytype som egner seg mer til angrep enn forsvar.
    Dette passer jo bra. – siden det er angrep det norske ‘forsvaret’ driver med.

    Svar
  • Northern Light.
    17 mars 2024 14:48

    70 prosent eller mer av F-35 jagerflyene er kanskje ikke kampdyktige.

    Av Mike Fredenburg.
    En rapport fra Government Accountability Office (GAO) fra september 2023 om F-35 jagerflyene, avdekket noen sjokkerende statistikker om hvor lite kampklare F-35-jagerflyene verdt hundrevis av milliarder dollar er. Faktisk tydet rapporten på at bare 15 til 30 prosent av F-35 kan være i stand til å settes inn i strid.

    Men hvis du skulle lese en typisk artikkel i media, kan du tro at i gjennomsnitt er rundt 55 prosent av F-35-flyene kampdyktige. Du vil imidlertid ta feil. Du forstår, når en vanlig person ser en rapport som sier at 55 prosent av F-35 kampfly er «klare for oppdrag», antar de at evne til å utføre oppdrag er lik kampklar. Det er feil.

    Bedraget kommer av hvordan forsvarsdepartementet (DoD) definerer «klar for oppdrag». Det viser seg at DoD-definisjonen ikke betyr kampklar. Det betyr at et fly kan fly og utføre et oppdrag. Så det et fly som er klarert som klart for oppdrag kan være i stand til å utføre, kan være testing eller trening, eller et annet oppdrag som ikke involverer strid.

    Og selv om det anses å være i stand til å gjøre test-eller trenings-flyvninger, er det kanskje ikke i stand til å utføre hele spekteret av testing eller trening du forventer av et fullt operativt fly. På samme måte kan det fortsatt klassifiseres som klart til oppdrag, selv om det bare er i stand til å utføre en del av kampoppdragene det er ment å kunne utføre.

    Selv med 55 prosent av flyene klare til å utføre oppdrag, er F-35-flåten langt under målene på 90 prosent for F-35A (luftvåpen), og 85 prosent for jagerflyets F-35B (Marine Corps) og F-35C (Marine) variantene. Med andre ord, F-35-flåten som helhet er ikke i nærheten av å nå målet om å kunne gjøre noe som helst.

    Selv for en som har realistiske forventninger til F-35, er resultatene sjokkerende. Ikke bare er F-35-flåtens fulle kapasitet til å utføre oppdrag bare rundt 30 prosent (se tabellen på side 96 i rapporten), kapasiteten til å utføre oppdrag for Marine Corps’ F-35B versjon var elendige 15,5 prosent i mars 2023. Mer gjeldende prosentrater for alle typer oppdrag er ikke publisert, men med programmets pågående problemer som upålitelige motorer, er det svært usannsynlig at situasjonen har blitt bedre det siste året.

    Og så er det det faktum at det å være fullt oppdrags-dyktig, er ingen indikator på hvor godt flyet utfører sine oppdrag. For eksempel kan F-35 være klarert å utføre luftstøtte*-oppdrag til tross for at F-35 er selve antitesen til hva et luftstøtte-fly bør være, og ikke er i stand til å utføre virkelig luftstøtte.

    Med F-35 jagerflyets upålitelighet, er det å snakke om flyet er 50 prosent helt kampklart en drøm. Og det kan ikke understrekes nok at F-35/Joint Strike Fighter har vært under utvikling i mange tiår og milliarder av dollar har blitt brukt i utviklingen. Ikke desto mindre vil det fortsatt bli brukt milliarder av dollar på F-35-programmet, som allerede er, «mer enn et tiår forsinket og 183 milliarder dollar over de opprinnelige planene», så lenge det incestuøse forholdet mellom kontraktører i forsvarsindustrien, militæret og kongressen tillates å fortsette.

    *I militær taktikk er nær-luftstøtte definert som luft-til-bakke angrep av militære fly mot fiendtlige mål i umiddelbar nærhet av egne eller allierte styrker. Wikipedia.

    Fra Epoch Times, publisert 15 mars 2024.
    Oversatt fra engelsk og forkortet. Linker i orginalartikkelen.
    Orginalartikkel: 70 Percent or More of F-35s May Not Be Combat Capable.

    Svar

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Fill out this field
Fill out this field
Skriv inn en gyldig e-postadresse.

Neste innlegg

ACER, Nei til EU og NRKs sviktende informasjon?

Styres norske strømpriser i virkeligheten nå fra EU til NRKs øredøvende taushet?

Forrige innlegg

Det er ikke bare i Norges ledelse det er uro.

Nå sloss de i den ukrainske ledelsen.

Teksten står for forfatterens mening, ikke nødvendigvis www.derimot.no sin.