POSTED IN Teknologi, Økonomi

Designet for å gå i stykker!

Et forbrukeropprør mot kompleks og kostbar teknologi med dårlig kvalitet bør komme!

2 kommentarer
Print Friendly, PDF & Email

Av Charles Hugh Smith

Mange forbrukere har ennå ikke forstått hvor sårbare de er for stadig mer feil på digitale komponenter.

En av de største mytene om «frie markeder», er at bedrifter lager produkter for å møte forbrukernes behov. Det høres fint ut, men det er ikke det som skjer i monopolkartelldominerte økonomier som vår. I monopolkartelldominerte økonomier er det som faktisk skjer at monopolet/kartellet begrenser tilbudene sine til de mest lønnsomme produktene og tjenestene, og tvinger kundene til å kjøpe dem ved å gjøre det umulig å finne alternativer med bedre verdi.

Monopolkartelldominerte økonomier som vår er fulle av bevisst dårlige kvalitetsprodukter og -tjenester, fordi holdbarhet ikke gir vedvarende høyere fortjeneste. Ved å designe produkter og tjenester slik at de går i stykker – planlagt foreldelse – eller produktet ditt ikke støttes lenger – tvinger monopolkartellene forbrukerne til stadig å erstatte produkter som går i stykker eller har blitt «for gamle».

Den andre måten er å gjøre produktet eller tjenesten så elendig å bruke at forbrukeren blir tvunget til å oppgradere for å minimere ulempene. Dette er hvordan monopolkartellene manipulerer det uskyldig-klingende «forbrukervalget:» du har et valg mellom å leve med produkter og tjenester av lav kvalitet, eller få mindre ulempe ved å betale mer.

Hvis du vil ha produkter og tjenester som faktisk fungerer og er holdbare, forbered deg på å betale 10X mer. Hvis du vil ha kjøkkenapparater som fungerer lenger enn noen få år, er det ikke noe problem, bare bla opp 350.000 kr. Et tall fra den virkelige verden, tro meg. Med andre ord er holdbarhet og service av høy kvalitet, nå forbeholdt de øverste 5 %. Alle andre har valget mellom «uutholdelig lav eller dårlig kvalitet».

Selvfølgelig har monopoler/karteller unnskyldninger og begrunnelser for deres svært lønnsomme produkter og tjenester er designet for å gå i stykker. En unnskyldning er «alt er så komplekst nå at hvis en komponent ryker, er vi hjelpeløse til å stoppe det». Det er med andre ord kompleksitet som er problemet, ikke fraværet av kvalitetskontroll. De har halvveis rett: kompleksitet er en sikker kilde til feil. Det møter monopolkartellene med unnskyldningen: «Vi møter bare kundenes krav om flere bekvemmeligheter og funksjoner».

Levetiden til store apparater går ned. Teknikerne skylder på mer databehandling og en økning i mengden komponenter inne i maskinene.

Men monopolkartellene møter ikke forbrukernes krav om holdbarhet, rimelighet og kvalitet. Også det faktum at mange forbrukere faktisk krever mindre kompleksitet og mindre teknologi, krav som ignoreres fordi å redusere teknologisk kompleksitet, og dermed øke holdbarheten ville være en katastrofe for bunnlinjen: enkle, varige produkter ødelegger fortjenesten.

Forbrukerne er lei og krever enkle, holdbare produkter, ikke det altfor komplekse designet for å gå i stykker som selges av monopoler/karteller. Tenk på forbrukerutsagnet: Min brødrister trenger ikke å være «smart» – for å ta et eksempel.

Mange forbrukere har ennå ikke forstått hvor sårbare de er for stadig mer vanlige digitale komponentfeil. Dagens biler er alle en komponentfeil unna å være ubrukelige (beklager, du kan ikke sette deg inn i bilen din) og/eller starter ikke (vennligst frakt bilen til en autorisert forhandler for en utrolig kostbar diagnostikk av hvorfor bilen din ikke vil starte).

Jeg har i tidligere innlegg fortalt om min egen erfaring med å erstatte et «hovedkort» for tørketrommelen som kostet halvparten av en ny tørketrommel, og som krevde ekstraordinær innsats for å installere, slik at arbeidskostnaden ville ha doblet prisen for reparasjonen, som tilsvarer kostnaden for en ny.

Å gjøre reparasjoner umulig eller svært kostbart er selvfølgelig en del av designen. Hovedkortet til 2000 kr – tilgjengelig kun fra den autoriserte leverandøren selvfølgelig – inneholdt bare noen få databrikker og kretskort verdt noen tiere. Hvis en 10 ganger høyere pris irriterer deg, synd, det er ingen andre hovedkort som kan brukes, den fungerer bare i et bestemt merke og modell.

Forbrukernes opprør øker mot unødvendig kostbare og komplekse produkter som er designet for å ryke. I et virkelig åpent «fritt marked» uten monopoler og karteller, ville produkter som var enkle og holdbare og stort sett eller fullstendig analoge komme inn på markedet. Men det kommer ikke til å skje i en økonomi som vår som er dominert av monopoler og karteller.


Fra Kolozeg, publisert 22. mars 2024.
Oversatt av Norhern Light fra engelsk og noe forkortet. Linker i originalartikkelen.
Orginalartikkel: The Growing Rebellion Against Costly, Low-Quality, Overly-Complex Technology – Charles Hugh Smith

Teksten står for forfatterens mening, ikke nødvendigvis www.derimot.no sin.

2 kommentarer. Leave new

  • Derfor kjører jeg «veteranbil». Den kan repareres uten at jeg må plugge inn datamaskinen. Jeg fikk i oppdrag av en venn som var blitt syk og kjøre bilen hans, en moderne firhjulstrekker,på verksted. Sympomene ble meg beskrevet. Jeg har en venn som er verksmester og jeg duret opp til ham og beskrev symtomene. Jeg gledet meg for at jeg nå skulle få oppleve dataverdenens fortreffelighet. I min verden tenkte jeg at datamaskinen på et blunk ville komme opp med feilen. Da jeg regnet med at hver del hadde sin Ip adresse. Verksmesteren så bekymret på meg, der jeg sto med forventningsfulle øyne og ventet på datadiagnosen. Det er ikke så enkelt, forklarte han, og viste meg diagnosen! Jesus Maria, den pekte i syv forskjellige retninger. Sukk. Verksmesteren, som den kloke mann han er, kom med følgende forslag. Dra ut til han svensken som jobber på det verkstedet du vet hvor de reparerer lastebiler. Han har plukket denne bilen i molekyler. Jeg kan risikere å bruke hele dagen før jeg finner feilene. Med 1200,-+moms i timen blir det en dyr affære. Jeg dura ut og fikk tak i svensken. Han lyssnade rolig på min utredelse av en diagnose. Han tenkte litt-så åpnet han førerdøren-kjørte det elektriske setet helt tilbake, førte venstre hånd under stet og trakk ut en ledningskvase. Titta her, sa han. Jo, så sannelig. Brudd på en kabel. Hvordan visste du det? Jo det er noe som skjer på dom her modellerna om setet ofte blir justert fram og tilbake. Vips så var bilen frisk igjen. Hva koster det? Nei, det er gratis.

    Svar
  • Hvordan leverandører og spesielt bilselgere bedriver kriminelle triks for å slippe å ta (garanti)ansvar for produktene sine er helt horribelt og det har blitt mye verre i mi levetid. Når det gjelder nye biler må garantivilkårene skjerpes inn betydelig i lovs form. I dag gir flere bilselgere ikke nybilgaranti, dersom man ikke tar en årlig service til 4 – 5000 kroner. Dette gjelder selv om den ødelagte delen ikke er en slitedel og heller ikke justeres ved service.

    Hvordan skulle det være dersom et kjøleskap ryker etter ett år og en dag og man ikke får dekket en garavtireparasjon, fordi man ikke innen et å tok kjøleskapet inn til service hos leverandøren? Det blir temmelig dumt, ikke santy.

    Dessuten er del slik at veldig mye elektronikk er litt spesiell eller er «proprietær», slik at deler som gjør akkurat det samme likevel ikke passer på forskjellige bilmodeller. Det kan i lovs form skjerpes veldig mye opp i disse forholdene.

    Legg merke til hvordan Møller Bil på et snedig vis fraskriver seg alt ansvar for nybilgaranti. De er frekkere enn flatlusa og hele opplegget er sannsynligvis dypt kriminelt selv med dagens lover, men ingen griper fatt i dette:

    https://www.volkswagen.no/no/bilservice/nybil-garanti.html

    Svar

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Fill out this field
Fill out this field
Skriv inn en gyldig e-postadresse.

Neste innlegg

Vil de som regner seg som venstreside ta ett oppgjør med egen krigspolitikk.

Nato-støtten i SV startet i 1999 med bombingen av Jugoslavia.

Forrige innlegg

Biden er for dement til å stilles for retten.

Men kan han gjenvelges og hvem kan overta underveis?

Teksten står for forfatterens mening, ikke nødvendigvis www.derimot.no sin.