POSTED IN Olje-Energi

Drivstoffmangel i UK, overfylte containerhavner i USA og en kommende kraftmangel.

Krisene står i kø.

3 kommentarer

Jeg har ennå ikke noen klar oppfatning av hva årsaken til drivstoffmangelen i UK skyldes. Jeg tror ikke på en akutt mangel på sjåfører som eneste årsak. Jeg tror dette stikker dypere.

Jeg noterer meg dessuten at tilsvarende problemer i ferd med å utvikle seg på USAs vestkyst hvor containerhavnene er overfylte fordi containerne ikke bli hentet som planlagt. Det fører igjen til en voldsom opphopning av lasteskip på reden som ikke får losset varene sine.

Jeg merker meg også at vi nå står overfor en kommende strømkrise ikke bare i UK men over hele det nordlige Europa (Tyskland, Nederland osv.). Det skyldes i stor grad det grønne skiftet som fører til strøm-mangel når det ikke blåser og er mørkt. Likevel fortsetter en med nedstengningen av kullkraftverk og kjernekraftverk som vil forsterke krisen og drive strømprisene i været.

blue and red cargo ship on sea during daytime
Det er ikke småtterier disse containerskipene klarer å få med seg.

Vi står altså overfor kriser eller kommende kriser i vår del av verden. Tiden for den bekymringløse fremtiden er forbi. Den ene krisen avløser den andre altså. I Norge blir det krise for deler av eksportindustrien når tilgangen på billig el-kraft forsvinner som følge av kortsiktige politiske vedtak av vår politikere. Dette vil særlig ramme de norske smelteverkene.

Vi går en svært turbulent vinter i møte båder på hjemme- og bortebane.

Knut Lindtner (redaktør derimot.no)

Det britiske militæret er i «stand by» for å skaffe lastebiler og sjåfører midt i mangelen på drivstoff. Mangelen skyldes «panikk-hamstring» mener myndighetene.

Den britiske hæren kan snart bli ble nødt til å utplassere sine egne tankbiler for å fylle opp det gigantiske logistiske gapet som er oppstått på grunn av mangelen på lastebiler og sjåfører.

Noen bensinstasjoner har løpt tomme i noen områder fordi leveransene av drivstoff har uteblitt.

Storbritannias forsvarsminister Ben Wallace gjorde kjent planene på mandag kveld.

Regjeringen slo fast at sjåfører fra hærens tankbiler vil få spesialisert opplæring for å «gjøre dem i stand til det nødvendige arbeidet mot industrien, og å lette på presset om levering til bensinstasjonene».

«Menn og kvinner i våre væpnede styrker er klar til å redusere presset på transportene der de behøves mest. Det er derfor jeg har vedtatt økt beredskap så de kan være klare til å rykke ut når nødvendig», sier harm sitert av Sky News.

Kunngjøringen kommer etter flere dager med panikkhandling rundt omkring i landet, drevet av frykt for drivstoffmangel.

black and red cars parked in front of white and red store during daytime
Slik så det da det var tilstrekkelig drivstoff. ikke nå lenger.

Noen bensinstasjoner er allerede tomme for drivstoff på grunn av den plutselige etterspørselen. 

Britiske myndigheter insisterer likevel at det ikke eksisterer noen mangel på drivstoff, men at det er mangel på lastebiler som kan levere, og sjåfører som kan kjøre dem, slik at drivstoffet kan distribueres.

Før Wallaces utsagn nektet miljøvernminister George Eustice for rapporter om at hæren skulle blandes inn. Han sa «det er ingen planer foreløpig» om å foreta seg noe slikt, selv om han godkjente at militært personell kunne stå i «Standby» posisjon.

Kwasi Kwarteng, minister for business, Energy and Industrial Strategy har sendt en melding om militær hjelp til de sivile myndighetene (MACA), med forspørsel til hæren for å sikre sjåfører om nødvendig.

Han argumenterte med at «Storbritannia fortsatt har store lagre med drivstoff», men at forespørselen var «et fornuftig, forbyggende skritt».

Han la til at han venter forespørselen etter drivstoff vil gå tilbake til normale nivåer «i de kommende dagene».

Men han sa også at regjeringen «er klar over problemene med å nå bensinstasjonene», og at de nå tar skritt for å lette på dette problemet – «dette vil være en prioritet».

Om nødvendig vil man ta i bruk militært personell for å sørge for nok kapasitet som et midlertidig tiltak. Dette for å dempe presset som har oppstått lokalt i etterspørselen etter drivstoff. 

Eustice gjentar det Kwarteng sier, at denne plutselige panikk-handlingen som skjedde i løpet av week-enden, nå «roer seg ned», og at kundene går tilbake til «normale handle-vaner».

Etter ordre fra transportminister Grant Shapps, har ADR-førerkort . som blir gitt til lastebilsjåfører og andre som transporterer potensielt farlig gods, inkludert drivstoff, har dette blitt utvidet i håp om å få flere tankbiler på veiene. 

De som hadde førerkort som går ut mellom 27. september og 31. desember vil nå få utsatt frist til 31. januar for å fornye dem.

man in blue scrub suit standing near white and black office rolling chair
Drivstoffmangel er ikke å kimse av. Det vil kunne ramme sentrale samfunnsfunksjoner som f.eks. sykehusene.

«Utsatte ADR-førerkort vil ytterligere hjelpe til å lette på presset slik at at drivstoff-sjåfører ikke lenger trenge oppfriskningskurs. Det kan sikre at vi kan skaffe god service på veien våre», sier Shapps.

Frykt for drivstoffmangel har til og med fått British Medical Association (BMA) til å be om nødtiltak for sikre at ambulansene får fortrinn ved drivstoff-pumpene, siden «Det er en reell risiko for at helsepersonell ikke vil bli i stand til å gjøre sin jobb» i det tilfelle at bensinstasjonene blir tomme.

«Legevaktspersonale og andre viktige arbeidere må kunne stole på å få drivstoff, både for å kunne kjøre til jobben, og for arbeidet selv – enten det er å komme til sykehuset, til praksis eller andre steder med helsearbeid.

Eller for at ambulansen skal nå fram til personer med behov for øyeblikkelig hjelp. Eller for leger som må besøke svært syke pasienter i hjemmene deres», sier en leder for BMA Chaand Nagpaul i en kunngjøring.

Oversatt av Ingunn Kvil Gamst

Forsidebilde.
Karsten Würth (➡️ @karsten.wuerth)

https://www.rt.com/uk/535991-british-army-fuel-shortage/



1 har lest innlegget i dag.
Innlegget er lest totalt 317 ganger.

Teksten står for forfatterens mening, ikke nødvendigvis www.derimot.no sin.

3 kommentarer. Leave new

  • Hvorfor har det oppstått gassmangel?

    Svar
  • Plutselig oppsto det mangel på mat, drivstoff, gass og strøm samtidig og over natta.
    Det største problemet er at ingen kan gi et klart svar på hvorfor det skjer.
    Er ikke hovedårsaken til det ganske enkelt at «media» (det vi tidligere kalte «pressen») blokkerer tilgangen til kildene?
    Journalistene har blitt et filter mellom folket og eliten og det filteret er tett. Journalistene i de stats- og konserneide mediene har monopol på kildene og blokkerer uavhengige journalister.
    Når uavhengige journalister, som ikke er del av sensurpressen, kontakter makthavere med spørsmål, blir de avvist og oversett. Elitene snakker ikke med uavhengige medier. All massekommunikasjon skal siles gjennom makteide medier som konsekvent sensurerer kritiske spørsmål.
    Krisa vi ser er først og fremst ei journalistkrise. Journalistene har levert inn pressekortet og blitt lydige mikrofonstativ for elitene. Bare slik kan de beholde godene, som de får rikelig av fra eierne sine. Hvis vi skal beskylde noen for korrupsjon, bør vi begynne med journalistene. De tar imot penger for ikke å stille kritiske spørsmål.
    Hva gjør vi med ei gjennomkorrupt presse?

    Svar

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Fill out this field
Fill out this field
Vennligst skriv inn en gyldig e-postadresse.

Next Post

Pandemien er den politiske gåsa som legger gulleggene.

Den gir begrunnelsen for å fjerne demokratiske friheter og rettigheter.

Previous Post

Russisk geopolitisk ekspert:

Vi undervurderer våre muligheter.

Teksten står for forfatterens mening, ikke nødvendigvis www.derimot.no sin.