Hentet fra politikus.no
Av Ove Bengt Berg
I Norge får alle som vil kjøpe elbil 280 000 kroner i avgiftsreduksjon av staten for å gjøre det framfor å kjøpe en bensin- eller dieselbil. I fjor var det også i Tyskland mange som kjøpte elbil. 104 300 elbiler blei solgt i desember som utgjorde en markedsandel på hele 55 prosent. Da var den tyske statens og bilprodusentenes støtte til kjøperne på nær 100 000 norske kroner. Fra januar i år blei støtten redusert til maksimalt 45 000 kroner. For den støtta blei ulempene med elbil for stor for kjøperne, og salget av nye elbiler stupte ned til 15 prosents andel i januar i år.
Dette er nok et eksempel på at elbilens kostnader og ulemper er sånn at elbilen bare kan få kjøpere med mye statsstøtte eller forbud. Blir bare elbiler tillatt, vil bilismen over natta bli strupt. Det finnes ikke nok infrastruktur til «drivstoff» til elbiler, til ladekapasitet. Heller ikke finnes det nok strøm til at alle bilene i Norge, 3 millioner, kan gå på batterier.
I Tyskland kjøres det ikke sjelden strekninger som knapt de lengstrekkende Teslaene kan klare. En talsperson for den tyske bilbransjeorganisasjonen har uttalt at ladekapasiteten ikke er er stor nok.
Bjørn Lomborg er i et innlegg på politikus.no fra 15. januar i år sitert på han mener at overgang til elbiler ikke vil gi mindre CO2-utslipp verken i Norge eller i hele verden. Standard klimamodeller tilsier at overgang til elbiler vil føre til en temperaturnedgang til 0.0001 grad C i år 2100. Det er ikke overgang til elbiler som er klimaløsningen, men reduksjon i antall biler i hele verden. Så spørs det om 5 milliarder mennesker verden over lar seg overbevise av MDG-erne på Grünerløkka i lille Norge om at biler skal forbys.
Det er Clean Energy Wire, Journalism for the energy transition, som har omtalt salgssvikten i Tyskland for elbiler. Salgssvikten har også vært omtalt på Document.no.
Framheva bilde:
Ladestasjon ved en bensinstasjon i Bayern oktober 2021.
Foto: OBB/politikus.no
1 har lest innlegget i dag.
Innlegget er lest totalt 171 ganger.
1 kommentar. Leave new
Her var det mye rart.
Riktignok bruker man ikke begrepet ‘ støtte’ lengre, som man bruker overfor innbyggere som får LITT tilbake av Ap/Sp sitt avgifts- tyveri. Men :
« I Norge får alle som vil kjøpe elbil 280 000 kroner i avgiftsreduksjon av staten for å gjøre det framfor å kjøpe en bensin- eller dieselbil. «
Altså UTEN kostnad for samfunnet vil innbyggerne være med på å redusere SMOG i byer og tettsteder. – Som har vært et problem i Norge i tiår etter tiår.
( Dette likner litt på Kongekrabbe-problematiken som truet med å ødelegge den norske kysten. Politikerne satte ned utvalg , og kom fram til å ville betale noen for å redusere problemet.
Så skjønte noen fiskere det politikere ikke skjønte . ( Overraskende?) – At dette var mat, og begynte å fiske krabbene opp/løse problemet. Uten kostnad for samfunnet. Kun ny mat for de som ville ha. Resultat; – de ble stilt for retten for å ikke ha betalt skatt, og samfunnet Norge forbrukte tusenvis av arbeidskrefter i advokat- ‘arbeid’. – for å ta de som løste problemet. )
«Det finnes ikke nok infrastruktur til «drivstoff» til elbiler, til ladekapasitet. Heller ikke finnes det nok strøm til at alle bilene i Norge, 3 millioner, kan gå på batterier. «
Nå er det slik at elektriske biler bruker 1/10 av energien som en forbrenningsmotor bruker under forflytning. – Og altså IKKE slipper ut lokal forurensning/SMOG.
Slik sett kunne vi ha lagd elektrisitet av den overskytende energien, på et par forbrenningsanlegg med mye bedre effektivitet og rensing av avgasser, istedet for noen millioner forurensende forbrenningsmotorer. Og kommet ut med et godt energi-overskudd.
« ..han mener at overgang til elbiler ikke vil gi mindre CO2-utslipp verken i Norge eller i hele verden. Standard klimamodeller tilsier at overgang til elbiler vil føre til en temperaturnedgang til 0.0001 grad C i år 2100. «
Ja, det er selvfølgelig det negative. Når hele verden, og Norge spesielt, har det bedre med et klima som er mer likt den varme delen av middelalderen, som tidligere erfart.