Av Cassie B.
Hvem vil kreve tiltak mot Statistisk sentralbyrå, sjefen og forskerne?
Ikke det norske folk, spesielt yngre, hvis de mener det samme om flyreiser, bruk av bil og kjøtt som befolkningene i landene på kontinentale Europa, som denne undersøkelsen viser:
Et overraskende stort antall franskmenn støtter ideen om å sette en grense på antall ganger folk kan fly i løpet av livet for å redde miljøet, med 41 prosent av franske borgere som totalt sett er for å forby enkeltpersoner å ta mer enn fire flyreiser totalt i hele sitt liv. Dette er ifølge en meningsmåling blant franske innbyggere utført av forskningsfirmaet Consumer Science and Analytics Institute. Den foreslåtte grensen vil gjelde både forretnings- og fritidsreiser. Spesielt unge mennesker ser ut til å være med på dette uvanlige forslaget, med 59 prosent av de i alderen 18 til 24 år for å innføre en grense på fire flyvninger totalt.
Dette er ikke bare begrenset til franskmenn. En klimaundersøkelse utført av Den europeiske investeringsbanken i samarbeid med markedsundersøkelses-firmaet BVA, viste at 62 prosent av europeerne var for å forby kortreiste flyvninger, og 59 prosent var med på å øke prisene på mat og andre varer som har et stor karbonfotavtrykk, som rødt kjøtt, mat som transporteres over lange avstander og mobiltelefoner. Til sammenligning støttet bare 49 prosent av amerikanerne et forbud mot kortdistanseflyvninger.
Undersøkelsen fant også at europeere i stor grad var for tiltak som straffer bruk av bil, med 67 prosent som sa at de støtter å ha mindre plass til biler i bysentra. Dessuten var 72 prosent av europeerne for å innføre en karbonskatt på reiser med fly, og 84 prosent støttet å opprette flere fotgjengersoner i sentrumsområder.
Frankrike har allerede innført et forbud mot kortdistanseflyvninger
I mai iverksatte Frankrike et forbud mot innenlands kortdistanse-flyvninger, mellom steder der det er togreiser som varer mindre enn to timer og 30 minutter. Frankrike har et omfattende nettverk for høyhastighetstog. Forbudet påvirker flyreiser mellom byer som Paris og Bordeaux, Lyon og Nantes; det påvirker dog ikke flyforbindelser med videre reiser fra slike byer.
Landets transportminister, Clement Beaune, sa at dette var «et viktig skritt og et sterkt symbol i politikken for å redusere klimagassutslipp». Han la til at det var en global nyhet.
Noen eksperter har imidlertid kritisert tiltaket, og kalt det mer som et symbolsk forbud. Den midlertidige sjefen for Airlines for Europe, Laurent Donceel, sa at «å forby disse turene vil bare ha minimale effekter» på karbondioksidproduksjonen, og ba regjeringen støtte bedre løsninger.
Forbudet var opprinnelig ment for flyreiser mellom byer som kunne nås med tog på under fire timer. Den franske forbrukergruppen UFC-Que Choisir bemerket: «I gjennomsnitt slipper flyet ut 77 ganger mer CO2 per passasjer enn toget på disse rutene, selv om toget er billigere og tapt tid er begrenset til 40 minutter». De ønsket også at det skulle settes inn sikkerhetstiltak for å hindre franske jernbaner i å øke prisene sine for å dra nytte av den nye loven.
Beaune sa at dekretet kan utvides når det kommer tiden kommer for gjennomgang av ordningen. Han uttalte: «Dekretet er gyldig i 3 år, så vi kan være mer ambisiøse etter hvert som vi går videre, ved å øke reisetiden fra 2,5 timer til minst 3 timer i fremtiden».
Denne trenden øker i hele Europa, hvor mange land begrenser flyreiser i miljøets navn. Spania presenterte en plan for å forby kortdistanse-flyvninger over hele landet, i tilfeller der en reise kunne gjøres med tog på mindre enn 2,5 timer innen 2050, noe som betyr slutten på flyreiser fra Madrid og til mange andre byer på fastlandet. Belgia har allerede innført en skatt på 10 euro på kortdistanse-flyvninger til byer som ligger innenfor 500 kilometer fra Brussel lufthavn, mens Tyskland nylig hevet skattene på kortreiser med 75 prosent.
Kommentar fra oversetteren:
Dette viser bare hvor effektivt den globalistiske storkapitalens hovedstrømspresse og media kan hjernevaske og indoktrinere befolkningen med en klimapropaganda på et helt kontinent. Det er ikke bare gjennom aviser på trykk og på nett, også via tv, magasiner, litteratur og skole. Dagens unge og yngre mennesker har vært omgitt av klimaskremsel-propagandaen hele livet, som nærmest normativt instruerer dem i hva de skal tro og stemme. De som eier og kontrollerer presse og media, kontrollerer og styrer befolkningene dit de vil. – Noe meningsmålingen i Frankrike er et tegn på.
Fra Natural News, publisert 2. oktober 2023.
Oversatt av Northern Light fra engelsk. Linker i originalartikkelen.
Originalartikkel: STUPID: French residents support banning people from taking more than 4 flights over their lifetime to stem climate change.
Forsidebilde av den klimavennlige John Kerry, som gjerne vil at vi vanlige mennesker skal bli «grønne», men han selv flyr rundt omkring, fra klimatoppmøte til klimatoppmøte i privatjetfly – tilfeldigvis eid av kona hans…
1 har lest innlegget i dag.
Innlegget er lest totalt 606 ganger.
10 kommentarer. Leave new
Tviler sterkt på at disse målingene stemmer. De blir nok manipulert som alt annet idag.
Nå skrev du akkurat det jeg tenkte å skrive. Bra flere tenker som meg
Tenk om en slik sak som dette egentlig dreier seg om energisparing?
Den mengde olje som feks utvinnes fra fracking i USA tilsvarer omtrent den mengde olje som internasjonal flytrafikk bruker. Og tror man at olje fra fracking er en u-utømmelig energikilde som vil forsyne verden med olje i all framtid? Hva gjør man når fracking har tømt ut sitt potensiale til å utvinne olje?
Iflg folk i kommentar feltet vil nok ikke slikt være et problem. Men hva mener dette nettstedet? Finnes det feks ubegrenset med billig olje her i verden? Finnes det raske og lettvinte løsninger på et slikt problem?
Olje fra fracking er ikke billig olje. Prosessen for å utvinne olje av skifer er relativt kostbar. Bedre å bruke olje som blir pumpet opp fra grunnen.
Det gjelder vel for flygere også….
Jeg kan bli med, med litt forandring..Det skal gjeld 4 flyreiser per år og dette inkludere absolute ALLE! Så kalt elite, politiker, riking med privat fly, helikopter, militær, osv, osv.
Denne kan jeg støtte med en endring. 4 flyreiser per år som du sier. De flyreisene du ikke tar i året kan overføres til neste år eller kan selges til de som har behov til å reise, som f. eks. vårt «kongepar». Da kunne vi kanskje få noe tilbake av det de koster oss i året for å leke at de er der for oss!! Globalistene!
Ja, men 4 flyreiser pr. år er i overkant. Vi kan heller si en tur hvert fjerde år.
Så blir det færre miljøkonferanser med privatfly også. Selv om vi vet at de er viktige.
Men det holder ikke med det. Stoltenberg løp vistnok gjennom en by til et klima (?)- møte , – eller miltært angrepsmøte (?), i stedet for å sitte på med limosinen som fulgte ham.
Vi VET at det går med olje til å produsere joggesko.
Slikt kan ikke fortsette om vi skal leve på denne kloden.
Vi må fjerne ham. ( Eller ‘ta ut’, som han/Nato sier om sine motstandere.)
Joggedressen hans er vel laget av syntetiske materialer, fordi det skal bli forbudt med naturlige materialer som ull og bomull. Syntetiske materialer=olje. Når all oljeproduksjon skal legges ned, blir vi jo alle som «keiserens nye klær». Nudister. Litt kaldt om vinteren, og ingen utsikter om å reise til varmere strøk da flyreisene jo ikke er tillatt mer. Sitte naken i tog i flere dager er vel heller ikke noe tiltalende, det under forutsetning av at CBDC carbon kortet ditt gir deg tillatelse til å reise. Hvilke fremtidsutsikter!
Joggedressen hans er vel laget av syntetiske materialer, fordi det skal bli forbudt med naturlige materialer som ull og bomull. Syntetiske materialer=olje. Når all oljeproduksjon skal legges ned, blir vi jo alle som «keiserens nye klær». Nudister. Litt kaldt om vinteren, og ingen utsikter om å reise til varmere strøk da flyreisene jo ikke er tillatt mer. Sitte naken i tog i flere dager er vel heller ikke noe tiltalende, det under forutsetning av at CBDC carbon kortet ditt gir deg tillatelse til å reise. Hvilke fremtidsutsikter!