POSTED IN Norge, Sverige

Kronikk:

Hvorfor er diesel i Sverige dyrere enn i Norge, men motsatt for bensin?

4 kommentarer
Print Friendly, PDF & Email

Terje Sørensen
Pensjonert advokat

Jeg bor i Sverige og har hytte i Norge. Det er rundt 11 mil fra mitt bosted til norskegrensen og derfra omtrent 21 mils avstand til hytta. Langs alle kjørerutene på begge sider av grensen finnes det påfyllingssteder for bensin- og dieseldrivstoff. Jeg har ikke talt antallet, men det er i alle fall tjue på hver side

I Sverige koster dieseldrivstoff 3-4 kroner mer enn bensindrivstoff. I Norge er det motsatt. De siste dokumenterte prisene jeg har, er fra 22.5.2023. (For ordens skyld: Da kostet det SEK 0,97 for NOK 1,00, https://www.oanda.com/currency-converter/en/?from=SEK&to=NOK&amount=1) og forskjellen har ingen praktisk betydning i denne saken). Ifølge nettsiden «Global PetrolPrices.com», https://no.globalpetrolprices.com/, var drivstoffliterprisen denne dagen omregnet til og/eller angitt i SEK:

Man skulle tro at de aller fleste og avgjørende bakenforliggende forhold for prisfastsettelsen er de samme hos de to broderfolkene.

Forskjeller i prisene på diesel og bensin mellom Sverige og Norge kan skyldes ulike faktorer, inkludert nasjonal skattepolitikk, avgifter og markedsforhold. Her er noen mulige årsaker til forskjellene:

1) Skattepolitikk: Begge landene har ulik tilnærming til beskatning av drivstoff. Sverige har historisk sett hatt høyere skatter og avgifter på dieselbrensel sammenlignet med bensin. Dette kan delvis være en del av en politikk for å redusere dieselbilbruk på grunn av bekymringer knyttet til luftforurensning og helseskader.

Min merknad: Jeg synes det er underlig hvis de som bestemmer og har kunnskaper i de to nabolandene, ikke er enige om hvilket av de to drivstoffene som er mest skadelig hva gjelder luftforurensning og helseskader. Og tradisjonell, tidligere tilnærming til beskatning av drivstoff burde kanskje broderfolket skrinlegge og heller vektlegge skaderisikoelementene. Eller kan det være at svenskene har rett og nordmennene tar feil her?

2) Markedsforhold: Prisene på drivstoff kan også påvirkes av markedskrefter og konkurransesituasjonen i hvert land. Det kan være ulikheter i forsyningskjeden, raffineringskapasitet og kostnader som kan påvirke prisene. I tillegg kan lokale reguleringer og logistikk spille en rolle i prisfastsettelsen.

Min merknad: Norge har mer spredd bosetting og mindre befolkning enn Sverige, men de kostnadene som nevnes, er vel omtrent de samme i begge land?

3) Etterspørsel og tilbud: Etterspørselen etter diesel og bensin kan variere mellom landene basert på faktorer som bilparken, kjørevaner, avgifter for kjøretøy og tilgjengeligheten av alternative drivstoff. Forskjeller i etterspørsel og tilbud kan påvirke prisene i hvert land.

Min merknad: Jeg tror ikke noen av de her nevnte faktorene spiller noen rolle for diesel- og bensinprisene i de to landene.

Legg merke til at overskriften i dette innlegget er utformet som et spørsmål. Jeg er ingenlunde ekspert på emnet og er takknemlig for mulige kommentarer og oppklaringer.

Teksten står for forfatterens mening, ikke nødvendigvis www.derimot.no sin.

4 kommentarer. Leave new

  • Jeg er i den bransjen, sjefen sa en gang at diesel er dyrere å fremstille, og bensinen er et biprodukt.
    Så diesel er et dyrere produkt ut fra reffeneriet.
    Sverige har kanskje lik avgift på begge produkt, mens Norge har høyere avgift på bensin en diesel.

    Svar
    • Ok, var det resultatet av sv-dronninga sitt korstog mot bensin til fordel for diesel på grunn av klimaet? Og som førte til at bilparken vart endra tilsvarende? Motreaksjonen mot el-batteri vil få andre ukjente svar.

      Svar
    • Her er en bra artikkel over emnet fra Teknisk Ukeblad.
      Sverige blander matoljer og andre stoffer inn i Diesel i klimakrisens navn som de kaller for Biodiesel.
      Denne prosessen fordyrer drivstoffet og små dieselmotorer slites/ødelegges raskere.

      https://www.tu.no/artikler/derfor-er-diesel-billigere-enn-bensin/228183

      Svar
  • Sveits har differensiert pris på diesel/ bensin på at en kilometer kjørt, skal koste omtrent det samme. De vet at en dieselbil forbruker mindre drivstoff pr kilometer, og derfor bør koste mer. Om det er slik også i Sverige, er kanskje uklart, men det er mange underlige forutsetninger som ligger til grunn for offentlig avgift/pris setting. Dette gjelder ikke bare på bensin.

    Svar

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Fill out this field
Fill out this field
Skriv inn en gyldig e-postadresse.

Neste innlegg

Kronikk:

I tiden før…

Forrige innlegg

Nå kobles de to svindel-tiltakene: pandemi og klima.

Rockefeller Foundation plasserer seg midt i desserten.

Teksten står for forfatterens mening, ikke nødvendigvis www.derimot.no sin.