Stor pilotmangel i USA og Canada. AI (kunstig intelligens) kan bli andrepiloten sier presidenten for Emirates Airline.
Av Dr. William Makis
Døde andrepiloten før flyturen din startet? Du kan få erstatning, det har EUs høyesterett avgjort.
Flyselskaper bør tvinges til å gi erstatning for et kansellert fly når andrepiloten dør, avgjorde EUs høyesterett torsdag 11. mai 2023. I henhold til tidligere EU-regler kunne flyselskaper nekte å betale kompensasjon til reisende hvis et fly ble kansellert på grunn av «ekstraordinære omstendigheter».
Den aktuelle saken var fra 2019 da et fly skulle til Lisboa, fra Stuttgart, men andrepiloten ble funnet død i hotellsengen før flyvningen skulle finne sted. Dette medført at flyvningen ble kansellert. Flyselskapet nektet å betale erstatning, og hevdet at andrepilotens uventede død kvalifiserte som en «ekstraordinær» omstendighet. Men EUs øverste domstol var uenig og sa at «selv om dødsfallet var tragisk» var det ikke ekstraordinært «siden enhver person kan, når som helst, uventet bli syk eller dø».
Nyheter for de som ennå tør å fly:
AI (kunstig intelligens) kan bli andrepilot, avslører presidenten for Emirates Airline.
Nå som AI blir mer sofistikert, utforsker flyselskaper muligheten for å kunne erstatte minst en av pilotene i cockpiten. Å gjøre det, vil tillate dem å løse problemet med pilotmangel og få lavere utgifter. «Kunstig intelligens kommer til å ha en stor innvirkning på luftfartsindustrien, fly med bare en menneskelig pilot blir mulig» ifølge Emirates president Tim Clark, rapporterte CNBC tirsdag.
Påbudet om to piloter i passasjer- og transport-fly er avgjørende for å sikkerheten i tilfelle en av pilotene blir ute av stand til å fly flyet. Med forbedret teknologi kan imidlertid kunstig intelligens brukes til å lande flyet på en forhåndsvalgt flyplass i nødstilfeller. Det amerikanske militæret prøvde AI-piloter tidligere i år.
Mangelen på piloter fører til at fly blir satt på bakken ettersom flyselskapene har rekordetterspørsel etter reiser denne sommeren, men uten kapasitet til å dra nytte av høye billettpriser. Det er enda flere jetfly på bakken nå enn for et år siden. Flyindustrien står overfor en pågående mangel på piloter, som globalt vil øke til nesten 80.000 innen 2032.
Administrerende direktør for verdens største lavprisselskap, Southwest Airlines, forventer at den globale pilotmangelen vil fortsette i minst tre år til. Med dagens mangel på piloter, har Southwest Airlines måttet sette 40 av sine fly på bakken. Dette tilsvarer rundt 200 flyvninger om dagen, eller 8 % av flyvningene, som flyselskapet har innstilt for øyeblikket.
Analytikere har estimert at USA mangler minst 10.000 piloter, og med flyreiser etter «pandemien» i full gang, ville det ikke være overraskende å se dette tallet øke. Før «pandemien» var det allerede en utbredt pilotmangel i USA, men da «Covid-tiltak» bremset luftfarten kraftig, bestemte mange erfarne piloter seg for å pensjonere seg tidligere enn hva de ellers ville ha gjort. American Airlines har satt rundt 50 av sine langdistanse-fly og 150 regionale fly på bakken på grunn av pilotmangelen.
I Canada: Den canadiske luftfartsindustrien går gjennom en smertefull, men nødvendig, omstilling. En rekke faktorer forårsaker dagens pilotmangel. Flystudenter sliter med å ha råd til pilotutdanningen, mangelen på finansiering er en annen bidragsyter til pilotmangelen – folk har rett og slett ikke råd til pilotutdanning lenger. Erfaring er den kvaliteten som mangler blant canadiske piloter akkurat nå. «Det er mange individer som meg som prøver å komme seg ut av Canada på grunn av lønnsnivået her» sa en pilot.
Dr. William Makis sin avsluttende synspunkter:
I løpet av de siste tre månedene har det vært minst ti tilfeller av at piloter under flyvningen har blitt ute av stand til å fly flyet, og minst fem pilotdødsfall. Tidspunktet for rettsavgjørelsen av EU-domstolen er svært mistenkelig, siden den normaliserer de plutselige dødsfallene til andrepiloter akkurat nå som disse dødsfallene skyter i været.
Mangel på piloter er ikke overraskende, spesielt siden «covid-vaksinerte» piloter får hjerteinfarkt på fly, flyplasser eller på hotellrom mellom flyvninger. Piloter som ble pålagt å ta «covid-vaksiner» lider også av alle slags andre skader etter «vaksinasjon». Hovedstrømpressens omtale om pilotmangelen unngår enhver omtale av elefanten i rommet, som er pilotens skader på hjerte og/eller andre deler av kroppen etter de ble tvunget av flyselskapene til å ta «covid-vaksinene».
Fra Global Research, publisert 5 juli 2023. Dr. Makis er lege og speialist innen radiologi, onkologi og immunologi, og har forfattet over 100 fagfellevurderte artikler.
Oversatt fra engelsk av Northern Light, noe forkortet. Linker i originalartikkelen.
Originalartikkel: Recent News on Pilots: Co-pilots Dying Suddenly Is Now “Normal”, Top EU Court Ruled.
1 har lest innlegget i dag.
Innlegget er lest totalt 741 ganger.
6 kommentarer. Leave new
Flyselskaper utforsker «muligheten av å erstatte MINST EN av pilotene i cockpiten»? Det høres ut som det vurderes at begge pilotene kan erstattes med AI. Foreløpig er begge menneskelige i cockpiten, men få er etter skuddet egentlig friske nok til å fly. Et flykræsj kan skje når som helst. Makis har på sin nettside makismd.substack.com videoer hvor buss-sjåfører kånker ut midt i trafikken.
«den globale pilotmangelen vil fortsette i MINST TRE ÅR TIL», sier South West Airlines’ adm.dir.;
etter å ha presset sine piloter til å ta dødsskuddet som later til å drepe innen fem år fra stikket ble satt i 2021,
altså tre år til fra nå, fem minus to er tre. Kalkulert helt kynisk og samvittighetsløst.
Hvis flyselskapene som har skadet sine piloter og dermed forårsaket sitt eget uføre nå taper penger på kansellasjoner er det velfortjent. Bare kjipt at det for oss fotfolket blir både dyrere og farligere å fly.
Hva med kokkemangelen ? Skyldes det også covid-vaksiner ? Og hva med den reduserte søknaden til læreryrket ? Dør potensielle søkere ?
Kokkemangelen skyldes nok heller at man ikke trenger kokker til insekts-tilberedelse.
Å bli lærer i dag er en risikosport, hvor muligheten for å bli permanent «avskåret» fra jobben med en matchete med et medfølgende allahu akhbar, er nok en stor «kald-dusj» for potensielle kandidater.
Det er bare å fortsette å stikke hodet i sanden og si til deg selv: Vaksinen er sikker og effektiv!
Med en utdannelse prislapp på godt over millionen så er det vel ikke denne utdannelsen som blir førstevalget. Om ikke kostnadene for utdannelsen endres vil flyger mangler bli en evig hodepine for flyselskap. Utdannelsen og treningen burde være i regi av luftforsvaret og vil være attraktiv for unge i dag samt som også vil gi en go beredskap.
Personlig synes jeg at alle «private grønne nødvendige» flygninger foretatt av «eliten» over hele verden burde gjøre forsøk med KUN AI-piloter. Som man vet lærer jo AI seg selv opp gjennom prøving og feiling, og hvis det er noen som bør gå foran her i «menneskehetens interesse» er det absolutt disse, de er jo «foregangsmenn» i absolutt alt annet «grønt» de trer ned over hodet på oss.