POSTED IN Helse, Mat/Landbruk

Periodisk faste:

Noen ser på det som selvpining, men har det noe for seg?

4 kommentarer
Print Friendly, PDF & Email

Periodisk faste: Virker det?

Av Redaksjonen

Hvorfor snakker “alle” om periodisk faste? Fordi det gir kroppen ro. Ro til å rydde, rense og sjaue i cellene.

Innlegget er hentet fra Hemali

Tenk deg cellen som en travel by, byen må effektivt kvitte seg med søppel, og bruke søppelet til gjenvinning av ny energi.
Slik fungerer cellenes renselse og fornyelse optimalt, men om du ikke gir kroppen nok matro, reduserer du den muligheten. Da kan skadede komponenter i cellen være en risiko for helsen.
Da Nobelprisen i fysiologi i 2016 ble tildelt cellebiologen som oppdaget “autofagi”, cellenes “selvspsing”, ble fastens fortreffelighet dokumentert. Faste gjør at cellene effektivt «rydder og renser»: Cellene «spiser» komponenter i de cellene som av ulike grunner er svekket, og bruker disse som næring.
Under faste forsøker systemet å spare energi, en løsning er å resirkulere immunceller som ikke er nødvendige, spesielt de som er skadet. Snakk om smart gjenbruk!

Mennesket er mer tilpasset pauser fra mat enn hyppige måltider

“Frokost er dagens viktigste måltid!” Nei! Gjett hvem som lobbet for å overbevise oss om at vi må starte dagen med frokost, gjerne en bolle med frokostblanding? Kellogg´s!!
“Du må spise”, hører vi til stadighet. Nei, du må ikke det. I hvert fall ikke hele tiden…
Menneskets genetikk er tilpasset faste. I disse dager trenger vi enda mer å styrke immunforsvaret. Faste bidrar til det.

Autofagi for immunforsvaret

Kunnskap om fastens fordeler fikk et vendepunkt i 2016 da Yoshinori Ohsumi ble tildelt Nobelprisen i fysiologi for sin forskning på autofagi.
Når dårlige celler erstattes av gode, styrkes immunforsvaret. Blant annet ved å generere antioksidanter. Faste bidrar også til kroppens renselse av bakterier, mikrober, virus og parasitter. Enda mer: Langvarig faste styrker immunsystemet ved å revitalisere stamceller – fra sovende til tilstand av selvfornyelse.

Dr. Takayuki Teruya: Kaloribegrensning og faste forlenger levetiden hos dyr, men prosessen har til nå vært et mysterium.

Faste bidrar til

  • Renselse og fornyelse av celler
  • Avgiftning
  • Fettforbrenning
  • Bedrer insulinfølsomheten, kan reversere og behandle diabetes 2
  • Senke nivået av hvite blodlegemer, som igjen utløser stamcellebasert regenerering av nye immunsystemceller
  • Ketoner som frigjøres forbedrer kognitiv funksjon og forebygger degenerative tilstander som demens og Alzheimer
  • Senker nivåene av IGF-1, et vekstfaktorhormon knyttet til aldring, svulstprogresjon og kreftrisiko

Genetisk er vi nærmest identisk med steinaldermennesket, og byttet den gang var neppe klart for servering hver tredje time, eller? Mennesket hadde ikke overlevd som art uten å være tilpasset perioder uten mat.
Det er ikke bare cellene som gjør lurt i en ryddesjau. Vi bør sjaue litt i rådet om «frokost er viktigste måltid», og «spis ofte for å holde blodsukkeret oppe».

Tips

  • For å oppnå autofagi, en stor fordel ved fasting, bør du faste i minst 16 timer.
  • Spis innenfor “vinduer” av åtte timer. For eksempel ved å la frokost bli til lunsj.
  • Vanligvis anbefales vitaminer og mineraler under faste, men noe kosttilskudd hemmer autofagi. Viktigst er kolostrum, glutamin, metylfolat og vitamin B12.
  • Noen kosttilskudd og næringsstoffer aktiverer autofagi, disse er: berberine, grønn te, granateple-pulver, økologisk kamille-te.
  • Regenerering kan økes ytterligere ved styrketrening om morgenen før du bryter fasten. Fordi du i løpet av fasteperioden øker veksthormon-nivået voldsomt, med ca. 300%.(Kilde: Dr. Joseph Mercola)

Referanser

Cell Stem Cell, studier.
https://www.sciencedaily.com/releases/2019/01/190131113934.htm
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24668264
https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S155041311830130X
Studie fra Okinawa Institute of Science og Technology Graduate University (OIST) og Kyoto University publisert i Scientific Reports.
Dr. Joseph Mercola.
Dr. Eric Berg

Forsidebilde: حثل

Teksten står for forfatterens mening, ikke nødvendigvis www.derimot.no sin.

4 kommentarer. Leave new

  • Svar
  • Arno Mong Daastøl
    11 mars 2024 11:53

    Jeg har lang erfaring med lange faster. 20-30 ganger, og over 20-30 dager. Korte faster rekker ikke å tømme kroppen for slagg i tarmer, fett og lever. Virkningene er positive, både fysisk og mentalt. Men man skal være forsiktig når man avslutter fasten. Start forsiktig, med kefir og kokte grønnsaker. Dessuten kan nyrene bli hardt belastet, om man har mye skitt som skal ut.

    Svar
  • Arno Mong Daastøl
    11 mars 2024 13:05

    Søppel i kroppen
    05.06.08 02:00
    Artikkelen er over 15 år gammel
    innlegg

    Kragerøs populære filosofifestival har søppel som tema i år. Søppel angår oss alle – og mer enn vi tror. Jeg tenker på innvortes søppel.

    Her er mitt høyst personlige og «intime» bidrag, som noen kanskje kan ha nytte av – i form av bedre liv – hver dag i lang tid. Nå er ikke jeg en flittig leser av helseblader, men jeg har inntrykk av det jeg har erfart gjennom 30 år sjelden omtales. Artikkelen er lang, men er faktisk sammenpresset erfaring. Jeg oppfordrer Kragerøs helsepersonell til å kommentere.

    På denne tiden av året hopper mange av oss på badevekta bare for å få konstatert at speilet ikke lyver: «Slank deg!». Og de fleste av oss gjør noen spede forsøk på litt ekstra mosjon og endrete matvaner. Det varer ofte ikke så lenge….

    Men dette dreier seg, som dere aner, om laaangt mer enn å ta seg ut på badestranda. Media er fulle av overvektens alarmerende betydning for en rekke farlige sykdommer (sukkersyke 2, kreft) – og tror jeg – mer som ikke omtales. Jeg har ikke noen nye forslag, men jeg kan fortelle om mine mange erfaringer gjennom 30 år – og kanskje det kan inspirere noen til å leve rikere, med mer velvære. Det er min grunn til å skrive denne utleverende artikkelen.

    Siden jeg bodde i Bergen og var ca. 22 år har jeg fastet i 2-4 uker, annet eller tredje hvert år, opprinnelig inspirert av min Yoga praksis. Jeg inntok under fasten bare vann, urtete og et lite glass grønnsaksaft hver dag for å få vitaminer. Litt klyster for å tømme tarmene hørte også med.

    Det er ikke vanskelig bare man kommer i gang, men det er etter en uke uendelig kjedelig. Som (!) man savner de daglige rutinene med frokost ved morgenavisa osv.. og selskapet rundt maten. Dette er også fysisk tøft for noen, og spesielt for nyrene hos folk som ikke har gjort dette før, for det er ofte mye slagg som skal renskes ut av fettet som forbrennes. (For det er i visstnok i fettet giftstoffene lagrer seg). Det er visstnok også tøft for dem med svakt hjerte. «Modne» og eldre nybegynnere bør derfor faste i samråd med lege.

    De første ti år var motivasjonen å rense kroppen, mens jeg senere også har dratt nytte av vesentlig vekttap. Jeg skal fortelle mer om resultatene lenger ned i artikkelen.

    Faste er noe menneskeheten har drevet med i over hundre tusen år. Etter fete tider med god jakt kom magre tider og tæring på fettreserver. Dette fortsatte med jordbrukssamfunnet. Oppfeting og faste var som flo og ebbe for menneskene, og antakelig erfarte man at det også var positive sider ved ebbe. – Bare i de siste 100 år har vi fått mer stabil kroppsvekt gjennom hele året. Det er altså stabil vekt som er unormalt – ikke å faste.

    Et problem med min fasting var at selv om jeg selvsagt visste at jeg burde leve sunnere til vanlig, og burde ha en laaang og sunn overgangsperiode fra fasting til hverdagen, så skjedde alltid det samme. Etter en dag eller to med kefir, yoghurt og grønnsaker så var det rett på de matvarer og «matvarer» jeg hadde savnet så lenge, altså mye relativt usunt….

    Jeg var også i år misfornøyd med hva den blanke plata på veggen fortalte meg om tilstanden – og bestemte meg. Dermed var den viktigste delen av jobben gjort, resten er blitt rutine for meg. Men denne gangen ville jeg skape en varig endring, og bestemte meg for å skape gode vaner på lang sikt framfor en bråkur, som bare førte tilbake til gamle synder. Istedenfor faste, ville jeg forsøke å leve på frukt og grønnsaker i en måned eller to – og kanskje lenger. Dermed blir kuren også mindre kjedelig, mer sosial, og lettere å holde ut.

    Denne måten å gjøre det på er også mye lettere hvis man er i aktivitet hver dag, ikke minst noe som krever fysiske anstrengelser. Trenger man «hurtigladning» anbefaler jeg å drikke druesukker eller sunne energidrikker. Under fasting gir det enorm energi! – selv i sportsarrangementer.

    For fem uker siden gjorde jeg alvor av beslutningen og startet dietten. Det var som vanlig overhodet ikke vanskelig, så snart jeg hadde motivert meg og fattet en beslutning. Jeg gikk så til innkjøp av fersk og hermetisert frukt og grønnsaker. 500 kroner holder fint til en måneds forbruk for en person.
    Fortsettes i del 2.

    Svar
  • Arno Mong Daastøl
    11 mars 2024 13:06

    del 2.
    Søppel i kroppen
    05.06.08 02:00
    Artikkelen er over 15 år gammel
    innlegg

    – Etter fem uker med daglig frukt og tre små skåler salatmiks har jeg hittil mistet 10 kilo i vekt – fra 91 til 81 kilo (høyde 180 cm), men skal videre ned i idealvekt på ca. 73 kilo (som er ideelt ifølge kroppsmasseindeksen BMX – «Body mass index»). Det har resultert i at mine 50 par med utslitte bukser igjen er anvendbare, pluss mine 5 dresser. Bare det representerer en nykjøpsverdi på over 50 000 kroner.

    Og velværet er økt: Det er lettere å hoppe ut av sengen om morgenen. Det er lettere å få på seg skoene uten å pese, for ikke å snakke om å gå i ulendt skogsterreng. Kroppen oppleves nesten som smidig – og ikke stiv som for bare en måned siden. Litt mer mosjon i skogen og ikke minst Yoga (dvs. bøy og tøy i sakte fart – med over 3.000 års erfaring) vil nok gjøres susen.

    Også svak inkontinens er forsvunnet (gutta må gjerne bruke litt lengre tid ved urinalet etter 40 års alderen) og synet blitt litt skarpere. Man blir også mer årvåken, tidlig våken om morgenen, og trenger mindre søvn. Man får generelt mer energi. Dermed minsker behovet for gifter som kaffe og te – som for øvrig fungerer som å pisse i buksa for å bli varm: Kaffe og te (og alkohol) dehydrerer kroppen og stjeler energi i det lange løp.

    Dermed er jeg over på det som jeg nevnte i innledningen: Lidelser fra overvekt som ikke omtales. Min erfaring er følgende: Hver gang jeg har fastet – og mer ettersom jeg har blitt eldre – er virkningen på kroppen helt enorm! Det er som å bli minst 10 år yngre. Det kan også sammenliknes med å ta et stivt gammel rustent sykkelkjede, børste det grundig med white spirit og så olje det opp igjen. Stivhet og småverk i leddene forsvinner, også verk i ryggen (og jeg vet virkelig hva dette er, etter flere sportsskader).

    Det er helt logisk, men jeg har ikke sett fagfolk omtale dette: Spiser man mer enn man har bruk for til daglig aktivitet lagrer kroppen overskuddet som den ikke forbrenner, rundt om i kroppen, ikke bare i det vanlige fettvevet på magen osv., men også i leddene, Man blir derfor ikke bare stiv, men man får også vondt, antakelig fordi slagget presser på nerver i leddene.

    Det som skjer under en faste, og i mindre grad i løpet av en sunn diett, er at renovasjonsarbeiderne i kroppen, nyrer og lever osv.. får tilført mindre slagg utenfra som de skal behandle. Dermed får de pusterom til å slenge ut alt det de ikke har rukket de siste årene, og som derfor har lagret seg opp rundt om i kroppen. De kvitter seg altså med søppelet i kroppen.

    Jeg må innrømme at denne gangen har jeg ikke fulgt en streng fastekur, så jeg har også drukket flere «fyting»: Hver dag en liten kaffe te og vin, og en liten smak på en reke, peanøtt eller kjøttbolle innimellom. Men resultatet er ikke så forskjellig fra en faste. Vekten går bare litt saktere ned, og stivhet og verk forsvinner ikke så raskt som under en faste.

    Men man skal jo leve også …?
    Jo nettopp, det er jo som er hele poenget!

    God sommer!
    Arno Mong Daastøl

    Svar

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Fill out this field
Fill out this field
Skriv inn en gyldig e-postadresse.

Neste innlegg

Oberstløytnant:

Panikken i Nato vedrørende Ukrainakrigen kan føre til store feiltrinn.

Forrige innlegg

John Pilger:

Vestens ledere og store medier: «hyklere på rekke og rad».

Teksten står for forfatterens mening, ikke nødvendigvis www.derimot.no sin.