POSTED IN Diverse

Ny rapport viser 80% mer problemer enn tradisjonelle kjøretøy.

El-biler, er de problemfrie?

3 kommentarer
Print Friendly, PDF & Email

Elbiler har 80 % flere problemer enn tradisjonelle bensin og diesel biler, viser en forbrukerrapport.

Av Tyler Durden.


En ny rapport fra Consumer Reports fant at elektriske kjøretøy har nesten 80 % flere problemer og er «generelt mindre pålitelige», enn konvensjonelle biler med forbrenningsmotor. Godt at alle regjeringer over hele verden subsidierer bruken deres i navnet til «klimaendringer», ikke sant?

Enda verre enn elektriske kjøretøyer er plug-in hybrid elektriske kjøretøy (PHEV), som ble funnet å ha 150 % flere problemer enn tradisjonelle kjøretøyer, rapporterte CBS (amerikansk kringkastingsselskap). Vanlige hybrider er de beste av disse, med omtrent 25 % mindre problemer enn bensin og diesel biler, sa studien.

Studien omfattet informasjon fra over 330 000 kjøretøy produsert fra 2000 til 2023, inkludert et begrenset antall rapporter om splitter nye 2024-modeller.

Den nylige rapporten om pålitelighet fra Consumer Reports faller sammen med en tid da amerikanske bilkjøpere har fordelen av et skattefradrag på opptil $7500 (80600 kr) når de kjøper et elektrisk kjøretøy.

Men, som CBS bemerket i deres sammendrag, har bruken av elbiler av forbrukere vokst tregere enn først antatt. En medvirkende årsak til denne langsommere veksten er de høyere vedlikeholds-kostnadene forbundet med elbiler sammenlignet med konvensjonelle kjøretøy, sammen med nødvendigheten av tilleggsutstyr som elektriske ladestasjoner for hjemmet.

EV-eiere rapporterte oftest problemer relatert til batteri og ladesystemer, samt problemer med passform og finishen på kjøretøyets karosseripaneler og interiørkomponenter. Consumer Reports observerte at elbil-produsenter fortsatt er i ferd med å mestre nye kraftsystemer og antydet at etter hvert som de får ekspertise, vil den generelle driftsikkerheten til elbiler bli bedre.

En stor maskin å flytte et menneske på. Futuristisk bilde.

Consumer Reports påpekte også at vedvarende bekymringer om driftsikkerhet sannsynligvis vil forsterke utfordringene som avskrekker mange potensielle kjøpere fra å gå over til elbiler. Disse bekymringene slutter seg til eksisterende om høyere kostnader, begrenset tilgjengelighet av infrastruktur for lading og lengre ladetid knyttet til elbiler.

CBS skrev: «PHEV-biler kan ha flere problemer enn konvensjonelle biler og elektriske kjøretøy, fordi de kombinerer forbrenningsmotorer med en elektrisk drift, noe som skaper mer kompleksitet, sa Consumer Reports. Det betyr at det er mer som kan gå galt».

«Consumer Reports vurderer kjøretøy på 20 problemområder, alt fra knirkende bremser til EV-ladingsproblemer, og PHEV-er kan ha allle diss problemene, sa rapporten».

Ikke alle PHEV-er var dårlige. I følge Consumer Reports fikk Toyota RAV4 Prime og Kia Sportage poeng for driftsikkerhet som er over gjennomsnittet. I tillegg oppnådde tre plug-in hybrid elektriske kjøretøy – BMW X5, Hyundai Tucson og Ford Escape – gjennomsnittlige poeng.

Jake Fisher, seniordirektør for testing av biler ved Consumer Reports konkluderte: «Denne historien er virkelig en om voksesmerter. Det er en historie om bare å finne ut av feilene og problemer med ny teknologi».

Fra ZeroHedge, publisert 1 december 2023.
Oversatt fra engelsk av Northern Light. Linker i orginalartikkelen.
Orginalartikkel: EVs Have 80% More Problems Than Traditional Gas Vehicles, Consumer Reports Finds.

Kommentar av oversetter:


«En medvirkende årsak til denne langsommere veksten er de høyere vedlikeholds-kostnadene forbundet med elbiler sammenlignet med konvensjonelle kjøretøy». Hvordan kan en elektrisk motor som har bare en bevegelig del, og ofte bare ett gir, gjøre at kostnadene for vedlikehold blir høyre enn en bil med forbrenningsmotor, som har flere hundre bevegelige deler, filtre, tennplugger, oljer og kjølevæske? Og batteripakker til elbiler trenger ikke vedlikehold, de har ladeovervåkings-systemer. Elbiler er overdesignede og over-kompliserte for at de skal bli dyre å reparere, for at de skal tjene maksimalt på ettermarkedet, og for å få bilene avskrevet så raskt som mulig av eiere og fosikringsselskaper.

El-bilmerkene vil ha et like stort ettermarked som for konvensjonelle biler, og setter opp service intervaller som for bensin og dieselbiler. Det er bare manglende teknisk kunnskap hos flertallet av bilkjøperne som gjør de kommer unna med dette. Det er egentlig bare bremsevæske på en elbil som må byttes regelmessig, (2-4 år), som på alle biler, ellers er bremseklosser, dekk og vindusviskere servicerekvisita som bare må byttes når de er slitt.

Redaksjonen har lagt til bilde m/tekst

Forsidebilde: Lexica

Teksten står for forfatterens mening, ikke nødvendigvis www.derimot.no sin.

3 kommentarer. Leave new

  • Ser frem til å få data fra Norge om problemer med elbiler vs. fossilbiler, vi har jo noen års erfaring med elbiler. Nye fossilbiler er også full av elektronikk og sensorer og kan få problelmer med at enheter slutter å snakke med hverandre.

    Jeg finner det mer problematisk at i en tid der det er viktig å bruke mindre ressurser på biler generelt og gjøre dem mindre og lettere, ser det ut til at elbiler er høyere og bredere og 20 % tyngre enn fossilbiler.

    Svar
  • «Elbiler har 80 % flere problemer enn tradisjonelle bensin og diesel biler, …»

    De må kanskje skifte motorolje og bytte eksosanlegg ( m. katalysator laget av edelmetaller slik som platina, palladium og rhodium.) oftere? ;-)

    Igjen:
    Hvis elektriske biler hadde vært det vanlige. – Hvem ville tenkt på å ( og greid å ) innføre /markedsføre forbrenningsmotorer igjen?

    Svar
  • Northern Light.
    24 mars 2024 17:32

    Det voksende forbrukeropprøret mot en altfor kompleks og kostbar teknologi med dårlig kvalitet.

    Mange forbrukere har ennå ikke forstått hvor sårbare de er for stadig mer feil på digitale komponenter.

    Av Charles Hugh Smith.
    En av de største mytene om «frie markeder», er at bedrifter lager produkter for å møte forbrukernes behov. Det høres fint ut, men det er ikke det som skjer i monopolkartelldominerte økonomier som vår. I monopolkartelldominerte økonomier er det som faktisk skjer at monopolet/kartellet begrenser tilbudene sine til de mest lønnsomme produktene og tjenestene, og tvinger kundene til å kjøpe dem ved å gjøre det umulig å finne alternativer med bedre verdi.

    Monopolkartelldominerte økonomier som vår er fulle av bevisst dårlige kvalitetsprodukter og -tjenester, fordi holdbarhet ikke gir vedvarende høyere fortjeneste. Ved å designe produkter og tjenester slik at de går i stykker – planlagt foreldelse – eller produktet ditt ikke støttes lenger – tvinger monopolkartellene forbrukerne til stadig å erstatte produkter som går i stykker eller har blitt «for gamle».

    Den andre måten er å gjøre produktet eller tjenesten så elendig å bruke at forbrukeren blir tvunget til å oppgradere for å minimere ulempene. Dette er hvordan monopolkartellene manipulerer det uskyldig-klingende «forbrukervalget:» du har et valg mellom å leve med produkter og tjenester av lav kvalitet, eller få mindre ulempe ved å betale mer.

    Hvis du vil ha produkter og tjenester som faktisk fungerer og er holdbare, forbered deg på å betale 10X mer. Hvis du vil ha kjøkkenapparater som fungerer lenger enn noen få år, er det ikke noe problem, bare bla opp 350000 kr. Et tall fra den virkelige verden, tro meg. Med andre ord er holdbarhet og service av høy kvalitet, nå forbeholdt de øverste 5 %. Alle andre har valget mellom «uutholdelig lav eller dårlig kvalitet».

    Selvfølgelig har monopoler/karteller unnskyldninger og begrunnelser for deres svært lønnsomme produkter og tjenester er designet for å gå i stykker. En unnskyldning er «alt er så komplekst nå at hvis en komponent ryker, er vi hjelpeløse til å stoppe det». Det er med andre ord kompleksitet som er problemet, ikke fraværet av kvalitetskontroll. De har halvveis rett: kompleksitet er en sikker kilde til feil. Det møter monopolkartellene med unnskyldningen: «Vi møter bare kundenes krav om flere bekvemmeligheter og funksjoner».

    Levetiden til store apparater går ned. Teknikerne skylder på mer databehandling og en økning i mengden komponenter inne i maskinene. wsj com.

    Men monopolkartellene møter ikke forbrukernes krav om holdbarhet, rimelighet og kvalitet. Også det faktum at mange forbrukere faktisk krever mindre kompleksitet og mindre teknologi, krav som ignoreres fordi å redusere teknologisk kompleksitet, og dermed øke holdbarheten ville være en katastrofe for bunnlinjen: enkle, varige produkter ødelegger fortjenesten.

    Forbrukerne er lei og krever enkle, holdbare produkter, ikke det altfor komplekse designet for å gå i stykker som selges av monopoler/karteller. Tenk på forbrukerutsagnet:»Min brødrister trenger ikke å være «smart», for eksempel.

    Mange forbrukere har ennå ikke forstått hvor sårbare de er for stadig mer vanlige digitale komponentfeil. Dagens biler er alle en komponentfeil unna å være ubrukelige (beklager, du kan ikke sette deg inn i bilen din) og/eller starter ikke (vennligst frakt bilen til en autorisert forhandler for en utrolig kostbar diagnostikk av hvorfor bilen din ikke vil starte).

    Jeg har i tidligere innlegg fortalt om min egen erfaring med å erstatte et «hovedkort» for tørketrommelen som kostet halvparten av en ny tørketrommel, og som krevde ekstraordinær innsats for å installere, slik at arbeidskostnaden ville ha doblet prisen, som tilsvarer kostnaden for en ny.

    Å gjøre reparasjoner umulig eller svært kostbart er selvfølgelig en del av designen. Hovedkortet til 2000 kr – tilgjengelig kun fra den autoriserte leverandøren selvfølgelig – inneholdt bare noen få databrikker og kretskort verdt noen tiere. Hvis en 10 ganger høyere pris irriterer deg, synd, det er ingen andre hovedkort som kan brukes, den fungerer bare i et bestemt merke og modell.

    Forbrukernes opprør øker mot unødvendig kostbare og komplekse produkter som er designet for å ryke. I et virkelig åpent «fritt marked» uten monopoler og karteller, ville produkter som var enkle og holdbare og stort sett eller fullstendig analoge komme inn på markedet. Men det kommer ikke til å skje i en økonomi som vår som er dominert av monopoler og karteller.

    Fra Kolozeg, publisert 22 mars 2024.
    Oversatt fra engelsk og noe forkortet. Linker i orginalartikkelen.
    Orginalartikkel: The Growing Rebellion Against Costly, Low-Quality, Overly-Complex Technology – Charles Hugh Smith.

    Svar

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Fill out this field
Fill out this field
Skriv inn en gyldig e-postadresse.

Neste innlegg

Selg aksjene i Raytheon!

Russland har ødelagt USAs militære troverdighet.

Forrige innlegg

Den norske innsatsen under 2. verdenskrig:

Løgn og omskriving

Teksten står for forfatterens mening, ikke nødvendigvis www.derimot.no sin.