Om å brenne Koranen og Talmud
Jan Hårstad
Det samlede jødiske Talmud er bortimot 60 bind. Og utgiverne av Talmud-utgaver har anstrengt seg til det ytterste med å forskjønne eller forvise mye av dets rasistiske og ekskluderende innhold. Nå har jeg da sittet mye med både en engelsk Oxford-utgave av Koranen og likeledes gravd meg ned i Talmud.
Jeg har da i min høye alder kommet fram til den konklusjon at det er minimale forskjeller på fundamentalistisk bokstavtro islam og fundamentalistisk jødedom. De to retningene er heller å betrakte som søster-trosretninger. Så nært beslektet.
Det er lenge siden en pensjonert Mossad-sjef sa at den største faren for israelsk sikkerhet kom ikke fra Iran, men fra det som kalles HAREDI, det er Talmud-zionistene. Og som vi allerede har sett: 100 000 normal-sekulære israelere demonstrerte forleden dag i Tel-Aviv mot de ortodokses voksende makt inn juss og sikkerhet. Forenklet kan vi si det slik at det er stor forskjell på en Bibel-orientert jødisk tenkning og Talmudistene.

Den ideologi som alltid har preget settlerbevegelsen på Vestbredden er Talmud-ortodoksi. Det hevdes også at drapsbataljonen i Mossad, KIDON, utelukkende består av Talmudister.
Jeg har alltid hatt lyst til å spørre brennerne av Koranen om disse folkene noengang har bladd i Talmud. Det er jeg ganske sikker på at Paludan og andre ikke har gjort og derved kommer man ganske skjeivt ut fra hoppet. Jeg er for at religiøse bøker bør leses og studeres.
Vel. Det som frambringer denne meldingen er det som allerede omtales som «Jeninmassakren» torsdag 26. januar 2023 hvor 9 palestinere ble drept. Som ventet priste Talmud-karene massakren og det umiddelbare resultat var at PA/Abbas brøt sikkerhetssamarbeide med israelske Shin Bet.
Et nytt kapitel begynner. Hva skjer nå?
Den tunge jødiske organisasjonen i USA, ADL, har nå et par år klaget over den voksende antisemmittismen ikke bare i USA, men også i Europa. Alle undersøkelser forteller om økende gatevold mot jøder og deres synagoger. Bekymringen er stor nå, men er det slik at Talmudistene
I Israel enser eller ser dette? En kan lure.

Høyst sannsynlig vil Jenin-massakren frambringe en tredje palestinsk Intifada og denne gang med maskingevær og ikke stein.
Da er det slik at verdens palestinere og venner, gjennom de siste årene har lansert parolen «GLOBALISER INTIFADAEN». Denne parolen står i fare for å gå over til politiske realiteter.
Vi må regne med at israelske flyselskaper, firmaer, synagoger og kultursentra over den ganske verden kan bli krigsmål. Og palestinske ledere sier i dag etter massakren: «dette vil få en pris».
Men hvordan skal dette utføres når Israel utgjør den fjerde største krigsmakt i verden? Palestinerne kan ikke gjøre noe med denne makten som holder seg med verdens mest avanserte redskaper for krigføring.
Vi må ikke se bort fra at det nå kommer en bølge med 4 Generation Warfare over verden. Ordet betyr oversatt til norsk: asymetrisk gerljakrig ispedd terror.
Shiamilitsene i Irak fordrev USA på dette viset og det hadde Taliban også lært av.
Jeg vil ikke spå kategorisk noe som helst, men vi må være forberedt på nye virkeligheter i den vestlige verden. Det finnes grenser for hvor dypt man kan undertrykke et folk med Talmud i hendene. Boomeranger vender tilbake.
Forsidebilde: Lexica
1 har lest innlegget i dag.
Innlegget er lest totalt 723 ganger.
6 kommentarer. Leave new
Tror ikke det handler om «økende antisemittism», men om en samlet verden som reagerer på israels framferd mot palestinerner. Når vi i går fikk høre at israel skal jevnet huset med jorden der en gutt som skjøt rundt seg bodde, minner det sterkt om hvordan nazi-tyskerne i sin tid hevnet tælavåg ved å brenne husene til uskyldige. Slik lovstridig framferd tjener ikke akkurat til «økt forståelse».
Krigshandlinger og terror trappes opp på flere fronter. Moskva har hittil aldri brukt begrepet «terror» i forhold til Israels lange offensiv mot iranske militære mål. Det oppfattes som at russerne og deres etterretningsressurser har åpnet døren for å gripe inn i Israels skyggekrig mot Iran, når og hvor det måtte finne Er usikkert. Kort tid etter Isfahan-angrepet skal «uidentifisert fly» søndag kveld ha truffet en konvoi med 25 lastebiler som fraktet våpen og ammunisjon for pro-iranske militser i Syria gjennom Irak, etter at det passerte gjennom den syriske Abu Kabal-grenseovergangen kontrollert av terrorgruppen Hizballah. Syriske kilder rapporterte at seks lastebiler brant i flammer med omkomne. det russiske utenriksdepartementet dokumenterte Isfahan-angrepet som en provokasjon, og advarte om at «denne terrorhandlingen kan få uforutsigbare konsekvenser», og la til en uvanlig uttalelse: Russlands etterretningstjenester analyserer informasjon om angrepet for å få et mer fullstendig bilde av hva skjedde. De to operasjonene berørte tydeligvis en følsom nerve i Moskva gitt deres økende avhengighet av iransk militær støtte til krigen i Ukraina i form av væpnede droner og ballistiske missiler.
Ein kommentar til artrikkelen ovanfor:
Stanset forestående terrorangrep – ni palestinere drept i kamper med IDF
Israelske soldater rykket inn i byen Jenin for å stanse et forestående terrorangrep. Raidet ble det dødeligste på Vestbredden på flere år.
Bjarte Bjellås
26.01.2023
13:13
No Comments
Ni palestinere ble drept og flere ble skadet i forbindelse med harde kamper mellom israelske soldater og militante palestinere i Jenin torsdag morgen. Det er det dødeligste raidet på Vestbredden på flere år.
I en uttalelse sier det israelske forsvaret at soldater entret Jenin for å stanse et forestående terrorangrep fra en lokal fløy av den palestinske terrorgruppen Islamsk Jihad, skriver Times of Israel.
– Under et forsøk på å arrestere dem ble det skutt mot soldatene og de ble drept i skuddveksling med våre styrker, sier IDF. Tre medlemmer av terrorcellen ble drept i skuddvekslingen mens en fjerde ble arrestert.
Det var etterretning fra sikkerhetstjenesten Shin Bet som gjorde at militæret kunne utføre raidet mot stedet hvor terrorcellen gjemte seg. Det ble funnet sprengstoff på gjemmestedet som man antar skulle brukes i det planlagte terrorangrepet.
I forbindelse med raidet begynte andre militante palestinere å skyte mot de israelske soldatene, som skjøt tilbake. Ifølge Jerusalem Post ble en gruppe israelske soldater omringet. Da ble det brukt et skuldermissil mot en bygning, som skal ha drept rundt fem terrorister.
Ifølge palestinske helsemyndigheter ble også en palestinsk kvinne i 60-årene drept i kampene. IDF sier de undersøker dødsfallet hennes. Ingen israelske soldater ble skadet i de omfattende kampene. Israel forbereder seg nå på at Islamsk Jihad vil svare med rakettangrep fra Gazastripen.
Israel har i snart ett år hatt en pågående antiterror-operasjon på Vestbredden. Det gjelder spesielt i byer som Nablus og Jenin, hvor de palestinske myndighetene har mistet kontrollen. Herfra har palestinske terrorgrupper planlagt og gjennomført terrorangrep mot Israel.
I løpet av 2022 ble 31 israelere drept i terrorangrep. Mange av terroristene kom fra nettopp disse byene. I forbindelse med antiterror-operasjonen har det israelske forsvaret pågrepet over 2500 mistenkte. Det skal ha avverget over 500 terrorangrep.
I forbindelse med arrestasjonene har israelske soldater flere ganger havnet i skuddveksling med militante palestinere. Det gjorde at over 150 palestinere på Vestbredden ble drept av israelske soldater i fjor. Nesten alle de drepte var militante og medlemmer av terrorgrupper, men også noen sivile ble drept.
I videoer i sosiale medier kan man høre bomber og kraftig skuddveksling fra torsdagens raid:
IDF clashing with Palestinians in the Jenin refugee camp at this hour. The Palestinian Health Ministry says one killed, several more injured. pic.twitter.com/6XCYKEkoyz
— Emanuel (Mannie) Fabian (@manniefabian) January 26, 2023
De aller fleste ikke-jøder er ukjente med innholdet i Talmud. En god introduksjon finnes i «Jewish History, Jewish Religion: The Weight of Three Thousand Years» av Israel Shahak.
Shahak påpeker at tradisjonelt religiøse jøder gir lite oppmerksomhet til det meste av det gamle testamente, og selv svært lærde rabbier eller studenter som har viet mange år til intensiv studie kan være i stor grad uvitende om innholdet. I stedet så er Talmud sentrum av deres religiøse verdensbilde, en enormt stort kompleks, og noe selvmotsigende masse av sekundære skrifter og kommentarer bygget opp over mange århundrer, noe som er grunnen til at deres religiøse doktriner noen ganger kalles «Talmudisk Jødedom. » Blant store deler av jødene blir Talmud supplert med Kabala, en annen stor samling av akkumulerte skrifter, hovedsakelig fokusert på mystikk og all slags magi. Siden disse kommentarene og tolkningene representerer kjernen av jødedommen, blir mye av det vi alle tar for gitt i Bibelen vurdert på en helt annen måte.
Jeg må bemerke at selv om Shahak’s beskrivelse av tro og praksis i Talmudisk jødedommen fremkaller en voldsom storm av fordømmelser, er det få av de sterke kritikere som synes å ha benektet hans svært spesifikke påstander, inkludert de mest forbausende, noe som synes å styrke hans troverdighet.
På det mest grunnleggende nivået er religionen til de fleste tradisjonelle jøder faktisk ikke i det hele tatt monoteistisk, men inneholder i stedet en rekke ulike mannlige og kvinnelige guder som har ganske komplekse relasjoner til hverandre, og disse skapningene og deres egenskaper varierer enormt blant de mange ulike jødiske under-sekter, avhengig av hvilke deler av Talmud og Kabala de plasserer øverst. For eksempel har det tradisjonelle jødiske religiøse utrop «Herren er en» alltid blitt tolket av de fleste til å være en monoteistisk erklæring, og faktisk har mange jøder akkurat den samme oppfatningen. Men et stort antall andre jøder mener at denne erklæringen i stedet refererer til oppnåelse av seksuell union mellom primært de mannlige og kvinnelige guddommelige enheter. Og det mest bisarre er at jøder som har slike radikalt forskjellige oppfatninger ikke har noen problemer med å be side om side, og bare tolke sine identiske besvergelser på en høyst forskjellig måte.
Videre så ber religiøse jøder tilsynelatende til Satan nesten like lett som de ber til Gud, og avhengig av ulike rabbinske skolene, så kan de spesielle ritualene og ofrene de praktiserer kan være innrettet mot å verve støtte fra den ene eller den andre. Nok en gang, så lenge ritualene er riktig fulgt, vil Satan-tilbedere og Guds-tilbedere komme godt overens og vurdere hverandre som like fromme jøder, bare av en litt annen tradisjon. Et punkt som Shahak gjentatte ganger understreker er at i tradisjonell jødedom er innholdet av ritualet i seg selv det absolutt viktigste, mens tolkningen av ritualet er ganske sekundært. Så kan kanskje en jøde som vasker hendene tre ganger i retning med klokken bli forferdet av en annen jøde som vasker hendene tre ganger i retning mot klokken, men om håndvasken var ment å ære Gud eller Satan spiller mindre rolle.
Merkelig nok er mange av de tradisjonelle ritualene uttrykkelig ment å lure Gud eller hans engler eller noen ganger Satan, omtrent som dødelige helter fra noen gresk legender kan søke å lure Zeus eller Afrodite. For eksempel må visse bønner være ytret på arameisk snarere enn på hebraisk med den begrunnelse at de hellige engler tilsynelatende ikke forstår det førstnevnte språket, og englenes forvirring gjør det mulig at disse versene sklir igjennom uhindret og trer i kraft uten guddommelig innblanding.
Videre er det slik at siden Talmud representerer en massiv ansamling av publiserte kommentarer som er bygget opp over mer enn tusen år, så har selv de mest eksplisitte påbudene noen ganger blitt omdannet til sine motsetninger. Som et eksempel har Maimonides, en av de høyeste rabbinske myndighetene, absolutt forbudt rabbinere å ta betalt for religiøse undervisning, idet han erklærte at enhver Rabbi som mottok lønn var en ond tyv dømt til evig pine; men senere rabbier har «fortolket» denne uttalelsen til å bety noe helt annet, og i dag mottar nesten alle rabbinere lønn.
(forts)
(Forts)
Et annen fascinerende aspekt er at inntil ganske nylig blir livene til religiøse jøder ofte dominert av alle slags svært overtroisk praksis, inkludert magiske besvergelser, trylledrikker, forbannelser, og hellige amuletter, hvor rabbinere har ofte en viktig sekundær rolle som trollmenn, og dette er til og med fortsatt helt sant i dag blant de enormt innflytelsesrike rabbinere i Israel og området rundt New York City. Shahak’s skrifter falt ikke i god jord hos mange av disse individene, og i årevis angrep de ham stadig med alle slags hekserier og ivrige forbannelser som tok sikte på å forårsake hans død eller sykdom. Mange av disse tradisjonelle jødiske praksiser synes ikke helt ulike de vi vanligvis forbinder med afrikanske heksedoktorer eller Voodoo utøvere, og den berømte legenden om Golem fra Praha beskriver faktisk den vellykkede bruk av rabbinsk magi for å animere en gigantisk skapning bygd av leire.
Hvis disse rituelle elementene utgjorde de sentrale funksjonene i tradisjonell religiøs jødedom, kan vi betrakte det som en ganske fargerik og eksentrisk overlevelse fra gammelt av.
Men dessverre er det også en langt mørkere side som først og fremst involverer forholdet mellom jøder og ikke-jøder, hvor det svært nedsettende begrepet Goyim ofte brukes for å beskrive sistnevnte. For å si det rett ut, jøder har guddommelige sjeler og Goyim har det ikke, Goyim er bare dyr i menneskeform. Faktisk er den primære hensikten med eksistensen til ikke-jøder å tjene som slaver for jødene, og noen svært høytstående rabbinere sier av og til dette velkjente faktum rett ut. I 2010 brukte Israels topp sefardiske Rabbi sin ukentlige preken til å erklære at den eneste grunnen til at ikke-jøder eksisterte, var å tjene jøder og å arbeide for jødene. Å bruke alle Goyim som slaver eller å utrydde dem synes å være det endelige, underforståtte målet til jødedommen.
Jødiske liv har uendelig verdi, og ikke-jødiske liv har ingen verdi i det hele tatt, noe som har åpenbare politiske implikasjoner. For eksempel, i en publisert artikkel av en fremtredende israelsk Rabbi ble det erklært at hvis en jøde trengte en lever, ville det være helt greit, og faktisk påbudt, å drepe en uskyldig ikke-jøde og ta hans lever. Kanskje bør vi ikke være for overrasket over at i dag er Israel ansett som et av verdens sentre for smugling av menneskelige organer.
Som en videre illustrasjon av det sydende hatet tradisjonelle jødedom utstråler mot alle med ikke-jødisk bakgrunn, så er det å redde livet til en ikke-jøde vanligvis ansett å være upassende eller til og med forbudt, og å gjøre en slik handling på sabbaten ville være et absolutt brudd på et religiøst påbud. Slike dogmer er absolutt ironiske gitt den utbredte tilstedeværelse av jøder i den medisinske profesjonen de siste århundrer, og de kom til syne Israel da en religiøst orientert militærlege tok dem på alvor, og hans posisjon ble støttet av landets høyeste religiøse myndigheter.
Og mens religiøs jødedom har et avgjort negativt syn på alle ikke-jøder, er spesielt kristendommen ansett som en avskyelig styggedom som må utryddes fra jordens overflate.
Mens fromme muslimer vurdere Jesus som Guds hellige profet og Muhammeds umiddelbare forgjenger, er Jesus, ifølge den jødiske Talmud, kanskje det mest avskyelige vesen som noensinne har levd, og dømt til å tilbringe evigheten i den nederste etasjen av helvete, nedsenket i en gryte av kokende ekskrementer. Religiøse jøder betrakter den muslimske Koranen bare som en hvilken som helst annen bok, dog en totalt forfeilet en, men den kristne Bibelen representerer den reneste ondskap, og hvis omstendighetene tillater det, så er det å brenne bibler er en meget prisverdig handling. Fromme jøder er også pålagt å alltid spytte tre ganger på et kors eller en kirke de møter på sin vei, og å uttale en forbannelse på alle kristne kirkegårder. Faktisk så uttaler mange dypt religiøse jøder en bønn hver eneste dag for den umiddelbare utryddelsen av alle kristne.
Over tid har fremtredende israelske rabbinere noen ganger offentlig diskutert om jødisk makt nå har blitt tilstrekkelig stor til at alle kristne kirker i Jerusalem, Bethlehem, og andre nærliggende områder endelig kan bli lagt øde, og hele det hellige land fullstendig renset for alle spor etter den kristne forurensningen. Noen rabbier har inntatt denne holdningen, men de fleste har oppfordret til forsiktighet, og hevder at jødene må bli enda sterkere før de kan ta et slikt risikabelt skritt. I disse dager er mange titalls millioner av ivrige kristne og særlig kristne zionister entusiastiske talsmenn for jøder, jødedom, og Israel, og jeg mistenker sterkt at i det minste noe av den entusiasmen er basert på uvitenhet.
(forts)
(forts)
I løpet av de siste 2000 årene har jødene nesten alltid eksistert som små, relativt svake minoriteter som bor i landområder som tilhører andre, fortrinnsvis kristne eller muslimer, så en religiøs doktrine så urokkelig fiendtlig til utenforstående har naturligvis presentert betydelige hindringer for en fredelig sameksistens. Løsningen på dette dilemmaet har vært basert på det guddommelige mandatet å bevare jødisk liv og trivsel fremfor alt annet, og dette erstatter nesten alle andre religiøse hensyn. Derfor er det slik at hvis noen atferd drøftet ovenfor anses for sannsynlig å opphisse til sinne hos mektige ikke-jødiske grupper og sette jøder i fare, må de unngås.
For eksempel må påbudet for jødiske leger om å ikke behandle sykdommer hos ikke-jøder frafalles i tilfelle det dreier seg om mektige ikke-jøder, spesielt nasjonale ledere, hvis gunst kan gi fordeler til det jødiske samfunnet. Og endog vanlige ikke-jøder kan bli hjulpet med mindre en troverdig unnskyldning kan bli funnet som kan forklare mangel på assistanse, ettersom hevngjerrige fiendtlige handlinger fra pasientens venner og slektninger kan føre til vanskeligheter for andre jøder. På lignende måter er det tillatt å utveksle gaver med ikke-jøder, men bare hvis slik atferd kan rettferdiggjøres på strengt utilitaristisk vis, fordi endog enkle uttrykk for vennskap med en ikke-jøde anses å være en krenkelse av hellige prinsipper.
Hvis den ikke-jødiske befolkningen ble klar over disse jødiske religiøse oppfatningene og den atferd de fremmer, så kan store problemer utvikle seg for jødene, så en omfattende metodikk for hykleri, undertrykking av sannheten og dissimulasjon har oppstått over mange århundrer for å minimere muligheten for at dette skal oppdages, særlig ved feil oversettelse av hellige tekster eller fullstendig utelukkelse av viktige avsnitt i de hellige tekstene. Faktisk har den tradisjonelle straffen for enhver jøde som «informerer» myndighetene om noen sak som angår det jødiske samfunnet, alltid vært døden, ofte innledet med grusom tortur.
Mye av denne uærlighet har åpenbart fortsatt ned til nyere tid siden det virker svært usannsynlig at jødiske rabbinere, unntatt kanskje for de mest «avant garde», ville forbli helt uvitende om de grunnleggende prinsippene for religionen som de hevder å lede, og Shahak uttaler seg sviende mot rabbinernes tilsynelatende egoistiske hykleri, særlig mot de som offentlig uttrykker sterkt liberale synspunkter. For eksempel er det slik at i henhold til den ordinære Talmuds doktrine, er svarte afrikanere tradisjonelt plassert et sted mellom mennesker og aper i henhold til sin iboende natur, og det er ganske sikkert at alle rabbinere, selv liberale, er klar over denne religiøse doktrinen. Men Shahak bemerker at de mange amerikanske rabbinere som så ivrig jobbet med Martin Luther King, Jr og andre svarte ledere i løpet av 1950 og 1960-årene, skjulte sin religiøse oppfatning strengt mens de fordømte det amerikanske samfunnet for deres grusomme rasisme, antagelig fordi de søkte å oppnå politiske fordeler fra USAs betydelige svarte befolkning som var gunstig for jødiske interesser .
Shahak understreker også den fullstendig totalitære natur til det tradisjonelle jødiske samfunnet, der rabbinere hersket over liv og død hos menighetens medlemmer, og ofte søkte å straffe ideologiske avvik eller kjetteri ved å bruke disse midlene. De ble ofte rasende fordi dette ble vanskeligere etter hvert som statene vokste seg sterkere og i økende grad forbød private henrettelser. Liberale rabbinere ble noen ganger myrdet og Baruch Spinoza, den berømte jødiske filosofen i opplysningstiden, overlevde bare fordi nederlandske myndigheter nektet å la andre jøder drepe ham.
https://archive.org/details/IsraelShahakJewishHistoryJewishReligionTheWeightOfThreeThousandYears