Dette er et innlegg vi hadde sluttet å publisere. Det er kort og egentlig uten argumentasjonskraft bortsett fra den videoen innlegget er lenket opp til. Nettstedet vi har hentet innlegget fra er nedlagt for flere år siden. Men innlegget ligger på derimot.no sin side fortsatt, fordi det er det nest mest leste innlegget av alle våre snart 10000 publiserte innlegg. Mer enn 100 000 har lest innlegget og dette forteller at det har truffet folk hjemme.
Selv om vi ikke lenger hadde tenkt å gi det særlig plass gjør vi det likevel nå nærmest på trass. Sensur-organet Faktisk.no mener at det som fremgår av innlegget ikke er korrekt vitenskap. Det kan vel godt hende, for vitenskapen endrer seg hele tiden. Men innlegget ved siden av å ha en viss historisk interesse er også interessant fordi det illustrerer hvordan diskusjon og uenighet bidrar til økt forståelse og innsikt.
Uten at vi tar innholdet i innlegget under for god fisk, vil vi påpeke at retten til å fremme slike synspunkter er en fundamental demokratisk rett selv om det som hevdes er korrekt vitenskap eller ikke. En del av ytringsfriheten er faktisk retten til å hevde synspunkter som ikke nødvendigvis er korrekte. Men hvis denne retten frataes folk strupes også ytringsfriheten.
Det er det Faktisk.no driver med. Og en må spørre seg hvem som finansierer denne virksomheten og hva formålet er med den.
Knut Lindtner
Redaktør
Sola styrer klimaet via havtemperaturen.
CO2 har overhode ingen innvirkning.
Inn i en mini-istid



Av Jan Herdal
«Vi går nå inn i en miniistid, og det er ingen vei utenom. De neste 20 år vil det bli stadig kaldere, og jetstrømmen blir sterkere», sier den verdenskjente britiske astrofysikeren Piers Corbyn i en video lagt ut på Youtube i april.
Ta deg tid til å se denne videoen. Den er meget informativ.
Corbyn, forøvrig bror av den tidligere Labour-lederen Jeremy Corbyn, mener bl.a. det vil bli større temperaturvariasjoner, mer snø om vinteren, seinere vår, dårligere sommere og kortere høst med dårligere avlinger.
«CO2 har ingen, jeg gjentar ingen, innvirkning på klimaet. Den teorien er feil fra ende til annen. Det er sola som styrer havtemperaturen, og havtemperaturen styrer klimaet. Bunnlinja er at sola styrer klimaet, først og fremst via havet,» sier han. «Det som skjer nettopp NÅ er starten på en miniistid. Det begynte rundt 2013. Det startet sakte, men har begynt å akselerere.»



Det beste vi kan gjøre nå, er å be politikerne slutte å tro på tøys. Be dem kutte ut alle dumme tiltak som disse fugledrepende vindfarmene som skal redde verden, men som bare gir dyr strøm, framholder Corbyn.
Innlegget er hentet fra oljekrisa.no
Innlegget er hentet fra derimot.no sitt rikholdige arkiv
316 har lest innlegget i dag.
Innlegget er lest totalt 115 845 ganger.
67 kommentarer. Leave new
Fantastisk bra. Dette har jeg ventet på. Kan dere prøve å snu Steigan også?
Enig, dropp ikke dette derimot.
Historiker Noam Chomsky (mulig feilstaving) tror på klima-alarmen: Jeg undrer meg på dette, hans ståsted, noen som har kommentarer til det? Ville tro han ikke var av dem som kjøpte hva som helst, men kanskje bor han mellom et tett lag av skyskrapere og er anelsesløs og for gammel til å bry seg om slikt han ikke med selvsyn kan bekrefte.
Likeså; observerer som jeg gjør alle merkverdige skydannelser. Kan NOE av dette være knyttet til denne her nevnte klimaendringen?
Nye lille istid og beskrivelsen i artikkelen om hva som forestår:
Når så USA-«industrien» med forgreining til Nato-land tydelig og uomtvistelig driver med dimming av solen i tillegg da er vi ille ute, vi som ønsker og trenger de solgløtt som er å få. Det være seg for både vårt mentale og fysiske velvære.
Husk doser av D-vitamin alle sammen. 40 uq selges idag. Ta iallefall 3 av dem, evnt. 5-6 -20uq. C-vitamin i tillegg…. for immunforsvar ikke minst. Vi har alle ulike behov hva vitaminer/mineraler gjelder i dagens utarmede kosthold, men nevnte er trygt; nødvendig og rent udiskutabelt tilskudd, legger til dose.
Jeg skal ikke reklamere for uavhengig testet d-vitamin av kvalitet år tilbake, men henviser til kostdoktorn.se for mer informasjon.
Det viser seg at Miles har ei side på Noam Chomsky også.
Noam Chomsky
is and always has been
A SPOOK
http://mileswmathis.com/chom.pdf
Med spook menes det CIA eller MI6 eller annen statsbetalt etterretnings agent. Miles har pekt ut mange av disse som jobber med meningsindustrien og som bløffer for å tjene veldig eksisterende politiske hensyn.
Noam Chomsky ,var på midten av 60-tallet i gruppa til SHAPE leder (1974-79) Alexander Haig (SHAPE =NATOs sentrale militære kommando)
https://no.wikipedia.org/wiki/Supreme_Headquarters_Allied_Powers_Europe
sammen med lederen Kissinger, og James Schlesinger og Daniel Ellsberg.
Det var Bilderberg som plasserte Kissinger som leder for gruppa.
Disse skapte det nye «venstre»
Bilderberg var altså ingen gutteklubb, men ble opprinnelig født av David Rockefellers ide.
Kissinger skriver i Washington post :
Shortly afterward, he encouraged a discussion group, which later was developed into what is now known as the Bilderberg Group, an annual meeting of European and American leaders to explore their challenges and common purposes.
https://www.washingtonpost.com/opinions/henry-kissinger-my-friend-david-rockefeller-a-man-who-served-the-world/2017/03/30/bd4789b0-13f6-11e7-ada0-1489b735b3a3_story.html?noredirect=on&utm_term=.1710fe79698a
Noam Chomsky
se «Senior Scolars» på listen her :
https://en.wikipedia.org/wiki/Institute_for_Policy_Studies
Institute for policy studies.
IPS er et avkom av den britiske round table bevegelsen, og har Tavistock agenda.
( I følge Forfatter John Coleman er Tavistock agendaen dette å gjøre individet mottakelig for NWO ved å bryte ned psykisk styrke.)
Kilde : The True Story of the Bilderberg group Daniel Estulin s.59.
ja slik må det være!
FOR EN OMGANG PISS DU SKRIVER…
Dette holder ikke som kommentar. Fortsetter du på denne måten blir du slettet. Minstemål et et forsøk på argumentering.
Jeg legger ved en link til deg. Dette er en edruelig avis og den jeg foretrekker hvis jeg skal se på tv nyheter som omhandler krigen. De har blant annet salg av D vitaminer og blodtrykksmålere. Sender ikke til Norge, desverre
Det mest interessante temaet i denne sendingen, foruten krigen, er at ingen av de over tusen svenske vindmøllene går med overskudd.
Kunne du ha samarbeidet med dem?
Her er linken:
https://swebbtv.se/w/4siZEU72bKgUYGd7bJdZUu
Takker for linken. Vet om Swebbtv og en gang i blant følger jeg dem, men det er grenser for tidsbruk på andre kanaler. Det er derfor en fordel å få slike tips som du her gir. Vet ikke om jeg kommer til å følge opp denne med egen artikkel, men der taes opp flere viktige saker, ser jeg. Har du prøvet å sende meg denne på e-post? Da har den i så fall ikke kommet frem.
Vennligst utdyp hva du mener med «DIMMING» av solen.
https://forskning.no/meninger/debattinnlegg/2016/11/klimafiksing-kan-ikke-avskrives
Idag hadde vi vind (sør-sørøst) ca 8 m/s. Helene Muri-trail over det hele. Takket være vinden gikk de kjapt i oppløsning. Nei, jeg vet hva contrail er og hvordan de oppfører seg. Disse, idag observerte og av naturen avviste (takk vind), kilometerlange og svært så karakteristiske hadde liten sjangse. Jeg måtte smile.
Ja, Helene Muri ved Oslo universitet; takk for informasjon. Dette har foregått i lang tid, først observert av meg i 2016. Er forsøkene lagt til kystnorge?. Familie av meg mener seg forskånet, der de bor på østlandet. Forøvrig kjent fenomen i Nato-land sier «påståere».
Gå inn på forskning.no – skriv Helene Muri, geoengineering i søkefeltet – der er mer. Kommentarfelt også.
Kudos til Helene, og norsk forskning, trodde dette hørte inn under yr.no sin karakteristikk av konspirasjonsteori. SLIK: jeg ble møtt av yr, da jeg mailet dem. Krigsmakter tro!!!!
Google translate?
….. – men i alle dager . Chemstripene kom allerede i 1999, så det er 10 år siden nå ! da tok det deg 16 år å få øye på dem . Det tok noen år før jeg fikk mistanker også . de opptrer etter min egen erfaring og hva jeg vet : I alle Nato-land + australia Canada N.Zealand. Jeg har også hørt at de finnes i Brazil. Noen sier at de finnes over hele verden , men der jeg har reist ; utenfor nato , har det ikke vært ei stripe i løpet av uker og måneder . Ja de kaller det en konspirasjons-teori , men chem/ geo-engineering har pågått lenge og er svært skadelig for klima miljø og helse . Dødelig på sikt . Les forøvrig : http://www.nyhetsspeilet.no/2018/12/den-store-kondensstripe-bloffen/ Den er saklig og informativ . Ang kystnorge kontra øslandet så tror jeg Øsfold er det fylket det sprayes aller mest… ( uten at jeg vet … ) Telemark er mulig forsøksområde for spraying av virus for lungesykdom !
sorry : 20 år siden !
Her i Telemark Aust Agder ,sprayes det mye ,Haarp også,ser ut til å bare øke .
Seriøst??? Om det var ment som en vits, så var den bra i såfall:-)
Stemmer – ingen tåke på østlandet
Steigan har snudd. Helt av seg selv.
Piers Corbyn er den sprøe broren til den tidligere Labour lederen Jeremy Corbin og har spådd istid i mange år. Det han kan om klima får plass på baksiden på et frimerke. «Klimaskeptikere» vet virkelig å finne de sprøeste av de sprøe. Og hos Piers Corbyn får en samlet alt på ett brett. Han er den fullkomne konspiratoriker, ikke bare er han klimafornekter, han er antiwaxer også og mener at viruset ikke finnes men er et påfunn av Bill Gates og Sorros. Jeg tipper han mener noe om «The Great Reset» og Bilderbergerne også. Og for et par måneder siden ble han arrestert bl.a. for å dele ut flyveblader der han sammenlignet det engelske vaksineprogrammet med Holocaust.
https://www.bbc.com/news/uk-england-london-55933373
Mannen er jo strekt hjelpetrengende.
Snakk om å dumme seg ut. Tror du ennå på dette viruset? Influensaen forsvant bla bla bla.
Jeg abonnerte i mange år på illustrert vitenskap magasinet bladet kommer vel ut ca annen hver måned, så det var vel i 2003-04 jeg leste om jorden og solen, da sto det at januar 2001 var jorden nærmest solen på mange tusen år og fra den datoen begynte jorden i sin elipse bane rundt solen og gå lenger og lenger bort fra solen slik den har gjort i sine sykluser i millioner av år. Da sto det klart at vi vil gå mot ny istid slik den gang isen lå tykk helt ned til den Engelske kanal og Nord Europa vil nesten bli ubeboelig og vi må flytt mot ekvator, da spørs det, vil de ta mot oss som vi har tatt met dem.?
«Europa vil nesten bli ubeboelig og vi må flytt mot ekvator, da spørs det, vil de ta mot oss som vi har tatt met dem.?»
Nå har vel nord-europa vært så godt som ubeboelig lenge pga.av kulde og manglede matproduksjonsmuligheter. Men vi har tilpasset oss gjennom arbeid og teknologi. Enten det er fiske/fiskeoppdrett eller annen utvikling.
Vi kan ikke gå ut om vinteren uten å beskytte oss. Og boligene våre har trengt mye energi for at vi ikke skal fryse, – mye mer energi enn boligene i sydligere strøk har trengt for at de ikke skal svette.
Folk i nordligere strøk dør mer av kulde enn sydligere strøk dør av varme.
Slik sett tror jeg at befokningen i de forskjellige regioner er i stand til å tilpasse seg. – Hvis det politiske systemet ikke stjeler for mye arbeidskrefter og lager mer penge- krise enn at vi kan greie oss ved å fø selve systemet.
Vi skal nok greie oss/tilpasse oss.
Det vi kanskje ikke kan greie er den politiske, og fordyrende, mentale håpløsheten vi blir pålagt hele tiden.
Vi bør kaste det døde politisk/økonomiske systemet, og satse på det levende samfunnet.
Noen må miste makt. La det være systemet, ikke samfunnet/folket.
Og når det gjelder «klimakrise»-stigning av havnivået.
Hvordan platetektonikk, istider og andre faktorer har påvirket det absolutte havnivået:
http://geoforskning.no/nyheter/geofarer/1741-lever-ikke-evig
http://geoforskning.no/nyheter/grunnforskning/1719-i-kontinuerlig-endring#at_pco=tst-1.0&at_si=5aebf5d3ef17abbd&at_ab=per-2&at_pos=0&at_tot=2
Hvis dette er riktig, og det kan bli mange kalde lange vintre, er det dobbelt uheldig for Norge at vi (en talemåte, det er politikere som er agenter for global storkapital) har avstått selvråderett over energisektoren til ACER. Med kalde lange vintre i Europa i flere år, vil EU utnytte Norges strømkapasitet til det ytterste, og med det blir strømmen mye dyrere for forbrukere og industri her til lands.
Med utsikt til lavere gjennomsnitts-temperaturer gjennom flere år, må vi beholde all kraften selv.
For det ble bygget flere hundre tusen leiligheter på 50-60-70 tallet med bare strøm som eneste oppvarmings-mulighet, i en tid med regjeringer som ville at husholdningene skulle få del i folkets eiendom dengang, den evige vannkraften med billig strøm til husholdningene.
De fleste av disse leilighetene han ikke oppgraderes med ildsted for ved eller pellets, bygningene har heller ikke plass til skorsteiner. Mange av disse leilighetene er bebodd av minstepensjonister, pensjonister og andre som ikke har råd til en stor prisøkning på strøm.
Med en smartmåler i sikringsskapet som kan slås av med fjernkontroll av strømleverandøren, må mange eldre og skrøpelige i disse leilighetene engste seg for strømrasjonering og strømbrudd, eller få strømmen stengt på grunn av enorme strømregninger mange minstepensjonister og andre ikke kan betale. Med en lengre kuldeperiode vil prisen på fossilt brensel og ved også gå kraftig opp, så selv mange i middelklassen vil få problemer med en sterkt forhøyet strømpris.
Når jeg kom så langt som til å lese at denne broren til Jeremy Corbyn påstår at CO2 spiller null rolle, ja da mistet jeg troen på at det er noen grunn til å ta ham alvorlig. Det er som er kjent fra før er at de flere tusenårige klimaendringene pga Milankovich-syklusene egentlig tilsier at det nå skulle bli sakte, men sikkert kjøligere. Noe som ville vært både dobbelt og trippelt positivt for virkelige nordmenn. ACER ville jo garantert blitt reversert. Om nødvendig med politikere dinglende fra lyktestolper. Men i hundreårs- og vel desverre også tusenårsperspektiv pga disse utslippene fra snart åtte milliarder undermålere, ja så ser det snarere ut som den gunstige utviklingen for oss egentlige nordmenn som er vel tilpasset kjølige forhold blir ødelagt. Det beste håpet vi har nå er vel heller at Golfstrømmen stanser slik det ihvertfall er en liten mulighet for, og med en hurtig nedkjøling som ville fått både innvandrere fra mer sørlige strøk og de verste pysene blant oss til å forsvinne.
de verste pysene ? om Golfstrømmen snur blir Norge som labrador !§ Ikke mange som bor der ! jeg kan bade i is-vann og er ingen pyse , men vil sikkert emigrere om det skulle skje … ( kanskje uansett ! ) Så vidt jeg vet : bidrar Co2 til avkjøling, gjennom at jorden blir grønnere !
Jeg tar ham heller ikke alvorlig. Her er en artikkel om fra Wiley, som gir ut fagbøker til universiteter, om klimaeffekten fra CO2: https://rmets.onlinelibrary.wiley.com/doi/pdf/10.1002/wea.2072 For den som absolutt må gå dette spørsmålet etter i sømmene. Jeg tror vi begynner å ‘finne på’ fakta for å slippe å gjøre noe med problemet! 😀
Denne er vrien. Hadde det vært mulig å innstallere varmepumpe, eller i det minste en batterisentral som kan lades opp på den tiden på døgnet når strømmen tross alt er biligst?
Det som er typisk med svært mange av dei som kritisk og songar negativ til CO2 som ein gass som har avgjørende betydning for klima på kloden, er at dei ved siden av å ha bedreve relevant forskning på feltet i langt over ein mannsalder også er pansjonert frå tidligere stillinger, og følgelig fristilt til å sei og å meina kva dei vil uten kosekvens frå det forsknings miljøet dei dei har arbeid i tidligere.
Det begynte rundt 2013. Det startet sakte, men har begynt å akselerere.»
Nei da.
Begynte i 2012 Mayakalenderen.
Kloden vår sirkulerer etter tyngdepunkt.
Tyngdepunkt beveger seg.
Mer snø og is i syd polen.
Mindre her nord.
Magnetiske pol beveger seg raskere de siste år.
Lite vi kan gjøre med det.
Men vi kan og må hjelpe kloden vår med å beskytte alt som lever her.
Hjelper ikke med søppel og gifter.Kutte ned all skog og fjerne livsgrunnlag for vår fauna.
Ivan Røsstad, jeg er helt enig. Å hugge ned trær nå er ikke bra, mer trær er med på å holde varmen på jorda stabil. MIndre trær er med på å øke veien mot en ny mini-istid…
Det er fortsatt noen som snakker MSM midt i mot! Men dem kan vel bare gi opp. Finnes ingen regjering noe sted som kan tjene penger på den propagandaen der!
https://www.scientificamerican.com/article/exxon-knew-about-climate-change-almost-40-years-ago/
Monica. Du må skrive noe kort på norsk om hva lenken inneholder. Jeg påpeker dette til alle som bare legger ut lenker uten kommentarer.
Forsker tja… Men han er jo kjent for å lyve på seg titler. https://www.sourcewatch.org/index.php/Piers_Corbyn
Hvorfor denne diskusjonen om jorda blir varmere eller kaldere? Menneskeskapt eller ikke? Vi må gjøre noe med forsøplingen NÅ, og vi må begynne i riktig ende. Stoppe overforbruket av varer som produseres for å byttes ut etter kort tid. Alt for markedskreftenes profitt,. Økt forbruk, vakkert kalt økonomisk vekst. Produkter i unødig plastemballasje, laget for å gå istykker, eller byttes ut p.g.a. mote. De fattige landene flyter over av helsefarlig søppel, som vi helst ikke vil se Det verdens folk trenger er systemforandring.
Enig! Forsøplingen er på lik linje ille, som den globale oppvarmingen.
Raser dør ut hver eneste dag pga vår plast.
Ja, det er riktig, og det verden trenger er likså viktig, kanskje viktigere; FÆRRE FOLK!
Du melder deg frivillig, ja. RIP.
Finn ut hva, hvem det er som forurenser mye, og gjør noe der! F.eks. forbrenning av kull og billig olje.
Om jeg bruker en rent brennende bensin bil eller el bil til butikken (1km) gir ikke større forurensning enn det som behøves! En plastprodukt er intet problem så lenge det ikke kastes, men merkes riktig og gjenvinnes!
Blir det en ny kaldere periode, flere år, vil det resultere i mindre kraftproduksjon da det blir mindre og færre vassdrag som kan nyttes til kraftproduksjon. Nedbør som snø blir lagret opp i snøbreer. Hvilken kraft skal da eksporteres. Mer bruk av kull/gass/ved og nye A-kraft anlegg er da fremtiden. Lykke til.
Og den fjerde engel tømte sin skål ut på solen; og den fikk makt til å brenne menneskene med ild; 9 og menneskene brente i svær hete, og de spottet Guds navn, hans som har makt over disse plager, og de omvendte sig ikke til å gi ham ære. 10
Tror den traff.
Som en kuriositet kan nevnes at en autist med visjonære evner fremholdt at vi må ta svært godt vare på pelsdyrene fordi det vil bli så kaldt i fremtiden at vi vil trenge pelsen deres!
Ellers anbefales en artikkel på Resett av professor i hydrologi Arnfinn Langeland:
https://resett.no/2018/10/20/skandalos-beregning-av-global-temperatur-som-ikke-eksisterer/
Det er mange forskere også på UiO som forblir i skapet.
Mange artikler som kan bidra til å avsløre globalistenes viktige verktøy om klimatrusselen: https://newsvoice.se/category/klimatet/
https://resett.no/2018/10/20/skandalos-beregning-av-global-temperatur-som-ikke-eksisterer/
«Det finnes ingen global middeltemperatur. Dette blir et resultat av utilstrekkelige data og modellberegninger. Hvordan vil du beregne middeltemperatur mellom Arktis, Antarktis og Tropene?»
Ta temperaturen på to sider av huset ditt ( gjennom år ), og sammenlikn med f.eks. Yr. , eller fra år til år. Eller på hver side gjennom et år.
Folk gjør jo vanligvis ikke slikt, og blir derfor troende til alt vi blir servert av «klimakrise»- postuleringer.
Jeg har, av forskjellige grunner, registrert når det blir is på pyttene på veien de siste 50 år.
Års-tidspunktet for isdannelse har sunket med en uke på 50 år.
Ekspert?
Denne mannen har ingen utdannelse som gjør han til ekspert på klima! Å hevde at solaktiviteten skaper jordskjelv er ganske far out! Det skyldes jo prosesser i jordens indre og i platebevegelsene.
Corbyn asserts that earthquakes can be triggered by solar activity, and hence that he can to some extent predict them. In an article in the technology magazine Wired entitled «The Fraudulent Business of Earthquake and Eruption Prediction», Erik Klemetti, an assistant professor of Geosciences at Denison University, accused Corbyn of «cherry picking» and said people who claimed to be able to forecast earthquakes were «faith healers of the geologic community and should be seen as such».
Det er relativt godt kjent at solen kan påvirke vulkaner, Jordskjelv og oss.Ben Davidson,på bla facebook vil hjelpe deg å forstå .
Er det? Det kan umulig være varmen fra solen som gjør det. Kanskje den gjensidige tyngdekraften sol/ jord?
Tidevannseffekten fra Månen er mye sterkere.
[…] Det mest populære innlegget i høst […]
Så får vi følge med på om snøen og kulda forsvinner i 2018/19
I følge klima-eksperten Stoltenburg skulle Norge være snø & kuldefritt nå. Var det 1995 eller 2005? Uansett; frykt !
Stoltenburg vet nok også at upersonlig krigsforbruk er mindre klima-ødeleggende enn forbruk til glede. Hva noen vet!
Nå er det smeltet is på Grønland, gitt. Om det skyldes underjordisk (jord) varme eller CO2 bryr vi oss lite om. Eller om det skyldes skyer grunnet solens innstråling og skydannelse.
Det viktigste er at akademekikere, politikere, og penge-avlat, kan styre klimaet.
Bli redde! Vi skal redde dere bare dere betaler penge-avlat og ellers holder dere i ro og ikke tviler på det vi sier. «- Så kan vi styre.»
God jul.
Stabburene er fulle. Med mindre behov for handel. Men da skal vi ikke oppleve glede, men krise! 😉
Da blir det penge- arbeidsløshet!
Hva betyr det da at stabburene er fulle og vi ikke trenger å arbeide 24/7for å nå våre velferdsmål?
Mammon, merkantilistene og politikere vil styre, dessverre.
Vi bør le.
Og vi bør også vite at det er VI som sitter med makten, når vi mister respekt for galskapen.
«Eller om det skyldes skyer grunnet solens innstråling og skydannelse.»
I tillegg vår posisjon i verdensrommet, siden vi er på reise og ikke står stille.
Se nederst «The cloud factor : https://vimeo.com/ondemand/thecloudmystery
Merkelig slutning med tanke på at i Valdres har det stort sett hvert varmegrader i Januar & så langt i Februar.
Det er synd å se at ikke det blir tatt de riktige tiltakene slik at jorden og mennesker skal gå under.
Det er faktisk viktig for det første er frakteskipene en større trussel for miljøet en bilen og havet som mennesket er avhengig av både som mat og i økosystemet .?
Det er verdensøkonomien som gjelder ingen er vel inressert i å stoppe/begrense dette?
Der er de såkalte miljøpartiet på bærtur ,samme gjelder elbil igjennom bruk av elbil(produksjon) og skifting av batteri,der produksjon av dette og bli kvitt disse hvert 5år ,er mer skadelidende for miljøet,en å ha en diesel bil
Nei. Produksjon av litiumbatterier trenger ikke foreurense så mye. Men vi trenger å ta de riktige tiltakene, og det trenger ikke bli så dyrt. Vi må bare gjøre det.
Må hva? Roe seg ned nå!
Er ikke penger i naturlige årsaker … ergo er det utslipp som styrer …basta
Fan…det går ikke ann å stole på noen…nå har miljø nissene …lovet i en årrekke att vis vi kjørte diesel bil skulle vi få global oppvarming…og jeg har kjørt diesel bil og v8 som bare fan i alle år …i håp om å få litt varme her oppe i nord …å så blir det kaldere…jævla løgnere er hva disse miljø nissene er ..går ikke ann å stole på noen av dem…
Det blir varmere ja. https://data.giss.nasa.gov/gistemp/
Milde himmel! Eksisterer virkelig denne fyren?? «Sola styrer klimaet via havtermperaturen…» – Ja, og havtemperaturen stiger fordi havet blir varmere! Jorda mottar fortsatt MER energi enn den klarer å kvitte seg med på grunn av økt drivhuseffekt. Når et legeme mottrar mefr energi enn det avgir, heter det oppvarming. Og oppvarminga kommer til å fortsette helt til Jorda er kommet i termisk likevektr – dvs stråler ut mer energi enn den mottar. Og mer enn 90 % av ov3erskuddet havbner io havet. – Har denne «forskeren» studert fysikk ui det hele tatt? Trur han at havet er blitt varmere helt av seg sjøl?
Du kan spørre. Selv er jeg mildt sjokkert over den diskusjonen som utspiller seg nå. Problemet er ikke at folk er lettlurte, men at mange av oss sitter inne med en masse desinformasjon, og er fullstendig overbevist om at vi vet.
Her kan du forøvrig lese om en bedre kjent forsker som OGSÅ spår miniistidf i aller nærmeste framtid. Jeg holder ikke pusten mens jeg venter, men det kan jo du gjøre hvis du vil. http://kvernvold.blogspot.com/2020/08/ny-mini-istid-begynte-8-juni-i-ar-eller.html
Ny mini-istid som starter i 2020?
Det er riktig at solinnstrålingen til jorden har gått ned siden ca år 2000 og har i år (2020) vært ganske lav. Men hvor har det så blitt av avkjølingen? Hav-temperaturen har aldri vært høyere i moderne tid enn hva den var i 2019. I Sibir har det nå vært hetebølge i hele tre år siden 2018. I juni 2020 ble det målt temperaturer på opp mot 38 grader i Sibir. Gjennomsnitts temperaturen i hele Sibir i 2018 og 2019 var fire grader over normalen, mens den i 2020 var 5 grader over normalen. Et sted hvor der normalt pleier å være 0 grader i juni måned i Sibir, var temperaturen i juni 2018 og 2019 hele 12 grader, mens temperaturen i 2020 har økt til hele 25 grader. Man må gå mer enn 100.000 år tilbake i tid for å finne lignende temperaturer som dette i Sibir. Så hvor blir det av avkjølingen?
Artikkelen er to år gammel. Han påsto at avkjølingen skulle starte da og har altså hittil tatt grundig feil.
Det er nå så sin sak for en lekmann å argumentere mot en professor, men er ikke enig i at det er sola som via havet styrer klimaet, eller klodens temperatur. At både havet og sola har stor betydning er uomtvistelig, men de styrer ikke. Sola er vår store, og eneste, energikilde av betydning, havets store lagringskapasitet er sikkert det største utjevnende elementet, men det er utstrålingen (T^4) som regulerer temperaturen. Alle kan selv enkelt prøve å regne på det, en endring i klodens temperatur på mindre enn 0,5 K (gr. C) er tilstrekkelig til å ta ut endring i solinnstrålingen sister 2000 år. Endring i innstrålingen har vært noen få W/m2 de årene, en endring fra 288 K (Kelvin) til 289 K er mer enn nok til å ta ut denne variasjonen
» Sola er vår store, og eneste, energikilde av betydning..»
Og at varme er viktigere enn kulde. Både når det gjelder opplevd velferd, og mulighet for å regulere varme/kulde. Sola kan varme og kjøle. Kulden kan kun kjøle.