POSTED IN F 35

Var det smart å kjøpe amerikanske F-35 fly?

70 prosent eller mer av F-35 jagerflyene er kanskje ikke kampdyktige

4 kommentarer
Print Friendly, PDF & Email

Av Mike Fredenburg.
En rapport fra Government Accountability Office (GAO) fra september 2023 om F-35 jagerflyene, avdekket noen sjokkerende statistikker om hvor lite kampklare F-35-jagerflyene verdt hundrevis av milliarder dollar er. Faktisk tydet rapporten på at bare 15 til 30 prosent av F-35 kan være i stand til å settes inn i strid.

Men hvis du skulle lese en typisk artikkel i media, kan du tro at i gjennomsnitt er rundt 55 prosent av F-35-flyene kampdyktige. Du vil imidlertid ta feil. Du forstår, når en vanlig person ser en rapport som sier at 55 prosent av F-35 kampfly er «klare for oppdrag», antar de at evne til å utføre oppdrag er lik kampklar. Det er feil.

Bedraget kommer av hvordan forsvarsdepartementet (DoD) definerer «klar for oppdrag». Det viser seg at DoD-definisjonen ikke betyr kampklar. Det betyr at et fly kan fly og utføre et oppdrag. Så det et fly som er klarert som klart for oppdrag kan være i stand til å utføre, kan være testing eller trening, eller et annet oppdrag som ikke involverer strid.

Og selv om det anses å være i stand til å gjøre test-eller trenings-flyvninger, er det kanskje ikke i stand til å utføre hele spekteret av testing eller trening du forventer av et fullt operativt fly. På samme måte kan det fortsatt klassifiseres som klart til oppdrag, selv om det bare er i stand til å utføre en del av kampoppdragene det er ment å kunne utføre.

Selv med 55 prosent av flyene klare til å utføre oppdrag, er F-35-flåten langt under målene på 90 prosent for F-35A (luftvåpen), og 85 prosent for jagerflyets F-35B (Marine Corps) og F-35C (Marine) variantene. Med andre ord, F-35-flåten som helhet er ikke i nærheten av å nå målet om å kunne gjøre noe som helst.

Selv for en som har realistiske forventninger til F-35, er resultatene sjokkerende. Ikke bare er F-35-flåtens fulle kapasitet til å utføre oppdrag bare rundt 30 prosent (se tabellen på side 96 i rapporten), kapasiteten til å utføre oppdrag for Marine Corps’ F-35B versjon var elendige 15,5 prosent i mars 2023. Mer gjeldende prosentrater for alle typer oppdrag er ikke publisert, men med programmets pågående problemer som upålitelige motorer, er det svært usannsynlig at situasjonen har blitt bedre det siste året.

Og så er det det faktum at det å være fullt oppdrags-dyktig, er ingen indikator på hvor godt flyet utfører sine oppdrag. For eksempel kan F-35 være klarert å utføre luftstøtte*-oppdrag til tross for at F-35 er selve antitesen til hva et luftstøtte-fly bør være, og ikke er i stand til å utføre virkelig luftstøtte.

Med F-35 jagerflyets upålitelighet, er det å snakke om flyet er 50 prosent helt kampklart en drøm. Og det kan ikke understrekes nok at F-35/Joint Strike Fighter har vært under utvikling i mange tiår og milliarder av dollar har blitt brukt i utviklingen. Ikke desto mindre vil det fortsatt bli brukt milliarder av dollar på F-35-programmet, som allerede er, «mer enn et tiår forsinket og 183 milliarder dollar over de opprinnelige planene», så lenge det incestuøse forholdet mellom kontraktører i forsvarsindustrien, militæret og kongressen tillates å fortsette.

*I militær taktikk er nær-luftstøtte definert som luft-til-bakke angrep av militære fly mot fiendtlige mål i umiddelbar nærhet av egne eller allierte styrker. Wikipedia.

Fra Epoch Times, publisert 15 mars 2024.
Oversatt fra engelsk og forkortet. Linker i orginalartikkelen. Oversatt av Northern Light
Orginalartikkel: 70 Percent or More of F-35s May Not Be Combat Capable.

Forsidebilde: Wikimedia Commons

Teksten står for forfatterens mening, ikke nødvendigvis www.derimot.no sin.

4 kommentarer. Leave new

  • Det er jo genialt å kjøpe F35 når resten av verden har gått over til droner og raketter, i hvert fall dersom det forsvar av landet er poenget, og større raketter for angrep mot mål i andre nære land.

    Svar
  • Hensikten med våpenindustrien er ikke primært å produsere våpen som fungerer, men heller å generere inntekt til aksjeeierne.
    For de som tjener på galskapen er det bare en fordel at budsjettene overskrides og driftskostnadene øker.’

    De herskende vet jo at befolkningen alltid lar seg skremme til å betale enda litt mer i skatt.

    Svar
  • Skulle kanskje kjøpt de svenske flyene . Her har vel noe usa noe si skulle sagt. Hvorfor skal Norge redde usa’s økonomi ?

    Svar
  • «Hvor mye penger har vi brukt på innkjøp av F-35?»

    Hvor mye hadde det kostet, i forhold, å bygge opp og holde en forsvarsmur med antiluftskyts langs hele Norges grenser?
    Antiluftskyts som IKKE kunne brukes til å angripe andre nasjoner, som ikke angrep oss.
    ( Jfr. Jugoslavia, Libya og Afghanistan. )

    Svar

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Fill out this field
Fill out this field
Skriv inn en gyldig e-postadresse.

Neste innlegg

Hele historien om etableringen av IS i Midt-Østen er helt motsatt de mediene fortalte.

IS var en CIA og MI6-konstruksjon.

Forrige innlegg

Ikke noe grønn omstilling:

Det grå, grå skiftet.

Teksten står for forfatterens mening, ikke nødvendigvis www.derimot.no sin.