POSTED IN Økonomi

Russia Today og Moon of Alabama:

Faller Boeing?

4 kommentarer
Print Friendly, PDF & Email

Den økonomiske kommentatoren til RT (Russia Today), Max Keiser, karakteriserer Boeing som en som er død, men som fortsatt beveger seg. Dette er sterke ord fra en ledende økonomisk kommentator.

Lignende kommentarer er kommet fra nettstedet Moon of Alabama med utgangspunkt i ulykkene med Max-flyet. De hevder at selskapet er i ferd med å falle sammen og har i en rekke artikler påvist hvorfor de mener dette er tilfellet.

Max Keiser, skjermdump.

Bl.a. skriver de at like etter en av deres siste artikler hvor de stilte spørsmål om selskapet kunne overleve hadde selskapets nye administrerende direktør og tidligere styremedlem, David Calhoun, en pressekonferanse hvor han, ifølge Moon of Alabama, bekreftet det inntrykket.

Jeg mangler kunnskaper om dette, men forstår såpass at hvis dette er korrekt betyr det et kommende politisk/økonomisk jordskjelv. 

For Boeing er ikke bare produsent av fly til den sivile lufttrafikken men er også en av verdens største våpenprodusenter. Mange ubrukte og ferdigproduserte Max-fly står fortsatt på bakken og hvem vil kjøpe disse etter de to tragiske ulykkene? Og hvem vil reise med dem?

I går kom meldingen om massive underskudd for selskapet for 2019, særlig siste kvartal.

Det kan være melding om et selskap som i lang tid har vært skakkjørt. Men enda verre er det hvis dette er uttrykk for et land som har vært det. På en måte er dette et av USAs økonomiske flaggskip og faller det faller også en viktig merkevare for USA som verdensener.

Moon of Alabama sier dessuten at ulykken med Max-flyene bare er toppen av et isfjell av langt mer grunnleggende problemer.

Knut Lindtner

Boeing, et søppelselskap som bare er en «walking zombie» – sier RTs Keiser Report..

USAs gigantiske luftfarts-selskap Boeing er sikret finansielt for over 12 milliarder dollar fra mer enn et dusin banker. Dette rapporterer media som siterer folk som kjenner til saken.

Selskapet kjøper tilbake sine aksjer med billige penger fra Federal Reserve (USAs sentralbank). Dette sa Max Keiser på RTs Keiser Report. 

Disse pengene som skulle hjelpe dette kjempende selskapet er i stedet med på å svekke det.

Boeing produserer også for det militære, her dronen MQ-25

«På den andre siden har vi ledere som putter pengene fra sentralbanken rett i lommene sine», bemerker Keiser.

Han sier: «Boeing er nå ikke lenger et levedyktig selskap» og forklarer det slik:»Det står så dårlig til at ikke en gang penger til 0 prosent rente kan hjelpe dem til å refinansiere dette søppelselskapet nå. Boeing er verdiløst. I bunn og grunn er det konkurs».

Det er en hel del spøkelses-selskaper på den amerikanske børsen som likner Boeing, legger han til. «Lederne stjal all den egenkapitalen som kom fra sentralbanken til 0 prosent rente …. og nå er de akkurat som vandrende spøkelser (Walking zombies)……

Oversatt av Ingun Kvil Gamst

https://www.rt.com/business/479396-boeing-garbage-company-walking-zombie/

Teksten står for forfatterens mening, ikke nødvendigvis www.derimot.no sin.

4 kommentarer. Leave new

  • Det er ikke bare Boeing av de amerikanske flyprodusentene som har problemer og assosiasjonene går til det gamle Sovjetunionens sammenbrudd. Straks det var et faktum stjal lederne alle aktiva, men i USA stjeler de det før sammenbruddet. Lockheed Martins prestisjeprosjekt F-35 Lightning ser ingen ende på problemene.
    https://breakingdefense.com/2018/01/f-35-problems-late-iote-f-35a-gun-inaccurate-f-35b-tires-threat-data-cyber/

    Svar
    • Wasan Totland
      4 februar 2020 8:48

      Nå kommer nok Politbyråët B.B og arresterer deg med en masse utdaterte linker fra gammelmedia som vanlig 🙂
      Man kan forøvrig undres over hvilken påvikning Boeings mulige fall vil få for handelen med de norske P8 flyene som er bestillt og sikkert delvis betalt?

      Svar
  • Boeing som for 30 år siden hadde et fantastisk rykte, og som med tyngde kunne påstå at de hadde verdens beste ingeniører. De var også veldig godt betalt.
    Så kom blårussen inn, og man fant ingen grunn til å drive kostbar videreutvikling på aerodynamikken. Flyene skulle stort sett forbedres med mer avansert programvare. Og programvare kan som kjent kjøpes billig i India. Deretter går overskuddet opp fordi kostnadene går ned mens man flyter en stund på gammelt flesk. Til slutt innhenter virkeligheten dem med kræsjlanding.
    Den store elefanten i rommet? Boeing ble bygget av fandenivoldske hvite heterofile menn! Forferdelig å tenke på, men sant. De ble for dyre. Og siden vi ikke er xenofobe, og fordi vi alle er like, lar vi hvem som helst overta.

    Svar
  • Northern Light.
    13 mars 2024 13:22

    Tidligere senior Boeing-ansatt advarer: «Boeing Max-fly er dødsfeller».

    Av Sean Adl-Tabatabai.
    En Boeing-tjenestemann sier at Max-fly er bokstavelig talt flyvende dødsfeller. En høytstående tidligere Boeing-tjenestemann advarer om at 737 MAX-flyene er utrygge flymaskiner, på grunn av det alarmerende antallet sikkerhetsprotokoller som ignoreres under produksjonsprosessen.

    Ed Pierson var stasjonert ved Boeings Renton, Washington, produksjonsanlegg. Det var der han var vitne til en urovekkende nedgang i ansattes arbeidsmoral og observerte også at sikkerhets-protokoller og tilsyn ble ignorert. Etter å ha tatt opp disse problemene med sine overordnede til ingen nytte, valgte han å slutte. De fatale krasjene av MAX 8 i 2018 og 2019 fikk Pierson til å diskutere disse sakene offentlig, også i kongresshøringer.

    Fem år senere, etter at en dør blåste av en 737 MAX 9, et Alaska Airlines-fly, prøver Pierson igjen å slå alarm. Tilsynet godkjente til slutt at flyet skulle gå tilbake i trafikk nesten to år etter krasjet i 2019, men Pierson stoler fortsatt ikke på MAX-modellene – de moderniserte, mer drivstoffeffektive versjonene av Boeings passasjerfly.

    «Boeing kan bygge kvalitetsfly», sier Pierson, nå administrerende direktør for den ideelle organisasjonen Foundation for Aviation Safety. «Problemet er lederskap, eller mangel på det, og trykket for å få flyene ut porten er større enn for å gjøre jobben riktig».

    Som svar på dette intervjuet sa Boeing at de har gjort betydelige endringer i organisasjonen etter tidligere katastrofer, som å ansette flere ingeniører, at ansatte kan ta opp arbeidsrelaterte problemer, og økt sin sikkerhetskompetanse i styret. «I løpet av de siste årene har vi passet nøye på å ikke presse produksjonen, og vi har aldri nølt med å bremse ned, stoppe produksjonen eller stoppe leveranser for å ta den tiden vi trenger for å få ting riktig», sier Boeing-talsperson Jessica Kowal.

    Pierson, nekter fortsatt å fly i en MAX. Da Politico spurte Pierson om Boeing-fly var trygge å fly i dag, og om han ville sette familien på et, var dette hans svar: Jeg sier ikke at alle Boeing-fly er usikre. En del av problemet er at folk ikke vet hvordan de skal skille mellom MAX og andre fly. Politico spurte så Mr. Pierson hvorfor han foretrekker eldre Boeing-fly fremfor MAX. Her er hans svar:

    Jeg har alltid hatt den største respekten for flyene Boeing lager. Jeg hadde ingen grunn til å tvile på det, og så begynte jeg å arbeide på fabrikken. Jeg har dervet med fly i hele min karriere, jeg fløy fly i marinen. Jeg gikk inn i produksjonsmiljøet, og tenkte: «Jeg hadde ingen anelse om at det var så komplekst». Det er utrolig hvor komplekst det er, og det ga meg stor respekt for menneskene som bygde flyet – det er utrolig imponerende å se. Men alt begynte å endre seg i 2017 og inn i 2018.’

    Vi begynte å få problemer i forsyningskjeden vår med motorene, og så fikk vi problemer med alle slags deler. Vi hadde hundrevis av mennesker som utførte arbeid utenom den planlagte rekkefølgen i produksjonen, der problemer fra tidligere skift fortsatt måtte fikses. Og vi hadde tester som ble utført som ikke ble bestått på riktig måte; ett skift ville prøve å få det gjort, og når de kunne ikke få det gjort, så de la igjen notater til neste skift så de kunne gjøre det.

    Det var så ille i 2018 at vi hadde ikke motorer på mange av flyene, og derfor satte de store betongblokker på motorfestene slik at flyet ikke skulle tippe. En varselklokke om at noe ikke stemmer. Men de fortsatte å øke produksjons-hastigheten, og derfor kom vi stadig på etterskudd. Så hele 2018 var bare kaotisk.

    Luftfartsindustrien står overfor betydelige utfordringer akkurat nå. En stor N Y Times-undersøkelse i sommer viste «et alarmerende mønster av sikkerhetsbrudd og nestenulykker i luften og på rullebanene i USA». I følge interne e-poster fra FAA rapporterte NY Times at disse sikkerhetsbruddene og nestenulykkene skjedde som et «resultat av menneskelig feil.» NY Times-rapporten avslørte videre at «rullebane-hendelser» har har nesten doblet seg, fra 987 til 1732, til tross for avansert teknologi.

    En hendelse i Austin involverte en flygeleder som klarerte et FedEx-lastefly for å lande på en rullebane, akkurat da et Southwest Airlines-jetfly skulle ta av på samme rullebanen. Flygelederen sa at Southwest-jetflyet ville ta av før FedEx-flyet kom for nære, selv om de to flyene endte opp bare sekunder fra å kollidere, med FedEx-flyet mindre enn 30 meter over Southwest-jetflyet, med 128 passasjerer som ikke hadde anelse om hvor nære de var døden.

    Unødvendig å si, slik det er nå, sier Pierson, ting blir ikke bedre. Ingenting har endret seg, og det betyr at en annen forferdelig flytragedie som kunne vært forebygget sannsynligvis truer i horisonten.

    Fra The People’s Voice, publisert 1 mars 2024.
    Oversatt fra engelsk og forkortet. Linker og videoer i orginalartikkelen.
    Orginalartikkel: Senior Boeing Official Blows the Whistle: “Max Airplanes Are Deathtraps”.

    Svar

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Fill out this field
Fill out this field
Skriv inn en gyldig e-postadresse.

Neste innlegg

Thierry Meyssan:

Når bryter også Iran internasjonal lov.

Forrige innlegg

Morten Jødal:

Hvorfor brenner det mindre?

Teksten står for forfatterens mening, ikke nødvendigvis www.derimot.no sin.