POSTED IN F 35

Ny rapport om F-35.

Flyet er fortsatt beheftet med utallige feil.

2 kommentarer
Print Friendly, PDF & Email

Vi har tidligere presentert rapporter om problemene med F-35 og har hevdet at hele programmet er en skandale. Flyet som skulle være ledende (best) på de fleste flytekniske områdene er ikke ledende på noen. I nærkamp vil det tape, i hurtighet (fart) er det heller ikke enestående osv.

Hele tanken på et overlegent fly er grepet i en tid (1990-tallet) da forestillingen om USA overlegenhet og eneståenhet fortrengte all realisme og nøktern tenkning. Penge- og ressursbruken til utvikling av F-35 med sine tre utgaver er en av mange årsaker til at USA militærteknisk henger etter Russland i dag på helt avgjørende områder (missil-teknologi og defensive systemer). Og dette til tross for at USA i dag bruker 10 ganger mer penger til opprustning enn Russland.

Men forsvarere av flyet har hevdet at flyets «usynlighetsegenskaper» (stealth) er enestående. Det kommer nå meldinger om at det ikke er så usynlig lenger som de selv hevder.

Flyet er dessuten plaget med en rekke feil som USAs godkjenningsmyndigheter har hevdet det må rettes på før flyet kan godkjennes. Disse vedvarer og listen over slike feil er fortsatt lang slik det fremgår av artikkelen under. Nå kommer det også melding om at maskinkanonen på F-35A ikke treffer på det en sikter på. Men dette er bare som en pølse i slaktetiden.

Til tross for dette produseres nå flyene og Norge har mottatt de første. Prisen er skandaløs høy og vil fortsette å stige etter hvert som en arbeider med å rette på de utallige feilene som følger med flyet. Det er dessuten fullstendig uklart hva flyet kan brukes til i Norge.

Knut Lindtner

Forsvarsdepartementets test-rapport: F-35 er fremdeles en sitron.

Nå er det avslørt at våpnene deres ikke kan treffe noe som helst.

Den siste rapporten om framgangen til USAs forsvarsdepartements F-35 jagerfly vil snart komme fra Forsvarsdepartementets sin direktør for tester og vurderinger (DOT&E), Robert Behler.

Robert F. Behler er en pensjonert USAs luftforsvar hovedgeneral og datasikkerhetsekspert som for tiden fungerer som direktør, operasjonell test og evaluering ved USAs forsvarsdepartement. Wikipedia (engelsk)

Fjorårets rapport var full av dårlige nyheter. Og med bakgrunn i Bloomberg Governments Tony Capaccios tilgang til den nye rapporten, får vi vite at de dårlige nyhetene fortsatt er dårlige nyheter.

Den eneste gode nyheten er at det ikke er noen nye større feil i det 428 milliarder dollars fly-programmet, rapportert fra Behlers team. (Men det er bare for innkjøp).

Det dårlige er iallfall fortsatt dårlig. For eksempel – luftforsvarets versjon av F-35 kan ikke treffe det de skyter på.

Det er totalt 13 kategori 1-feil som  «må fikses» og som fortsatt er uløst på F-35-flyene i forhold til programmet og den endelige produksjonen.

Og mens det finnes en lang liste med mindre kritiske problemer, så dukker det stadig opp nye.

«Selv om program-kontoret arbeider for å fikse mangler», skrev Behler i rapporten fra Bloomberg, «så oppdager vi stadig nye. Det fører bare til at disse småfeilene øker i antall».

Og «mange betydelige» saker gjenstår det fortsatt å sette navn på, skriver han.

Rapporten inneholder ikke data fra den siste runden med testing, så det kan hende at enda flere problemer kan legges til listen

ALIS bor ikke her lenger.

En av de store kildene til problemene med F-35-programmet er The Autonomic Logistics Information System (ALIS) –  softwaren som driver vedlikehold og logistikk for hvert F-35-fly.

ALIS beskrives som ryggraden i F-35 programmet

Det er meningen at ALIS skal drive flyten av vedlikeholdet på en intelligent måte,  lede støttemannskapet i det planlagt vedlikeholdet, og sikre at de riktige delene kommer på rett plass.

Helsen til flyene og informasjonen rundt vedlikeholdet blir sendt fra ALIS-softwaren til hvert enkelt fly for å støtte logistikken.

Men ALIS har hatt noen problemer – inkludert det faktum at softwaren ikke var komplett da Lockheed Martin begynte å sende ut flyene. Hver gruppe av de 490 flyene som allerede var levert kom med én av seks forskjellige versjoner av softwaren. Alle flyene vil trenge omfattende ettermontering når den sjuende komponenten er ferdig, sammen med de andre 510 eller så man kunne vente de har levert verden over.

Det er fortsatt 873 spesifikke problemer med ALIS og annen software til F-35 (ned fra 917 i 2018!). Faktisk har forsvarsdepartementet annonsert at de eventuelt vil erstatte ALIS. De som allerede er levert til F-35-flåten er lite å stole på.

Ifølge OT&E (avdelingen for testing og vurdering) så er F-35-flyene kun 80 prosent «kapable i aksjon». Det betyr at de kun kan brukes til én type kampoppdrag  (one type of combat mission). (Combat mission er forskjellig fra «fully combat mission», det er under 15 prosent, og under 5 prosent for marinen).

Marinens F-35C-flåte «lider spesielt av særlig dårlig» kapasitet under oppdrag, slår OT&E fast.

I tillegg til problemene med softwaren, rapporterer OT&E-kontoret også at det er blitt identifisert at cyber-sikkerheten i F-35-programmet ikke er løst. 

Skyter du noen gang bror?

Mens marine-korpsets versjon av F-35 kanskje har flere problemer enn de relativt mindre kompliserte F-35A, så kan de iallfall gjøre én ting bedre – de treffer det de skyter på.

F-35B og F-35C har montert utvendige våpen, mens luftforsvarets 25-millimeter kanon er montert innvendig på F-35A. 

Problemene med justering av våpen-innstillingen, og det faktum at innstillingen av og til blir ødelagt etter at våpenet er avfyrt, har gjort at nøyaktigheten til våpenet er «uakseptabelt» ifølge testresultatene. Det har fått Air Force til å komme med restriksjoner på bruken av våpenet. 

Mens kontoret for F-35-programmet har arbeidet med forbedringer av våpeninnstillingen for F-35A, så har de ennå ikke blitt testet.

Men ikke noe av dette er det som virkelig får anskaffelsen av F-35 til å bli forsinket. Og det er forsvarsdepartementets mest kostbare våpenprogram noen gang i historien.

Når man tenker på at F-35  opprinnelig var tenkt å bli «lavkostnad» og at F-22 var et mer kapabelt fly – så har de enorme overskridelsene av kostnadene og alle feilene fått F-35 stadig mer  til å likne verdens mest kostbare sitron.

Oversatt av Ingunn Kvil Gamst

Teksten står for forfatterens mening, ikke nødvendigvis www.derimot.no sin.

2 kommentarer. Leave new

  • Jan Magne Skogan
    3 februar 2020 10:40

    For forsvaret av Norge er det essensielt å kunne hevde herredømme i luften, ikke bare via eget flyvåpen, men også via Natos flybaser i Nord-Europa.

    Hvorvidt F-35 var det rette konseptet å satse på kan diskuteres. Det er mulig dette var en tabbe og at man heller skulle satset på det europeiske Eurofighter-konseptet.

    En annen taktikk kunne vært mobile bakke til luft missilbatterier i kombinasjon med et luftforsvar dominert av helikoptere. Men igjen er det herredømmet til å operere i eget luftrom som er nøkkelen til suksess.

    Kamphelikoptere er som kjent ikke avhengige av utsatte flystriper som ganske lett kan settes ut av spill ved hjelp av langttrekkende missiler.

    Svar
  • Bjørnar Bolsøy
    4 februar 2020 0:38

    Så er den årlige rapporten fra Pentagons testforvalter publisert for offentligheten. Nye feil oppdages og gamle rettes.

    Det betimelige spørsmålet er hvorvidt dette er unormalt eller ikke. Det er vanskelig å svare på da ingen andre flyprogrammer utenfor USA publiserer slike rapporter. Det vi kan si, derimot, er at så sent som 2016 slet F-18 Super Hornet enda med radaren og andre systemer, som gikk utover den operative effekten og vedlikeholdskonseptet.

    «The F/A-18E/F
    remains operationally effective in some threat environments
    and ineffective in particular air warfare environments noted
    in classified reports. Though SCS H10 has begun to address
    some of those long-standing deficiencies in air warfare, the
    Super Hornet requires further improvements. Software false
    alarms in SCS H10 impose a maintenance burden on unit
    personnel.»
    https://www.dote.osd.mil/Portals/97/pub/reports/FY2016/navy/2016fa18ef.pdf?ver=2019-08-22-105303-573

    Basert på nyhetsoppslag de siste årene har både svenske Gripen og Eurofighter erfart sine problemer.

    https://www.dagbladet.no/nyheter/hemmelige-dokumenter-jas-gripen-har-store-feil/60772319
    https://www.dw.com/en/germany-finds-new-problems-with-eurofighter-jets/a-18779651

    Russerne har opplevet til dels store tekniske utfordringer og forsinkelser med toppjageren SU-57. Ved flymessen i Moskva i 2011 fikk flymaskinen både motorproblemer og strukturelle problemer etter flyoppvisningen.

    «Testing would reveal that the initial prototypes did not have adequate fatigue life, with early cracks forming in the fuselage. The five initial prototypes required additional structural reinforcements in order to continue flight tests.
    https://en.wikipedia.org/wiki/Sukhoi_Su-57

    I 2014 førte brann i motoren til et nestenhavari:
    […] The fifth prototype was severely damaged by an in-flight fire, and the remains were combined with parts cannibalized from the sixth prototype in order to return the aircraft to flight status.

    […] Issues and accidents during the testing resulted in repeated delays to the programme, with the first production aircraft originally planned for delivery in 2015; this has been delayed multiple times, and the date is now expected to be in 2020.

    I desember i fjor havarerte den første maskinen på grunn av feil med styringssytemet:
    […] On 24 December 2019, the first serial Su-57 (bort number «01 blue») crashed 110–120 km away from the Dzyomgi Airport, Khabarovsk Krai, during the final stage of its factory trials due to malfunction of the control system.

    For hver av disse publiserte nyhetssakene, finnes det utallige større og mindre feil og mangler, som aldri når offentligheten. Selv for godt innarbeidede flytyper. Det er helt normalt at feil kommer og går i hele den operative levetiden.

    Svar

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Fill out this field
Fill out this field
Skriv inn en gyldig e-postadresse.

Next Post

Caitlin Johnstone:

De mektige frykter ikke Trump og de frykter ikke Bernie. De frykter deg.

Previous Post

Trump og Netanyahus plan.

Sender to-statløsningen dit den hører hjemme – i grava.

Teksten står for forfatterens mening, ikke nødvendigvis www.derimot.no sin.