POSTED IN Klima

Norge er full av dem.

Å kjøre elbil er misforstått miljøvern.

4 kommentarer
Print Friendly, PDF & Email

Av Mark Keenan


Elbilkjøpere er uvitende om at produksjon av millioner av bilbatterier, krever en storskala gruvedrift for å utvinne enorme mengder sjeldne jordmetaller, som litium, rhodium og kobolt, at disse metallene må utvinnes med maskiner drevet av diesel eller bensin, at gruvedrift- og raffinering forårsaker enorm forurensning av land-, luft- og vannsystemer, som i Kina og Mongolia. I motsetning til den falske klimaagendaen, er dette reelle miljøproblemer. Litium er hva EV-batteriene dine er laget av, og det er så nevrotoksisk at en fugl som lander på det, dør i løpet av minutter. Gjett hva det gjør med nervesystemet ditt. Klapp deg selv på skulderen for å spare miljøet.

Videre er presset for å avslutte bensin- eller dieseltransport innen 2035 basert på en løgn ettersom de litium-ion batteridrevne kjøretøyene, har et totalt «karbonavtrykk» verre enn dieselbiler når utvinning av litium og produksjon av alle deler er inkludert i regnestykket.

Videre drives elbiler fortsatt av elektrisitet produsert fra fossilt brensel, og vil mest sannsynlig fortsette å gjøre det. Til tross for tiår med statlige subsidier gir vindkraft mindre enn 5 % av verdens energi, og solenergi bare 1 %. Bruk av elektrisitet til å lade elbiler er også en ekstremt ineffektiv energibruk ifølge en studie: «Energieffektiviteten fra den primære energikilden til ladepluggen, er rundt 37 % når en tar i betraktning energien som forbrukes av produksjon og distribusjon av elektrisiteten».

La oss ta en titt på den villedende markedsføringen for elektriske kjøretøy. Det første villedende markedsføringstrikset som millioner av miljøvernere falt for, var «hybriden». Hybridbiler er faktisk bensindrevne biler med batteri, og batteriet må lades fra bensinmotoren. Forbruket er ikke mye forskjellig fra en ikke-hybrid. En verden 100 % full av «hybride» sjåfører er fortsatt 100 % avhengig av olje.

Elon Musk er kjent som grunnlegger og leder i Tesla. Avbildet her er en Tesla model S. Denne har solgt i bøttevis i Norge.

Elon Musk markedsfører sine biler på en smart måte, men nevner imidlertid ikke det faktum at:
overgangen fra en hydrokarbon-økonomi til en solenergi-elektrisk økonomi, krever i seg selv et stort forbruk av fossilt brenselenergi for å erstatte hele det verdensomspennende produksjons-systemet, og bygge store nye energinett for vind- og solenergi, osv.

Et nytt industrielt produksjonssystem vil i seg selv fortsatt vil være svært forurensende for land, luft og vann på tilnærmet samme måte som det gamle, da det skaper mer og mer produkter som skal markedsføres og selges, som for eksempel elbiler, som vi feilaktig blir fortalt er greit fordi det er «grønt produkt».

Energien en får ut for energien som brukes (EROEI), for sol- og vindenergi er for lavt til å være bærekraftig, og derfor er det å erstatte og gjenoppbygge verdens energiproduksjon og industri for å dekarbonisere økonomien en sløsing med enorme mengder fossilt brensel, om du lurer på hvorfor sektoren er subsidiert.

Produksjon av hundrevis av millioner nye elbiler og elbilbatterier innebærer en videreføring av utbredt utvinning og prosessering av sjeldne jordmetaller, som litium, rhodium og kobolt, som er en begrenset ressurs. Gruvedrift og prosessering av sjeldne jordmetaller har vist seg å være forurensende for land-, luft- og vannsystemer som elver.

Hvis du lader bilen med solenergi, kan det hende du legger litt mer energi tilbake i systemet enn du bruker på å kjøre bilen. Imidlertid er det å kjøre elbilen bare en liten del av hele den energiforbrukende prosessen fra gruvedrift til produksjon og til distribusjon, for ikke å nevne energien for å produsere materialene til en ny verdensomspennende industriell infrastruktur i forsyningskjeden, inkludert biler, fabrikker, energi nett, vindturbiner, solceller, etc. Og helt avgjørende, CO2-utslipp er ikke årsaken til klimaendringene.

En 2009 Nissan Leaf som her er åpnet opp for å vises frem. Dette bildet viser bare deler av det store batteriet.

Et eksempel på hvorfor elbiler er misforstått miljøvern, la oss vurdere et Tesla-modell Y-batteri: For å produsere det trenger du: 12 tonn sten for litium; 5 tonn koboltmineraler, kobolt er laget som et biprodukt av bearbeiding av kobber- og nikkelmalm. Det er svært vanskelig å få tak i og er veldig dyrt, 3 tonn nikkelmalm og 12 tonn kobbermalm. I tillegg må du flytte 250 tonn jord for å utvinne 12 kg litium, 13 kg nikkel, 22 kg mangan og 7 kg kobolt. For å produsere batteriet kreves det også 200 kg aluminium, stål og/eller plast og 51 kg grafitt. Så får du en «nullutslippsbil». For tiden kommer hoveddelen av de nødvendige mineralene for produksjon av batteriene fra Kina eller Afrika, og mye av det harde arbeidet for å skaffe mineralene i Afrika gjøres av barn!

Prisen på Tesla-batterier for Tesla-bilmodellene varierer fra $5 000 til $20 000. Det tar sju år for en elbil å nå netto null CO2. Gjennomsnittlig levetid for batteriene er 10 år. Først i løpet av de siste tre årene begynner du å redusere karbonavtrykket ditt. Da må batteriene skiftes og du mister alle gevinstene du har oppnådd på disse tre årene.

Virkeligheten må skilles fra løgnene vi alle blir fortalt av FN, WEF og megaselskapenes reklame. Ordet «bærekraftig» ble kapret for flere tiår siden, og det brukes nå villedende for å fremme agendaene til megaselskapenes interesser som ikke bryr om miljøet, og som WEF representerer.

Fra Global Research, publisert 15 januar 2024.
Oversatt fra engelsk og forkortet. Linker i orginalartikkelen. Oversatt av Northern Light.
Orginalartikkel: Driving an Electric Car Is Fake Environmentalism – Elon Musk Debunked.

Forsidebilde: Wikimedia Commons

Teksten står for forfatterens mening, ikke nødvendigvis www.derimot.no sin.

4 kommentarer. Leave new

  • «Prisen på Tesla-batterier for Tesla-bilmodellene varierer fra $5 000 til $20 000. Det tar sju år for en elbil å nå netto null CO2. Gjennomsnittlig levetid for batteriene er 10 år. Først i løpet av de siste tre årene begynner du å redusere karbonavtrykket ditt. Da må batteriene skiftes og du mister alle gevinstene du har oppnådd på disse tre årene.»

    Ja, regnestykker kan lages. Og biler med forbrenningsmotor bruker jo også materialer. Blir batteriene for dyre over år er det ingen som kjøper elbiler.
    Eller man kan satse på hydrogen-elektriske biler, med 1/10 av batteribehovet. Og som kan fylles på samme måte som en bil med forbrenningsmotor. – Og er 2-3 ganger så energieffektiv som en forbrenningsmotor. Og altså uten å forurense i byer og tettsteder.
    Ellers er det vel få som kjøper elbil grunnet CO2-utslipp fra forbrenningsmotoren.
    Folk kjøper elbil fordi de vil ha enkel transport. Transport er viktig. Lokal forurensning var lenge ( det eneste?) ankepunktet mot billisme. Elbiler fjerner det meste av dette punktet.
    Altså er problemet ( med lokal forurensning) løst.
    Uinteressant visstnok; – da lages det bare nye problemer som kan gi oss en opplevelse av håpløshet og frustrasjon. ;-)

    Om noen år, – når elbiler har blitt enda bedre utviklet ( faststoffbatterier?) . Prøv å snu utviklingen tilbake til forbrenningsmotoren. (Selv om den sikkert også har blitt enda bedre.) Lykke til.

    Ellers :
    Hvem vet at air-bagene i (alle) biler burde vært skiftet ut etter 8 år, pga. levetid og sikkerhet. Kostnad 20 000,- pr. stk. visstnok. ( x ? pr.bil.) Ingen gjør selvfølgelig dette , da måtte bilen skrotes pga. kostnadene.
    – Hvis det ikke blir et EU-krav, da. ;-)

    Men dette. ( Jeg har påpekt/spurt om det tidligere også) må vel ( også) være tull:

    «Litium er hva EV-batteriene dine er laget av, og det er så nevrotoksisk at en fugl som lander på det, dør i løpet av minutter. Gjett hva det gjør med nervesystemet ditt. »

    Altså har alle et giftstoff hjemme som kan drepe dyr & mennesker på minutter?
    Og uten å spise det,- kun ved berøring? Hvor fort kommer døden da hvis man får en bitteliten bit i maten?
    Det vil nok da eventuelt bli lettere å både ta selvmord og drepe andre i tiden framover. Skummelt.
    Krimbokforfattere, ta sats. ;-)

    Svar
  • Om elbiler og energiforbruk:

    ‘…elbiler er helt suverene når vi snakker om virkningsgrad. Med en bensinbil utnytter vi bare 15 prosent av energien ved bykjøring, mens elbiler kan komme opp mot 80 prosent. Med elbilen kan vi dekke det samme transportbehovet med en brøkdel av energien. ‘
    gemini.no/2016/12/elbileieres-rekkeviddeangst-forsvinne/

    Svar
  • Northern Light.
    13 april 2024 15:29

    Store primater er truet av jakten på materialer til elbiler og vindturbiner.

    Av Markus Andersson.
    Gorillaer mister hjemmene sine når skoger raseres for å utvinne mineraler for produksjon av elbiler.
    En tredjedel av gorillaene og sjimpansene i Afrika, er truet av den stadig mer omfattende jakten på mineraler som trengs for å produsere «klimasmarte» elbiler og vindturbiner. De allerede truede menneskeapene mister sine naturlige habitater, påvirket av forurensning og forstyrret av ekstremt støyende gruvedrift.

    Ifølge en studie laget av forskere ved blant annet Marin Luther-Universität i Halle Wittenberg, Tyskland, er cirka 180 000 menneskeaper truet av den stadig økende etterspørselen etter mineralene som brukes når blant annet elbiler og vindkraftturbiner produseres.

    Omtrent en tredjedel av verdens mineralressurser finnes i Afrika, og kravene om en «grønn klimaomstilling», har ført til en skrikende etterspørsel etter blant annet platina, mangan og kobolt. I praksis betyr det at et stort antall gruver allerede har eller vil bli bygget rundt kontinentet – noe som forventes å få svært negative konsekvenser for de allerede sårbare dyrene.

    «Afrika opplever en gruveboom uten sidestykke som truer dyrelivet og hele økosystemer. Gruveaktiviteten øker i intensitet og omfang, og leting og produksjon øker i tidligere uutnyttede områder», advarer forskerne i tidsskriftet Science Advances.

    Sierra Leone og Guinea.
    De har sammenlignet apenes habitat med data om pågående eller planlagte gruveprosjekter, og kommet frem til at en tredjedel av primatene risikerer å bli hardt rammet av gruvene – spesielt i Sierra Leone og Guinea hvor 80 prosent av dyrene anses som truet. Både gorillaer og sjimpanser er allerede truet av utryddelse, og den omfattende mineralutvinningen risikerer å akselerere denne utviklingen, og gjøre bestandene enda mer sårbare. Forskerne understreker videre at virkningen av gruvedrift kan være enda verre enn det som fremkommer i studien, og at det er ekstremt viktig at områder med høyt biologisk mangfold får stå urørt.

    Fra Nye Dagbladet, publisert 9 april 2024.
    Oversatt fra engelsk. Linker i orginalartikkelen.
    Orginalartikkel: Primater hotas av jakten på material till elbilar.

    Kommentar:
    Kapitalkreftene bak de fabrikkerte påstandene om en farlig global oppvarming, bryr seg ikke om flora og fauna eller mennesker. Deres politikere skal tømme statskassene i vestlige land for tusener av milliarder, til overpriset grønn energi hvor en stor del havner på konti i skatteparadiser, og hos de finansielle eierne. Betalt av befolkninger i god tro overbevist om klimafortellingen av et MSM eiet av den samme kapitalen, og en kjøpt stand av klima-forskere -»vi eier vitenskapen» som Melissa Flemming sa, talsperson for det gjennomkorrupte FN/WEF.

    De raserer allerede hundretusener av mål med dyrket mark og skog for å sette opp monster-vindturbiner hvor det brukes mer energi mer energi på å bygge dem, enn det de produserer før de må skrotes. Under driften dreper de millioner av fugl og flaggermus. De samme kapitalkreftene står bak nettverket av satellitter, som med sin stråling har desimert insektbestanden med over det halve, sammen med kjemikalier i sprøytemidler.

    En desimert insektbestand desimerer også bestanden av fugler, som ikke finner nok insekter til å mate ungene, i urbane strøk mater spurver ungene med fuglemat fra fuglebrettene, ellers forsvinner småfuglbestandene fra boligstrøkene med hager.

    Kapitalens industrijordbruk med GMO og kjemikalier utarmer matjorden, og monokulturer desimerer fauna ytterligere, sammen med enorme utslipp fra deres krigsvåpen-industri. Big Pharmas utslipp i havene med hormoner ødelegger næringskjeden for matfisk-populasjonene, som allerede overfiskes av storkapitalens fabrikktrålere, krigsskip mot livet i havet.

    Den globalistiske storkapitalen driver krig mot flora, fauna og menneskene på vår planet. At deres skruppelløse profittjakt utrydder en allerede truet bestand av store primater, gjør ingen forskjell for dem.

    Svar
  • Northern Light.
    10 mai 2024 20:19

    EV-batteriet i elektriske biler er en kommende stor utgiftsbombe for bileierne.

    Av Sallust.
    The Mail har en historie som burde skremme elbil-eiere, og overbevise de som fortsatt kjører biler med forbrenningsmotorer om å beholde dem, for mange elbiler vil miste opptil 12 prosent av ladekapasiteten innen seks år, noen enda mer.

    Likevel fant vår undersøkelse at kostnadene ved å erstatte et EV-batteri forbløffende høye. I noen tilfeller er kostnaden for et erstatnings-batteri så mye som £40 000. For enkelte elbiler kan kostnaden for å bytte batteri være 10 ganger verdien av kjøretøyet på bruktmarkedet. Det betyr at brukte elbiler har en begrenset levetid – noe som gjør dem til en større og større økonomisk risiko ettersom årene går.

    Forskning på EV-batterier fortsetter, og bruktmarkedet for elbiler er nytt, når de første populære elbilene ble rullet av samlebåndet i 2009. En bilekspert sa at kunder bør være forsiktige med å kjøpe en brukt elbil etter garantien er gått ut (vanligvis åtte år), ettersom det etter dette ikke er noen enkel måte å måle hvor mye batteriet vil degraderes før det må skiftes. Dette kan bety at du ender opp med å måtte betale for et dyrt nytt batteri.

    The Mail påpeker at innen 2035 vil alle britiske bilister stå overfor å betale rundt 10 tusen pund mer for en elbil sammenlignet med brukt bil med forbrenningsmotor, men fortsetter med å hevde at det er billigere enn å bytte ut batteriet i en brukt elbil: Mens du kan kjøre en tradisjonell bensin- eller dieselbil i rundt 320 000 km over 14 år før motoren må repareres eller skiftes, er til sammenligning en ny EV vanligvis garantert for 160 000 km over åtte år.

    Hvis bensinmotoren din trenger å skiftes ut, kan du forvente å betale rundt 5 000 pund, men skift ut batteriet på elbilen etter garantien er gått ut eller garantien ikke dekker utskiftningen, og du ser på en utgift på 13 000 til 40 000 pund, avhengig av bilmerke.

    I de mest ekstreme tilfellene, for eksempel med en 12 år gammel Nissan Leaf som koster 2 000 pund å kjøpe, kan du betale så mye som 24 000 pund for et helt nytt erstatningsbatteri på 24 kWh. Imidlertid vil de fleste eiere oppgradere til et nyere 40kWh Nissan-batteri som koster £12 780 før verkstedregningen på rundt £2 000. Dette nyere batteriet har større kapasitet, men kan fortsatt monteres i eldre modeller.

    Resultatet ser ut til å være at markedet for brukte elbiler kan snart være fallende. Batteriforringelsen starter fra at en elbil er ny uansett. Hurtiglading reduserer levetiden på en elbils batteri. Og alle de som ikke har garasje og prøver å lade elbilene sine utenfor, vil uansett oppleve at rekkevidden blir redusert.

    Og hva med et et gammelt EV-batteri som ikke lenger kan brukes i en bil? De får vanligvis 1500 pund for det, og kan brukes til å lagre energi for solcellepaneler, men mange frykter at de vil havne på fyllingen. Nå kjemper en rekke nye oppstartsbedrifter mot klokken for å finne en måte å resirkulere bilbatterier etter sin beste alder, inkludert J.B. Straubel, tidligere Chief Technical Officer i Tesla, som har lansert Redwood Materials.

    Han sier: «De gamle batteriene har en egenverdi på grunn av de verdifulle metallene inni dem – og selv om de ikke lenger er praktiske for å lagre elektrisitet, har de en skrapverdi. «Det er fortsatt et relativt nytt marked, og vi kan forvente at det vil vokse mer etter hvert som vi beveger oss mot en mer fornybar fremtid».

    Fra Principa Scientific, publisert 4 mai 2024.
    Oversatt fra engelsk. Linker i orginalartikkelen.
    Orginalartikkel: The EV Battery Timebomb.

    Kommentar:
    Et annet problem med de fleste elbiler er at de er overdesignede og overkompliserte, og er ikke lett reparerbare. Flere har til og med vannavkjølte motorer, og er laget for å gå i stykker etter garantien er over. Alt for å få eier eller forsikringsselskap til å avskrive bilen så fort som mulig. Det er mye mer kostnader for elbil-eiere etter garantien er gått ut enn utskiftning av batteriet. De kan bare håpe på et gjennombrudd innen batteriteknologien, som reduserer prisen til en brøkdel.

    Svar

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Fill out this field
Fill out this field
Skriv inn en gyldig e-postadresse.

Neste innlegg

«Covid-vaksiner»:

Overdødeligheten er bevist, men myndigheter i Vesten sitter stille i båten.

Forrige innlegg

Er Norge en delstat i USA? The establishment I USA og NRK kjempet for Nikki Haley i Iowa.

Trump vant en knusende seier.

Teksten står for forfatterens mening, ikke nødvendigvis www.derimot.no sin.