POSTED IN Klima

Norge er full av dem.

Å kjøre elbil er misforstått miljøvern.

2 kommentarer
Print Friendly, PDF & Email

Av Mark Keenan


Elbilkjøpere er uvitende om at produksjon av millioner av bilbatterier, krever en storskala gruvedrift for å utvinne enorme mengder sjeldne jordmetaller, som litium, rhodium og kobolt, at disse metallene må utvinnes med maskiner drevet av diesel eller bensin, at gruvedrift- og raffinering forårsaker enorm forurensning av land-, luft- og vannsystemer, som i Kina og Mongolia. I motsetning til den falske klimaagendaen, er dette reelle miljøproblemer. Litium er hva EV-batteriene dine er laget av, og det er så nevrotoksisk at en fugl som lander på det, dør i løpet av minutter. Gjett hva det gjør med nervesystemet ditt. Klapp deg selv på skulderen for å spare miljøet.

Videre er presset for å avslutte bensin- eller dieseltransport innen 2035 basert på en løgn ettersom de litium-ion batteridrevne kjøretøyene, har et totalt «karbonavtrykk» verre enn dieselbiler når utvinning av litium og produksjon av alle deler er inkludert i regnestykket.

Videre drives elbiler fortsatt av elektrisitet produsert fra fossilt brensel, og vil mest sannsynlig fortsette å gjøre det. Til tross for tiår med statlige subsidier gir vindkraft mindre enn 5 % av verdens energi, og solenergi bare 1 %. Bruk av elektrisitet til å lade elbiler er også en ekstremt ineffektiv energibruk ifølge en studie: «Energieffektiviteten fra den primære energikilden til ladepluggen, er rundt 37 % når en tar i betraktning energien som forbrukes av produksjon og distribusjon av elektrisiteten».

La oss ta en titt på den villedende markedsføringen for elektriske kjøretøy. Det første villedende markedsføringstrikset som millioner av miljøvernere falt for, var «hybriden». Hybridbiler er faktisk bensindrevne biler med batteri, og batteriet må lades fra bensinmotoren. Forbruket er ikke mye forskjellig fra en ikke-hybrid. En verden 100 % full av «hybride» sjåfører er fortsatt 100 % avhengig av olje.

Elon Musk er kjent som grunnlegger og leder i Tesla. Avbildet her er en Tesla model S. Denne har solgt i bøttevis i Norge.

Elon Musk markedsfører sine biler på en smart måte, men nevner imidlertid ikke det faktum at:
overgangen fra en hydrokarbon-økonomi til en solenergi-elektrisk økonomi, krever i seg selv et stort forbruk av fossilt brenselenergi for å erstatte hele det verdensomspennende produksjons-systemet, og bygge store nye energinett for vind- og solenergi, osv.

Et nytt industrielt produksjonssystem vil i seg selv fortsatt vil være svært forurensende for land, luft og vann på tilnærmet samme måte som det gamle, da det skaper mer og mer produkter som skal markedsføres og selges, som for eksempel elbiler, som vi feilaktig blir fortalt er greit fordi det er «grønt produkt».

Energien en får ut for energien som brukes (EROEI), for sol- og vindenergi er for lavt til å være bærekraftig, og derfor er det å erstatte og gjenoppbygge verdens energiproduksjon og industri for å dekarbonisere økonomien en sløsing med enorme mengder fossilt brensel, om du lurer på hvorfor sektoren er subsidiert.

Produksjon av hundrevis av millioner nye elbiler og elbilbatterier innebærer en videreføring av utbredt utvinning og prosessering av sjeldne jordmetaller, som litium, rhodium og kobolt, som er en begrenset ressurs. Gruvedrift og prosessering av sjeldne jordmetaller har vist seg å være forurensende for land-, luft- og vannsystemer som elver.

Hvis du lader bilen med solenergi, kan det hende du legger litt mer energi tilbake i systemet enn du bruker på å kjøre bilen. Imidlertid er det å kjøre elbilen bare en liten del av hele den energiforbrukende prosessen fra gruvedrift til produksjon og til distribusjon, for ikke å nevne energien for å produsere materialene til en ny verdensomspennende industriell infrastruktur i forsyningskjeden, inkludert biler, fabrikker, energi nett, vindturbiner, solceller, etc. Og helt avgjørende, CO2-utslipp er ikke årsaken til klimaendringene.

En 2009 Nissan Leaf som her er åpnet opp for å vises frem. Dette bildet viser bare deler av det store batteriet.

Et eksempel på hvorfor elbiler er misforstått miljøvern, la oss vurdere et Tesla-modell Y-batteri: For å produsere det trenger du: 12 tonn sten for litium; 5 tonn koboltmineraler, kobolt er laget som et biprodukt av bearbeiding av kobber- og nikkelmalm. Det er svært vanskelig å få tak i og er veldig dyrt, 3 tonn nikkelmalm og 12 tonn kobbermalm. I tillegg må du flytte 250 tonn jord for å utvinne 12 kg litium, 13 kg nikkel, 22 kg mangan og 7 kg kobolt. For å produsere batteriet kreves det også 200 kg aluminium, stål og/eller plast og 51 kg grafitt. Så får du en «nullutslippsbil». For tiden kommer hoveddelen av de nødvendige mineralene for produksjon av batteriene fra Kina eller Afrika, og mye av det harde arbeidet for å skaffe mineralene i Afrika gjøres av barn!

Prisen på Tesla-batterier for Tesla-bilmodellene varierer fra $5 000 til $20 000. Det tar sju år for en elbil å nå netto null CO2. Gjennomsnittlig levetid for batteriene er 10 år. Først i løpet av de siste tre årene begynner du å redusere karbonavtrykket ditt. Da må batteriene skiftes og du mister alle gevinstene du har oppnådd på disse tre årene.

Virkeligheten må skilles fra løgnene vi alle blir fortalt av FN, WEF og megaselskapenes reklame. Ordet «bærekraftig» ble kapret for flere tiår siden, og det brukes nå villedende for å fremme agendaene til megaselskapenes interesser som ikke bryr om miljøet, og som WEF representerer.

Fra Global Research, publisert 15 januar 2024.
Oversatt fra engelsk og forkortet. Linker i orginalartikkelen. Oversatt av Northern Light.
Orginalartikkel: Driving an Electric Car Is Fake Environmentalism – Elon Musk Debunked.

Forsidebilde: Wikimedia Commons

Teksten står for forfatterens mening, ikke nødvendigvis www.derimot.no sin.

2 kommentarer. Leave new

  • «Prisen på Tesla-batterier for Tesla-bilmodellene varierer fra $5 000 til $20 000. Det tar sju år for en elbil å nå netto null CO2. Gjennomsnittlig levetid for batteriene er 10 år. Først i løpet av de siste tre årene begynner du å redusere karbonavtrykket ditt. Da må batteriene skiftes og du mister alle gevinstene du har oppnådd på disse tre årene.»

    Ja, regnestykker kan lages. Og biler med forbrenningsmotor bruker jo også materialer. Blir batteriene for dyre over år er det ingen som kjøper elbiler.
    Eller man kan satse på hydrogen-elektriske biler, med 1/10 av batteribehovet. Og som kan fylles på samme måte som en bil med forbrenningsmotor. – Og er 2-3 ganger så energieffektiv som en forbrenningsmotor. Og altså uten å forurense i byer og tettsteder.
    Ellers er det vel få som kjøper elbil grunnet CO2-utslipp fra forbrenningsmotoren.
    Folk kjøper elbil fordi de vil ha enkel transport. Transport er viktig. Lokal forurensning var lenge ( det eneste?) ankepunktet mot billisme. Elbiler fjerner det meste av dette punktet.
    Altså er problemet ( med lokal forurensning) løst.
    Uinteressant visstnok; – da lages det bare nye problemer som kan gi oss en opplevelse av håpløshet og frustrasjon. 😉

    Om noen år, – når elbiler har blitt enda bedre utviklet ( faststoffbatterier?) . Prøv å snu utviklingen tilbake til forbrenningsmotoren. (Selv om den sikkert også har blitt enda bedre.) Lykke til.

    Ellers :
    Hvem vet at air-bagene i (alle) biler burde vært skiftet ut etter 8 år, pga. levetid og sikkerhet. Kostnad 20 000,- pr. stk. visstnok. ( x ? pr.bil.) Ingen gjør selvfølgelig dette , da måtte bilen skrotes pga. kostnadene.
    – Hvis det ikke blir et EU-krav, da. 😉

    Men dette. ( Jeg har påpekt/spurt om det tidligere også) må vel ( også) være tull:

    «Litium er hva EV-batteriene dine er laget av, og det er så nevrotoksisk at en fugl som lander på det, dør i løpet av minutter. Gjett hva det gjør med nervesystemet ditt. »

    Altså har alle et giftstoff hjemme som kan drepe dyr & mennesker på minutter?
    Og uten å spise det,- kun ved berøring? Hvor fort kommer døden da hvis man får en bitteliten bit i maten?
    Det vil nok da eventuelt bli lettere å både ta selvmord og drepe andre i tiden framover. Skummelt.
    Krimbokforfattere, ta sats. 😉

    Svar
  • Om elbiler og energiforbruk:

    ‘…elbiler er helt suverene når vi snakker om virkningsgrad. Med en bensinbil utnytter vi bare 15 prosent av energien ved bykjøring, mens elbiler kan komme opp mot 80 prosent. Med elbilen kan vi dekke det samme transportbehovet med en brøkdel av energien. ‘
    gemini.no/2016/12/elbileieres-rekkeviddeangst-forsvinne/

    Svar

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Fill out this field
Fill out this field
Skriv inn en gyldig e-postadresse.

Next Post

«Covid-vaksiner»:

Overdødeligheten er bevist, men myndigheter i Vesten sitter stille i båten.

Previous Post

Er Norge en delstat i USA? The establishment I USA og NRK kjempet for Nikki Haley i Iowa.

Trump vant en knusende seier.

Teksten står for forfatterens mening, ikke nødvendigvis www.derimot.no sin.