POSTED IN Norge

Nasjonal norsk kultur.

Alt slikt skal bort og ofres på globalismens alter.

10 kommentarer
Print Friendly, PDF & Email

Teatrene, kulturlivet.

Av Jan Hårstad

Fra det tidspunkt en begynte å bore, sprenge T-bane under Nationaltheatret, skjønte man i styret på teateret at dette ikke var sunt for grunnmuren til teatret. Så allerede på 1970-tallet da jeg satt i styret en kort tid, forsøkte man å melde til Kulturdepartementet og Statsbygg at nå var det fare på ferde.

Dusjer, toalett og garderober lignet ikke grisen og ganske riktig: utstyrt med noen millioner kom det folk etterhvert som rettet på den verste invortes slum. Men hovedproblemet lot man stå som det gjorde: i sakte forfall og forvitring.

Jeg forsøkte å forklare dette i en melding i Aftenposten, men det ble ikke trykket enda jeg beviselig har bodd på det teatret i tiår. Da mistet jeg humøret på den saken og meldte meg på i Document med følgende forslag: Om man omdøpte Nationaltheatret til Oslo Internasjonale Teater ville det komme millioner umiddelbart.

Saken er den at den moderne teknokratiske generasjonen som styrer Norge er allergisk mot alt som har med «nasjonalt» å gjøre. En forsøkte seg med utrenskininger av Christian Kroghs hovedverk også.

Lars Roar Langslet var vel den siste kulturminister som faktisk hadde kunnskaper om norsk kultur og det er ikke noe du kan skaffe deg på 14 dager. Det er en livspasjon.

Vår indisk fødte kulturminister kan være et velment menneske men vet hun noe om norsk kulturhistorie? Under globalismen kan faktisk det være en bakdel. Nasjonal identitet og kulturer skal vekk, det har vært de europeiske globalistenes plan siden 1926 i Wien.

Først var det da Torbjørn Harr som stilte spørsmålet i Aftenposten forleden: Vil dere ha et Nasjonalteater?  Det var jo et betimelig spørsmål og Mattis Herman Nyquist følger opp i dag 1 juni i samme avis om Oslo Nye Teaters nedleggelse.

«Teatrets skjebne er symbolet på en villet pulverisering av det norske scenekunstfeltet og norsk kulturliv. Det skjer usynlig, sakte og kraftfullt.»

Å støtte dette har den norske staten penger til.

Dette er helt riktig. Og det ville være tidenes hykleri å snakke om mangel på penger. I forhold til innbyggertallet er det ingen stat i verden som gir så mye penger til krigsprosjekt som Norge. Sannsynligvis også når det gjelder verdens klima og reparasjon av statene som Nato har lagt i grus. I dette finnes det pasjon.

Geir Håøy som sjefer Kongeberggruppen og Åslaug Haga pluss krigspartiene på Tinget utgjør den aktuelle norske  eliten inkarnert: hvordan bli enda rikere på krig og naturødeleggelser. «Kultur» hva er det? Har vi ikke Grand Prix og Champions League? Du kan se fotball 24 timer i døgnet på tv. Dette er globalismens frambrakte livstil og kultur. Mennesket skal være en konsument av dette og varer.

Et Nasjonaltheater med livets rett skal spre fruktbar uro i sinnene. Moderne politikere og makthavere ser med dyp skepsis på noe sånt. La heller Nasjonaltheatret og Det Nye Teater råtne og gå til grunne. Vi seirer på alle krigsavsnitt! Gjør vi ikke?

Det er det man tror og håper i det minste.

Forsidebilde: iStock

Teksten står for forfatterens mening, ikke nødvendigvis www.derimot.no sin.

10 kommentarer. Leave new

  • Som forfatteren beskriver – nasjonalismen er globalismens største fiende og må bort. På kurs og seminarer læres det videre at med en eneste verdensregjering kan det ikke bli krig. Fordi det ikke er noen andre å slåss i mot. Da blir vi alle en eneste stor og god flokk som elsker hverandre uten hensyn til rase. Og alle de dårlige menneskelige egenskapene blir borte – fra barnehaven til livets slutt.

    Dette går rett hjem i en frustrert menneskehet der slutt på alle allmen-menneskelige svakheter elimineres. Og snipp-snapp-snute skal eventyret vare evig – og er slett ikke ute…

    Svar
    • Ja, Vox .
      – Som om motsetninger blir borte selv om gærningene samles.

      ‘…. alle Europas «ulver» skulle ha møte i Genève for å «ordne» hele verden og for å organisere freden; Sic.
      Hadde det ikke nå vært riktigere å si:
      Erfaring viser at en politisk stat er uhensiktsmessig fordi det er lettere å ordne seg og skape fred i det små og enkle og spesielle, enn i det store og kompliserte og sammensatte. Alt som hører livets virkelighet til begynner i det små. Finn først nøkkelen til vanskelighetene i det små, i det hjemlige, lokale og oversiktlige. Generaliser framfor alt ikke. Hadde ikke en slik tanke vært atskillig nærmere det riktige?
      I stedet sier man som så:
      Da villfarelsene i det enkelte land er vanskelig å rette på, må vi samle all europeisk villfarelse i en sal, så vil den nye sol stå opp over både onde og gode. Hvis den ene gale «stats»-mann ikke er gal nok så vil han nå kunne lære av de andre og ta med seg hele kofferten av mer galskap hjem til sitt eget land.
      Vi må bygge et tårn som er så høyt at det rager helt til himmelen. Der oppe fra kan vi våke over Europas fred og slå ned på enhver som skaper uro. Da presidenten i Folkeforbundet åpnet det første møte ble det dødstille i salen. ‘Alle følte stundens alvor’, het det i dagspressen. Alle tok seg selv helt alvorlig. Tyskerne og jødene også. Hambro og Mowinckel ikke minst. Tenk for en ære. Tenk på alle de nye muligheter som åpnet seg for alle de små nasjoner.
      Men Satan lo så det rystet i hele helvete. «Menneskene har en ubetvingelig trang til å ta seg selv ved nesen og misforstå seg selv,» sa Satan og slo seg på folkeforbundspolitikk. ‘
      samfunnsliv.no/kunst-07.html

      Svar
  • «Teatrets skjebne er symbolet på en villet pulverisering av det norske scenekunstfeltet og norsk kulturliv. Det skjer usynlig, sakte og kraftfullt.»

    Ja, det dreier det seg om , eventuelt .
    – ‘ Scenekunstfeltet.’

    Men er det dette som er norsk kultur? For hvem?
    Hvorfor betaler da ikke disse hvem hva det koster? I arbeidskrefter eller penger.

    Svar
    • Men kanskje vi burde flytte/bytte Norges største teater, ‘Stortinget’, til Nasjonalteater-bygningen, og omvendt?

      Skjønt stortinget ligger jo nå ved ‘Dasslokket’, det passer jo godt. – Som Stortingsteateret egentlig burde hete.

      Svar
  • Jan Hårstad
    4 juni 2024 12:44

    Frikar: nå må du heve deg over nivået til Fremskrittspartiet.
    I alle verdenskulturer har ulike former for scenekunst vært noe
    av en akse i landenes kultur.
    Teater kan like godt tjene folk og arbeiderklasse som kulturborgerskapet.
    Du etterspurte debatt fra meg,men på dette nivået bidrar jeg
    ikke.

    Svar
    • Fremskrittspartiet? Hadde de enda hatt navnet Veibyggingspartiet. – Som vel er det eneste positive de har stått for; -da S. Olsen var med.

      Men et enda bedre forslag er vel å gjøre stortingsbygningen om til et kjøpesenter. – Som de i realiteten fungerer som i dag.
      Flytte ‘Løvebakken’ ned til Nasjonalteateret’ , og beholde dagens navn på bygningen.

      Teateret kunne så flytte inn i Slottet lengre opp i gata. Et sted/institusjon som jo er et (dårlig/patetisk) teater også i dag.

      Og/men ‘ Kultur’ er måten en nasjon lever på.
      Først skatterfrie boliger og oppvarmingsenergi til alle i nasjonen. DET hadde vært en god kulturbygger.
      Nå bedrives bare scenekunst.

      Svar
      • Eller enda bedre?
        Flytte ‘stortings’-funksjonen og hele bøtteballetten til Washington, D.C.
        Eller Brussel.
        Så ble det ikke så langt å bevege seg når ‘beslutninger skal foretas’.

    • Johannes E. Åtta Førtifira
      4 juni 2024 18:39

      Jan Hårstad, du fortsetter å reklamere for den zionistiske bloggen, ser vi. Klarer du ikke å svelge at du og dine skriblerier ble varig utvist derfra? Er det den avvisningen du ikke kommer over?

      Det såkalte «Nasjonalteateret» har ikke fremmet nasjonal norsk kultur i alle fall ikke etter 2. verdenskrig, og det er NULL sannsynlighet for at det vil endre seg i alle fall ikke før vi er ferdig med 3. verdenskrig…

      Svar
  • Men tilbake til temaet.
    Hva er kultur , – i en nasjon?
    Teater er jo bare en måte teaterisere en kultur.
    Som ‘mor Åse’ i Ibsens Peer Gynt kan være en måte å belyse sønners forhold til mødre i vår ( eventuel en større?) kultur.
    Men hver kultur har jo sine bindinger/forestillinger , og sin naturlige utvikling. Vår mentalitet er vår skjebne.
    Menn vil gjerne imponere mødre/kvinner for å få aksept.( Jfr. ødipuskomplekset?)
    Eller Hedda Gabler og menn & kvinner sitt forsøk på frigjørelse fra etablerte rom i en kulturs oppbygging/utvikling.
    Så lager vi teater om dette. Ibsen eller Bibelen. Profeter eller religion. Alle kulturer bør ha rett/mulighet til sin utvikling.
    Men når teater eller religion blir poltikk bør vi være obs.

    Men/for er ikke teater kultur?
    Er ikke kultur måten vi lever og utvikler oss på? Bor og lever og utvikler oss på, etter naturlige forutsetninger under hver gruppe sine geografiske og klimatiske forutsetninger.
    Hver nasjon sin vei. Verden er ikke et fat med risegrynsgrøt. Men et mangfold av forskjelligheter.
    I frihet . På hver og den enkeltes premisser. Over tid.
    I et (levende) samfunn i utvikling .
    kke under en (død) politisk stat sin makt.
    – Ikke stoppet av en administrasjon, en stat og en ‘kultur’- instutisjon, og bevilgninger – som vil sette premissene.

    Teater?
    Er ikke livet et teater?
    Er ikke vår politiske penge- administrasjon et politisk teater, en tragi- komedie?
    Er ikke våre forestillinger og forveksling av penger vs. realverdier en teater/forestilling?
    – En tragedie i seg sjøl, som får oss til å forveksle sannhet og løgn. Personlig eller i en større offentlig tragedie. ?

    – Et teater? Politikk? Hva er hva?

    Hvis vi ikke ser dette .
    Da helper det lite med et institusjonalisert ‘Nasjonalteater.’
    Like lite interssant som teater i en barnehageforestillings-oppsetning, og deres ‘scenekunstfelt’ sponset av barnehageadministrasjonen og klappet for av ……..

    Svar
    • Ja, tja.
      Etter gjennomlesing etter utlegging ,ser jeg at dette ble litt uforstålig/rotete.
      Men det var godt ment.
      Og ihvertfall et forsøk på svare (bl.a.) Hårstad. ( Eller meg sjøl?)

      Svar

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Fill out this field
Fill out this field
Skriv inn en gyldig e-postadresse.

Neste innlegg

USAs militærbaser i Norge er ikke bare en trussel mot freden.

De er en trussel mot Norge.

Forrige innlegg

Tidligere innenriksminister i Japan:

De uvaksinerte hadde rett.

Teksten står for forfatterens mening, ikke nødvendigvis www.derimot.no sin.