POSTED IN Endring av politikken

Når først nedgangen kommer sprer den seg i hele samfunnet.

I USA er Hollywood i forfall.

4 kommentarer
Print Friendly, PDF & Email

Tap av amerikansk kulturmakt. «Enden på Hollywood slik vi kjenner det»

Av Karsten Riise

Kanskje ser vi End of Hollywood slik vi kjenner det. ALLE Hollywood-gigantene går tom for profitt. Til og med Disney er nede. Kinobilletter går ned. TV er døende. Streamingunderholdning avtar også. Og nå streiker Hollywood-skuespillere og manusforfattere – og krever mer ut av en krympende kake. New York Times (NYT) melder om dette .

Men mens de peker på disse åpenbare problemene, hopper NYT over de dypere problemene i Hollywood.

Store Hollywood-produksjoner er skuffende – ikke bare profittmessig, men også innholdsmessig. Jeg har følt irrelevansen til Hollywood-produksjoner i lang tid. Hvem bryr seg om nok en superheltfilm?Hvem bryr seg om en annen Disney-film som er en klone av den forrige?

Selv for 25 år siden, da jeg noen ganger så en Disney-produksjon, mistet jeg allerede interessen fordi det ikke lenger var noen originalitet igjen i Disney-produksjoner. De første par Terminator-filmene med Schwarzenegger var kreative. Men da jeg så den siste Terminator-filmen var den helt klart dyr å lage, men uendelig kjedelig. Jeg likte virkelig alle Star Wars-filmene, alle 6 av dem. Det er fordi George Lucas hadde en idé med Star Wars. Det var morsomt, men George Lucas hadde også en historie å fortelle – en historie om personer, en historie om imperium, ondskap, bedrag, verdens magi, fall og forløsning. Men merk igjen at George Lucas den gang var i stand til å lage den første Star Wars-filmen selv om den gikk mot den rådende strømmen i Hollywood på den tiden. Det er nok ikke lenger mulig. Nei, Jeg vil ikke se plastfilmer med Star Wars-temaet laget av Disney. Bare ikke bryr deg.

Når så vi sist noe episk fra Hollywood som Godfather eller Apocalypse nå? Eller den brutale humoren til Pulp Fiction?

Filmer som var vågale, visuelt fascinerende (vakre eller grufulle), erotisk spennende eller emosjonelle i sitt tema. Ingen vet lenger. Men jeg er ikke typisk. Jeg har ingen TV og ingen streaming-underholdningstjeneste. Men bare man ser på den kjedelige repetisjonen til filmtitlene i mer enn et tiår, er det klart at kvaliteten og relevansen til Hollywood har smeltet.

Det dype tapet av kvalitet, originalitet, mot og brodd i Hollywood har utviklet seg samtidig med Hollywoods «woke-isme». Hollywood og Disney sto begge for «våkne-isme»wokw-isme». Woke-ismen handler så mye om «korrekthet» at ingen kan gjøre noe personlig, noe med en brodd, eller den minste risiko for irritasjon eller provokasjon. Hollywood kan ikke lenger ha en macho-mannlig helt med en stor pistol som sier «Make my day!». Men woke-ismen utenfor Hollywood går ned nå, ikke bare i USA, men også blant flertallet eller verdensbefolkningen som bor i ikke-vest. Hva med milliarder av publikum i Kina og India? Hollywood kan glemme dem også. Bra. Andre land kan begynne å bry seg mer om sine egne kulturproduksjoner.

Og med skuespillere og manusforfattere som kjemper mot AI, vil de til og med blokkere kreativiteten og kostnadsreduksjonsmulighetene som AI kan tilføre Hollywood.

Vil Apple og Amazon kjøpe Hollywood-selskapene når de er tilstrekkelig billige, slik NYT foreslår? Kanskje. Men det vil ikke redde Hollywood-produksjonene hvis de er irrelevante. Eller enda verre: Hvis Hollywood i seg selv har blitt irrelevant. Kanskje andre leverandører av kulturelt innhold (som for eksempel Apple og Amazon) rett og slett vil hoppe over Hollywood og finne andre kilder til kulturproduksjon der det produseres mer interessant innhold. Å lage billigere, men mer variert innhold og distribuere det (med AI!) til et mye mer mangfoldig publikum, der hver enkelt kan få noe mye mer tiltalende for personlige preferanser.

Kan AI (kunstig intelligens) være kreativ?

Interessant nok rammer den amerikanske krisen innen kulturproduksjon ikke bare Hollywood. Andre en gang «evige» ikoner av amerikansk kultur er også i store problemer.

Burger King endret logoen deres i forsøk på å stoppe nedgangen i salget deres.

Og McDonald’s er også i trøbbel. USA mistet kulturell attraktivitet med den andre Gulf-krigen. Basert på løgner og som ender opp med en ydmykende retrett. Hollywood kunne ikke lenger på en troverdig måte presentere et kosmetisk bilde av USA som «rent en kraft for det gode».

Og der USAs nederlag i Vietnam skapte en amerikansk kulturell vekkelse på grunn av kulturprodusenter i Hollywood som den gang hadde mot og evne til også å reflektere moralsk kritisk over USAs rolle i verden, dette er ikke USAs tilstand eller Hollywood i dag. Afghanistan var nok et slag for USAs kulturelle attraktivitet. Kina, India, Russland, Türkiye, Midtøsten (inkl. Saudi-Arabia finans) streber etter å bygge sine egne kulturelle produksjoner med sin egen kultur i sentrum. Latin-Amerika har også sine egne kulturelle produksjoner. Amerikanske forbrukermerker faller også i unåde i Kina. USAs hegemoni nærmer seg slutten – også kulturelt. I stedet kan vi se den flerkulturelle verden trives.

Og vi har ennå ikke engang sett konsekvensene av Ukrainas nederlag på attraktiviteten til amerikansk kultur. USA har lovet å «stå med Ukraina så lenge det tar». Vel, det vil bare ta noen måneder til før vi begynner å se slutten på Ukraina slik det ble opprettet da Sovjetunionen ble oppløst. USAs sviktende evne til å «stå med Ukraina» vil absolutt være et stort krasj for troverdigheten til amerikansk kultur og myk makt også.

Karsten Riise er siviløkonom (Econ) fra Copenhagen Business School og har en universitetsgrad i spansk kultur og språk fra Københavns Universitet. Han er tidligere Senior Vice President Chief Financial Officer (CFO) i Mercedes-Benz i Danmark og Sverige.

Han er en jevnlig bidragsyter til Global Research.r



1 har lest innlegget i dag.
Innlegget er lest totalt 1 062 ganger.

Teksten står for forfatterens mening, ikke nødvendigvis www.derimot.no sin.

4 kommentarer. Leave new

  • Torfinn Slettebø
    21 juli 2023 11:06

    9 av 10 filmar i norske «kulturhus»-kinoar er laga i USA. Er det rart me let oss okkupera frivillig av USA?

    Kan henda det vert ljosare tider når dollar og Nato går dukken? Kan henda me då kan få sjå filmar frå dei 199 andre landa i verda?

    Svar
  • Underholdningsindustrien vrimler av ekle sex-overgripere og mye promiskuøst og tarvelig i Beverly Hills; heltestatusen faller når fansen får greie på det: Kevin Spacey, Tom Hanks, Quincy Jones, Oprah Winfrey, Michael Jackson m.fl. Noen voksne er villige til å gå med på litt av hvert for en kontrakt. De er i myndig alderog vet hva de gjør, men det var ikke sånne som The Olson Twins, Miley Cyrus, Drew Barrymore, Judy Garland, Britney Spears; de var mindreårige og ble brukt på det groveste av bransjen, OG av foreldrene, som sender barna inn i det: Lily-Rose Depp, Jaden Smith, Cruz Beckham, etc… Mange stjerner dør unge, angivelig av overdoser, som Heath Ledger, Amy Winehouse, særlig i en alder av 27. Familien Kardashians tror jeg er et rent luksushorehus og moren/horemammaen tilbyr døtrene til de som har råd til det. De rikeste er generelt seksuelt forskrudde, de fleste.
    Ellers er det for dumt og hyklersk av en som Leonardo Di Caprio å belære verden om klimaet og co2 fra sin megayacht. De kan drive med det de kan best, å late som de er en person de ikke er, og droppe moralismen; å pushe vaksiner eller bable om klima kan de kutte ut. Forresten er film- og musikkindustrien blatant satanistisk i sin symbolbruk, såpass at det blir for påfallende, og amerikanere er langt mer kristelige enn europeere. Ellers «må» filmstjernene nødvendigvis cross-dresse barna sine. De går over streken for vanlige, noenlunde normale folk. vigilantcitizen.com tar opp disse temaene.

    Svar
  • Elefanten i rommet: Det er ikke uten grunn at man kunne skiftet navn fra Holy til Pedowood. Her ligger nok kjernen til at det er panikk blandt « stjernene». Epstein hadde filmet alle som en, som har besøkt hans grufulle øy. Dette materialet kommer for dagen før eller. Her finnes «prominente» personer i grufulle sexscener med barn og hverandre. Opera Winfrey presenterte Due Texera Defaria «John of God» i et helt program. Noe som førte til at Clintone og et kobbel av prominente personer fra Holywood og politikk/næringsliv strømmet til Brazil for å heales av denne sjarlatan. Han er dømt til 99 års fengsel for sine forbrytelser. Han holdt unge kvinner i fangenskap, satte barn på dem og solgte de nyfødte barna til høystbydene! Når kvinnene var «utbrukt» drepte han dem. Opera har hevdet i sine programmer at å gi barn orgasmer i «kjærlighet» feels good! Og er helt ok. Mel Gibson har lenge hevdet at Holywood er sykt. Flere nordmenn har dratt ned til «John of God», betalt dyre dommer for å bli behadlet for sine lidelser. Holywood har mye å svare for. Den eneste amerikanske president som har satt pedofili og menneskehandel på agendaen er faktisk Donald Trump! Ære være ham for det. Det forsvinner 800tusen barn sporløst bare i USA pr. år!? Det sies at menneskehandel er storindustri. Milliarder av dollar-større en narkohandelen. Men det er nesten umulig og få sakene «på bordet», fordi rettsvesen, politikere og styrtrike er innvolvert! Sabrina Bittecourt som avslørte «John of God» ble myrdet. Bak menneskehandelen står mektige krefter.
    Kong Charles beste venn var den pedofile Jimmy Saville. Han ble dømt post mortem for å ha misbrukt 500 barn!
    Pluss ha hatt samleie med døde kropper!? Globalistene og Wokefolka «kjemper» for å normalisere pedofili. Disney er med på kjøret.! Valget er ditt og mitt.
    Her er en link til saken om «John of God»: https://youtu.be/4l1q1_7TlQQ

    Svar
  • Filmelsker
    22 juli 2023 13:29

    Hollywood har holdt liv i bransjen med å selge gamle filmer i nye formater. Når du har kjøpt Star Wars på vgs, dvd, bluray og hd bluray har man tjent mye. Denne muligheten har blitt borte når alt skal streames. Jeg har knapt gått på kino de siste årene (jeg elsker film!), fordi jeg ikke orker å se oppfølgere på for lengst utvanna konsepter. Jeg har beholdt filmsamlingen min på etpar hundre filmer. Jeg har mer glede av å se opp de gamle klassikerne enn de nye CGI-bombene. Både innhold og språk var mye råere før. Nå skal alt klippes til 12 eller 16 årsgrense og da blir filmene tannløse.

    Svar

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Fill out this field
Fill out this field
Vennligst skriv inn en gyldig e-postadresse.

Next Post

Vil føre til totalovervåkning av alle:

De planlagte 15-minutters byene.

Previous Post

Globalister unner oss ikke noe mer:

Mikrohus for oss, palass for eliten

Teksten står for forfatterens mening, ikke nødvendigvis www.derimot.no sin.