POSTED IN Miljøpolitikk

Meningsløs resursbruk:

Hvorfor får vi tilsendt noe vi ikke vil ha?

5 kommentarer
Print Friendly, PDF & Email

Inkonsekvens hos Forbrukerrådet

(29. sept. 2020) For mens Forbrukerrådet vil redusere matsvinnet, klarer det samme rådet IKKE å redusere papirsvinnet. Dersom dagens elendige «reservasjonsordning» for uadressert reklame ble endret til krav om forhåndssamtykke, ville det omtrent blitt slutt på uadressert reklame, reklameinnstikkk i aviser og såkalte gratisaviser.

______________________________________________________
Innlegget er hentet fra hvamenerpartiene
______________________________________________________

Endring til forhåndssamtlykke kan spare oss for et sted mellom 50 til 100 tusen tonn papir som fraktes unødvendig fra skog til papirfabrikk, til trykkeri, til Posten, til forbrukeren for deretter å bli samlet inn av kommunale søppeltømmere for din regning for å bli gjenvunnet eller brent til CO2. Hva dette betyr av støy, støv, veislitasje, ulykker, CO2 og andre kostnader for oss forbrukere er betydelig. Men Forbrukerrådet velger å sitte og hekke på fingeren. For vår regning.

50 års kamp mot uardressert reklame

Forsidebilde: Photos Hobby

Teksten står for forfatterens mening, ikke nødvendigvis www.derimot.no sin.

5 kommentarer. Leave new

  • Det er et tullete sløseri med skog, kjemikalier, energi og arbeidskrefter, det er så.
    Reklame kan være nyttig, som produktinformasjon, men det kunne hatt en egen nettside der de som var ute etter slikt fikk veiledning eller kjøpspåvirkning. Enten på Pc/telefon eller som en kanal på Tv.
    Men jeg kjenner folk som vil ha uadressert reklame, for «gode tilbud».
    Og en liten reservasjons-lapp til å ha på postkassa fåes på Posten for de som IKKE vil fylle postkasse og søppekasse med slikt. ( Skatte-støttede papir-aviser , med stort sett reklame og sladder, er like resurs-sløsende.)
    Men hvis folk ikke gidder dette valget, -så gjør de ikke det.
    Jeg synes det er bedre at det er en valgmulighet enn at noen velger for deg.

    Pussigere er det at Posten måtte redusere til levering kun 2 ganger pr. uke.
    – Men har nå er begynt å kjøre ut (kun) reklame på søndagene. ;-)
    Den skatte-støttede stats-bedriften driver altså bedriftsøkonomi istedet for samfunns-økonomi.

    Svar
    • Reidar Kaarbø
      30 september 2020 15:44

      Vedr. utkjøring av reklame om søndagene: har du noen kilde på dette? Det høres litt for utrolig ut til å være sant :-)

      Svar
  • En undersøkelse har vist at reservasjonsordningen ikke fungerer, folk har viktigere ting å plages med, og dette VET politikerne. Forhåndssamtykke betyr at de som ØNSKER reklame (uadressert reklame, reklameinnstikk i aviser, gratisaviser) setter opp en liten lapp JA TAKK til reklame. Så er problemet løst.

    Men verken NHO (høyrekreftene) eller LO grafikk (venstresiden) er interessert i en etisk god ordning som reduserer deres omsetning og fortjeneste og arbeidsplasser. Derfor er denne saken blitt en skamplett på norsk politikk som er ført i pennen av korrupte kjeltringer.

    Svar
    • «JA TAKK til reklame. Så er problemet løst.»

      Ikke uenig i dette. Men man kan sidestille det med å reservere seg mot telefon-salg, der man kan reservere seg. Det har vært effektivt.
      Ellers er reklame-kjøring på søndagene, fra Posten, bare noe jeg fikk høre fra en Post-kjører. Det er visst søndager folk er mest kjøpekåte. Derfor.
      Klimakvoter, redusering av oljeforbruk og forbruk ; tenke på neste generasjon, ta ansvar? ;-)
      Jeg tenker det hele dreier seg om skattekroner.
      Vi har en administrasjon som ikke ser forskjell på penger og realverdier i samfunnet vårt, og er avhengig av skattekroner for å fortsette galskapen/svindelen.
      Og en befolkning som er lært opp til det samme.
      Både trist og skremmende.

      Svar
      • Reidar Kaarbø
        1 oktober 2020 8:35

        Forskjellen på å kunne reservere seg mot noe og å gi forhåndssamtykke til noe er ganske dramatisk i praksis og kan neppe sidestilles. (søk opt in og opt out) Tror du noen i det hele tatt ville gitt forhåndssamtykke til å bli plaget av telefonselgere ?

        For reklame i posten oppga halvparten av dem som IKKE hadde reservert seg at de aldri ville gitt forhåndssamtykke (2006). Og reservasjonen her gjelder ikke reklameinnstikk som nå er flyttet inn i avisene, eller «gratisaviser» (reklameaviser med minimum av redigert stoff).

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Fill out this field
Fill out this field
Skriv inn en gyldig e-postadresse.

Neste innlegg

Dag 19 i rettssaken mot Julian Assange.

Aktoratet herser med vitnene.

Forrige innlegg

Dag 18 i rettssaken mot Julian Assange.

Forsvaret får ikke avhøre aktoratets vitner.

Teksten står for forfatterens mening, ikke nødvendigvis www.derimot.no sin.