POSTED IN Økonomi

Lockdownpolitikken og energiprisene påvirker alt.

Nå kommer prisstigning og dyrtid!

14 kommentarer

Det hvite hus varsler om «ekstremt høy inflasjon»

Av red. PSt 

Pressesekretær Jen Psaki i Det hvite hus gikk ut på en pressekonferanse 11. april 2022 og sa at inflasjonstallene som vil bli lagt fram 12. april vil bli «ekstremt høye». Det hører til unntakene at inflasjonstall varsles i forkant på denne måten, så når det gjøres må det bety at det er svært dårlig nytt og at Biden-administrasjonen ønsker å ta noe av lufta ut av ballongen ved å varsle det på forhånd.

Dette bildet mangler alt-tekst; dets filnavn er hyperinflation-696x464.jpg

Den offisielle inflasjonsraten i februar var 7,9%, noe som er historisk høyt for USA. Men myndighetene har siden 1990-tallet jukset med statistikken, slik at inflasjonen ikke lenger måles på samme måte som på for eksempel 1980-tallet.

Hadde man målt inflasjonen på samme måte i dag, ville tallet allerede ha vært 12%, går det fram av geregningene til shadowstats.com.

Den underliggende årsaken til priseksplosjonen er den finanskrisa som startet sommeren 2019 og som ble besvart med en enorm ødeleggelse av produktivkrefter i form av lockdownpolitikken. Men krigen i Ukraina og ikke minst sanksjonspolitikken har ført til knapphet på varer og energi og har drevet prisene i vært. I USA vokste for eksempel energiprisene med 20% bare i mars.

Frykten for hyperinflasjon er økende. Et googlesøk på dette ordet gir 10,8 millioner treff.

Vi er midt inne i den verste krisa i kapitalismen noensinne, og verre skal det bli. Dette er en grunn til at kapital- og medieeierne ønsker å utrydde så mye som mulig av kapitalismekritiske medier nå. De vet at det blir svært tøffe tider for arbeiderklassen, og da gjelder det å stenge dens talerør.

Innlegget er hentet fra Steigan.no

Forsidebilde: Jason Mitrione



1 har lest innlegget i dag.
Innlegget er lest totalt 667 ganger.

Teksten står for forfatterens mening, ikke nødvendigvis www.derimot.no sin.

14 kommentarer. Leave new

  • THE GREAT RESET NERMER SEG MED STORMSKRITT
    13 april 2022 9:26

    Dette handler om å påskynde «the great reset»… Verdens økonomien kjøres i grøfta med vilje ved hjelp av klima hysteri, corona hysteri og nå anti-Russland hysteri. Alt slike at «eliten» senere kan redde oss fra katatstrofen de selv har skapt med sin nye facistiske totalitære globale verdens regjering hvor «DU vil eie INGENTING og være lykkelig» som WEF / FN sier det…

    Svar
    • The great reset er bare ett røykteppe for vestens økonomiske fall.Vestens fall skyldes akumulerte rentekostnader som til slutt ingen kan betjene,alt annet er tøyseprat.
      Om verdens oligarker aldri så mye vil beholde sitt system så går det ikke.En pengeøkonomi som er basert på vekst(pga)renta må gå overende.
      Vi er på kanten av stupet,snart,veldig snart går det overende,fullstendig og i ballsalen sitter oligarkenes orkester og spiller.
      For noen år siden spurte jeg Steigan om bankrun og slike ting som bail in og bail out.Steigan svarte at de verdiene som er gjemt bort i skatteparadiser ,offshore ikke vil bli utsatt for disse knepene,ikke så rart da det er de rike som lager lov og rett.Idag har vi itillegg fått crypto og bitcoin slik at de rike kan gjemme enda mer verdier i skyen som ikke er noe annet enn en datalagringshall som ligger på tørre land.
      Så litt om økonomisk tyranni.
      En bonde kan godt være glad i dyra sine,men dyra kan gi god økonomi så dyra får akkurat passe med stell og mat,for at profitten skal sikres,samme er det med revefarmere,minkfarmere og oligarker,de gir oss akkurat passe med stell og mat og pga renta blir det nå smått med mat og stell for ikke faen om de gir slipp på profitten.
      Julius Ceasar sa det for noen tusen år siden,gi folket brød og sirkus,gjesp,historien gjentar seg.

      Svar
      • Det du sier er rikgtig men det går mye lenger tilbake enn som du later til å være klar over. «the great reset» og den økonomiske kollapsen har vært planlagt LENGE og de har med vilje styrt verden mot den økonomiske katastrofen i mer enn et halvt århundre for å kunne tvinge oss inn i en global fascistsisk totalitær verdend regjering hvor «your will own nothing and be happy».

        Svar
  • Torfinn Slettebø
    13 april 2022 10:43

    Det er harde tider for alle som ikkje jattar med i Nato-koret.

    Svar
  • Hva om hvert fylke i Norge begynte å utstede sine egne penger for innbyggerne, beregnet på verdiene innenfor fylket, ville våre «politikere», byråkrater og «ledere» gå «bananas» da mon tro? Hvis vi omdannet fylkene til 19 (gamle fylker) autonome republikker i kongeriket Norge, med fullstendig styring av økonomi og politikk, hadde vi resatt «The Great Reset» enkelt og greit. Muligens veien å gå mot globalismen og wokeskapen vi ser i dag. Best for befolkningen, best for fylket, best for verden?
    «Vekslekurs» mellom fylkene kunne være en Special Drawing Rate (SDR) beregnet av samlede verdier totalt i Norge.
    Hvert fylke ville da også selv bestemme om de ville være medlemmer av EØS/EU, FN, (S)NATO, WHO osv.

    Svar
  • Northern Light.
    13 april 2022 17:24

    F. William Engdahl: NATOs sanksjoner forårsaker den kommende globale dieselkatastrofen.

    Del 1. Midt i den pågående globale inflasjonskrisen gjentar NATOs statsoverhoder og media et mantra om at høye energipriser er et direkte resultat av Putins handlinger i Ukraina siden slutten av februar. Realiteten er at det er de vestlige sanksjonene som er grunnen. Disse sanksjonene, inkludert å kutte SWIFT-interbank tilgang for sentrale russiske banker og noen av de strengeste sanksjonene som er innført, har neppe noe innvirkning på de krigen i Ukraina.

    Det mange overser er det faktum at de i økende grad påvirker økonomiene i Vesten, spesielt EU og USA. En nærmere titt på tilstanden til den globale forsyningen av diesel er alarmerende. Men vestlige sanksjonsplanleggere ved det amerikanske finansdepartementet og EU vet godt hva de gjør, og det lover ikke godt for verdensøkonomien.

    Mens de fleste av oss sjelden tenker på diesel som noe annet enn en forurensning, er det faktisk viktig for hele verdensøkonomien på en måte som få energikilder er. Generaldirektøren for Fuels Europe, en del av European Petroleum Refiners Association, uttalte nylig, «det er en klar sammenheng mellom diesel og BNP, fordi nesten alt som går inn og ut av en fabrikk, bruker diesel».

    På slutten av den første uken av Russlands militære aksjon i Ukraina og uten sanksjoner ennå for Russlands dieseleksport, var den europeiske dieselprisen allerede den høyeste på tretti år. Det hadde ingenting med krigen å gjøre. Det hadde å gjøre med de drakoniske globale covid-nedstengingene siden mars 2020 og at Wall Street og globale finansselskaper reduserte investeringene i olje- og gasselskaper, såkalt Green Agenda eller ESG. Dagen etter de russiske militæraksjonene i Ukraina, stoppet to av verdens største oljeselskaper BP og Shell leveransene av diesel til Tyskland i frykt for dieselmangel i Storbritannia. Russland leverte mellom 60 og 70 % av all diesel i EU før krigen i Ukraina.

    I 2020 var Russland verdens nest største eksportør av diesel etter USA, og fraktet mer enn 1 million fat daglig og rundt 70 % gikk til EU og Tyrkia. Frankrike var den største importøren, fulgt av Tyskland og Storbritannia. I Frankrike bruker rundt 76 % av alle kjøretøy diesel, biler og lastebiler og EUs behov diesel er langt høyere enn i USA.

    I den første uken i april annonserte EU-kommisjonens president Ursula von der Leyen stolt nye sanksjoner mot russisk energi som vil begynne med et forbud mot kull. EU er den største importøren av russisk kull. Olje og gass sa hun ville følge på et senere tidspunkt. Det lite kloke grepet vil bare øke energikostnadene som allerede er rekordhøye for det meste av EU, ettersom det vil tvinge olje- og gassprisene langt høyere.

    Ved begynnelsen av Ukraina-krisen var de globale lagrene av diesel allerede de laveste siden 2008, da covid-nedstengingene hadde gjort stor skade på olje- og gassproduksjon. Nå er det duket for en krise uten sidestykke med diesel, og konsekvensene vil være enorme for verdensøkonomien.

    Diesel driver verdenshandelen.
    Dieselmotorer har den høyeste motoreffektiviteten av konvensjonelle motorer. De er basert på prinsippet om kompresjon utviklet i 1897 av Rudolf Diesel. På grunn av større effektivitet og kjørelengde per liter, bruker nesten alle lastebilmotorer diesel. Det driver stort sett alt gårdsmaskineri fra traktorer til skurtreskere. Det er mye brukt i EU, nesten 50 % av drivstoff er diesel da den er langt mer effektiv enn bensinmotorer. Den brukes i stort sett alle tunge gruvemaskiner, bulldozere og i anleggsmaskiner. Dieselmotorer har erstattet dampmotorer på alle ikke-elektrifiserte jernbaner i verden, spesielt godstog. Diesel brukes for en del elektrisk kraftproduksjon og i stort sett alle tunge militærkjøretøyer.

    En global mangel på diesel, midlertidig eller langsiktig, er derfor en katastrofalt. Uten diesel kan ikke gods flyttes fra containerhavner til bestemmelsessteder i innlandet. Uten diesel kan ikke lastebiler levere mat til supermarkedet, eller til noe annet for den saks skyld. Hele forsynings-kjeden blir frosset. Og kan ikke bruke bensin i en dieselmotor uten å ødelegge motoren.

    Før de globale nedstengingene av industri og transport som begynte i mars 2020, var etterspørselen og tilbudet av diesel i god balanse. Med nedstengningene sank etterspørselen etter diesel for lastebiltransport, biler, anlegg og jordbruk. Ulønnsomme raffinerier ble stengt og kapasiteten gikk ned. Nå som verdensproduksjonen går tilbake til normalen før Covid, er diesellagrene over hele verden farlig lave spesielt i EU som er verdens største dieselforbruker, men også i USA.

    Svar
  • Northern Light.
    13 april 2022 17:30

    Rasjonering?
    Del 2. Ved inngangen til dette året var verdens diesellagre allerede farlig lave, og det førte til skyhøye priser. Fra februar 2022 før virkningen av krigen i Ukraina, var diesel og relaterte aksjer i USA 21 % under gjennomsnittet før covid. I EU var lagrene 8% eller 35 millioner fat under gjennomsnittet før covid. I Singapore var asiatiske hub-aksjer 32 % under normalen. I alle tre regionene var diesellagrene alarmerende lave, rundt 110 millioner fat sammenlignet med samme tid i fjor.

    Mellom januar 2021 og januar 2022 hadde EUs dieselpriser nesten doblet seg, og det før Ukraina-sanksjonene. Det var flere årsaker, men primært var det den skyhøye prisen på råolje og stopp i forsyninger på grunn av globale nedstenginger og gjenopptakelsen av verdenshandelen. Flere problemer ble det i begynnelsen av mars, da innførte den kinesiske sentralregjeringen et forbud mot eksport av diesel, for å «sikre energisikkerhet» midt i vestlige sanksjoner mot Russland. Så kom Biden-administrasjonens forbud mot import av all russisk olje og gass som i 2021 omfattet anslagsvis 20 % av all russisk tungoljeeksport. Samtidig vedtok EU i sin alltid ideologiske visdom å følge opp med et forbud mot import av russisk kull med forbud mot russisk råolje, diesel og gass.

    Den 4. april 2022 var gjennomsnittsprisen per liter diesel i Tyskland € 2,10, den 27. desember 2021 var den €1,50, det er en økning på 40 % på uker. Med USAs og EUs sanksjoner mot Russland etter militæroperasjonene i Ukraina fra 24. februar, nekter flere og flere vestlige oljeselskaper og oljehandlere å handle med russisk råolje eller diesel i frykt for represalier. Dette vil garantert eskalere så lenge kampene i Ukraina fortsetter.

    Administrerende direktør for Rotterdam-baserte Vitol, verdens største energihandels-selskap, advarte 27. mars om at rasjonering av diesel i de kommende månedene globalt blir stadig mer sannsynlig. Han bemerket: «Europa importerer omtrent halvparten av dieselen fra Russland og omtrent halvparten av dieselen fra Midtøsten. Den systemiske mangelen på diesel er der.»

    Den 7. april advarte David McWilliams, tidligere en ledende irsk økonom i den irske nasjonalbanken om at: «Ikke bare går oljen opp, dieselen går opp og det er en reell trussel om at det blir tomt for diesel i Vest-Europa i løpet av de neste to eller tre ukene, eller kanskje før det. Vi importerer en betydelig mengde diesel, og den kommer fra to raffinerier i Storbritannia.

    Disse raffineriene har ingen råolje for øyeblikket. Så vi driver i utgangspunktet økonomien på en dag-til-dag, time-til-time basis.» Han la til: «Vi har ikke bare en oljekrise, vi har en energikrise som vi ikke har sett på 50 år.» Ifølge ham er grunnen til at diesellagrene er så lave at EU-landene fant det langt billigere å flagge ut olje og diesel til Russland med sine enorme oljereserver.

    Situasjonen i USA er ikke bedre. Av politiske grunner blir dieselkrisen bagatellisert av Biden-regimet og EU. Inflasjonen i USA er den høyeste på 40 år. Hva den eskalerenede globale diesel-krisen vil bety hvis den ikke snus, er en dramatisk innvirkning på all lastebil og biltransport, jordbruk, gruvedrift, industri og næringsliv. Det er en katastrofe for en sviktende verdensøkonomi.
    Likevel ser vi at regjeringer som den tyske partikoalisjonen med deres vanvittige nullutslippsagenda vil fase ut olje, kull og gass. Eller Biden-kabalen som ser de eksploderende energiprisene som et ytterligere argument for å bytte ut oljen og erstatte den med upålitelig og kostbar vind og solenergi. Den sammenhengende globale økonomien er ikke som et spill med lego, den er svært kompleks og finjustert. Den finjusteringen blir systematisk ødelagt, og alt tyder på at det er bevisst. Velkommen til Davos Great Reset eugenikk-agenda.

    Fra Global Research, publisert 12 April 2022.
    Skrevet av F. William Engdahl.
    Oversatt fra engelsk, noe redigert og forkortet. Linker i orginalartikkelen.
    Orginal artikkel: NATO Sanctions and the Coming Global Diesel Fuel Disaster.

    Svar
    • Er ikke bensin et foredlet produkt av diesel,isåfall er diesel billigere å produsere,tror det har med oppvarmingsprosess å gjøre.En får tenke seg en kjele med olje som blir oppvarmet,på toppen av kjelen er f,eks bensin,lenger ned er det diesel og i bånn er det asfaltaktig masse.Så denne mangelen på diesel kan jeg ikke forstå om den ikke bare fordunster ved tryllerier.
      Her er jeg på dypt vann,mye blir borte i hukommelsen,men du Northern Light kan kanskje bringe kølarhet i dette,det er tydeligvis noe du har lest deg opp på.
      Hvor er Dieselen blitt av ?.
      Dette sorterer under det man kan kalle kjemiindustrien og visste du Northern Light at Legemiddelindustrien ikke hadde klart seg en dag uten kjemiindustrien ?.
      Har du noen kunnskap om hvem som kontrollerer kjemiindustrien ?.
      Om du graver litt i det,da vil du finne de samme gamle private selskapene som har vokst opp i kjølvannet av IG Farben og med de samme private eierinteressene som kontrollerte I G farben.
      Men ingen bryr seg,i folks oppfatning er det land og regjeringer som styrer verden,løgnene vedlikeholdes men sannheten er at verden styres av private eierinteresser.Så skal du finne skurkene da må du sette navn og adresse på medlemmene i styrerommene.Stikkord lobbyisme,det er når eierinteressene gir direktiver til politikerne.

      Svar
      • Ja, du kan ha rett. De store produsentselskapene er livredde for at aksjeeierne skal selge seg ut om profitten deres går ned. Politikerne, som oftest også er aksje investorer, vedtar lover og direktiver som sikrer at deres egne aksjer helst vil stige i verdi. Dette er god gammeldags kynisk kapitalisme, praktisert av de fleste både innen børs og katedral.

        Svar
  • For det første:
    Vi bruker et penge-økonomisk system som er laget så komplisert at det er få som forstår noe særlig av det. De som er «utdannet» i dette og som sier de forstår «økonomi», dvs. penge- økonomi, ( f.eks. politikere) er antagelig redd for å avsløre sin manglende kunnskap , og danser med i den programmerte «viten»for ikke bli avslørt. ( ref. «Men myndighetene har siden 1990-tallet jukset med statistikken, slik at inflasjonen ikke lenger måles på samme måte som på for eksempel 1980-tallet. « )
    Dette gir igjen så godt som totalkontroll til de som har styrt , og styrer, det økonomiske systemet globalt. ( Nå fra Fed.)

    Men hva er penger? Penger er byttemidler/tall, og et måleverktøy lik vekten og litermålet. Uten egenverdi. I motsetning til f.eks. salt eller levende okser, som tidligere ble brukt som byttemidler. ( der okse-avkommet var rentene. – Som begrenset seg sjøl etter naturen. )
    Et byttemiddel i innbyggernes ( og mellom nasjoners) arbeidsinnsats.
    Et billig byttemiddel å produsere og enkelt å bytte med. – I forhold til levende okser, – eller dødt gull.
    ( Gull som forankring for pengeverdier er et kostnadskrevende alternativ for tillit. Og ble antagelig lansert av de som en gang styrte både pengesystemet det meste av verdens gullproduksjon.)

    Svar
  • «…inflasjonstallene som vil bli lagt fram 12. april vil bli ekstremt høye. Det hører til unntakene at inflasjonstall varsles i forkant på denne måten…»

    Har PRISENE økt «ekstremt høyt» allerede, eller er dette en spådom; – hva om forbruket synker framover slik f.eks. MDG ( og mange forbrukere) vil for ‘å redde verden’ ? Hva om befolkningsmengden synker, som Covid-politikken spådde?
    Og hva mener Biden egentlig med «inflasjon»?

    Hva er ligger i en vare/tjeneste-pris ?
    Pris på en vare/tjeneste er avhengig av 3 ting:
    1. Produksjonskostnader, dvs. arbeids/energi-behov for å produsere varen.
    2. En etterspørsel er større enn produkt-tilgangen slik at den som vil/kan betale mer presser prisene oppover.
    3. ( Konstruert økte)Renter på kapital som trengs for produksjon/distribusjon og lagerhold.

    Hva har vi, eller har vi blitt forespeilet, nå?
    Prisøkninger/prisfall eller inflasjon?

    Hva ligger bak prisfall ?
    1. Jo, når en ( dvs. mange) varer/tjenester koster mindre energi/arbeidskrefter å produsere, eller etterspørsel på en vare/tjeneste synker.
    Dette burde være en naturlig utvikling ettersom mer effektive og mindre energi/arbeidskrevende produksjonsmetoder tas i bruk, som de siste ti-årene.
    Befolkningen blir altså REELT sett rikere, men penge- «fattigere».
    – Og det motsatte ved en pris-økning.

    Hva er inflasjon?
    Dette har lite med produksjonsforhold å gjøre, men kanskje LITT med økt etterspørsel en periode.
    Det handler mer om økt pengetrykking, slik at pengeverdien synker.
    Det blir flere penger til utlån, og da forutsetter pengetrykkerne at flere nasjoner og befolkning
    vil ( narres til å) låne mer penger ( leve på kredit fra de som trykker pengene).
    SELV om pengebehovet/forbruket har vært lavt under denne «pandemien», er nasjonsledere narret til å låne flere penger/byttemidler! Hvorfor? Fordi «noen» hadde planlagt å sette opp rentene.
    Men man skulle jo tro at rentene ( pr. pengeenhet) ville synke med pengetrykking, det koster jo lite å produsere pengene? Så «skjer» det motsatte, rentene «øker» (dvs. settes opp) !
    Hva skjer’a, Bagera?
    Uansett vil de som styrer dansen, pengetrykkingen og utlån, tjene MYE mer. Fra alle nasjoner og deres innbyggeres produksjon. Rente, og rentes rente.
    Uten at produksjonskostnadene har steget tilsvarende.
    Inflasjon er altså en kunstig triksing av pengemengden og brukes vekselsvis med deflasjon av de som styrer pengemengen w.w.

    Hva er deflasjon?
    Deflasjon skjer IKKE nødvendigvis når produksjonskostnadene og dermed prisene synker.
    Dette er kun et naturlig pris-fall. Man får mer for byttemidlene/pengene en tid. Helt til naturlig pris-nedsettelse også når egen bransje og egen lønn synker tilsvarende. Og den naturlige prisnedsettelsen synker enda mer. Nedover mot null.
    Altså en ønsket utvikling.
    Deflasjon er istedet en kunstig triksing av pengemengden og brukes vekselsvis med inflasjon av de som styrer pengemengen w.w. Sammen med frykt og forvirring.
    Slik kan man bringe nasjoner til bankrott, og få lagt ned og eventuelt kjøpt opp nasjoners industri.
    Med politisk ‘ arbeidsløshet’ og alles kamp mot alle som resultat.

    Hvorfor får vi høyere/lavere renter?
    Det er et politisk styrt tyveri av de som styrer penger og pengemengder globalt.
    -Hvis de setter høyere/lavere enn hver nasjons riktige indeks. ( Lønn/prisstigning)

    Hva er valuta(-forskjeller)?
    Det er et politisk styrt tyveri av de som styrer/kjøper/selger valutaer og pengemengder globalt.
    Penger er (bør være ) forankret i den reelle verdien på varehandelen, og være i den enkelte nasjons styring. Penger er ingen vare, det er et byttemiddel.

    Hvorfor ønsker mange statsledere inflasjon?
    Antagelig fordi avgifter og skatter settes/ inndrives i prosent.
    Selv om det blir som å pisse i buksa for å holde varmen (budsjettet) gir det mer penger å forvalte for politikerne. Altså mer makt i forhold til innbyggerne.

    Er det noe botemiddel mot denne galskapen?
    Med ‘konjunkturer ‘, ‘dårlige/gode tider’ og uforutsigbarhet?
    Ja.
    Hvis en nasjon selv styrer egen pengeverdi/valuta og egne renter. Og setter rentene på byttemidlene ALLTID lik indeks. ( nasjonens lønn/pris-utvikling.)

    Men først og fremst at innbyggere, og landets ledere og økonomer, ser forskjell på penger/fiktiver og virkelige resurser/arbeidskrefter i nasjonen.
    Da kan vi bygge så mye velstand vi vil, i forutsigbarhet og nasjonal stolthet. Da blir veien er like viktig som målet. Ingen nasjon er fattige når de har ledige arbeidskrefter og arbeidslyst for å nå egne nasjonale mål; etter egen kultur og geografi. Verden er mangfoldig, ikke et fat med risengryn.

    Svar
  • ‘ Vi vet alle at penger bare er symboler eller bilder. Men vi opplever det som virkelighet — som en hard virkelighet at disse fiktivene styrer verden. Hele verden drømmer og skriker på «kapitalens makt». Vi har sett de styrende i alle land brenne hvete, mais og kaffe, eller bombe og ødelegge  realverdiene (= de virkelige verdiene) for pengeverdienes og handelfortjenestens skyld skyld. Folk reagerer kanskje litt av og til, og den ene overgår kanskje den andre i å si at vi «lever da ikke av penger» — for å vise hvor klok og «våken» man er. Men i realiteten så sier alle som så: «Hva skal vi leve av da, hvis vi ikke har penger? ‘

    Svar
  • ‘ Det lille norske folk kunne med letthet ha finansiert hele verden såfremt det norske folk hadde vært herre over seg selv og gjennomskuet hele verdens dans om gullkalven. Da måtte det norske folk vært oppvåknet av drømmen og behersket pengene istedenfor å la seg beherske av disse. En liten «innviet» gruppe av jøder vet dette og forstår dette. Derfor behersker og finansierer de hele verden Helt siden Jerusalems ødeleggelse har jødene vært forhatte og forfulgte og er blitt betraktet som en simplere slags mennesker enn alle andre. Derfor måtte de ikke eie jord og fabrikker og bo og leve som «kristenfolk». De måtte bare leve i sine «gettoer», og det eneste håndverk som de kunne lå lov å drive var pantelånervirksomhet. Det var inntil for 100 år siden en så simpel geskjeft at bare «jøder» kunne drive med slikt. Slik har vi da alle vært med til å utdanne jødene som spesialister i pengeteknikk, finansteknikk og folkepsykologi; inntil vi for ca. 100 år siden fant ut at diskontopolitikk var det fineste av alle håndverk.
    …Når folk til daglig snakker om dansen om gullkalven så pleier de gjerne å sette opp en mine og anlegge en patos som røper at de selv tror at de vet hva de snakker om. Men de vet det ennå ikke, for da ville de hate klassekampen og hele det politiske liv av all sin styrke og med hele sin forstand, . Med dansen om gullkalven mener folk bare et tomt uttrykk for den kjensgjerning at menneskene er glad i penger og gjerne vil skaffe seg størst mulig «fortjeneste», men dette er jo helt naturlig, når de alle læres opp i den tro at det de «tjener» (på sine bedrag og selvbedrag) «virkelig er reell fortjeneste». Ingen kan fortenke folk i at de ønsker å klare sine forpliktelser og leve som det best sømmer seg å leve; men det er jo ikke dette som er «dansen om gullkalven».
    Dansen består i den ubevisste lek, det ubevisste og ukontrollerte surr omkring symbolene.
    Vi sitter altså selv med makten over vårt samfunns liv og vekst, hvis vi vil.
    Men gir den fra oss til mafiaen for symboldyrkingens og våre barnslige forestillingers skyld.

    … I Moseloven er det bygd opp et helt system, der de 6 dager og hviledagen bare er en liten del. Det var f. eks. streng ordre om rentefrie lån.
    Alle lån skulle avdras i 6 år, og det 7. år skulle være henstandsår. Etter 7×7 slike perioder kom det 50. år, da var det «jubelår». Da var all gjeld (= formue) likvidert ved avdrag. All kapitaldannelse var dekapitalisert tilbake til 0. Da var det hviledag og fest hele året. ‘

    Svar
  • THE GREAT RESET
    17 april 2022 12:28

    «the great reset» og «you will own nothing and be happy» agendaen med global fascistisk totalitær verdens regjering har vert planlagt og forberdedt i mer en ett halvt århundre… Mange later til å tro at dette er noe som har oppstått samtidig med corona hysteriet men disse planene til WEF/FN og resten av psykopatene i «eliten» er langsiktige og har vært satt i verk for lenge lenge lenge siden…

    Svar

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Fill out this field
Fill out this field
Vennligst skriv inn en gyldig e-postadresse.

Next Post

Landet avvikles gradvis.

Norsk Jernbane er snart historie.

Previous Post

Vi nekter å se det.

Vi i vest har også et stort ansvar for krigen i Ukraina.

Teksten står for forfatterens mening, ikke nødvendigvis www.derimot.no sin.