POSTED IN Olje-Energi, Sanksjoner

Ikke bare russisk gass via Kina til EU.

Russisk olje jukses inn i EU under andre etiketter.

0

Dette forteller at det viktigste med olje- og gass boikotten er at folk tror på det – ikke om det er reelt. Nå omlastes altså russisk olje i åpent farvann og levers til EU som noe annet, altså ikke-russisk olje. Dermed kan EU hevde at de har sanksjoner mot Russland, mens en i virkeligheten jukser med hele sanksjonspolitikken. De kjøper russisk olje i bøtter og spann.

Det er også påvist at gass som EU kjøper fra Kina er egentlig russisk gass som kineserne har kjøpt og videreselger til EU under etiketten «kinesisk gass.» Og India kjøper russisk olje som videreselges i raffinert form til EU som indiske oljeprodukter.

I desember skal EUs oljeboikott av Russland utvides ifølge planen. Dette er et komi-teater som koster EU store penger og som bare har en vinner: Russland som soper inn penger på de forhøyete olje-og gassprisene.

Knut Lindtner
Redaktør

Russisk olje flommer inn i EU via skjulte  maritime ruter – melder Nikkei.

Offshore handel med råolje via Hellas har skutt til værs i den siste tiden, skriver avisen.

I de siste seks månedene har dusinvis av omlastinger med råolje fra skip-til-skip skjedd utenfor kysten av Hellas. Det skjer med tankskip som kommer fra Russland og som etterpå havner i europeiske havner.

Dette rapporterte de daglige business-sidene i Nikkei på onsdag. Analysene viste at i fjor var det bare ett slikt skip.

«Å omlaste olje fra skip til skip for å skjule hvor oljen kommer fra kan fortsette til og med etter at olje-forbudet er satt i verk», skriver avisen

Avisen har videre avslørt at den 24. august fotograferte de omlasting av olje fa en tankbåt til en annen i Lacornian Gulf ved det sørlige Hellas. Den ene tankbåten var den gresk-registrerte Sea Falcon som gikk fra Port of Ust-Luga i det nordvestlige Russland den 4. august.

ไฟล์:Oil tanker deck.jpg - วิกิพีเดีย
Det er svære mengde olje et slikt skip kan frakte.

Den andre var den India-registrerte Jag Lok, som gikk fra den tyrkiske havnen Aliaga, også den 4. august. Mindre båter lå rundt tankbåtene for å hjelpe til med omlastingen, ifølge rapporten. 

I løpet av seks måneder fram til 22. august kan Nikkei bekrefte at det har vært 175 omlastinger ved den greske kysten, alle involverte tankbåter fra Russland. Det var bare ni slike omlastinger i den samme perioden i fjor, sier avisen. Data fra raffinerier viser at Russland eksporterte 23,86 millioner fat olje til disse omlastingene utenfor Hellas.

I den samme perioden i fjor ble det skipet ut 4,34 millioner fat til liknende omlastinger. Nikkei har sporet rutene til disse skipene, og kan bekrefte at 89 tankbåter gikk til havn, sammenliknet med 3 slike anløp i 2021.

Av årets anløp gikk 41 skip til Hellas, Belgia og andre steder i Europa, skriver avisen. Og de har også notert seg at to tankskip anløp Storbritannia. Avisens analyser setter søkelyset på den viktige rollen vannene rundt Hellas har, der de opererer som knutepunkt for olje-trafikk mellom Russland og Europa.

Oversatt av Ingunn Kvil Gamst

Forsidebilde: Natalya Letunova



1 har lest innlegget i dag.
Innlegget er lest totalt 367 ganger.

Teksten står for forfatterens mening, ikke nødvendigvis www.derimot.no sin.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Fill out this field
Fill out this field
Vennligst skriv inn en gyldig e-postadresse.

Next Post

Her er en kommentar du ikke ser i våre medier.

La oss alle respektere internasjonal lov: Det har ikke USA/Nato gjort på mange tiår.

Previous Post

Vil det føre til borgerkrig?

USA faller fra hverandre.

Teksten står for forfatterens mening, ikke nødvendigvis www.derimot.no sin.