POSTED IN Diverse, Overvåkning

For å begrense trafikkulykker eller for å overvåke deg?

Nå kommer hastighets-begrensere i biler.

1 kommentar
Print Friendly, PDF & Email

Orwellsk trafikkovervåking: Fra og med denne måneden vil nye biler i Storbritannia ha «hastighetsbegrensere».

Av Tyler Durden.

Det er ille nok at biler alle i utgangspunktet er utstyrt med GPS-søkeenheter – og noen nå til og med med kameraer vendt mot føreren som kan overvåke deg mens du kjører – men nå blir kjøretøy i Storbritannia utstyrt med «hastighetsbegrensere».

Fra og med søndag 7 juli 2024 må alle nye kjøretøy i EU utstyres med Intelligent Speed Assistance (ISA)-systemer på grunn av en ny sikkerhetsforskrift, ifølge Daily Mail.

Selv om denne loven ikke gjelder i Storbritannia (de er ikke i EU lenger o.a.), vil de fleste nye kjøretøy som selges i Storbritannia fortsatt ha den hastighetsbegrensende teknologien.

Som Daily Mail forklarer, kan Intelligent Speed Assistance (ISA)-teknologi automatisk begrense et kjøretøys hastighet ved hjelp av GPS, satellittnavigasjon og kameraer for gjenkjenning av fartsskilt. Hvis kjøretøyet overskrider fartsgrensen, reduserer ISA motoreffekten for å overholde den lovlige grensen. For eksempel, på motorveier, kan ISA begrense bilen til 110 km/t.

Før ISA reduserer bilens hastighet, advarer den sjåførene gjennom visuelle, hørbare eller med for eksempel vibrasjoner i rattet. Hvis det ignoreres, begrenser systemet motorkraften for å bremse bilen, men bruker aldri bremsene. Bilprodusentene kan bruke noen eller alle disse teknologiene for å varsle bilføreren.

I 2019 ga Europaparlamentet mandat til ISA-teknologi for å redusere trafikkulykker og skader. Anbefalt av European Transport Safety Council, har ISA som mål å redusere kollisjoner med 30 % og skader med 20 %, og bidra til et mål om null dødsfall i trafikken innen 2050.

Daily Mail opplyser at siden 6 juli 2022 må alle nye modeller ha ISA, og fra 7 juli 2024 må den ettermonteres på alle nye kjøretøy i utstillingslokaler, inkludert eldre modeller som VW Touran.

Selv om ISA ikke er nødvendig for britiske modeller, vil mange nye biler som selges der sannsynligvis ha det. Volvo har hatt fartsbegrensere siden 2020, som begrenser hastigheten til 112 mph. Siden 2022 har Renault og Dacia også implementert ISA, og merker som Citroen, Ford og Jaguar følger etter.

Society of Motor Manufacturers and Traders (SMMT) sier at ISA i britiske biler er opp til bilprodusentene. Eksperter som AAs Jack Cousens og RACs Rod Dennis forventer imidlertid at mange nye biler i Storbritannia kommer utstyrt med ISA. Sikkerhetsforkjempere oppfordrer den britiske regjeringen til å vedta EUs sikkerhetsforskrifter, for å gi sikkerhet for bilprodusentene.

ISA kan overstyres midlertidig ved å trykke hardt på gasspedalen eller slås av før hver reise, selv om den reaktiveres hver gang motoren starter. Fordelene inkluderer færre krasj, reduserte trafikkork og bedre drivstoffeffektivitet. Det er imidlertid bekymringer om sjåførenes avhengighet av ISA, nøyaktigheten av trafikkskiltgjenkjenning og potensielle problemer i områder med dårlige GPS-signaler. Går ikke myndighetene en dag tom for ting i livene våre de vil kontroll over?

Fra ZeroHedge, publisert 4 juli 2024.
Oversatt fra engelsk av Northern Light. Linker i orginalartikkelen.
Orginalartikkel: Orwell Hits The Highway: Starting This Month Cars In Britain Will Have «Speed Limiters».

Forsidebilde: KI-generert

Teksten står for forfatterens mening, ikke nødvendigvis www.derimot.no sin.

1 kommentar. Leave new

  • Pravdamedia
    9 juli 2024 9:47

    Hvis ikke folket i vesten, endrer styresystem, klarer ikke Putin å holde tilbake, det som kommer. I følge hans tale til vestens befolkning. Kanskje like greit, vi er så indoktrinert her, så ikke engang opposisjonen klarer å samarbeide og støtte hverandre økonomisk eller på andre essensielle områder i livet. De snakker nå om at Putin vil bruke, Satan 2.Sarmat 28. På konspi sider, mot cabalen, samt at the alliance Vil bruke, rods of God, mot de samme samtidig.
    Tvilsomt at sarmat28(Satan 2)vil bli kastet bort på lille (sør) Norge(og sør Sverige?) men synd er det ihvertfall, at vi ikke lærer å ta vare på hverandre, også økonomisk, her inne og andre steder hos opposisjonen, og hos alternative medier. Som ikke er styrt opposisjon.

    Svar

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Fill out this field
Fill out this field
Skriv inn en gyldig e-postadresse.

Neste innlegg

Sykehus skadet i Kiev:

Russland kritiserer usanne påstander. Det var ukrainsk missil som traff sykehuset.

Forrige innlegg

Russlands krigføring dreier seg ikke primært om land.

Den dreier seg om å ødelegge fiendens hær.

Teksten står for forfatterens mening, ikke nødvendigvis www.derimot.no sin.