POSTED IN Virkelighetsforståelse

Elbilsalget fortsetter stupet:

Virkeligheten innhenter luftige drømmer.

1 kommentar
Print Friendly, PDF & Email
Mye av både markedet og Teslas ordrereserver er borte.

Globalt elbilsalg stuper

Av Jan Herdal

Tesla, Inc. er to forskjellige saker. Det er ett av børsenes heteste spekulasjonsobjekt, og det er en av verdens minste bilfabrikker. Tiden er i ferd med å renne ut for begge. Enda en amerikansk drøm er i ferd med å ende som mareritt.

______________________________________________________________________________
Innlegget er hentet fra oljekrisa.no
______________________________________________________________________________

Globalt er elbilmarkedet lite. De viktigste markedene er Kina, USA og Europa, i nevnte rekkefølge. De to første har skrumpet kraftig inn. Europa er i vekst, fordi produsentene tvinges til å spy ut elbiler for å unngå gigantiske bøter. Hvordan dette ender, vet ingen.

Ifølge Insideevs ble det verden over solgt vel 150 000 rene elbiler i januar i år. Det er nesten en halvering av salget i forhold til desember, og skal utgjøre en total markedsandel på 2 prosent. Salget er satt tilbake til januar 2019. Hele fjorårets vekst er utradert.

Tesla solgte ifølge samme statistikk snaut 12 800 biler i januar. Det er elendig. Elon Musk må mildt sagt få opp farten om han skal nå årets produksjonsmål på 400 000 biler. Salget må mer enn dobles.

Det bør bekymre ham at på salgsstatistikken for elbiler ligger en stor europeisk bilprodusent foran Tesla, og tre bak. BMW, Renault, Volkswagen og Peugot. Europeere kjøper ikke amerikanske biler om de har egne alternativ. Det har de nå.

Sammenbruddet de to første månedene i år i Norge, Europas feteste Tesla-marked, sier sitt. Audi e-tron solgte nesten 10 ganger så mange biler som Tesla Model 3. Den falne storheten havnet på 12. plass. Alternativene er blitt mange.

Teslas planlagte gigafabrikk i Tyskland kan bli tidenes feilinvestering.

Det ser nesten like ille ut i USA, Teslas hjemmemarked. Der har de siden starten solgt kumulert over 200 000 biler. Dermed faller all føderal støtte bort. I USAs dominerende elbilstat California ble Teslas salg nesten halvert allerede i fjerde kvartal i fjor. Det ser neppe bedre ut i år.

Kina sliter med økonomien. Bilsalget synker. Elbilsalget falt i januar i år til en tredel av hva det var i desember og halvparten av hva det var i januar i fjor. Og det fins et hav av kinesiske elbiler som konkurrerer med Tesla om de stadig færre kjøperne.

Mye av både markedet og Teslas ordrereserver er borte. Slik det nå ser ut, er selskapet gjort til pinneved før året er omme. Men for all del. Bankene har løftet Musk etter håret før.

Teksten står for forfatterens mening, ikke nødvendigvis www.derimot.no sin.

1 kommentar. Leave new

  • Bjørnar Bolsøy
    10 oktober 2020 2:24

    Artikkel i Tu.no i dag:

    https://www.tu.no/artikler/elbilsalget-skyter-i-vaeret/500709

    «Elbilsalget skyter i været
    Tyskerne har kastet seg på elbilbølgen. Salget av rene elbiler har økt med 83 prosent siden i fjor. Bensinbilsalget har falt med 40 prosent, og dieselbilsalget har falt med 33 prosent.

    […]

    Selv om veksten for elbiler er høy, målt i prosent, er tallene fortsatt lave. 77.181 rene elbiler og 257.887 hybrider, av dem 85.755 plug-in hybrider, blir småtteri satt opp de 891.357 bensinbilene tyskerne har kjøpt fra januar til august i år.

    […]

    For ti år siden, i 2010, kjørte fattigslige 1588 rene elbiler på tyske veier, i 2014 var antallet femsifret, 12156. Siden har kurven skutt rett til værs, 2019 startet med 83.175 registrerte elbiler mens i januar i år rullet det 136.617 elektriske biler i Tyskland.

    […]

    En studie fra Zentrums für Sonnenenergi, Sentrum for solenergi, fra tidligere i år, sier at det på verdensbasis rullet 7,9 millioner elbiler på veiene i 2019. Formodentlig et stykke over 8 millioner nå.

    Men de to største elbillandene, Kina og USA, reduserte begge subsidiene til elbilsatsing i fjor, det har også redusert veksten i elbilsalget.»

    Svar

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Fill out this field
Fill out this field
Skriv inn en gyldig e-postadresse.

Neste innlegg

Tyrkia:

Er det neste land som skal ødelegges og omformes?

Forrige innlegg

Journalister og medier:

Et viktig frontavsnitt i krigene.

Teksten står for forfatterens mening, ikke nødvendigvis www.derimot.no sin.