POSTED IN Diverse

El-bil-batteriet.

En kommende utgiftsbombe?

4 kommentarer
Print Friendly, PDF & Email

EV-batteriet i elektriske biler er en kommende stor utgiftsbombe for bileierne.

Av Sallust.

The Mail har en historie som burde skremme elbil-eiere, og overbevise de som fortsatt kjører biler med forbrenningsmotorer om å beholde dem, for mange elbiler vil miste opptil 12 prosent av ladekapasiteten innen seks år, noen enda mer.

Likevel fant vår undersøkelse at kostnadene ved å erstatte et EV-batteri forbløffende høye. I noen tilfeller er kostnaden for et erstatnings-batteri så mye som £40 000. For enkelte elbiler kan kostnaden for å bytte batteri være 10 ganger verdien av kjøretøyet på bruktmarkedet. Det betyr at brukte elbiler har en begrenset levetid – noe som gjør dem til en større og større økonomisk risiko ettersom årene går.

Forskning på EV-batterier fortsetter, og bruktmarkedet for elbiler er nytt, når de første populære elbilene ble rullet av samlebåndet i 2009. En bilekspert sa at kunder bør være forsiktige med å kjøpe en brukt elbil etter garantien er gått ut (vanligvis åtte år), ettersom det etter dette ikke er noen enkel måte å måle hvor mye batteriet vil degraderes før det må skiftes. Dette kan bety at du ender opp med å måtte betale for et dyrt nytt batteri.

The Mail påpeker at innen 2035 vil alle britiske bilister stå overfor å betale rundt 10 tusen pund mer for en elbil sammenlignet med brukt bil med forbrenningsmotor, men fortsetter med å hevde at det er billigere enn å bytte ut batteriet i en brukt elbil: Mens du kan kjøre en tradisjonell bensin- eller dieselbil i rundt 320 000 km over 14 år før motoren må repareres eller skiftes, er til sammenligning en ny EV vanligvis garantert for 160 000 km over åtte år.

Hvis bensinmotoren din trenger å skiftes ut, kan du forvente å betale rundt 5 000 pund, men skift ut batteriet på elbilen etter garantien er gått ut eller garantien ikke dekker utskiftningen, og du ser på en utgift på 13 000 til 40 000 pund, avhengig av bilmerke.

I de mest ekstreme tilfellene, for eksempel med en 12 år gammel Nissan Leaf som koster 2 000 pund å kjøpe, kan du betale så mye som 24 000 pund for et helt nytt erstatningsbatteri på 24 kWh. Imidlertid vil de fleste eiere oppgradere til et nyere 40kWh Nissan-batteri som koster £12 780 før verkstedregningen på rundt £2 000. Dette nyere batteriet har større kapasitet, men kan fortsatt monteres i eldre modeller.

Resultatet ser ut til å være at markedet for brukte elbiler kan snart være fallende. Batteriforringelsen starter fra at en elbil er ny uansett. Hurtiglading reduserer levetiden på en elbils batteri. Og alle de som ikke har garasje og prøver å lade elbilene sine utenfor, vil uansett oppleve at rekkevidden blir redusert.

Og hva med et et gammelt EV-batteri som ikke lenger kan brukes i en bil? De får vanligvis 1500 pund for det, og kan brukes til å lagre energi for solcellepaneler, men mange frykter at de vil havne på fyllingen. Nå kjemper en rekke nye oppstartsbedrifter mot klokken for å finne en måte å resirkulere bilbatterier etter sin beste alder, inkludert J.B. Straubel, tidligere Chief Technical Officer i Tesla, som har lansert Redwood Materials.

Han sier: «De gamle batteriene har en egenverdi på grunn av de verdifulle metallene inni dem – og selv om de ikke lenger er praktiske for å lagre elektrisitet, har de en skrapverdi. «Det er fortsatt et relativt nytt marked, og vi kan forvente at det vil vokse mer etter hvert som vi beveger oss mot en mer fornybar fremtid».

Fra Principa Scientific, publisert 4 mai 2024.
Oversatt fra engelsk av Northern Light. Linker i orginalartikkelen.
Orginalartikkel: The EV Battery Timebomb.

Forsidebilde: CHUTTERSNAP

Teksten står for forfatterens mening, ikke nødvendigvis www.derimot.no sin.

4 kommentarer. Leave new

  • Kom igjen her ja..! Kjøp det gamle batteriet mitt og du får et flott bilskall på kjøpet!

    Svar
  • «En bilekspert sa at kunder bør være forsiktige med å kjøpe en brukt elbil etter garantien er gått ut (vanligvis åtte år), ettersom det etter dette ikke er noen enkel måte å måle hvor mye batteriet vil degraderes før det må skiftes.»

    Nå er det jo ikke bare i biler at liiumbatterier brukes. – Men i det meste av dupetitter vi bruker.
    Noe til nytte, noe bare til stas.
    Og elektrisk drift er jo 10 ganger så effektivt som forbrenningsmotorer, så elektriske motorer er nok kommet for å bli. Både i heiser og i rullestoler, og i de fleste motorkjøretøy. ( Hestebærsj var jo også et stort problem en gang. )

    Og det vil nok komme gode gjenbruksordninger for alle litiumsbatterier etterhvert. -Som det har kommet for blybatterier.

    Apropo bruktbil.
    Vet du at aibagene, 2-8 stk. pr bil etterhvert, – koster 20 000 ,- å skifte, pr. stk.?

    Og ifølge fagfolk er de ikke trygge/brukbare i mer enn i 8 år.
    Det kommer nok en Eu-kontroll /krav på dette etterhvert. 😉

    God tur.

    Svar
  • Men hvorfor det ikke satses mer på hydrogen-elektrisk er en (politisk) forunderlighet .

    Hydrogenelektrisk med brenselceller trenger 1/10 av batterimengde i en bil i forhold til kun batteri-elektrisk . Og kan fylles like raskt som en bil med forbrenningsmotor. Og er 2-3 ganger (minst etterhvert) så energi-efektiv.
    Og vi trenger ikke å over-oppgradere el-nettet på samme måte som vet batteri- hurtigladestasjoner.

    Og her kan Norge altså øke inntjeningen på olje/gass betraktelig.:

    ‘Seid AS vil øke verdien av norsk naturgass. I stedet for å sende den sørover til forbrenning, vil de demontere molyekylene til hydrogen og rent karbon.
    Seid AS har utviklet en metode basert på ikke-termisk plasma. Teknologien aksellererer elektroner til en viss hastighet som «skytes» mot metanmolekylene i gassen. Enden på visa er at CH4 (metan) blir dekomponert til C (karbon) og H2 (hydrogen).
    Metoden Seid har utviklet, bruker kun en sjettedel av energien som skal til for alternativ hydrogenproduksjon, som er elektrolyse av vann. Det krever rett og slett mye mer energi å bryte opp vann til bestanddelene hydrogengass og oksygen.  
    – Å ta vannmolekylet fra hverandre krever for mye energi. Det er mye lavere energibinding i naturgass enn i vann. Norsk naturgass har dermed en fantastisk mulighet til å bli en kilde til hydrogen med lavt utslipp. I tillegg vil vi få norsk lavkarbon til å bruke i annen produksjon.’
    tu.no/artikler/han-vil-gi-norsk-naturgass-nytt-liv/546159

    Svar
    • – Og det trenger vi antagelig.
      Nå som mye av oljeformuen vil måtte brukes til å plugge igjen oljebrønnene. 😉 :

      ‘ Selv om petroleumsselskapene har ansvaret for å gjennomføre pluggingen, går 78 prosent av gigantregningen til de norske skattebetalerne. Og de 800 milliardene gjelder bare den norske delen.’

      tu.no/artikler/det-kan-vaere-milliarder-a-spare-nar-olje-og-gassbronner-plugges/546654

      Svar

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Fill out this field
Fill out this field
Skriv inn en gyldig e-postadresse.

Neste innlegg

Norsk dobbeltmoral til almen skue.

Kritikk mot de som påpeker forbrytelser.

Forrige innlegg

Stadig flere forstår det.

Nato/USA vil tape en bakkekrig mot Russland.

Teksten står for forfatterens mening, ikke nødvendigvis www.derimot.no sin.