POSTED IN Miljøpolitikk, Samferdsel

«Det grønne skiftet»

Flere privatbiler i Norge, 1,6 bil per bilhusstand og total kjørelengde øker.

3 kommentarer
Print Friendly, PDF & Email

Henta fra politikus.no
Av Ove Bengt Berg

Dagsavisen skriver 30.06.2023 om det de mener er en gladsak. At det er en ny trend for bilbruken i Norge, og det er at bilen kjøres kortere. Flere miljø- og klimakjendiser står fram med at de kjører færre km per år. Men det er bare på individnivå. Det er mange flere biler nå, det er 1,6 biler per husstand i Norge som har bil. Total kjørelengde med bil i Norge har økt med 2,6 millioner km de siste 15 åra. Fra 2021 til 2022 økte samla kjørelengde med 0,6 prosent, skriver Dagsavisen med grunnlag i tall henta fra Statistisk sentralbyrå.
Dette er helt i strid med måla for det grønne skiftet som vi skal betale mange hundretalls milliarder for. Men helt i samsvar med enhver regjerings samferdselspolitikk og noe som forutsetter stadig flere motorveger.

Totalt antall bilkjørte km øker
At hvor mye Naturvernforbundets leder, direktøren i Miljødirektoratet, lederen i MDG og i Elbilforeninga,  Syklistenes Landsforening, Ruter og tidl Zero-leder kjører sin bil, er jo totalt uinteressant for bruken av de 2,9 millioner personbiler i Norge ved utgangen av 2022. Med alle disse bilene øker den totale kjørelengda.

Det motsatte av hva Dagsavisen vil vise
Dagsavisens journalistiske idé er å framstille det som om bilbruken i Norge går ned. Men det er motsatt. Vi får flere personbiler og den totale kjørelengden øker. Det kreves mer energi for å produsere det økte antallet biler, og mer energi til å sørge for framdriften av det økte antallet biler. Og sjølsagt flere motorveger. Det jobber enhver regjering iherdig for, enten den ledes av Høyre eller Arbeiderpartiet.

At den samla kjørelengden for hver enkelt bil har gått ned, oppveies av at det har blitt flere biler som kjører nesten like langt som før.

Bjørn Gjerde Johansen, forsker ved Transportøkonomisk institutt, er intervjua av Dagsavisen:

Johansen peker på den kraftige veksten i bilparken som en overordnet forklaring på at gjennomsnittsbilen kjøres stadig kortere.
– Det er logisk at når mange flere husholdninger eier flere biler, så kjøres hver bil mindre.
– Eier flere biler? Det må du forklare.

«Har 1,6 biler hver»
Johansen forteller videre til Dagsavisen:

– Elbilinsentivene gjør det billig å eie elbil. Mange som kjøper elbil beholder derfor bilen de hadde fra før, svarer Johansen.
– Trenger husholdningene mer enn én bil?
– De fleste gjør ikke det, men elbilpolitikken fram til nå har gjort det billigere å eie bil, og det har ført til en kraftig økning i nybilsalget.

Det at mange både kjøper elbil og tviholder på den gamle bensin- eller dieselbilen, går tydelig fram av tall fra SSB.
Bare i løpet av de fem seneste årene har antallet personbiler økt med 165.487.
Ved utgangen av 2022 var det dermed 2.917.435 personbiler i Norge.
Det tilsier at husholdningene som har bil, har omtrent 1,6 hver – fordi om lag 700.000 av de godt og vel 2,5 millionene husholdninger her til lands, ikke har bil, ifølge SSB.

Det er altså blant de husholdningene som har bil, 1,8 millioner husstander, at de har 1,6 biler i snitt.

Elbil-bilistene kjører på oppdrag fra staten
Å eie og bruke privatbil blir sett på som den største miljøsynd. Hvis ikke du kjører elbil, da. Da får du alt billigere, bilavgift, moms, bompenger. 280 000 kr får hver elbilkjøper i handa har økonomen Geir Bjertnæs regna ut at elbilkjøperne får. Det er dermed ikke så stor «synd» å kjøre elbil, sett fra statens og våre politikeres side. Elbilkjøperne står for det grønne skiftet, og kjører dermed på vegne av staten, faktisk på oppdrag for staten. Det er ganske imponerende. Les også: Elbilpolitikken i Norge — Rådyr feilsatsing helt uten klimaeffekt.

Endrer norske bilister klimaet i verden?
Når det blir flere kjørte km med privatbil i Norge, blir det da mye varmere klima i Norge? Eller varmere i hele verden på grunn av nordmenns bilkjøring?

«Jeg spørger helst, mitt kall er ei at svare.»

Framheva bilde:
Fra Ruterrapport K2012.
Illustrasjon: Placebo Effects/Ruter AS



1 har lest innlegget i dag.
Innlegget er lest totalt 346 ganger.

Teksten står for forfatterens mening, ikke nødvendigvis www.derimot.no sin.

3 kommentarer. Leave new

  • Klimaet blir ikke varmere med ikke EL privatbilisme, men det blir kanskje grønnere? CO2 er nemlig den gassen som gir oss grønne og sterke planter. Tar vi bort den, blir det goldt og dødt på Jorden. Leve privatbilismen!!!

    Svar
  • Og/men så har nok også SMOG-problemet /lokal forurensning langs transportårer og i byer og tettsteder gått ned. Det var dette som i mange år var årsaken til den negative holdningen til privatbilisme.
    Transport må & vil vi ha. Kanskje hestetransport hadde kunne løst klima-problemet? Hva er mest energi-effektivt, tro?
    Uansett, hvis vi finner en løsning /bedring, så skiftes fokus. Vi skal skamme oss, ikke fryde oss.

    Svar
  • ‘Nå vil de kjøpe flere elektriske lastebiler, men de sliter med å få satt opp hurtigladere. Det er lang kø for å bli knyttet til nettet over hele landet.
    Det er tilknytnings–kø i strømnettet. Ladeaktører havner langt bak og må vente på større nettiltak, før de får strøm.
    nrk.no/trondelag/stromko-for-a-sette-opp-hurtigladere-i-verdal-1.16563586

    Eller sliter med å sette opp fyllestasjoner? 😉
    Dette er selvfølgelig tullball. Når man kan sette opp (færre) bensin/diesel-drevne strømprodusjonsaggregater i riktig turtall og temperatur som kan drives med bedre effektivitet og rensning enn mange små enheter på veiene.
    Elektriske motorer , eller hydrogen-elektriske er mer effektive en mange så forbrenningmotorer.
    Hvorfor er politikk viktigere enn vitenskap og virkelighet?
    Har noen en agenda?
    Og agendaen er å gå baklengs?

    Svar

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Fill out this field
Fill out this field
Vennligst skriv inn en gyldig e-postadresse.

Next Post

Intervju av norsk Russland-ekspert om bakgrunnen for hendelsen.

Kuppforsøket i Russland.

Previous Post

Var det et vestlig kuppforsøk?

Men så sporet det helt av fordi støtten til Putin er stor.

Teksten står for forfatterens mening, ikke nødvendigvis www.derimot.no sin.