Av redaksjonen
Akkurat nå ligger 60 digre containerskip utenfor Los Angeles og venter på å få losse. Om ei uke er antallet økt til 80. Forklaringene i konsernmediene er at etterspørselen har økt voldsomt etter at samfunnet har begynt å åpne. De som arbeider i havnene har en annen forklaring: Lagrene på land er fulle. Containerne blir ikke henta i havnene.



Ifølge de som driver havnene på vestkysten av USA er årsaken til at skipene ikke får lossa at varemottakerne ikke plukker opp containerne i havna og tar dem med seg hjem. Alt av lagerplass i det sørlige California (over 200 millioner kvadratmeter eller 30.000 fotballbaner) er stappfulle av containere med gods som ikke har blitt henta av mottakerne. Skipene kan ikke losses fordi havnene er full av uhenta containere.
Hvorfor varene ikke blir henta er det vanskeligere å finne forklaring på. Det nærmeste vi finner i konsernavisene er at det kan være mangel på sjåfører. Ikke mangel på biler, men sjåfører. Høres det sannsynlig ut? At the mighty US of A plutselig skulle mangle truck drivers?? Neppe. Havnestatistikkene viser at det heller ikke er noen økning i varestrømmen som går gjennom havnene i Los Angeles og Long Beach. Varestrømmen går bare saktere. Eller rettere sagt: Den har stoppa helt opp.
Et hint om en årsak, finner vi i lokalavisa San Fransisco Chronicle. De intervjuet nylig Yesenia Barrera (23), som arbeidet i et av Amazons gigantiske sentrallager i California helt til hun fikk fyken i 2019. Dette skriver avisa i California:
«Yesenia Barreras jobb på Amazons-lageret var å fjerne individuelle gjenstander fra esker, skanne dem, klargjøre dem for levering, plassere dem i en ny eske og deretter bære dem 10 fot unna til et annet transportbånd. Skjøre varer måtte være innkapslet i bobleplast; væsker måtte pakkes inn i plast for å forhindre søl. De ekstra trinnene bremset henne, noe som gjorde det vanskelig å oppfylle kvoten på å behandle 100 varer i timen.
«Kroppen min måtte skynde seg å gjøre alt riktig,» sier Barrera (23), som jobbet på et Amazon-oppfyllingssenter i Rialto (San Bernardino County) fra midten av 2018 til hun brått ble oppsagt i januar 2019 på grunn av «for mye «tid uten oppgave”, selv om hun sa at hun aldri mottok noen advarsler. “Jeg løftet gjenstander av transportbåndet, bøyde og vridde mye. Belastningen var stor.»
Artikkelen i San Fransisco Chronicle handler egentlig om de umenneskelige arbeidsforholdene i Amazons gigantiske sentrallager, men den beskriver også hvordan netthandelen har endra logistikkbehovet i verdenshandelen. En person skal pakke 100 varer i timen. Hvor lang tid tar det å tømme en container?
Holder de etablerte varekjedene rett og slett på å bryte sammen fordi netthandel krever mye større kapasitet i logistikken på land?



I gamle dager ble containerne løfta fra skipene og direkte ned på lastebiler som kjørte direkte fra havna til grossistlager i byene rundt om i hele USA. Grossistene grovsplitta varepartiene og kjørte varene til detaljhandler, der forbrukerne selv henta varene.
I en netthandel-verden deltar ikke verken detaljistene eller kundene i varekjeden. Importørene må gjøre alt arbeidet selv. Helst så nært havna som mulig. Nå blir containerne kjørt fra havna til nettgigantenes sentallager. Der blir varepartiene splitta opp og pakka om. Deretter blir varene sendt enkeltvis direkte til forbrukerne. Og det er her Yesenia Barrera kommer inn i bildet: Hun greide ikke å henge med da netthandelen eksploderte og varestrømmen gjennom netthandlenes gigantlager ble til en flodbølge.
Uansett holder de internasjonale logistikkjedene på å stoppe opp. Og det rammer ikke bare de som venter på Iphoner og sykler. Det ligger også medisiner og kirurgisk utstyr i containerne som ikke kommer seg i land. Deler til landbruksmaskiner, biler og maskiner blir liggende på sjøen. Det ligger fryseskip i kø utenfor havnene. De har mat ombord, som ikke kommer fram til supermarkedene. Det er mer enn bare logistikkjeden som er iferd med å stoppe opp.
Også i utskipingshavnene på andre siden av havet hoper varene seg opp. Leverandørene får heller ikke fatt i tomme containere fordi enorme berg av fulle containere er låst fast i gigantiske lagerområder i California. Når lagrene hos leverandørene går fulle, må de stoppe produksjonen.
Det kan bli lenge til neste forsyning kommer.
Forsidebilde: R Fiorentino
1 har lest innlegget i dag.
Innlegget er lest totalt 925 ganger.
2 kommentarer. Leave new
Dette viser bare enda bedre den kovid-galskapen som 300-klubben med sine ryggsleikere har satt i gang. Vi kan herved slå fast: Globalister / venstre-vridde / Marxister / Anti-rasister / «politikere» og deres følgere er ALLE SAMMEN EVNEVEIKE TULLINGER når det kommer til stykket. «Nett-gigantene» har de facto fått monopol på å selge varer (av alle slag, snart må vi bestille matvarer på nett, nærbutikken er nedlagt) Klarer de å behandle pågangen? Nei, men vil «man» slippe løs varehandelen igjen, nei så absolutt ikke, korona-skammen skal i første omgang vedvare til sommeren 2023. Det lønner seg å hamstre tørrvarer nå mens det enda er noe å få tak i. Frysevarer kan man glemme, når strømmen blir «rasjonert» er det over og ut for fryseboksen. Utover vinteren vil det ikke være varer igjen i butikkene, allerede nå ser de som «vil se» at utvalget og mengden i butikkene har blitt mindre. Produksjonene har gått ned, distribusjonen svikter, folket vil sulte også i det mette, fornøyde Norge under denne krigen mot verdens befolkning. Uansett hvor mye penger man har, må det finnes varer å kjøpe for dem.
Haape paa det beste! og Frykte det vaerste!
NAAR SMELLER DET? (Imploderer!) – Boerser, Banker, Energi
og imbecile og graadige vestlige politikere = NWO, Big Tech,
Big Pharma, Fake Media & MIC (Military Industrial Complex)
godt hjulpet av Kommunisme, Islamisme, Davosgjengen + +
FOLLOW THE MONEY!
Have a nice one! :-((